.
Aktuality, Letectvo,

Super peruť amerických F-16, F-15E odpadlo pri štarte koleso

❚❚

Slovensko, 8. augusta 2025 – Spoločný magazín amerických vzdušných a kozmických síl priniesol správy týkajúce sa leteckej techniky, ktorá bola spomenutá v predchádzajúcich článkoch Armádneho magazínu, napríklad o strelách APKWS II. Mnohých bežných osinterov vtedy na ruskej fotke udivil stav stíhacieho bombardovacieho lietadla F-15E Strike Eagle, ktoré nieslo aj 4 bloky na 7 kusov 70 mm rakiet so strelami APKWS II.


 

 

Aktuálne mal vážne problémy F-15E Strike Eagle, ktorý dňa 4.8.2025 odštartoval z leteckej základne Diego Garcia v Indickom oceáne na prelet na základňu Kadena v Japonsku. Pri štarte mu odpadlo pravé koleso podvozku, čo bolo identifikované na lietadle vo vzduchu a chýbajúce koleso bolo neskôr nájdené neďaleko vzletovej a pristávacej dráhy. V Japonsku sa posádka rozhodla pristáť na dvoch kolesách a vyviazla bez zranení, poškodenie lietadla sa udáva ako malé, aspoň v zmysle verejnej správy pre Aviation Safety Network.

 

Fotografie z pristávania F-15E v Kadene pochádzajú z článku v denníku amerických ozbrojených síl Stars and Stripes

 

 

F-15 môže použiť záchytný hák na skrátenie dojazdu pri núdzových pristátiach:

 

Koncom studenej vojny bol stíhací bombardér F-15E Strike Eagle extrémne nebezpečným a univerzálnym útočným lietadlom, ktoré sa vyvinulo z dvojmotorovej stíhačky pre vybojovanie vzdušnej nadvlády F-15, resp. jej spárky. Malo byť schopné samostatne prenikať do hĺbky nepriateľského teritória bez sprievodu lietadiel špecializovaných na elektronický boj. Neskôr sa F-15E zúčastnila mnohých ozbrojených konfliktov a situácia sa vyvinula tak, že výroba modelov založených na modernizovanom dizajne F-15 Advanced Eagle pokračovala najmä pre záujem bohatších amerických spojencov – Saudskej Arábie, Kataru, Izraela, Singapuru a Južnej Kórei. Potom pri zohľadnení problémov nových typov lietadiel sa k F-15E vrátili aj americké vzdušné sily USAF a momentálne objednávajú model F-15EX Eagle II v počte minimálne 144 kusov, ktorý je definovaný ako ťažká viacúčelová stíhačka.

 

Model F-15EX Eagle II býval porovnávaný s ruskou ťažkou dvojmotorovou stíhačkou Su-35, ruský film objasňuje dôvody jeho vzniku, taktiku použitia a porovnáva ho skôr so stíhačkami 5. generácie. Spomína aj odmietnutú stealth verziu F-15SE Silent Eagle.

 

Kde sme my a kde bola Reaganova administratíva, počas jeho éry základný model Eagle, starý F-15A v rámci demonštrácie zostrelil vyradený satelit, protidružicovou strelou ASM-135 ASAT. Kým bol Reagan v úrade, vzlietli prvé F-15E Strike Eagle, ktoré by mali byť čoskoro vyradené, zatiaľčo prebieha výroba nových stíhačiek F-15EX na ich základe.

 

 

Lietadlá F-15E Strike Eagle zaplnili aj časť diagramu podpory strategických bombardérov B-2A Spirit počas operácie Midnight Hammer, amerického útoku na Irán. Akokoľvek, prišiel čas vyradiť niektoré F-15E. Celkovo americké vzdušné sily navrhovali vyradiť v rozpočtovom roku 2026 340 lietadiel. Takmer polovica z nich (162 kusov) mali byť legendárne bitevné protitankové lietadlá A-10. Okrem toho sa navrhovalo vyradiť 62 lietadiel F-16C/D, 21 F-15E a 13 F-15C/D (tieto lietadlá už nie sú v aktívnych útvaroch letectva, dňa 26.3.2025 bol na vyššie spomenutej japonskej základni Kadena posledný vzlet stíhačky na vybojovanie vzdušnej nadvlády F-15C/D Eagle, nástupcu pôvodného modelu F-15A/B Eagle, ale do vyradenia zostávajú v zálohe).

