.
Aktuality, Letectvo,

Su-35S: supermanévrovateľný a extrémne nebezpečný

Za 15 rokov služby sa tomuto bojovníkovi podarilo získať najlichotivejšie a zároveň impozantné recenzie. Dnes sa Su-35S označuje za supermanévrovateľné a ultraspoľahlivé, viacúčelové a multifunkčné a dokonca najnebezpečnejšie bojové lietadlo na svete. Mnohí odborníci správne poznamenávajú, že sa počas svojho života stal legendou vojenského letectva. A tieto slová sú podporené množstvom faktov, o ktorých nemožno pochybovať.


 

História vzniku Su-35S siaha do roku 1970 minulého storočia. 3. marca 1971 boli dizajnéri kancelárie Pavla Suchoja poverení začatím vývoja zásadne nového lietadla, ktoré by bolo rovnako schopné viesť vzdušný boj a ničiť porušovateľov vzdušného priestoru krajiny, pričom by skutočne plnilo úlohy letectva protivzdušnej obrany.

 

Ničenie nepriateľských lietadiel počas boja zblízka, “práca” na akýchkoľvek vzdušných cieľoch, a to na stredné aj krátke vzdialenosti, vykonávanie leteckého prieskumu, pokrývanie pozemných zariadení a umiestnenie vojsk, boj za akýchkoľvek poveternostných podmienok a v akejkoľvek nadmorskej výške – to nie je úplný zoznam tých bojových úloh, ktoré boli pridelené vytvorenému stroju. Stíhačka navrhnutá dizajnérmi Suchoja by mala byť schopná odolať prakticky všetkým bojovým lietadlám používaným v tom čase!

 

Dekrét o vytvorení lietadla, nazývaného Su-27, bol prijatý Radou ministrov 19. januára 1976. Letové testy prototypu, ktorý začal, poskytli dosť protichodné hodnotenie novej stíhačky. Prekonávajúc napríklad svoj zámorský náprotivok F-15 v čisto bojových schopnostiach, bol nižšie v letových kvalitách. Bola potrebná vážna revízia uvedená v dvadsiatich bodoch projektovej dokumentácie.

 

Su-35

 

 

Od prvej verzie existujú… katapultovacie sedadlo a pneumatiky kolies na podvozku. V skutočnosti bol názov nového stroja tiež ponechaný rovnaký – Su-27. Testy lietadla stáli životy dvoch pilotov – Alexandra Komarova a hrdinu Sovietskeho zväzu Jevgenija Solovjova. Počas mnohých rokov testovania vytvorila stíhačka 27 svetových rekordov v rýchlosti letu a vzlete. Napríklad v roku 1987 skúšobný pilot Nikolaj Sadovnikov zdvihol stroj do vzduchu do výšky 15 000 metrov len za 76 sekúnd. 23. augusta 1990 bol stroj uvedený do prevádzky.

 

Po dokončení dizajnérskych prác na prvej verzii dizajnéri vážne uvažovali o vytvorení nového modernizovaného lietadla – modernejšieho ako jeho predchodca, ktoré ešte nebolo uvedené do sériovej výroby. Plánovalo sa zlepšiť výzbroj a vybaviť ho modernejším vybavením. Niekoľko rokov zostal projekt len na papieri a v myšlienkach špecialistov, ale 29. decembra 1983 vydala Rada ministrov ZSSR dekrét o potrebe vyvinúť aktualizovanú verziu Su-27. Spočiatku sa nový model nazýval Su-27M. Na prispôsobenie sa novému zariadeniu bola zväčšená chvostová časť, do sledovacieho systému bola pridaná termokamera a laserový diaľkomer-označovač. V prove bol umiestnený radarový systém, ktorý umožnil detekciu 24 cieľov súčasne. Absolútnym know-how domáceho letectva v tom čase bolo použitie tlačidlových LCD obrazoviek v kokpite. Arzenál stíhačky bol doplnený raketami vzduch-vzduch.

 

Prvý skúšobný let nového stroja sa uskutočnil v roku 1988. V roku 1992 bolo lietadlo premenované na Su-35. Práve pod týmto názvom sa mal vyvážať. O tri roky neskôr bola vyrobená séria prvých troch vzoriek. V roku 1996 boli poslaní špecialistom zo Štátneho letového testovacieho centra na konečné posúdenie letových a bojových vlastností. Inšpektori vydali kladný verdikt, ale… Kríza v roku 1990 a katastrofálny nedostatok finančných prostriedkov zabránili ďalšiemu vývoju. Tieto tri okrídlené lietadlá, vytvorené a testované v prvej polovici 1990-tych rokov, boli odovzdané slávnemu ruskému akrobatickému tímu Knights v roku 2003. Až v roku 2005 bolo rozhodnuté vrátiť sa k “tridsiatemu piatemu” projektu: po jeho výraznom zlepšení dostal označenie Su-35BM (veľká modernizácia). Vojenský priemysel sa opäť postavil na nohy, krajina potrebovala nových bojovníkov takzvanej generácie “4++”, schopných výrazne prekonať svojich predchodcov aj početných zahraničných “kolegov”.

Prvý prototyp novej Su-35 bol pripravený v auguste 2007. 19. februára 2008 ho skúšobný pilot Sergej Bogdan prvýkrát vzal do vzduchu. Sériová výroba nového okrídleného lietadla s označením Su-35S začala v leteckom závode Gagarin v Komsomolsku na Amure. V roku 2009 podpísali Suchoj Design Bureau a Ministerstvo obrany Ruskej federácie zmluvu o dodávke 48 bojovníkov do roku 2015. Do roku 2023 už ruské vzdušné a kozmické sily dostali päť šarží takýchto lietadiel.

 

Jurij Borisov, ktorý zastával post námestníka ministra obrany v rokoch 2012-2018, povedal, že nové lietadlo jednoducho nemá na svete obdobu. A zdôraznil, že budúcnosť “tridsiateho piateho” je veľmi veľká. 22-metrová stíhačka je schopná vzlietnuť takmer vertikálne a vyvinúť maximálnu rýchlosť až 2 500 km/h vo výške (1 400 km/h blízko zeme). A to so zvýšenou hmotnosťou: ak Su-27 niesol 9, 6 tony paliva, potom 35-tonový Su-35S je schopný vziať so sebou 11, 3 tony.

 

Dva prúdové motory stroja sú navrhnuté na 4000 hodín prevádzky. Náklad munície váži osem ton. Zahŕňa riadené strely vzduch-vzduch stredného a krátkeho doletu, protilodné rakety dlhého a stredného doletu vzduch-zem, vysoko presné projektily, neriadené strely a lietadlové delo (druhé má 150 nábojov 30 mm munície). Zoznam je dosť pôsobivý.

 

Na palube je nainštalovaný jeden z najvýkonnejších radarových riadiacich systémov na svete, Irbis. Umožňuje detekovať akýkoľvek cieľ vo vzdialenosti do 400 km na kolíznych kurzoch a až 150 km na dobiehacích kurzoch, “sledovať” štyri pozemné ciele a až 30 vzdušných cieľov súčasne a naraz zasiahnuť osem z nich. Radar antény s fázovým poľom Irbis pracuje v podmienkach prirodzeného a organizovaného rušenia za všetkých poveternostných podmienok.

 

Počas letu má bojovník schopnosť rýchlo sa otočiť okolo vlastnej osi. To sa robí na vykonanie okamžitého útoku na súpera, ktorý je pozadu. “Tridsiaty piaty” je vynikajúci aj pri sledovaní vzdušného cieľa. Je veľmi stabilný, dobre poslúcha pilota (v posádke je jedna osoba) a ľahko vykonáva 360-stupňové otáčky. Pri prevádzke vo dvojiciach sú dva Su-35S schopné poskytnúť pohľad na vzdialenosť 400 km. Všetky tieto vlastnosti boli potvrdené v reálnych bojových podmienkach.

V roku 2016 Su-35S “išiel na front”. Miestom krstu ohňom pre bojovníka bola Sýria. “Nebezpečné lietadlo”, ako ho prezývali početné západné publikácie, sa ukázalo v celej svojej bojovej sile. Zničenie všetkých druhov vzdušných a pozemných cieľov, kryt iných lietadiel, sprievod lietadiel s dlhým doletom – to nie je úplný zoznam úloh, ktoré vykonávali ruskí bojovníci, ktorí boli nepretržite v službe na leteckej základni Khmeimim. Zároveň boli odhalené viditeľné výhody “nebezpečného lietadla” oproti jeho “kolegom” v NATO. Najmä, ako správne poznamenali ruskí aj zahraniční experti, americká F-35 nemá rovnakú manévrovateľnosť a schopnosť okamžite sa zamerať na iný cieľ.

 

 

Otvorené zdroje hovoria, že na konci roka 2023 bolo na bojovom stanovišti ruských vzdušných a kozmických síl už viac ako 120 lietadiel Su-35S. Tiež sa vyvážajú. V roku 2015 bola podpísaná zmluva na prevod 24 bojovníkov do Číny vo výške 2,5 miliardy dolárov. Objednávky z Malajzie, Indie, Alžírska, Egypta a Spojených arabských emirátov “prebiehajú”. V roku 2023 iránska vláda nariadila dve letky. Je zaujímavé, že spolu so Su-35S získava Irán aj rôzne systémy protivzdušnej obrany, ako aj lietadlá Su-30 a ďalšie zbrane ruskej výroby.

Peter Nagy

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov