Zdroj: nationalinterest.org, www.f-14association.com, wikipedia
Aktuality, Letectvo, Vojenská technika,

Bolo vyradenie lietadla Grumman F-14 Tomcat zo služby unáhleným rozhodnutím? Prečo sa tak udialo, ak tento typ vynikal údajne vynikajúcimi parametrami?

V čase vyraďovania mala posledná „D“ verzia F-14 Tomcat pred sebou stále primerane dlhú životnosť draku a teoreticky tieto lietadlá mohli slúžiť z lietadlových lodí ešte pekných pár rokov. Životnosť draku však nebola primárnym dôvodom pre ich koniec. Príčina bola z veľkej časti strategická, súvisela s cenou (letovými nákladmi) a taktiež s možnosťami bojových misií.


F14_Schéma

Primárne boli lietadlá Tomcat projektované predovšetkým ako lietadlá námorníctva určené pre získanie vzdušnej prevahy a prieskum. Hlavnou výzbrojou mali byť výkonné, avšak ťažké a drahé radarom navádzané rakety ďalekého dosahu AIM-54 Phoenix. Slúžiť mali na ochranu lietadlových lodí pred prípadným útokom sovietskych bombardérov. Táto ich úloha zanikla rozpadom Sovietskeho zväzu v roku 1991 a následným koncom Studenej vojny. K bojovému použitiu striel AIM-54 Phoenix americkými F-14-tkami prišlo počas vzdušných bojov celkom 3x a to proti irackým lietadlám MiG-25 v roku 1999, všetky strely minuli svoj cieľ…

Jediným užívateľom tak lietadiel F-14 ako aj rakiet AIM-54 Phoenix je dnes Irán, lietadlá s problémami udržuje vo vlastnej réžii a rakety má ešte zo zásob nakúpených v čase dodávky stíhačiek. Príkladom vysokej bojovej efektivity tejto kombinácie je 62 nárokovaných vzdušných zostrelov irackých lietadiel počas iránsko-irackej vojny s použitím AIM-54 Phoenix. F-14-tke je však v tejto vojne pripisovaných celkovo až 160 vzdušných víťazstiev.

F-14 s maximálnym možným podvesom 6x AIM-54 Phoenix rakiet

Ďalším dôležitým zariadením, ktoré bolo možné podvesiť pod F-14 bol laserový značkovací kontajner LANTIRN. Od roku 1995 ním disponovali všetky Tomcaty a vďaka nemu získali možnosť vedenia protizemných útokov. Prvé útoky proti pozemným cieľom sa uskutočnili v roku 1995 v Bosne. Táto výzbroj a vybavenie a tiež ich decentná schopnosť vzdušného súboja umožnili udržať tieto stíhacie lietadlá v službe v americkom námorníctve až do ich definitívneho vyradenia v roku 2006. Miera ich použiteľnosti v prevádzke nebola nikdy vysoká a prevádzkové náklady na hodinu boli vyššie i vďaka konštrukcii s meniteľnou geometriou krídla.

F-14D s kontajnerom LANTIRN nachádzajúcim sa v prednej časti lietadla, červený kruh označuje iné zariadenie (ROVER)

F-18 Super Hornet, ktorý v súčasnosti plní úlohu F-14-tiek, nebol pravdepodobne tak dobrý v úlohe záchytnej stíhačky, je však vysoko efektívnym vo všetkých ostatných úlohách vrátane vzdušných súbojov, BVR (beyond-visual-range – vzdušný boj s použitím rakiet za hranicou viditeľnosti), s možnosťou použitia riadených striel stredného dosahu AIM-120 AMRAAM a protizemných útokov aj pomocou bômb, hlúpych i navádzaných. Mimochodom, posledná verzia AIM-120 už má možnosť dosahu AIM-54 Phoenix, hoci má stále označenie rakety stredného dosahu. F-18 Super Hornet okrem štandardného vlastného dopĺňania paliva vo vzduchu, disponuje aj možnosťou dopĺňania paliva inej F-18-tke (tzv. buddy fuelling). Jeho náklady na letovú prevádzku sú nižšie, taktiež sú nižšie požiadavky na údržbu a miera použiteľnosti ďaleko prevyšuje možnosti F-14-tiek. A hoci na jeho povrchu sústredené podvesné pylóny (umiestnené tak z dôvodu vypúšťania rakiet) zvyšujú aerodynamický odpor a znižujú výkon, lietadlo je veľmi výkonné, naprojektované a postavené v súlade s myšlienkou moderného vzdušného boja.

F-18 super Hornet umožňuje lietadlovej lodi významne zredukovať jej leteckú flotilu v zásade na tri hlavné typy. Sú to:

  1. E-2 Greyhound/Hawkeye – COD a AWACS (lietadlá včasnej výstrahy)
  2. F-18 Super Hornet – CAP (vzdušné hliadkovanie), záchytné úlohy, dopĺňanie paliva iným F-18-tkám, elektronický boj a protizemné útoky
  3. vrtuľníkové / záchranné (SAR), rôzne pomocné a útočné misie

Treba mať na pamäti, že v časoch vojny vo Vietname nebolo nič výnimočné, ak nalietadlových lodiach operovalo až 9 rôznych leteckých prostriedkov. Pre logistiku a údržbu hotová nočná mora. US Navy svojím rozhodnutím vyradiť F-14 a prejsť na F-18 Super Hornet spravilo správne rozhodnutie.

 

 

 

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov