.
Aktuality, Pozemná technika,

Rozvoj elektrických jednostopových útočných vozidiel

❚❚

Slovensko, 22. júna 2025 – Armádny magazín už pred začiatkom špeciálnej vojenskej operácie venoval pozornosť elektrickým motorkám, ktoré v tých časoch mali poskytnúť taktické výhody najmä špeciálnym silám. Patrí medzi ne najmä nízka zvuková a tepelná signatúra, ktorá umožňuje oddialiť moment odhalenia protivníkom. To platí aj v ére dronov, najmä pri operáciách elektrických motocyklov v noci a za zlej viditeľnosti.


 

Postupne sa začala prejavovať aj výhoda malej hmotnosti týchto vozidiel, čo ich robí sčasti imúnnymi voči protitankovým mínam, ak sú tieto nastavené na vyššiu hmotnosť cieľa, resp. iné jeho charakteristické prejavy v prípade inteligentných protitankových mín alebo mín určených na ničenie dopravných prostriedkov.

 

Postupne sa s nárastom výroby komerčne dostupných komponentov znižuje aj cena elektrických motocyklov, čo je tiež jeden z parametrov, na ktoré treba prihliadať. Treba si uvedomiť, že rovnako tak ako nový hlavný bojový tank za milióny eur aj elektrický motocykel, ak je použitý na rýchle prekonanie dronovej kill zóny je spravidla určený na jedno bojové použitie. Najmä v prípade, že je útok odrazený, nastupujú bombardovacie drony protivníka na ničenie opustených motoriek. Rozdiel je v tom, že elektrické motorky nestoja desiatky miliónov eur, ale iba nepatrný zlomok z tejto ceny. Platilo by to aj za predpokladu, že by boli pre Slovensko k dispozícii naozaj supervýhodne, za desaťnásobok ich skutočnej ceny vo vietnamskej večierke. O jeden rád menej, ale stále to nie sú tanky za miliardy Eur.

 

Zároveň , pre skúseného operátora dronu je tank z taktického hľadiska jednoduchším cieľom než malý a agilný motocykel. Rozdiel je v konečnom dôsledku len v počte potrebných zásahov.

 

 

Elektrické motocykle rovnako ako tie so spaľovacím motorom sa rozšírili v ozbrojených silách a ich určenie je univerzálne a vševojskové. Trend nasadenia motoriek v útočných operáciach zachytával ešte článok autora 2.5.2024. Prehistória.

 

 

 

V súvislosti a tým ako dronom rástol akčný rádius dronov, prejavila sa aj potreba nasadenia motocyklov v logistike. Na fotografii je podporný zásobovací motocykel ruského tímu operátorov dronov. Vezie FPV drony, ich bojové hlavice a individuálne dávky potravín

 

Nad rámec iného doplnia dnešný článok aj dva aktuálne príklady nových elektrických jednostopových vozidiel určených na vojenské použitie. Klasický aj inovatívny dizajn.

 

1. Indonézsky šprint

Indonézsky štátny obranný holding DEFEND ID predstavil model elektrického motocykla Sprint. Za jeho vývoj niesla zodpovednosť firma PT Len Industry, súčasť holdingu spolu so známejšími spoločnosťami ako sú Pindad, Dahana alebo PAL Indonesia.
Sprint je plne elektrický motocykel navrhnutý pre ozbrojené sily, vhodný na prieskumné, infiltračné alebo hliadkové misie v prostrediach, kde je akustická a tepelná diskrétnosť nevyhnutná. Absencia hluku motora poskytuje taktickú výhodu v mestskom alebo zalesnenom prostredí, kde sa motocykle so spaľovacími motormi ľahšie odhalia. Sprint je tiež prispôsobený na prevádzku v náročnom teréne vďaka svojej odolnej a ľahkej konštrukcii.

 

Okrem vojenského využitia PT Len Industri poznamenáva, že Sprint môže byť nasadený aj v civilnom kontexte. Jeho nízky vplyv na životné prostredie ho robí vhodným pre vnútorné bezpečnostné sily, monitorovanie chránených prírodných oblastí alebo ľahké logistické operácie v mestských zónach. Tento prístup s duálnym použitím pomáha optimalizovať investície do obrany a otvára komerčné príležitosti aj mimo obranného sektora.

 

Zaujímavosťou zahraničného videa o elektrickej motorke Sprint je zrejme lacný a spoľahlivý, so zabezpečeným servisom a množstvom doplnkov, slovinský C-27J Spartan na zadnom pláne!

 

Indonézia tiež pre nedávnom vyvinula veľmi ľahký tank P8 určený primárne na boj proti dronom.

 

2. Francúzsky Etendard Spectre

Spoločnosť MCE-5 Development SA vytvorila dizajn elektrického jednostopového vozidla Etendard Spectre. Zjavne nejde o klasický motocykel, chýba mu aj sedadlo. Namiesto toho vojak stojí na protišmykových rohožiach. Tento dizajn smeruje k zjednodušeniu a zlacneniu masovej výroby vozidla, ktoré môže byť zničené v prvom boji a zníženiu jeho hmotnosti. Zrejme veľmi zaujal Rusov. Podrobný článok o tomto vozidle s množstvom technických charakteristík nedávno priniesol v samostatnom článku aj ruský portál topwar.ru.

 

Elektrické jednostopové vozidlo Etendard Spectre môže byť považované skôr za elektrokolobežku.

 

Ďalej, ak sa v nasledujúcom období zniži frekvencia použitia motocyklov, či už elektrických alebo so spaľovacím motorom, zrejme to bude spôsobené tým, že podmienkach zelenej vegetácie bude pre Rusov výhodnejší peší postup. Útoky na motocykloch, ale boli v uplynulých mesiacoch bez hustej vegetácie jedným z faktorov ruského úspechu.

 

Ukrajinská propaganda často zverejňovala zábery odrážania útokov ruských motocyklistov, ktoré sa údajne skončili ich úplnou porážkou. Zrejme to až taká katastrofa nebola, keďže pred mesiacom vznikla prvá ukrajinská útočná motocyklová rota v zostave 425. samostatného útočného pluku Skala. Motorky na ukrajinskom bojisku ešte nejakú dobu vydržia.

 

 

 

Ukrajinské vojská pritom už na začiatku vojny nasadili elektrické motocykle domácej výroby a neustále žiadali západných spojencov o dodávky ďalších.

 

Ukrajinský protitankový tím s pancierovkou NLAW na elektrickom motocykli ukrajinskej výroby. Na videu v čase 00:13:

 

Silnú trhovú pozíciu v oblasti jednostopových a trojkolesových EV má aj indická spoločnosť Sona Comstar, ktorá sa chcela ďalej zamerať na elektrické pohony pre drony a elektrické lietadlá s kolmým štartom a pristátím eVTOL.

 

 

Ťažko povedať, dokedy vydrží súčasná efektivita elektrických motocyklov najmä na ukrajinskom bojisku. Vývoj dronov bude v nasledujúcich mesiacoch búrlivý a fenomenálny. Slovenské vojská by však nič nestratili, ak by celoplošne vycvičili svojich príslušníkov na používanie motoriek a štvorkoliek v teréne. Ak nestačia interní inštruktori, aj formou obstarávania výcviku v súkromných autoškolách. Časť peňazí určených na obranu by sa tak vrátila späť do ekonomiky, pri súčasnom zvýšení schopností slovenských vojsk. Je to však málo pravdepodobné. Nie je to premiérska téma ani vianočný bizjet. Slovenskí generáli by si pri už sadnutí na elektrický bicykel mohli pokrčiť svoje starostlivo vyžehlené lapsusy, pardon lampasy. Tiež neochvejnú vieru, že súdruhovia v Bruseli sa nemôžu mýliť, keď stále požadujú od Slovenska tanky a ťažké brigády. So Severoatlantickou alianciou na večné časy?!

 

 

MK

*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov