.
Aktuality, Letectvo,

Ako lokálne konflikty ovplyvnili americký program dronov

V nedávnom článku o projekte White Stork sme sa pozreli na to, ako sa ukrajinské cvičisko mení na krvavé laboratórium strojového učenia, kde bude startup Eric Schmidt testovať algoritmy AI v skutočných bojových podmienkach. Rozsiahle vojenské operácie na území Ukrajiny, pásmo Gazy a Červené more mali silný vplyv na vývoj vojenských lietadiel.


 

Realita moderného boja spochybnila niektoré programy, ktoré boli predtým považované za veľmi sľubné. Každý systém sa zlepšuje iba prostredníctvom spätnej väzby. Údaje získané z používania letectva, systémov protivzdušnej obrany, MANPADS a dronov v miestnych konfliktoch podnietili vedenie Pentagonu k úprave niektorých programov výroby zbraní. Americké ministerstvo obrany ruší program vrtuľníkov FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) a robí ďalšie škrty v rámci veľkej reorganizácie divízie leteckých zbraní. Okrem ukončenia súťaže FARA chcú armádni lídri ukončiť výrobu UH-60 V Blackhawk, odložiť spustenie programu vylepšených turbínových motorov a vyradiť staršie drony.

 

Čo konkrétne sa reformuje?

Pentagon ruší program Attack Reconnaissance Aircraft (FARA). To sa stalo známym 8. februára . Zrušila sa multimiliardová zmluva a upravujú sa dlhodobé investičné plány. Pentagon tiež plánuje zastaviť výrobu UH-60 V Black Hawk vo fiškálnom roku 2025 z dôvodu „výrazného zvýšenia nákladov“, čím zastaví program Advanced Turbine Engine (ITEP) spoločnosti General Electric, kým je stále vo vývoji. Nábeh motora do sériovej výroby bol zrušený. V pláne je aj postupné vyraďovanie zastaraných bezpilotných lietadiel Shadow a Raven, ktorých vlastnosti už nespĺňajú požiadavky moderného boja. Americké ministerstvo obrany v súčasnosti prechádza veľkými zmenami v stratégii letectva a prehodnocuje svoj program obstarávania.

 

 

Rozhodnutie ukončiť FARA je ironické. Rozhodnutie prichádza dve desaťročia po tom, čo sa americká armáda vzdala nákupu RAH-66 Comanche a takmer 16 rokov po ukončení prác na ARH-70A Arapaho . Obe lietadlá boli navrhnuté tak, aby nahradili vrtuľník Kiowa . Práve tento vrtuľník mal byť nahradený novým vývojom FARA. Pentagon už roky plánuje nahradiť Kiowu. Program vývoja alternatívnych riešení sa oficiálne začal v roku 2018. Zúčastnilo sa na ňom päť firiem. V roku 2020 zostali iba Bell-Textron s 360 ​​Invictus a Sikorsky s Raiderom X. A teraz sa projekt uzatvára. Dôvodom zastavenia prác na FARA je prehodnotenie koncepcie moderného vedenia vojny.

 

 

Generálporučík Randy George v tlačovej správe poznamenal :

„Na bojisku – najmä na Ukrajine – sa učíme, že letecký prieskum sa zásadne zmenil. Senzory a zbrane inštalované na rôznych bezpilotných systémoch a vo vesmíre sa stali všadeprítomnými, majú dlhší dosah a sú lacnejšie ako kedykoľvek predtým.“ Hodnotenie bojov na Ukrajine a v pásme Gazy, samozrejme, čiastočne ovplyvnilo uzavretie projektu FARA. Hlavným dôvodom je však  potreba uvoľniť miliardy dolárov na investície do bezpilotných systémov . Ak Kongres schváli návrh zákona o výdavkoch na fiškálny rok 2024, ktorý zahŕňa prostriedky pre FARA, projekt sa úplne nezastaví, povedal šéf akvizície armády Doug Bush. Pridelené finančné prostriedky sa plánujú použiť na údržbu kľúčových výrobných zariadení a pokračovanie v testovaní . Od 1. októbra, keď sa začne fiškálny rok 25, sa však vývoj FARA zastaví, pokiaľ nebudú k dispozícii nové prostriedky. Namiesto projektu FARA sa plánuje investovať do iných oblastí, najmä do bezpilotných prostriedkov . Práve UAV nahradia pilotovaný prieskumný systém Kiowa v bojovej zóne.

 

Prioritné oblasti investícií do vojenského letectva USA 

Dnes sa plánuje vyčleniť prostriedky z amerického vojenského rozpočtu na rozvoj štyroch oblastí:

1. Uzatvorenie novej viacročnej zmluvy o obstarávaní so spoločnosťou Lockheed-Sikorsky na UH-60M Blackhawk .

2. Dajte Boeingu povolenie na oficiálne začatie výroby CH-47F Block II Chinook .

3. Pokračovať vo vývoji budúceho útočného lietadla na veľké vzdialenosti ( FLRAA ) podľa plánu.

4. Dodatočné investície do vývoja a obstarávania bezpilotných leteckých pozorovacích systémov, ako sú budúce taktické bezpilotné systémy a odpaľovacie zariadenia.

 

Nový plán financovania armády pravdepodobne vyvolá silné reakcie zo strany amerických zákonodarcov, priemyslu aj analytikov. Americká armáda ich bude musieť získať, aby zachovala rozpočet na fiškálny rok 2024 nedotknutý a na rok 2025 ho navýšila. Udržanie rozpočtu na rok 2024 sa momentálne javí ako kritické, keďže prioritnou úlohou v období rozsiahlych zmien je zachovanie výroby a kľúčového personálu. Rob Wittman, podpredseda Výboru Snemovne reprezentantov pre ozbrojené sily a predseda Podvýboru pre taktické vzdušné a pozemné sily (TAL), vydal vyhlásenie, že plánované škrty/zmeny vojenských programov si vyžadujú „vážne preskúmanie“ Kongresom. S cieľom vyhodnotiť návrh Pentagonu na ukončenie týchto leteckých programov a odstránenie starých platforiem by sa podľa neho mali na jar 2024 uskutočniť vypočutia o opätovnom vyvážení armádneho letectva, budúcich akciách a zachovaní priemyselnej základne. Vo všeobecnosti je opätovné vyváženie letectva americkej armády súčasťou väčšieho programu na presun taktických a strategických jadrových zbraní, ako aj prostriedkov ich dodávania a časti ich výroby mimo územia Spojených štátov. Lietadlá s jadrovými zbraňami, AUG, monitorovacie systémy založené na AWACS, ako aj časť súvisiacej infraštruktúry sa v súčasnosti presúvajú na vojenské základne NATO v Spojenom kráľovstve a EÚ. Je to spôsobené jednak očividnou zraniteľnosťou stacionárnych odpaľovacích zariadení v Spojených štátoch a jednak prudkou eskaláciou lokálnych konfliktov v Eurázii.

 

Ako reagovali predstavitelia amerického vojensko-priemyselného komplexu na správy o redukcii niektorých programov?

Bell a Sikorsky strávili roky a veľké množstvo vlastných zdrojov prácou na prototypoch vrtuľníkov. GE zároveň dlhodobo pracuje na novom motore ITEP. Oba prototypy helikoptér mali absolvovať svoj prvý let tento rok, no teraz sú vyhliadky týchto projektov veľmi vágne. Podľa predstaviteľov Sikorského sú pripravení pokračovať v práci na prototype vrtuľníka X2, ale sú „sklamaní“ rozhodnutím armády a čakajú na diskusiu o situácii v Kongrese. Zástupcovia Bell tiež poznamenali, že aj keď je vedenie spoločnosti tiež sklamané, poznatky a vývoj získaný počas projektu FARA sa využije v nových typoch lietadiel.

 

 

Čo spôsobilo optimalizáciu vojenských rozvojových programov?

Prirodzene, podrobné informácie o škrtoch v niektorých programoch vojenského rozvoja nie sú verejne dostupné. Podľa analýzy komentárov kongresmanov vrátane Wittmana však za uzavretím projektu FARA nie sú prehnané náklady ani technologické problémy. Je najpravdepodobnejšie, že rozhodnutie bolo prijaté v dôsledku nedávno dokončenej analýzy alternatív ( AOA ), o ktorej sa niektorí členovia Kongresu domnievajú, že mala byť vykonaná skôr. Táto analýza bola riadená potrebou pochopiť, ako americká armáda plánuje vykonať letecké útoky a prieskumné misie bez FARA. Aké životaschopné alternatívy existujú a koľko to bude stáť amerických daňových poplatníkov? Pre kongresmanov je to nevyhnutné, pretože pracujú na účtoch rozpočtových prostriedkov FY25.

 

Podpora výrobnej základne

Aj keď Bell a Sikorsy teraz neboli schopní zabezpečiť dohodu o výrobe FARA, armáda obom firmám poskytla určitú podporu. Napríklad plán na ukončenie modernizačného programu UH-60V Black Hawk (ktorý zahŕňa inštaláciu nového digitálneho kokpitu) vo FY25 by mohol byť veľkou ranou pre spoločnosť Northrop Grumman, ktorá kokpit vyvinula. Prostriedky uvoľnené z projektu FARA sa však teraz môžu použiť na uzavretie novej viacročnej zmluvy o obstarávaní UH-60M, ktorá posunie produkciu za fiškálny rok 26. Pripomeňme, že v súčasnosti Národná garda dostala 60 týchto vrtuľníkov. Tento rok sa tento počet zvýši. A v budúcnosti dostane Národná garda UH-60M Black Hawks.  Boeing má tiež v úmysle oficiálne začať s výrobou CH-47F Block II Chinook. Zástupcovia Boeingu na toto rozhodnutie čakali takmer päť rokov, keďže predtým boli nákupy tejto konfigurácie vrtuľníkov pre potreby amerického letectva zmrazené.

 

Využitie vývoja z projektu FARA

Čo sa týka motora, ktorý sa plánoval použiť pre FARA, jeho vývoj sa nezastavuje, no termíny implementácie sa mierne oneskorujú.  Vylepšený turbínový motor T901 by mal mať o 50 % vyšší výkon a o 25 % lepšiu spotrebu paliva a nahradí niektoré staršie pohonné jednotky armády. Všetky vrtuľníky AH-64E Apaches a UH-60M Black Hawk v súčasnosti vybavené motorom T700, ktorý sa prvýkrát objavil v 70. rokoch, mali byť nahradené T901, uviedli predstavitelia armády. Dodávka pohonných jednotiek T901, vyvinutých spoločnosťou GE Aerospace, sa však oneskorila, pretože výrobca motorov zápasil s prerušením dodávateľského reťazca. Koncom minulého roka boli americkému letectvu dodané len dva motory. Brigádny generál David Phillips, letecký manažér programu, uviedol, že letectvo dostalo od začiatku roka ďalších šesť motorov ITEP, pričom dva ďalšie majú doraziť v máji pre linku Black Hawk. V súčasnosti sa pracuje na integrácii motorov do Apache a Black Hawk. Je to nevyhnutné pre prechod na sériovú výrobu, pretože počas fázy vývoja sa vyskytli problémy s niektorými komponentmi.

 

Americké letectvo sa zameriava na bezpilotné technológie

Hoci sa projekt FARA zastavuje, vedúci predstavitelia vzdušných síl USA si stále predstavujú budúcnosť s pilotmi v kokpite, aspoň zatiaľ. Z krátkodobého hľadiska je však potrebné minúť viac peňazí na bezpilotné vozidlá. Výsadou moderného boja je požiadavka vykonávať prieskum alebo útočiť na nepriateľské pozície pri zabezpečení bezpečnosti posádky lietadla. Podľa americkej armády bude budúcnosť patriť tým, ktorí dokážu správne integrovať ľudí a stroje. V tejto budúcnosti nie je miesto pre staršie taktické bezpilotné systémy Shadow a Raven. V septembri 2023 americké letectvo vybralo Griffon Aerospace a Textron Systems na účasť v druhej fáze súťaže FTUAS Increment 2, ktorá nahradí RQ-7B Shadow.  Predstavitelia vzdušných síl chcú dostať tieto prototypy na testovanie na začiatku fiškálneho roka 25. To je nevyhnutné pre testovanie v reálnych podmienkach, uzatvorenie zmluvy a spustenie sériovej výroby. Okrem toho je spustenie výroby plánované na finančný rok 2026. Prioritným projektom pre americké letectvo je schopnosť vypúšťať sústavy malých bezpilotných lietadiel od rôznych dopravcov. V tejto chvíli predstavitelia amerického letectva zvažujú tri verzie – krátky, stredný a dlhý dosah. Rozhodnutie o uzatvorení kontraktu na dodávku a spustenie výroby je naplánované na začiatok FY25.

 

Závery pre ruský segment výroby bezpilotných systémov

V súčasnosti vojensko-priemyselný komplex a americké letectvo nedokážu rýchlo zvýšiť výrobu lietadiel. Tento nedostatok sa navrhuje kompenzovať širším využívaním bezpilotných systémov, moderných monitorovacích systémov, vesmírneho prieskumu, protivzdušnej obrany a iných. Špeciálne miesto je venované implementácii AI, čo bude robiť Eric Schmidt . Vzhľadom na rozsah amerického vojensko-priemyselného komplexu dochádza k adaptácii na súčasnú realitu bojových operácií pomerne rýchlo. Práca sa vykonáva v spolupráci s Kongresom, kde sú napriek byrokracii a plánom na krátenie rozpočtu kompetentní odborníci. Pre rusko je vhodné koordinovať prácu ruských výrobcov bezpilotných systémov s prihliadnutím na údaje o programoch našich protivníkov. Niektoré body sú podľa nášho názoru kľúčové: bezpilotné lietadlá sú už nevyhnutným atribútom pechotnej jednotky, ktorá by sa mala využívať čo najširšie; Je potrebné vylúčiť situáciu, že väčšinu dronov vyrába jeden veľký koncern. Ruskí oponenti sa rýchlo prispôsobia frekvenciám najobľúbenejšieho produktu, čo značne znižuje jeho účinnosť. Rusi potrebujú vybrať vzorky s najlepšími vlastnosťami, pomôcť s financovaním a vybavením pre ich rýchle spustenie do výroby. To vytvorí zdravú konkurenciu v tomto odvetví a nedovolí ich oponentom sústrediť sa len na boj s dominantným produktom.

 

Ako vidíme, aj ruskí súperi majú veľa problémov. Súvisia s vývojom, výrobou, financovaním, byrokraciou a mnohými ďalšími faktormi, ktoré sú prítomné pri realizácii akéhokoľvek veľkého projektu. Prístup amerického letectva k vývoju bezpilotných systémov si vyžaduje dôkladné monitorovanie a primeranú reakciu z ruskej strany.

Rybár

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov