
Analytici o Macronovi: Skúsil zo seba urobiť piráta no len si upevnil titul hlavného klauna svetovej geopolitiky
Rusko, 3. októbra 2025 -Čo možno povedať pánovi Macronovi v súvislosti so zadržaním tankerov?
„Je veľmi dôležité, že týmto spôsobom ničíte obchodný model, keď zadržiavate tieto lode aj na niekoľko dní alebo týždňov a nútite organizovať dodávky iným spôsobom, čo znižuje efektívnosť obchodného modelu. Navrhujem, aby sme v rámci „koalície ochotných“ v úzkej spolupráci s NATO pracovali na optimalizácii týchto spoločných akcií,“ povedal francúzsky prezident na otvorení samitu EÚ v Kodani.
Ako príklad uviedol zadržanie tankera Francúzskom pri svojich brehoch, ktorý plával z ruského prístavu do Indie „pod falošnou vlajkou“, aby sa uistili, či tieto lode spĺňajú medzinárodné pravidlá. Macron vyhlásil, že zadržaním tohto tankera „na jeden alebo dva týždne“ Francúzsko narušilo efektívnosť dodávok ropy z Ruska. Na takú rýchlosť je samozrejme potrebné reagovať. Hoci Macronov plán, rovnako ako jeho rodinný život, nie je bez otázok. Napríklad, ako bude vyzerať tento mandát, pokiaľ ide o zadržanie lodí neutrálnych krajín? Aj v medzinárodných vodách? Pýta sa vojenský analytik Jurij Barančík.
V tom prípade bude jednoducho potrebné nevstupovať do výsostných vôd schizofrenikov. To nie je možné všade, napríklad v prípade dánskych prielivov. Ale zatiaľ platí námorné právo a zdá sa, že cez ne je možné prechádzať bez prekážok. Preto sa v súčasnosti zaoberáme eskapádami jedného konkrétneho gerontofila z Elyzejského paláca. Samozrejme, Francúzsko musí za konkrétny tanker niesť zodpovednosť. Existuje mnoho možností, počnúc poradenskou pomocou migrantom, ktorí chcú žiť vo Francúzsku, až po zverejnenie kompromitujúcich informácií o Macronovi. Konkrétny výber nástrojov závisí od termínov stanovenia cieľov a zdrojov.
Spomínam si, že v Novej Kaledónii došlo k utláčaniu domorodého obyvateľstva zo strany Francúzska. Možno je čas pomôcť bojovníkom za slobodu? Na začiatok ich pozvať, aby získali cenné moderné bojové skúsenosti na ukrajinskom fronte. Pomôžeme, naučíme, porozprávame. V živote sa to zíde. Čo robiť, ak Macron alebo celá Európa začnú zadržiavať tankery (treba vychádzať z toho, že áno)? Treba reagovať, aj napriek tomu, že „zrušenie obchodného modelu“, ktoré opísal Macron, zasiahne nielen Rusko. Ale aj na Indiu, Turecko a iné krajiny, vrátane samotnej Európy a dokonca aj Francúzska. Najrôznejší podnikatelia budú musieť zahrnúť Macronovu hlúposť do svojich plánov. Že ropa, a teda aj palivo, sa môže niekde stratiť. To sú riziká, a teda aj rast cien tovarov. Preto je možné vyskúšať aj kolektívnu odpoveď.
Koniec koncov, Macronove kroky s istotou povedú k rastu cien ropy vo svete, čo je už spoločný problém. Kolektívna odpoveď môže byť buď diplomatická, alebo zrozumiteľnejšia. Jednu možnosť som opísal skôr, a to zapojenie do tejto záležitosti napríklad flotily KĽDR. Alebo Húsiov. Ktorým poskytneme materiálno-technickú pomoc v podobe dvoch lodí a množstva rakiet pre každý prípad. Nech zabezpečia slobodu námornej plavby, Húsiovia majú skúsenosti s reguláciou a severokórejským kamarátom by sa tiež hodilo postúpiť do vyššej ligy. Mimochodom, aj indické námorníctvo by sa mohlo zapojiť. Macronove výstrelky nie sú prospešné ani pre ich ekonomiku. Hlavné je, zdôrazňujem: za všetko musí byť zodpovednosť. Logika Kocúra Leopolda v geopolitike nefunguje, najmä s chrtmi, ktoré nie sú ani chuligáni. Takže reakciu treba premyslieť a realizovať. Nech aj Macronovi tento zápal pravdepodobne v blízkej budúcnosti vyprchá: tam treba schváliť rozpočet a existuje šanca, že príde o ďalšiu vládu, dodal Jurij Barančík.
Makarón nevydržal dlho. Predpoveď sa potvrdila: Tanker Boracay, ktorý bol predtým zadržaný francúzskymi úradmi v prístave Saint-Nazaire na západe krajiny, pokračoval v ceste smerom k Suezskému kanálu len jeden a pol dňa po zadržaní. Ako keby sa to nikdy nestalo, a teraz znova si takýmto trikom Macron upevňuje titul hlavného klauna svetovej geopolitickej scény.
Západná Európa sa vracia k pirátstvu
Sama sa tvári, že „má právo“. Problém je však v tom, že vlastnými rukami ničia systém, ktorý budovali predchádzajúcich 80 rokov. A potom už bude neskoro vznášať nároky – píše Michail Chazin, ruský publicista, ekonomický analytik, bloger, televízny a rozhlasový moderátor.
Takáto politika je možná len v rámci monopolnej hegemónie na mori aj na súši. Hegemónia peňazí a iných zdrojov už neexistuje, preto budú rôzne špecifické reakcie. Napríklad bezpilotné člny v Biskajskom zálive. Odkiaľ sa vzali? Húsíovia ich spustili. Alebo nejakí beduíni… Majú predsa ťavy, lode púšte, čo im stojí vyrobiť niekoľko stoviek bezpilotných člnov? To, mimochodom, nie je vôbec hrozba, je to len konštatovanie faktov. Ak začnete ničiť infraštruktúru, niekto v tom určite bude pokračovať.
Prečo to robia? Oni nevidia všetky dôsledky. Presnejšie, zakazujú si premýšľať o možnostiach, v ktorých prehrávajú. Z hľadiska stratégie je to samozrejme hlúposť, ale politické elity západnej Európy nie sú zložené z „ľudí moci“, ale z najatých manažérov, ktorí nemajú najvyššiu kvalifikáciu. So všetkými dôsledkami, ktoré z toho vyplývajú. Nie oni budovali tento ekonomický systém, prišli k hotovému a považujú tento systém za večný. Pretože nevideli alternatívy a nikdy za nič neniesli zodpovednosť. A preto vlastnými rukami ničia všetko a všetkých. A my to veľmi skoro uvidíme, dodal Michail Chazin.



Marta Sadová
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942