
Nákladné klzáky Grasshopper pre americké transportné lietadlá C-130 a C-17
USA, 12. mája 2025 – V prvom rade si treba uvedomiť, že jednotlivé zložky alebo služby amerických ozbrojených síl stále ochotnejšie rozvíjajú nové spôsobilosti, ktoré sú asymetrické voči rastúcim schopnostiam ich potenciálnych protivníkov. Dochádza k uvedomeniu si, že USA nedokážu konkurovať Číne v stavbe lodí, Rusku ani KĽDR vo výrobe delostreleckej munície, Iránu vo výrobe kamikadze dronov a Húsíom vo výrobe sandálov. V tomto článku bude popísaný nákladný klzák, ktorý má umožniť vzdušnú prepravu nevyhnutných zásob na miesta, kde by pilotované transportné lietadlá alebo vrtuľníky nemohli pre vysoké riziko ich zničenia pristáť.
Tak sa stalo, že americké vzdušné sily (USAF) zaradili do služby ďalšie nové samonavádzacie klzáky, aby dopravili náklad do “vysoko rizikových prostredí” bez toho, aby ohrozili pilotované lietadlo. Vyvinuté boli v spolupráci dodávateľa DZYNE Technologies a Air Force Research Laboratory (AFRL – vedie vynálezy, vývoj a zavádzanie do služby bojových technológií pre americké vzdušné, vesmírne a kybernetické sily. Veliteľom AFRL je v súčasnosti brigádny generál J.E. Bartolomei. Viacerí vedúci predstavitelia AFRL však pred menom nemajú vojenskú hodnosť, ale akademický titul).
Začiatkom mája 2025 sa predstavili nové klzáky “Grasshopper” a hovorca AFRL povedal, že už bolo dodaných “niekoľko tuctov” jednotiek.
Podozrivé video s klzákmi Grasshopper uvoľnené AFRL. Môže to súvisieť s informáciou uvedenou vo videu, že už sa pripravuje model s pomocným pohonom malými prúdovými motormi na predĺženie doletu.
Firma DZYNE Technologies súbežne vydala tlačovú správu, kde uviedla, že jej riešenie prináša pokrok v oblasti lacných a presných leteckých dodávok na pomoc pri katastrofách a bojových zónach a potvrdila dodávku prvej série klzákov USAF. Firma tvrdí, že v spolupráci s AFRL dokázala klzák vyvinúť z výskumnej fázy do zaradenia do výzbroje za menej ako 12 mesiacov. Považuje ho za transformačný skok v autonómnom vzdušnom zásobovaní. Grasshopper má umožniť doručovanie nákladu spoza zóny dosahu nepriateľských hrozieb, resp. do prostredia ovládaných protivníkom (A2/AD – Anti-access/Area denial). Môže doručiť aj humanitárnu pomoc a je možné ho nasadiť z rôznych vzdušných platforiem.
Firma potvrdila, že v nadväznosti na úspech Grasshopperu krátkeho až stredného dosahu aktívne vyvíja verziu s dlhším dosahom, ktorá by mala byť dostupná začiatkom roka 2026. Nový závod s rozlohou 125 000 štvorcových stôp v Irvine v Kalifornii teraz rozširuje produkciu klzákov Grasshopper.
Firma vo svojej tlačovej správe nepotvrdila, že klzák stojí 40 000 USD (36 000€) ako uvádza AFRL. Ani to, že diaľková verzia klzáku Grasshopper (kobylka) sa bude volať Dragonfly (opäť vážka ako stroj na opravy metódou HPCS z predchádzajúceho článku, tie vážky sú v USA asi nejako premnožené) a akými motormi bude poháňaná.
To sa objavilo len v správe AFRL, ktorá ďalej tvrdí, že Grasshopper môže niesť až 500 libier (227 kg) zásob a môže byť vypustený z nákladných lietadiel, ako sú C-17 a C-130, pomocou zadnej nákladovej rampy. Môže dosiahnuť rýchlosť 109 míľ za hodinu a kĺzať “desiatky míľ” v závislosti od výšky vypustenia. Klzák je tiež autonómny a schopný navigácie v prostrediach s odmietnutím družicovej navigácie GPS, čo mu umožňuje autonómnu pilotáž a pristátie na vstavanom padáku.
Magazín amerických vzdušných a kozmických síl tému doplnil zmienkou o blížiacej sa konferencii SOF week špeciálnych síl a uviedol, že klzáky by vhodne doplnili taktický koncept “Agile Combat Employment”. Má umožniť AFSOC (špeciálne sily vzdušných síl) rýchle zásobovanie síl rozmiestnených na vzdialených ostrovoch alebo na zle pripravených letiskách pod útokom nepriateľa, bez toho, aby bolo potrebné poslať plné nákladné lietadlo. USAF sa už roky zaujíma o menšie klzáky – AFRL pôvodne v roku 2021 poverila Silent Arrow zmenšením svojho jednotonového nákladného klzáku GD-2000.
O tomto klzáku vznikol predtým samostatný článok Armádneho magazínu zo dňa 28.4.2023 v súvislosti s tým, že bol určený pre lietadlá C-27J, aké používali aj slovenské vojská.

Medzitým, sa objavili informácie o tom, že Spartany by mali byť po pár rokoch služby nahradené brazílskymi C-390 Millenium, čo zrejme napadlo niekoho, kto si nedávno zdvojnásobil plat. Treba pripomenúť, že Spartany sa obstarávali neskutočne dlhé roky, ich dodanie sa tiež oneskorilo a keď prišli, tak sa nezmestili do hangáru. Podobnými peripetiami s nepripravenou infraštruktúrou si teraz prechádzajú aj F-16 a systémy protivzdušnej obrany. Lenže Ministerstvo obrany SR sa s týmito veselými príhodami odmieta deliť s Armádnym magazínom, neodpovedá na zaslané otázky. Minister obrany Kaliňák obhajuje potrebu nákupu C-390, ktoré sú väčšie ako Spartan rôznymi nezmyslami, na ktoré mali predovšetkým myslieť jeho stranícki predchodcovia. Môžeme mu poradiť lepší spôsob. Nech povie, že okrem 104 tankov chce aj tie dopravné lietadlá a kto nechce živiť vlastnú armádu, bude musieť živiť cudziu. S tým rizikom, že množstvo utrápených firiem a vcelku užitočných ľudí začne premýšľať ktorú.


MK
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942