 

Z prevádzky malo byť vyradených 14 tankovacích lietadiel KC-135, 11 vrtuľníkov HH-60G, 35 cvičných prúdových lietadiel T-1 Jayhawk, štyri vrtuľníky UH-1N a jeden bombardér B-1. Tiež 14 transportných lietadiel C-130H a tri od nich odvodené lietadlá elektronického útoku EC-130H, ktoré, ako už vieme sa konečne dočkali náhrady v podobe EA-37B Compass Call.

 

 

 

V demokratickej a lepšie spravovanej krajine je bežné, že nie o všetkom rozhoduje minister obrany, alebo velitelia druhov vojsk. Tak sa stalo, že bol neskôr silnou podporou oboch politických strán, resp. pomerom hlasov 55-2 v HASC (výbor snemovne reprezentantov pre ozbrojené sily) schválený NDAA (National Defense Authorization Act, bežne vo verejnosti defense policy bill – obranný rozpočet). Ten bol neskôr ešte potvrdený rovnako presvedčivo podporou 26-1 v SASC (skratka senátneho výboru Kongresu pre ozbrojené sily).

 

Legislatíva povoľuje 848,2 miliardy dolárov pre ozbrojené sily, vrátane najmenej 211,3 miliardy dolárov pre letectvo (USAF) a vesmírne sily (USSF). Cieľom bolo zachrániť nákup dvoch prototypov lietadiel včasnej výstrahy E-7 Wedgetail a zablokovať vyradenie útočných lietadiel A-10 Thunderbolt II z prevádzky, ako aj zvýšiť financovanie nových pozemných medzikontinentálnych balistických jadrových rakiet Sentinel na viac ako 3 miliardy dolárov, okrem nespočetných ďalších úprav výdavkov a ustanovení o dohľade.

 

 

Práve lietadlá A-10 Thunderbolt II so strelami APKWS II boli považované za možné riešenie rastúcej prevahy ruských útočných dronov určených na strategické údery a prieskum na ukrajinskom bojisku. Výhodou podzvukového lietadla bola aj schopnosť používať neupravené vzletové a pristávacie dráhy alebo operovať z úsekov diaľnic a ciest. Niektorí ruskí autori, vrátane tých, čo píšu pre renomované obranné portály sa domnievali, že strely APKWS II boli na A-10 integrované až teraz, prípadne to skomolia do takej miery, že hovoria o požiadavke na ich integráciu v rozpočtovom roku 2026, kedy mali byť už podľa niektorých návrhov A-10 vyradené. Celé zle, video je z polovice roka 2017 a opäť vyvstala otázka, ako boli Rusi pripravení dňa 24.2.2022.

 

 

A-10 s APKWS II

 

 

Pokiaľ ide o leteckú techniku a zbrane spomínané aj v článku o pištoliach M18, USA musia riešiť náhradu medzikontinentálnych balistických striel LGM-30 Minuteman III, ktoré sa používajú od roku 1970, hoci ich životnosť bola pôvodne plánovaná na 10 rokov a ich konštruktéri už dávno umreli. Vývoj novej strely LGM-35 Sentinel v súčasných podmienkach tak sprevádzajú značné problémy a okrem technických výziev je aj extrémne finančne náročný. Problémy pozemného komponentu americkej nukleárnej triády objasňovalo video o 130 miliardách USD.

 

 

 

 

 

Výmenu by potrebovali aj lietajúce veliteľské centrály pre jadrovú vojnu – lietadlá súdneho dňa E-4B, ktoré sú postavené na platforme Boeing 747-200. Výroba tejto verzie dopravného lietadla sa skončila v roku 1991, pred koncom minulej dekády bolo komerčne prevádzkovaných už len 5 posledných nákladných strojov. Riešením by malo byť vyvíjané lietadlo E-4C Survivable Airborne Operations Centre. K dispozícii by však mali byť až v roku 2032 a majú byť postavené na platforme Boeing 747-8i, pravdepodobne s motormi Rolls-Royce. Vtip je v tom, že posledný Boeing 747 v nákladnej verzii 8-F pre Atlas Air opustil výrobnú linku dňa 6.10.2022. Platforma je super, lenže už sa nevyrába, v ére Green Dealu paradoxne nebol o komerčné veľkokapacitné dopravné lietadlá ako Boeing 747 alebo Airbus A380 záujem a mnohé z nich sú zaparkované bez veľkej šance vrátiť sa do vzduchu. Na dokreslenie toho, ako môže byť problém vážny slúži video s E-6B Mercury, lietadlom súdneho dňa, ktoré je obdobou E4B v službách amerického námorníctva US Navy a je postavené na ešte staršej platforme Boeing 707. Na ich záchranu sú teraz podľa všetkého kanibalizované bývalé britské lietajúce strediská včasnej výstrahy AWACS E-3 Sentry. Silne olietané námorné lietadlo E-6B Mercury nacvičuje manéver touch and go.

 

 

Prezident Trump si uvedomuje, že nezdedil Ameriku z roku 1976 a požadoval zvýšenie výdavkov na obranu od spojencov v rámci NATO. Aj USA však dnes majú problémy s vývojom nových zbraní a týka sa to aj Turecka alebo Južnej Kórei, ktoré si stanovili rozvoj obranného priemyslu ako strategickú prioritu dlho pred rokom 2022. Predstava o ich rýchlom a úspešnom vývoji v jednotlivých štátoch EÚ je tým zahmlená, rovnako ako ich schopnosť odhadnúť budúce potreby bojiska.

 

Pokiaľ ide o F-16, americké vzdušné sily zverejnili informáciu o začiatku formovania super perute ozbrojenej lietadlami F-16C/D v Južnej Kórei. Dňa 28.7.2025 za začala migrácia stíhačiek F-16 z leteckej základne Kunsan na leteckú základňu Osan asi o 80 míľ (130 km) bližšie k hraniciam s KĽDR. Základňa Osan je od nich vzdialená asi 50 míľ (80 km – najkratšia šírka územia SR je 77,6 km medzi obcami Orlov a Hosťovce). Do októbra 2025 by sa malo 31 stíhačiek a 1000 príslušníkov USAF presunúť na Osan, čím bude zavŕšená druhá fáza budovania super perute F-16 na tejto základni.

 

Experiment je „testom optimalizácie síl, ktorého cieľom je zistiť, či väčšia, konsolidovaná peruť dokáže vygenerovať väčšiu bojovú silu a fungovať efektívnejšie,” uviedol v tlačovej správe z 31. júla kapitán Bryce Hughes, dôstojník údržby a generovania bojových letov (bojaschopných lietadiel) na Osane.

 

V júli 2025 sa Osan stal trvalým domovom pre nezverejnený počet lietadiel F-16, ktoré boli predtým pridelené leteckej základni Misawa v Japonsku. Hovorca 51. stíhacieho krídla v tom čase uviedol, že tento presun je oddelený od testu super perute na základni Osan, kde stíhačky F-16 nahrádzajú aj lietadlá A-10. Medzitým sa Misawa zbavuje svojich lietadiel F-16, aby uvoľnila miesto pre stíhačky F-35, ktoré by mali začať prichádzať na budúcu jar (na Misawe bolo až 36 F-16).

 

Slovenské vojská by však nemuselo zaujímať to čo z Kunsanu na Osan odišlo, ale skôr to, čo tam ostalo. Išlo o 20 zodolnených krytov 3. generácie pre stíhačky F-16, ktoré teraz pravdepodobne využije iná letecká technika. Treba zopakovať, že Kunsan je od hraníc z KĽDR ďalej ako Osan (vzdialenosť je v skutočnosti asi 140 míľ, zhruba 225 km od demilitarizovanej zóny, najväčšia dĺžka územia SR je 428,9 km medzi obcami Záhorská Ves a Nová Sedlica).

 

 

To vypovedá o tom, že na ochranu svojich lietadiel USAF stavali už pred rokmi zodolnené kryty aj na základniach vzdialených vyše 200 km od potenciálneho protivníka, nad ktorým vtedy deklarovali absolútnu prevahu. Koncom minulého roka potom vyšla štúdia o tom, že americké letecké základne by boli zraniteľné v prípade konfliktu s Čínou, keďže im chýba dostatočné množstvo zodolnených úkrytov leteckej techniky.

 

Čína ich od roku 2010 postavila 3000 bez započítania infraštruktúry komerčných alebo civilných letísk. Čím sa ich počet minimálne zdvojnásobil. USA pritom postavili v okruhu 1000 míľ okolo Taiwanského prielivu len dva (2) zodolnené úkryty a 41 mäkkých hangárov od roku 2010.

 

A tak, niekedy sa zdá, akoby články autora na seba nadväzovali a s využitím náhody sa vie dlhý čas dopredu rozhodnúť o čom bude písať. Napriek tomu nechce v tomto delikátnom čase aktualizovať prognózy vývoja vojny na Ukrajine potom, čo sa tie predchádzajúce ukázali byť presné. Ak by teda aj tieto články neboli celkom o americkom letectve, slovenské vojská si z nich môžu vziať niekoľko vecí.

 

1. V krajine s nepreskúmateľným vzťahom voličov k integrite svojich politických lídrov by o obrannom obstarávaní nemal rozhodovať minister obrany samostatne, alebo s podporou veliteľov vojsk, aj keby boli títo najviac kompetentní na svete. Zrejme by bol lepší model s rozhodovaním veľmi početnou komisiou pre obranné výdavky, ak abstrahujeme od možnosti referenda, ktoré sa používa na schválenie alebo odmietnutie dôležitých obranných výdavkov vo Švajčiarsku. (To už by ale v prípade Slovenska zaváňalo nutnosťou odpovedať aj na otázky Armádneho magazínu zaslané na MO SR v príprave referendovej kampane. Až toľko demokracie by sa asi neznieslo).

 

2. Na modernizáciu stíhačiek F-16V, ktoré si predtým kúpili slovenské vojská, je už plejáda návrhov, autor vybral najprv APKWS II pre samostatný článok. Strelu APKWS II je možné odpáliť v režime zem-zem, zem-vzduch, zem-loď, vzduch-zem, vzduch-vzduch, vzduch-loď, loď-zem, loď-loď a bolo preukázané zostrelom riadenej strely s plochou dráhou letu Ch-59, že aj loď-vzduch, pričom sa nedá rušiť jej laserové navádzanie a stojí zlomok ceny poľskej MANPADS zem-vzduch Piorun. Existuje pre ňu použitie vo vzdušných, pozemných aj v špeciálnych silách (S-ATV), je teda moderná, lacná a univerzálna.

 

Vyvinuli ju tri spoločne tri veľké obranné korporácie – americké Northrop Grumman a General Dynamics, ako aj britská BAE Systems, ktorá ju ponúka v katalógu ako európska firma. Vyrába sa ale v jej prevádzkach v USA, v Hudsone v štáte New Hampshire, ako aj v Austine. V štáte Texas, ktorý si medzitým žije vlastným politickým životom, aj s prispením prezidenta Trumpa. Čiže americká zbraň, ktorej predaj Slovensku schválila ešte Bidenova administratíva vo vtedajšom počte 1680 ks. Mal by sa podľa autora omnoho zvýšiť a strela by mala byť použitá ako základná a univerzálna pre dostupné vzdušné a pozemné platformy slovenských vojsk. Bol pre ňu vyvíjaný európsky motor firmou Nammo, ktorý mal predĺžiť dostrel na 15 km (z F-16).

 

 

 

Vypustenie strely APKWS II z dronu

 

Ďalší príklad priamo z tlačovky MO SR, kedy nedokázal R. Kaliňák vysloviť správne slovo APKWS, v podstate už na druhý, predtým „neriadený” pokus. Na videu TASR zhruba v čase 36:05. Braindead, ktorý tam príde z mainstreamu by to nezaregistroval ani na desiaty pokus a 90% ľudí, ktorí boli na tej tlačovke by sa nedočítala až sem.

 

 

3. Mesiace pred prevedením ukrajinskej operácie Pavučina a izraelskej operácie Rising Lion bolo veleniu amerických vzdušných síl USAF jasné, že drahá letecká a iná vojenská technika sa môže stať obeťou asymetrických spôsobov vedenia bojovej činnosti a potrebuje bunkre. Na ich stavbu nie je potrebné ani referendum ani minister obrany, v rámci aktivačných prác by začali aj obyvatelia z marginalizovaných osád. S tými zdrojmi, ktoré si ešte dokáže Slovensko na svoje fungovanie požičať je potrebné hľadať vždy univerzálne riešenia, schopné pokryť viac úloh alebo problémov naraz.

 

MK

*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov