.
Aktuality, Námorníctvo,

Západ sa nezastaví pred ničím. Americký admirál útočí aj na ruskú tankerovú flotilu

Agentúra Bloomberg uverejnila článok admirála Jamesa Stavridisa, bývalého veliteľa síl NATO v Európe, ktorý vyzval na potlačenie ruskej “tieňovej” tankerovej flotily. Admirál vo výslužbe je rozhorčený, že “stovky lodí pravidelne prepravujú ruskú ropu, predovšetkým do Číny a Indie, pričom sa vyhýbajú akémukoľvek vážnemu dohľadu”, t. j. obchádzajú sankcie USA. Stavridis tvrdí, že Rusko využíva “staré, nepreverené” a nepoistené tankery staré 15 rokov a viac, ich počet dosahuje číslo 500.


 

Ak je na tomto článku niečo pravdy, tak to, že Rusko má obrovskú flotilu tankerov, ktoré úspešne prepravujú a predávajú ruskú ropu všetkým záujemcom, medzi ktorými India a Čína skutočne vyčnievajú. Stavridis nepozná (alebo sa tvári, že nepozná) svetové zvyklosti v tankerovej doprave. Prekvapuje ho, že “veľké lodné spoločnosti vyraďujú svoje veľké tankery do dôchodku približne po 20 rokoch služby”, zatiaľ čo “vojnová loď amerického námorníctva zvyčajne vydrží 30 rokov alebo viac. V skutočnosti veľkí vlastníci lodí vyraďujú svoje tankery po 20 až 25 rokoch, ako vysvetľuje analytik lodnej dopravy spoločnosti Arctic Securities ASA Lars Bastian Ostereng, aby udržali nedostatok tankerov a vysoké náklady na prepravu ropy. V dôsledku toho sa marže vlastníkov lodí neustále zvyšujú.

 

Donedávna sa pohyboval na úrovni 33 000 USD denne, minulú zimu dosiahol v priemere 100 000 USD a tento rok sa môže vyšplhať na 200 000 USD. Mimochodom, Stavridis preceňuje vek novej flotily ruských tankerov. Podľa Financial Times tieto plavidlá nie sú staršie ako 15 rokov. Všimnite si, že priemerný vek nákladných lodí všetkých typov vo svete je viac ako 20 rokov a takmer 70 % z nich má viac ako 15 rokov. Stavridis bez obalu tvrdí, že obrovská flotila ruských tankerov nie je riadne kontrolovaná, čo “sa deje aspoň raz za päť rokov”, pričom opomína, že tieto tankery Rusko kúpilo len pred niekoľkými mesiacmi a čas na povinné kontroly ešte nenastal.

 

Osobitnú pozornosť si zasluhuje Američanmi nadhodený termín “tieňová flotila”. The Economist vyvracia Stavridisove tvrdenia, že Rusko využíva tieňové schémy a ruské tankery nie sú poistené. Časopis píše, že nová dopravná a finančná infraštruktúra je “na zdesenie Západu a veľkú úľavu Ruska” spoľahlivá a rozsiahla. Ruský vývoz klesol po 5. decembri 2022, keď vstúpilo do platnosti embargo na dodávky ruskej ropy do Európskej únie, ale o dva mesiace neskôr sa údaje obnovili na júnovú úroveň. Veľká časť ruskej ropy “prechádza cez siete, ktoré neuznávajú cenový strop, ale nie sú nelegálne”, pretože využívajú nezápadnú logistiku. Ako spresňuje The Economist, ruská ropná offshore logistika stojí na troch pilieroch: novej kombinácii obchodníkov, vlastnej rozsiahlej flotile tankerov a nových zdrojoch financovania.

 

Časť ruskej ropy prepravujú grécki lodiari, pričom poistenie a financovanie napriek všetkým sankciám zabezpečujú britské poisťovne a holandské a japonské banky. Do financovania dodávok ruskej ropy sa zapojili aj banky z Perzského zálivu.

“Nedávno bolo pri pobreží Gibraltáru spozorovaných niekoľko obrovských tankerov, ktoré predtým kotvili v Perzskom zálive a prijímali náklad z menších ruských lodí. Zdá sa, že Omán a Spojené arabské emiráty, ktoré v prvých desiatich mesiacoch roku 2022 doviezli viac ruskej ropy ako v predchádzajúcich troch rokoch dohromady, časť ropy zmiešali a ďalej predali do Európy. Malajzia v súčasnosti vyváža do Číny dvakrát viac ropy, ako je schopná vyťažiť. Väčšina tohto paliva je pravdepodobne iránska, ale pozorovatelia majú podozrenie, že sa tam dostávajú aj niektoré ruské barely,” píše The Economist.

 

Stavridis straší verejnosť hrozbou ekologickej katastrofy v prípade havárie ruského tankera a doslova vyzýva na potlačenie ruskej tankerovej flotily:

“Medzinárodné spoločenstvo musí potlačiť novú tieňovú flotilu. Nielenže umožňuje Putinovi financovať jeho nezákonnú inváziu, ale je to tikajúca časovaná bomba pre životné prostredie.” Všetko, čo je skvelé pre Rusko, je nočnou morou pre Západ. Kedysi boli Severné prúdy pre “analytikov” vo Washingtone a Bruseli len bludnou fantáziou. Ruské plynovody sa nazývali “environmentálnou bombou” pre Európsku úniu. Napríklad Endel Lippmaa, predseda Rady pre energetiku Estónskej akadémie vied, tvrdil, že “ak by všetok plyn (!) vo vnútri jednej vetvy ruského plynovodu vybuchol, celková výbušná sila by bola asi 50 hirošimských bômb”. Nórsky inštitút Fridtjofa Nansena spojil všetky zlá plynovodu Nord Stream do jedného vreca:

“Ruskonemecký plynovod bude priamou hrozbou pre Baltské more. Počas kladenia plynovodu sa budú miešať toxické sedimenty na dne. Tisíce nevybuchnutých mín a chemických kontajnerov, ktoré zostali z druhej svetovej vojny, sa budú musieť tiež odstrániť – čo predstavuje bezprostrednú hrozbu pre Baltské more. Pritom roky prevádzky prvej línie ruského plynovodu ukázali, že je úplne bezpečná, pričom “priamu a bezprostrednú” hrozbu predstavujú len Spojené štáty svojimi útokmi na ruské potrubie.

 

Rovnaká provokatívna karta sa hrá aj teraz. “Ak to bude potrebné, OSN by mala splnomocniť pobrežnú stráž a západné námorné sily, aby presadzovali medzinárodné normy pre bezpečné tankovanie v prístave aj na otvorenom mori. Musíme sa zaoberať touto globálnou námornou kriminalitou,” žiada Stavridis. Takže po zrušení projektu Nord Stream USA teraz vyzvali na zásah proti ruským tankerom. Vzniká jasný scenár: sabotáž jedného alebo viacerých ruských tankerov, únik ropy a požiadavka, aby OSN oficiálne prenasledovala ruskú tankerovú flotilu. Prípravy na tento krok sa už začali. Sabotáž ruských plynovodov v Baltskom mori ukázala, že Západ sa nezastaví pred ničím.

Vladimír Prochvatilov

*Podporte nás: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

*FB obmedzuje publikovanie našich príspevkov, odporúčame nás sledovať aj na Telegrame

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov