.
Aktuality, Letectvo,

Americké technologické nočné mory. O kríze amerického bojového letectva

Americké bojové letectvo je v kríze. “Väčšina lietadiel bojovej flotily – F-15C/D, F-15E, F-16 C/D a A10C – bola vyvinutá koncom 60. a začiatkom 70. rokov a zakúpená v 80. rokoch…. Dnes sú konštrukčne a technologicky zastarané v porovnaní s vyspelou čínskou a ruskou protivzdušnou obranou a stíhačkami novej generácie. Napriek tomu krajina nevyčlenila potrebné finančné prostriedky na výmenu starnúcich stíhačiek za výkonnejšie lietadlá…” – píše generálporučík letectva vo výslužbe David Deptula, dekan Mitchellovho inštitútu pre letecké a kozmické štúdie.


 

Deptula poukazuje na to, že vo vojenskom konflikte s rovnocenným nepriateľom sú ťažké straty bojových lietadiel nevyhnutné, pričom ich nie je čím nahradiť. “Dnešným stíhacím silám velia nízkoprofilové lietadlá piatej generácie F-35A, ale väčšinu bojovej flotily tvoria lietadlá štvrtej generácie vrátane F-16, F-15 a A-10. Tieto lietadlá sú veľmi zraniteľné voči modernej čínskej a ruskej protivzdušnej obrane.” Deptula zdôraznil, že lietadlá, ktoré tvoria chrbticu vzdušných síl, sú mimoriadne opotrebované. “Tieto zastarané lietadlá sú pri každom lete vystavené extrémnej záťaži. Opotrebovanie sa hromadí a vyberá si svoju daň. Nakoniec zvíťazí fyzika. Už teraz flotila lietadiel F-15C nemôže lietať pri maximálnej rýchlosti a preťažení z dôvodu únavy draku.”

 

Aj generál letectva vo výslužbe Hawk Carlisle, prezident Národnej asociácie obranného priemyslu (NDIA), označil za najväčší problém amerického letectva “staré železo”: “Lietadlá vzdušných síl majú v súčasnosti priemerný vek 29 rokov… Niektoré lietadlá, ako napríklad B-52 Stratofortress, T-38 Talon a KC-135 Stratotanker, majú za sebou piate alebo šieste desaťročie. Pokusy o nahradenie starnúcej flotily novou technológiou postupujú pomaly. Generál sa vyjadruje veľmi opatrne: V skutočnosti tvorba a sériová výroba moderných bojových lietadiel v Amerike v podstate zlyhala. Najdrahšia americká stíhačka piatej generácie, F-22 Raptor, sa začala v roku 2022 vyraďovať zo služby pre slabé výkony. V máji 2012 vtedajší šéf Pentagónu Leon Panetta obmedzil lety F-22 kvôli poruchám palubného systému na výrobu kyslíka, ktoré spôsobovali pilotom dusenie. Lietadlám bolo zakázané vykonávať dlhé lety a stúpať nad 7 600 metrov. F-22 si vyžaduje mesačný komplexný plán údržby na každých 300 letových hodín.

 

V júli 2009 bola výroba lietadla F-22, ktoré si vyslúžilo výstižnú prezývku Technologická nočná mora, zastavená. “Velenie vzdušných síl dospelo okrem iného k záveru, že Lockheed Martin F-22 Raptor nemá dostatočnú hĺbku a dolet, aby zostal stíhačom pre vzdušnú prevahu aj v nasledujúcom desaťročí,” uviedol v máji 2021 vojenský portál DefenceNews. V tom istom roku sa stíhačka začala vyraďovať z prevádzky. Od začiatku výroby ďalšej stíhačky piatej generácie F-35 “trpela zdanlivo nekonečným množstvom chýb”, napísal Business Insider. V roku 2021 bolo v konštrukcii F-35 napočítaných 857 technických chýb, z ktorých viaceré mali “kritický vplyv na pripravenosť na misiu” a ohrozovali život pilota. Korporácia Lockheed Martin tieto chyby neodstránila, ale pokračovala, ako sme písali, vo “výrobe chybných stíhačiek”.

 

V polovici decembra 2022 sa v Texase zrútila stíhačka F-35B. Počas pristávania sa lietadlo naklonilo na nos, praskol mu podvozok, zišlo z dráhy, otočilo sa okolo vlastnej osi a zachytilo sa krídlom o zem. Pilot sa sotva stihol katapultovať. Príčinou nehody bol “zriedkavý systémový jav” spojený s vibráciami motora. Celá flotila amerických stíhačiek F-35 má byť do 90 dní modernizovaná vylepšeniami, uviedol Pentagón 2. marca 2023. Jeden z hlavných konštruktérov stíhačky F-16 Pierre Sprey nazval F-35 “moriakom”. V Amerike je moriak jedným zo symbolov hybridu hlúposti a sýtosti. “Vezmite si napríklad vertikálny vzlet F-35… Mohutný pohonný systém “zhltne” značnú časť užitočného zaťaženia lietadla a jeho relatívne malé krídla mu neposkytujú potrebnú manévrovateľnosť, či už na vzdušný boj, alebo na priamu podporu pozemných síl. Rovnaký nedostatok manévrovateľnosti majú aj varianty letectva a námorníctva. Maximálna rýchlosť F-35 na úrovni 1,6 Machu tiež pravdepodobne nezaujme, keďže tento údaj u moderných stíhačiek v Rusku, Európe a USA buď dosahuje, alebo presahuje hodnotu 2 Machov. Široko propagovaná “neviditeľnosť” F-35 sa dosiahne len v prípade, že všetky bomby a rakety ponesie vo vnútri trupu. Ak sú však zbrane na vonkajších podvesoch, stíhačka sa stáva viditeľnou. Ale ani s minimálnym užitočným zaťažením nie je F-35 “v skutočnosti neviditeľný pre ruské a čínske radary,” píše The Daily Beast.

 

O algoritmických vojnách budúcnosti

 

Spojené štáty už desaťročia vyvíjajú stíhačku šiestej generácie, ktorá bola nakoniec, ako sme písali, neúspešná. V auguste 2022 sa vzdušné sily vzdali motora šiestej generácie, ktorý 15 rokov vyvíjali spoločnosti General Electric Aviation a Pratt & Whitney. Portál Defense One uverejnil zdrvujúci článok, v ktorom načrtol klamstvá armády, ktorá ubezpečovala, že stíhačka šiestej generácie už lietala a prekonala mnohé rekordy. Ukázalo sa, ako na jar minulého roka povedal minister letectva USA Frank Kendall, že “lietadlo sa stále vyvíja a nie je pripravené na sériovú výrobu”. Pentagón teraz odložil všetky projekty stíhačky šiestej generácie. USA nemajú ani plne funkčnú stíhačku piatej generácie a ich obrovská flotila stíhačiek štvrtej generácie je stará ako železo. Ukázalo sa, že prevádzka stíhačiek piatej generácie je neúnosne drahá a ich schopnosti sú značne zveličené. Hlavnou príčinou súčasnej krízy amerického vojenského letectva je, že pre gigantov amerického vojensko-priemyselného komplexu je výhodné vyrábať “inteligentné” superletúne. Roky trvajúce preteky o superzisky priviedli americké letectvo do technologickej slepej uličky.

Vladimír Prochvatilov

*Podporte nás: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

*FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál. Pre viac príspevkov odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Vďaka za Vašu pomoc

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov