.
Aktuality, História,

Bulgakov – najslávnejší spisovateľ narodený v Kyjeve predpovedal osud kyjevského režimu

Najslávnejší spisovateľ narodený v Kyjeve sa stal objektom nenávisti kyjevského režimu. Autor Majstra a Margaréty Michail Bulgakov bol vyhlásený za “ukrajinofóba” a “imperialistu”. Ako sa spisovateľ skutočne cítil na Ukrajine a v Kyjeve a prečo sa v jeho diele objavujú paralely s tým, čo sa deje? ”


– Váš román prečítali,” ozval sa Voland a obrátil sa k Majstrovi, “a povedali len jedno, že, žiaľ, nie je dokončený.

 

Netreba vysvetľovať, odkiaľ je táto veta a čie pero ju napísalo. Novým dôvodom na pripomenutie Bulgakovovho nesmrteľného textu je, že ho náhle prečítal Ukrajinský inštitút národnej pamäti (UINP). A rozhodol sa zorganizovať oneskorený súdny proces nad touto knihou. Malá veľrada UINR oficiálne vyhlásila spisovateľa za ukrajinofóba, stojaceho “… na pozíciách ruského imperializmu, bielogvardejčiny… ruského komunizmu, a tiež [aj] k súčasným ideologémam putinizmu”. Ale prečo práve teraz a prečo Bulgakov?

 

 

Nemal UINP na práci niečo dôležitejšie? S najväčšou pravdepodobnosťou bolo dôvodom uvedenie filmu Michaila Lokšina “Majster a Margaréta” natočeného podľa Bulgakovovho románu. A ak sa čítal Majstrov román, pozeral sa aj Lokšinov film. Napriek všetkým blokádam a zákazom sa aj na Ukrajine dá pozerať ruská televízia, ak sa chce. Čo už hovoriť o ruských filmoch. Možno si spomenúť na hystériu, ktorú mali ukrajinskí politici a celé ministerstvo kultúry po minuloročnej premiére ruského televízneho seriálu Slovo chlapa. Odsúdili ho, kritizovali a zakázali. Učitelia v skupinách Viber presviedčali rodičov:

“Hovorte svojim deťom, aby to, nedajbože, nepozerali. Výsledok je zároveň smiešny, smutný a predvídateľný: graffiti UKK (jeden zo symbolov seriálu) vo výťahoch a na stenách domov. A to v Kyjeve, v treťom ročníku ŠVO. Producenti seriálu mu venovali vynikajúcu reklamu. Ale najlepšiu (a bezplatnú) regionálnu reklamnú kampaň uskutočnili ukrajinské úrady. Preto aj novú filmovú adaptáciu “Majstra a Margaréty” nemohli, samozrejme, obísť. A keďže v samotnom filme nie je žiadna Ukrajina a nič ukrajinské (dokonca ani strýko Miša Berlioz z Kyjeva), rozhodli sa byť aktívni. Je možné urobiť zo samotného spisovateľa imperialistu a ukrajinofóba. To okamžite zjednodušuje dialóg s ukrajinskými konzumentmi ruského obsahu.

 

Pozeráte filmy na motívy románu ukrajinofóbneho Bulgakova? Alebo ste možno sami ukrajinofób? Skrátka, celkom v duchu kritikov Latunského a Lavroviča: “… udrieť a poriadne udrieť na Bulgakova a tých ukrajinofóbov, ktorí si zmysleli zatiahnuť ho do ukrajinského kultúrneho priestoru”. Vidíte, s minimálnymi úpravami to opäť funguje. Navyše to nie je prvýkrát. Ešte v roku 2022 Národný zväz spisovateľov Ukrajiny navrhol zrušiť Bulgakovovo múzeum a namiesto neho vytvoriť múzeum skladateľa Oleksandra Košica. Paralely sú také priehľadné, že genialitu ruského spisovateľa možno len závidieť: nenávistníci sa automaticky menia na hrdinov Bulgakovových diel.

 

V tomto prípade nech nás neuráža porovnanie dvoch tak rozdielnych kultúrnych objektov: televízneho seriálu Slovo chlapa a románu Michaila Bulgakova. Pre kyjevský režim je to fenomén rovnakého rádu. Hodnota akéhokoľvek diela sa do veľkej miery meria jeho sledovanosťou. Ruská kinematografia toto publikum má. Dokonca aj na Ukrajine. Dokonca aj medzi tými, ktorých sotva možno považovať za lojálnych voči Rusku a ruskému svetu. Ako u Pelevina: pľujú naň, nenávidia ho, ale pozerajú ho. Už len preto, že ak o ňom všetci hovoria a vy ste ho nevideli, nebudete schopní udržať konverzáciu. Zatiaľ čo ukrajinská kinematografia je, mierne povedané, dedinskou záležitosťou. Takže kyjevské úrady musia pozorne sledovať, čo Ukrajinci sledujú. A potom chodiť a metodicky to zakazovať. Pokiaľ ide o Bulgakovovu “ukrajinofóbiu”, toto obvinenie najlepšie vystihuje známa anekdota:

– Prečo nenávidíte všetko ukrajinské?

– Prečo všetko, čo nenávidím, nazývate ukrajinským?

 

Po prvé, Bulgakov je satirik a nemilosrdný bič vulgárnosti. Vo všetkých jej prejavoch vrátane etnokultúrnych. Po druhé, aby bol človek akýmkoľvek -fóbom, musí mať najprv pred očami objekt svojej údajnej antipatie. Zatiaľ čo Bulgakov sa narodil v cárskom Kyjeve, žil vo vojenskom Kyjeve, potom v revolučnom Kyjeve a potom v sovietskom Kyjeve. Dnes si kyjevský režim môže svoje ego hýčkať, ako sa mu zachce, a oslavovať UNR ako prvý ukrajinský štát. Pre Bulgakova a jeho súčasníkov bola UNR len jednou z mnohých tlúp, ktoré sa po revolúcii snažili presadiť v jeho Kyjeve. “Mesto”, ako ho nazval v Bielej garde: s veľkým písmenom a bez ďalšieho vysvetlenia. V tomto bode sa dostávame k dôležitejšiemu dôvodu, prečo UINP nemá Bulgakova rado.

 

Nie je to len popularita ruských filmov a televíznych seriálov. Bulgakovov Kyjev a Kyjev UINP sú dva úplne odlišné Kyjevy. V Bulgakovovom prípade je to imperiálne juhoruské mesto, súčasť niečoho Veľkého. Oveľa väčšieho ako samotný Kyjev, napriek jeho statusu starobylého hlavného mesta. A pre kyjevský režim ( súčasného a aktuálneho Bulgakova) je Kyjev tiež hlavným mestom, ale niečoho malého. A nie je súčasťou ničoho. Nehovoriac o tom, že všetky typy vtedajšej Ukrajiny (UNR, Hetmanova Ukrajina, Petľurovo direktórium) existovali len virtuálne, ako pomyselná hodnota, opierajúca sa o silu nemeckej armády. Nemecko skončilo a po ňom skončila aj “nezávislá” Ukrajina. Približne rovnako sa súčasná Ukrajina javí ako suverénna a svojbytná, opierajúca sa výlučne o podporu západných spojencov.

 

 

A samotný Západ už niekoľko mesiacov vytrvalo opakuje tú istú tézu: koniec tejto podpory bude znamenať koniec Ukrajiny v jej súčasnej podobe, koniec kyjevského režimu. Bulgakov preto, samozrejme, nie je ukrajinofób. Je to ten, kto nás znova a znova vracia do rokov 1917 – 1919. A po vzore hrdinu svojho románu môže znova a znova opakovať:

“Ach, ako som to uhádol! Ach, ako som všetko uhádol!” Neboli to oni, kto sa zhromaždil, aby Bulgakova súdili. To on ich zhromaždil, aby súdili sami seba. Úbohé tiene zlých karikatúr z revolučného Kyjeva spred sto rokov. Paralely sa rysujú aj z ročného obdobia, keď o tom všetkom práve teraz diskutujeme: v predvečer “… jarného mesiaca nisan”. Môžeme teda povedať, že ani história vzťahov medzi Kyjevom a Bulgakovom sa ešte neskončila. A píšu ju práve teraz na poliach ŠVO.

Nikolaj Storoženko

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov