Z histórie čínskeho stíhacieho letectva: Čínska Shenyang J-6 ostáva navždy v srdciach čínskych pilotov
Igor Denisov na portáli warfiles napísal zaujímavý článok o čínskej legende, stíhacom lietadle Shenyang J-6. Číňania definitívne vyradili tieto lietadlá zo služby až na začiatku 21.storočia, kedy uskutočnili slávnostnú rozlúčku so svojou stíhaciou legendou. Čínska stíhačka Shenyang J-6 bola prvým čínskym stíhacím lietadlom (kópia sovietskeho MiG-19) , takže Číňania sa rozlúčili s lietadlom, ktoré bolo od roku 1957 v čínskej vojenskej službe takmer 40 rokov. Čínsky veterán Shenyang J-6 neskončil na vrakovisku, kde by ho rozrezali na šrot, naopak, Číňania niekoľko stíhačiek Shenyang J-6 zachovali a používajú ich ako letuschopné muzeálne exponáty.
Čínsky Shenyang J-6 bol prvým čínskym vojenským nadzvukovým lietadlom, vytvoreným na základe sovietskej licencie a Číňania vyrobili celkovo takmer 4000 kusov týchto strojov. Čínska stíhačka Shenyang J-6 je kópiou sovietskeho MiG-19 a podklady k MiG-19 odovzdali Sovieti Číňanom ešte v roku 1957. MiG-19 už bol v roku 1957 podľa Sovietov zastaralý a Sovieti odovzdali Číňanom celú technickú dokumentáciu. Od roku 1957 do roku 1959 Číňania získali od Sovietov MiG-19P s dvoma kanónmi, MiG-19PM so štyrmi raketami vzduch vzduch a nakoniec aj MiG-19S. Sovieti Číňanom odovzdali aj motor k MiG-19O RD-9B.
Číňania získali celkovo 5 kusov rozobraných MiG-19P. V marci 1958 odborníci v leteckom závode v Shenyangu začal študovať dokumentáciu a skladať rozobraný MiG-19P, aby sa s lietadlom dokonale zoznámili. Prvý čínsky Shenyang J-6 vyletel na konci septembra 1959. No pokiaľ Číňania odstránili všetky problémy, ubehli štyri roky, takže až od roku 1963 boli čínske stíhačky Shenyang J-6 odskúšané a bojaschopné. Od roku 1964 sa počet stíhačiek Shenyang J-6 v aktívnej službe rapídne zvyšoval a lietadlo sa na dlhú dobu stalo hlavnou bojovou stíhačkou čínskeho letectva. Od roku 1964 do roku 1971 čínski piloti na stíhačkách Shenyang J-6 zničili 21 cudzích lietadiel. K lietadlám, ktoré Číňania zostrelili patrila tchajwanská Grumman HU-16 Albatros, no v roku 1967 tchajwanské Lockheed F-104 Starfighter zostrelili 2x čínske stíhačky Shenyang J-6.
Číňania na základe prototypu Shenyang J-6 následne vytvorili viacero bojových modifikácii, ktoré sa stali základom čínskeho stíhacieho letectva a slúžili v čínskej armáde ešte aj v roku 1995. Masovo Číňania tieto lietadlá nasadili vo vojne s Vietnamom v roku 1979, táto vojna sa v histórii stala známa aj ako “prvá socialistická vojna”Z histórie sú známe aj prípady, kedy sa čínski piloti pokúsili aj na čínskych stíhačkách Shenyang J-6 utiecť z Číny. Traja čínski piloti na stíhačkách Shenyang J-6 uleteli na Tchajwan a dvaja do Južnej Kórei. V apríli 1979 sa čínsky stíhací pilot pokúsil uletieť na lietadle Shenyang J-6 do Vietnamu, no zahynul keď lietadlo vrazilo do kopca. Posledným pilotom, ktorý sa pokúsil na lietadle uletieť bol čínsky nadporučík Van Bao Yu, ktorý 25.8.1990 preletel sovietsko-čínsku hranicu. Sovieti však čínskeho pilota i lietadlo Číňanom vydali. Pilot bol odsúdený v Číne na trest smrti, trest mu neskôr zmenili na doživotie.
Čínska stíhačka Shenyang J-6 patrí k unikátnym lietadlám, ktoré boli v bojovej službe dlhých 40 rokov. Toto čínske lietadlo, koncepčne vychádzajúce zo sovietskeho MiG-19 Číňania nakoniec predávali aj do krajín Ázie a Afriky. Prvým kupcom čínskych Shenyang J-6 sa stal v roku 1965 Pakistan, modifikácie Shenyang J-6 takisto slúžili v Albánsku, Bangladéži, Vietname, Severnej Kórei, Egypte, Iraku, Iráne, Tanzánii, Zambii, Sudáne a Somálsku.
Podľa neoverených informácii sa v afrických krajinách ešte stále môžu nachádzať bojaschopné Shenyang J-6. Číňania sa už rozhodli svoju legendu zachovať a niekoľko bojových lietadiel Shenyang J-6 udržujú stále v bojaschopnom stave. Rozlúčky s J-6 sa svojho času zúčastnili aj čínski bojoví piloti – veteráni, ktorí v minulosti na týchto strojoch slúžili.