Bell H-1
Aktuality, Letectvo,

Flotila H-1: Spolupráca vrtuľníkov Bell v námornej pechote USA

V priebehu misie potrebuje vedenie vojenskej operácie silný tím, ktorý je patrične vybavený, aby dokázal prekonať najrôznejšie nástrahy náročného prostredia.


 

Pre Námornú pechotu Spojených štátov sa stali vrtuľníky Bell UH-1Y a AH-1Z nevyhnutnými a spoľahlivými pomocníkmi. Medzi týmito dvomi platformami navyše existuje 85 % zhoda. Dvojica UH-1Y a AH-1Z, známa spoločne ako flotila H-1, bola špeciálne navrhnutá a vyrobená pre expedičné vojenské operácie. Oba modely spolu plnia funkciu útočných a úžitkových strojov, ktoré môžu byť nasadené kdekoľvek na svete, v najrozmanitejšom spektre vojenských operácií. Tieto vrtuľníky disponujú vysokou spoľahlivosťou v drsnom a  ťažko prístupnom prostredí, kde námorná pechota často operuje. Na ich údržbu postačuje relatívne malý tím, minimálne podporné vybavenie a neveľký počet náhradných dielov.

 

Jednoduchosť, s akou stroje dokážu prekonať nástrahy a dostať sa do neprístupných oblastí, hrá v ich prospech pri zvládaní náročných podmienok. Novinár Robbin Laird vo svojej správe na SLDinfo.com opisuje, ako ľahko a hladko dokáže Bell AH-1Z Viper pristáť. „Vďaka svojej relatívnej malej stope dokáže Viper jednoducho pristáť v rozmanitom a komplikovanom teréne alebo na lodi, a dotankovať,“ hovorí Laird. „Ak sa zameriame na dispozície stroja pre operácie v najrôznejšom prostredí, či už na súši alebo na mori, tak Viper vyniká schopnosťou dotankovať prakticky kdekoľvek. Tankovať je možné na akejkoľvek lodi flotily alebo na predsunutom mieste pre doplňovanie paliva (FARP).“

 

Riaditeľ pre globálny vojenský predaj a stratégie spoločnosti Bell Joel Best zdôrazňuje, že platformy H-1 sú optimalizované na drsnú prevádzku. „Námorníci operujú v rôznych prostrediach a stroje, ktoré pre nich Bell vyrába, sú navrhované s ohľadom na túto skutočnosť,“ hovorí Best v rozhovore pre Defence and Security Systems International. „Naše vrtuľníky môžu byť nasadené v extrémnych horúčavách púští, ale aj na snehu a ľade afganských hôr; sú skonštruované tak, aby vojakov podporovali a pomáhali im kdekoľvek.“

 

Ich využitie je veľmi rozmanité – od prieskumov, cez záchranné a vyslobodzovacie misie, bojové nasadenie a podporu až po letecký sprievod a ďalšie. Výcvik námornej pechoty a jej jednotlivé misie prebiehajú v najnáročnejších podmienkach, kde sa jasne ukazuje, ako výborne vrtuľníky Bell AH-1Z a UH-1Y fungujú v tandeme a spoločne dokážu prekonať všetky výzvy.

 

 

Bell Boeing a vývoj konvertoplánu CV-22 Osprey

Veliteľstvo námorných leteckých systémov NAVAIR zadalo spoločnosti Bell Boeing zákazku vo výške 81 miliónov amerických dolárov (USD) na vývoj, skonštruovanie a inštaláciu súprav na úpravu gondol a káblových zväzkov konvertoplánu CV-22 Osprey. Jedná sa o upravenú verziu stroja V-22, ktorú používa veliteľstvo špeciálnych operácií vzdušných síl (Air Force Special Operations Command – AFSOC).

 

„Naším cieľom je zlepšiť spoľahlivosť a možnosti údržby v jednej z najdôležitejších oblastí lietadla,” uviedol plk. Matthew Kelly, vedúci programu Spoločného programového úradu V-22 (PMA-275). „Táto zákazka nám umožní dosiahnuť ucelené a komplexné vylepšenie procesov údržby za uplynulých 14 rokov, teda od čias, keď bola flotila CV-22 zavedená do výzbroje. Jej zavedenie sa v prípade celkovej pripravenosti flotily rýchlo vyplatí.”

 

V gondolách konvertoplánu V-22 sú umiestnené pohonné komponenty lietadla, konverzná oblasť zahŕňa zložité káblové zväzky vedené z každej gondoly, ktoré slúžia na napájanie rôznych prvkov lietadla. Gondoly a káblové zväzky spoločne tvoria kľúčové komplexné prvky, ktoré dávajú stroju V-22 jeho jedinečnú schopnosť lietať vertikálne aj horizontálne.

 

„Približne 60 percent všetkého času, ktorý je vyhradený na údržbu, strávime prácou na komponentoch umiestnených v gondolách,” povedal plk. Brian Clifford, programový manažér PMA-275 CV-22. „Zlepšením dizajnu a funkčnosti v týchto oblastiach sa nám podarí výrazne skrátiť dobu opráv a celkovo zlepšiť pripravenosť.”

 

Všetky plánované úpravy boli navrhnuté na základe spätnej väzby letectva a námornej pechoty s cieľom zjednodušiť prístup ku gondolám.

 

„Primárnym zámerom celého projektu je snaha zabezpečiť, aby personál, ktorý má na starosti údržbu komponentov umiestnených v gondolách, výmenu elektroinštalácií a odstránenie porúch, mohol v maximálnej miere využívať všetky jeho výhody,” povedal MSgt Bryan Sohl, vrchný inšpektor divízie CV-22.

 

V súlade so zmluvou je dodávka a inštalácia súprav, ktoré sa uskutočnia vo výrobných závodoch Bellu v texaskom Amarillo, naplánovaná do konca roka 2021. Námorná pechota a námorníctvo chcú tiež začleniť úpravu gondol a elektroinštalácií aj do ďalších verzií konvertoplánov V-22. Ide o stroje typu MV-22 a CMV-22B.

 

„Celý tím sa veľmi usilovne snažil, aby zákazku získal; jej výsledky budú mať pozitívny a významný vplyv na flotilu strojov CV-22 veliteľstva špeciálnych operácií vzdušných síl,” pokračoval plk. Clifford.

 

Po celú dobu životnosti programu spravuje Spoločný programový úrad PMA-275 pre americkú námornú pechotu, špeciálne operačné sily amerického letectva a americké námorníctvo nákup konvertoplánov, ich vývoj, podporu, nasadenie až po následnú likvidáciu.

Milan Novický

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov