.
Aktuality, Bezpečnosť,

Ako sa Rusko vyhne scenáru hyperinflácie, ktorý nie je až tak ďaleko

Rozhodnutie takmer štvornásobne zvýšiť vo februári v porovnaní s januárom operácie ruského Fondu národného blahobytu (FNB) s cieľom vyrovnať očakávaný deficit federálneho rozpočtu spôsobilo, že uplynulý mesiac bol pre ruskú ekonomiku ťažký. Plánovaná suma operácií FNB na mesiac od 7. februára do 6. marca bola stanovená na 160 mld. rb.


 

Po prvé, príjmy federálneho rozpočtu z ropy a plynu vo februári mali klesnúť o 108 mld. Po druhé, bolo potrebné kompenzovať tie výpadky, ktoré vznikli v januári. Obavy boli oprávnené. Federálny rozpočet sa k posledným februárovým dňom roku 2023 plnil so schodkom 3,96 bilióna rubľov. Príjmy predstavovali 1,42 bilióna Br, zatiaľ čo výdavky 5,38 bilióna Br. Pripomeniem, že na konci januára bol rozpočtový deficit 1,76 bilióna Br. To je približne 60 % celkového deficitu plánovaného vo federálnom rozpočte na celý rok 2023. Za 27 dní februára sa rozpočtový schodok zvýšil o ďalších 2,20 bilióna Rb, to znamená, že bol zaznamenaný trend zrýchľovania rastu deficitu. Za dva neúplné mesiace tohto roka rozpočtový deficit prekročil schodok za celý minulý rok (3,3 bil. Rb).

 

Bez toho, aby sme zachádzali do detailov, existujú dva dôvody gigantického januárového deficitu: pokračujúci pokles príjmov z ropy a plynu a dodatočné výdavky na obranu a stabilizáciu sociálnoekonomickej situácie. Väčšinu rozpočtových výdavkov za dva mesiace roku 2023 tvorili výdavky na sociálnu politiku (1,07 bilióna rubľov). Za nimi nasledujú výdavky na hospodárstvo (0,4 bil. Rb) a obranu (0,3 bil. Rb). Prekročenie výdavkov je však pomerne mierne, zatiaľ čo zaostávanie príjmov je oveľa vážnejšie.

 

Počas prvých dvoch mesiacov mal prílev do štátnej pokladnice predstavovať 4,35 bilióna Rb, no ukázalo sa, že je to trikrát menej! Na záchranu situácie bol využitý Fond národného blahobytu, ale táto pokladnica vystačí nanajvýš do konca roka. A čo ďalej? Nemá zmysel dúfať, že sa na svetových trhoch s ropou a zemným plynom zopakuje “zázrak” z predchádzajúceho roka, keď ceny uhľovodíkov dosiahli rekordné hodnoty. V prvom rade, hoci pomaly, Západ prekonáva akútny nedostatok energie, ktorý vytvoril protiruskými sankciami. Po druhé, úpadok Západu do hospodárskej recesie znamená znížený dopyt po energetických zdrojoch. V ruskej ekonomike sa zvýšilo daňové zaťaženie viacerých sektorov a odvetví, čo však nekompenzuje výpadok príjmov z ropy a plynu. Čo zostáva?

 

Zostáva osvedčená metóda vládnych pôžičiek. A môžeme hovoriť len o domácich vládnych pôžičkách. K 1. februáru predstavoval domáci štátny dlh 18,1 bilióna rubľov. Ide takmer výlučne o dlh vydaný prostredníctvom federálnych úverových dlhopisov (OFZ). Pre porovnanie, na začiatku februára 2014 tento dlh predstavoval 5,7 bilióna rubľov. V minulom roku ministerstvo financií predalo OFZ za rekordných 2,6 bilióna rubľov. V predchádzajúcich rokoch bolo pre ministerstvo financií jednoduchšie umiestniť OFZ na domácom trhu, pretože účastníci trhu mali dostatočné úspory likvidity. Dnes sú možnosti pre účastníkov domáceho trhu oveľa menšie. Celkovo podľa ministerstva financií plánuje v tomto roku umiestniť na domácom trhu štátny dlh v objeme 1,6 bilióna rubľov.

 

Koncom februára však minister financií Anton Siluanov uviedol, že objem umiestnenia OFZ bude pravdepodobne potrebné zvýšiť na 2,5 bilióna Rb. K tejto revízii zrejme dôjde vzhľadom na rýchle vyčerpanie prostriedkov štátnych investičných fondov. A keď sa v prasiatku minú peniaze? Budú pôžičky schopné kompenzovať jej stratu? Tu môže do hry vstúpiť centrálna banka. Ruská legislatíva zakazuje Banke Ruska požičiavať priamo štátu (článok 22 federálneho zákona “O Banke Ruska”). Nedá sa vylúčiť, že keď bude tlak veľký (čo by mohlo byť ešte pred koncom roka), článok 22 federálneho zákona “O banke Ruska” sa zruší alebo výrazne zmení. A centrálna banka sa stane hlavnou “prútikárňou” ministerstva financií, ktorá bude priamo od nej nakupovať nové tranže OFZ. To je možné len vtedy, keď tlačiareň Banky Ruska bude pracovať na plný výkon.

 

Ide o klasickú situáciu: dieru v štátnom rozpočte zapláta Centrálna banka a výsledkom tejto operácie je rozbiehajúca sa inflácia. Spomeňte si na šialenú hyperinfláciu vo Weimarskej republike na začiatku 20. rokov minulého storočia. Ruský prezident Vladimir Putin 21. februára v prejave pred Federálnym zhromaždením povedal: “Podľa odhadov sa už v druhom štvrťroku tohto roka inflácia v Rusku priblíži k cieľovej úrovni štyroch percent. Dovoľte mi pripomenúť, že v niektorých krajinách EÚ je inflácia už 12, 17 alebo 20 percent, zatiaľ čo v Rusku štyri alebo päť percent…

 

Elity východoeurópskych národov a ich úloha v konflikte Ruska so Západom

 

Vzhľadom na tieto a ďalšie pozitívne trendy v makroekonomických parametroch sa vytvárajú objektívne podmienky na zníženie dlhodobých úrokových sadzieb v ekonomike, čo znamená, že úvery by sa mali stať dostupnejšími pre reálny sektor. A o niekoľko dní neskôr sa na internetovej stránke Ruskej centrálnej banky objavila tlačová správa:

“Inflačné očakávania obyvateľstva na budúci rok vo februári 2023 sa zvýšili, pričom zostávajú na zvýšenej úrovni. Podľa prieskumu spoločnosti InFOM LLC občania v nasledujúcich 12 mesiacoch očakávajú infláciu na úrovni 12,2 %”. Ide o výsledky prieskumu medzi občanmi. Následne centrálna banka poskytla aktualizovanú prognózu inflácie v roku 2023 na úrovni 6,0 %. Čo znamená, že centrálna banka pri tomto odhade nezníži svoju kľúčovú sadzbu, ktorá je na úrovni 7,5 %. V dôsledku toho zostanú úvery pre reálny sektor nedostupné so všetkými ekonomickými, sociálnymi, politickými a vojenskými dôsledkami, ktoré z toho vyplývajú.

 

Otázky pre vnútornú bezpečnosť. Prečo ruské banky naďalej riadia cudzinci?

 

Scenár hyperinflácie nie je ďaleko. A aby sa jej v Rusku vyhli, musia hneď teraz prijať preventívne opatrenia. Podstatou týchto opatrení je radikálna reštrukturalizácia celého systému riadenia a fungovania ruskej ekonomiky. V prvom rade treba prijať rozhodné kroky na zníženie závislosti ruskej štátnej pokladnice od príjmov z ropy a plynu. To sa dá a musí dosiahnuť rozšírením domácej daňovej základne. Jednoducho povedané, industrializácia, transformácia hospodárstva na jednotný národohospodársky komplex, prechod z vonkajšieho trhu na domáci trh, zavedenie direktívneho plánovania, presun všetkých strategicky dôležitých podnikov do štátneho sektora. A čo je najdôležitejšie: je potrebné preprogramovať prácu všetkých hospodárskych subjektov a orgánov hospodárskeho riadenia. Pripomínam, že dnes je všetka hospodárska činnosť v Ruskej federácii priamo alebo nepriamo naprogramovaná na dosahovanie zisku. Musí sa to zmeniť.

Valentin Katasonov

*Podporte nás: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

*FB obmedzuje publikovanie našich príspevkov, odporúčame nás sledovať aj na Telegrame

 

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov