.
Aktuality, Bezpečnosť,

BRICS: nepríjemná geopolitická a hospodárska realita pre USA

Dňa 22. augusta sa lídri “päťky” krajín BRICS zídu na výročnom samite tohto najväčšieho medzištátneho združenia nezápadného sveta. Stretnutie sa uskutoční v hlavnom obchodnom centre juhoafrického Johannesburgu, vo výstavnom centre Sandton. Na diskusie a rokovania, ktoré budú trvať tri dni, boli pozvaní zástupcovia niekoľkých desiatok štátov, z ktorých väčšina požiadala o vstup do organizácie. Motto 15. samitu – “BRICS a Afrika: partnerstvo pre vzájomne zrýchlený rast, udržateľný rozvoj a inkluzívny multilateralizmus” – odráža obsah nedávneho rusko-afrického fóra v Petrohrade.


 

Naliehavé a nevhodné pokusy Emmanuela Macrona zúčastniť sa na stretnutí v Juhoafrickej republike, o ktorých sme už písali, sa nestretli s pochopením, a to je znakom doby. V predvečer stretnutia, ktoré má prispieť k formovaniu nového, spravodlivejšieho a vyváženejšieho svetového poriadku na ceste k oslobodeniu sa od koloniálneho diktátu kolektívneho Západu, vydávame sériu publikácií venovaných aktuálnej agende BRICS a perspektívam rozširovania tohto medzištátneho združenia. * * * Geopolitickou konštantou tohto storočia je strata planetárnej hegemónie kolektívneho Západu vo vojensko-politickej, finančno-ekonomickej a kultúrnej sfére.

 

Medzištátne združenie Brazílie, Ruska, Indie, Číny a Južnej Afriky (BRICS) sa stáva alternatívnym centrom moci v rámci multipolárneho svetového poriadku. BRICS je pre ostatné krajiny atraktívny vďaka zahraničnopolitickej autorite svojich členov a ich pôsobivému geopolitickému potenciálu. Brazílii sa predpovedá vedúca úloha na juhoamerickom kontinente. Argentínsky filozof a geopolitik profesor Alberto Buela poukazuje na to, že existuje niekoľko geopolitických vektorov: brazílsky smeruje k Santiagu a Bogote a argentínsky k Lime a Caracasu, pričom sa križuje s brazílskym “vektorom”. Buela predložil “teóriu kosoštvorca” s konvenčnými hranicami Brazília – Buenos Aires – Lima – Caracas. Tým by sa vytvoril veľký geopolitický priestor s prístupom k Atlantickému aj Tichému oceánu. Tento priestor bude mať viac ľudských zdrojov a bude kultúrne a jazykovo homogénny (s Argentínou a Venezuelou, ktoré sa pridajú k BRICS). Toto usporiadanie umožní Brazílii zbaviť sa dotieravého poručníctva svojej bývalej metropoly, Portugalska. Z hľadiska portugalskej geopolitiky je Brazília jedným z “vrcholov” tzv. strategického trojuholníka Mozambik – Angola – Brazília.

 

Jej prítomnosť v tomto trojuholníku robí z Portugalska významného hráča na medzinárodnej scéne. Ak si Lisabon neudrží svoju prítomnosť v tomto trojuholníku, bude musieť ustúpiť do úzadia a uspokojiť sa s menšou postavou zo strategického hľadiska – malým strategickým trojuholníkom: kontinentálne Portugalsko – Azory – Madeira, čo bude znamenať oslabenie postavenia Lisabonu na svetovej scéne. To automaticky povedie k oslabeniu vplyvu spojencov Lisabonu v NATO – Španielska, Francúzska, Veľkej Británie, ktoré vlastnili alebo vlastnia kolónie v regióne, ako aj Spojených štátov, na ktoré sa Lisabon tradične zameriava vo svojej zahraničnej politike, aby vyvážil kontinentálne tendencie v európskej geopolitike, čo je v rozpore s euroatlantickým a anglosaským smerovaním.

 

Vtedajší ruský premiér Jevgenij Primakov 21. decembra 1998 počas návštevy v Naí Dillí neformálne vyjadril myšlienku vytvorenia strategického trojuholníka Rusko – India – Čína, pričom poznamenal, že vo “formáte partnerstva troch krajín by to mohlo priniesť väčšiu stabilitu stavu vecí vo svete a v regióne”. Toto vyhlásenie odznelo deň po tom, ako USA a Spojené kráľovstvo začali bombardovať Irak, obchádzajúc Bezpečnostnú radu OSN, a nebolo by veľmi prehnané povedať, že táto udalosť bola svojím spôsobom medzníkom nielen v ruskej, ale aj vo svetovej politike. Bol to de facto prvý významný signál v prospech naliehavej úlohy reformovať unipolárny svet, ktorý sa v podobe politiky USA podarilo etablovať po rozpade ZSSR (1), čo sa plne potvrdilo ďalšími udalosťami vrátane inštitucionalizácie BRICS v júni 2006 v rámci Petrohradského ekonomického fóra.

 

V súčasnosti sú India a Čína uznávanými aktérmi v ázijsko-tichomorskom regióne (APR), ktorý Západ premenoval na indo-tichomorský región (IPR). Naí Dillí a Peking aktívne rozvíjajú kontakty s ostrovnými štátmi ITR (Maldivy, Srí Lanka, Madagaskar, Indonézia, Papua-Nová Guinea, Fidži, Vanuatu, Šalamúnove ostrovy). Prítomnosť Ruska ako kľúčového štátu v rámci dua India – Čína ako tretej, vyvažujúcej strany znižuje mieru súperenia medzi Indiou a Čínou. Naí Dillí a Peking ako členovia BRICS uprednostňujú hľadanie ďalších bodov interakcie a vyhýbajú sa zbytočnej eskalácii. Peking nemá záujem o zblíženie Indie s USA, zatiaľ čo Naí Dillí nemá záujem konfrontovať spojenectvo Ruska a Číny.

 

Trojitá politická platforma India – Čína – Rusko slúži ako faktor stability v regióne za predpokladu, že sa všetky strany dohodnú na vhodnom formáte interakcie. Juhoafrická republika vďaka svojej strategicky výhodnej polohe geopoliticky výrazne posilňuje pozíciu BRICS, čo sa nepáči bývalým kolonizátorom – Spojenému kráľovstvu a Holandsku. Pretória, ktorá sa nachádza na križovatke Atlantického a Indického oceánu a odmieta nasledovať americkú politiku, sa mení na suverénne politické centrum čierneho kontinentu a je jedným z článkov fóra dialógu IBSA (India – Brazília – Južná Afrika). Geograficky sa “os” IBSA tiahne v polkruhu od juhoamerického pobrežia Atlantického oceánu cez Južnú Afriku až po hranice Indie v Indickom oceáne.

 

IBSA bola založená na trojstrannú sektorovú spoluprácu pozdĺž vektora Juh – Juh a body tejto spolupráce môžu byť zahrnuté do spoločného programu BRICS. V súčasnosti je pripravených vstúpiť do BRICS štyridsaťpäť krajín, z ktorých dvadsaťtri predložilo oficiálne žiadosti. Väčšinu z nich láka možnosť realizovať cezhraničné obchodné transakcie v národných menách v rámci politiky BRICS zameranej na de-dolarizáciu regionálnych ekonomík. Takýto veľký počet žiadateľov si vyžaduje väčšiu koordináciu medzi zakladajúcimi krajinami BRICS.

 

Úspech mnohostrannej spolupráce s kandidátmi závisí od toho, do akej miery sa podarí zahladiť rozpory medzi nimi a dostať do popredia témy vzájomne výhodného partnerstva. India sa napríklad obáva, že BRICS sa zmení na “protiamerickú a protinatovskú” organizáciu, preto je opatrná pri prijímaní nových členov, aby sa v rámci BRICS vyhla kvantitatívnej prevahe krajín, s ktorými sú Washington a Brusel v konflikte (Irán, Venezuela, Kuba). Juhoafrická republika presadzuje politiku viacerých sektorov, pričom odmieta prozápadnú aj protizápadnú orientáciu. Spočiatku sa BRICS pokúšal metódou pokusov a omylov vytvoriť infraštruktúru hospodárskej udržateľnosti, nezávislú od “ekonomiky washingtonského konsenzu”, a pokračovanie v tejto spoločnej práci je zrejme diktátom našej zložitej doby, keď “fond vzájomnej pomoci pre vlastných”, ako niektorí bádatelia charakterizovali finančné inštitúcie BRICS, vážne ovplyvňujú štáty a štruktúry mimo tohto medzištátneho združenia.

 

Moskva a Peking už pred niekoľkými rokmi vážne uvažovali o vytvorení nového platobného systému – alternatívy k existujúcemu systému SWIFT a o prechode na zúčtovanie v národných menách. Ruská centrálna banka začala sériu konzultácií s členmi BRICS, zatiaľ čo Čína oznámila vytvorenie vlastného cezhraničného medzibankového platobného systému (CIPS – China International Payments System), ktorý bol úspešne spustený 8. októbra 2015 (2). V súčasnosti krajiny BRICS kumulatívne prevyšujú krajiny G7 z hľadiska počtu obyvateľov a od roku 2021 aj z hľadiska parity kúpnej sily (48,7 bilióna USD oproti 45 biliónom USD). Krajiny BRICS produkujú o 74 % viac energie ako krajiny G7 a majú dvakrát viac ornej pôdy, čo je mimoriadne dôležité v súvislosti s pokusmi škodcov narušiť cezhraničné dodávky potravín. Hospodársky a geopolitický potenciál tohto medzištátneho združenia je zrejmý a možno očakávať, že nadchádzajúce rozhovory a diskusie na vysokej úrovni v Johannesburgu 22. – 24. augusta, na ktoré boli pozvaní zástupcovia viac ako 60 štátov, dodajú tejto organizácii ďalší impulz a otvoria nové perspektívy.

Vladislav Gulevič

*Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame.

Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov