BTR-22
Aktuality, Pozemná technika,

Najnovší vývoj obrnených vozidiel 8×8

V predvečer druhého výročia špeciálnej vojenskej operácie rieši Rusko problém, s ktorým im nikto nepomôže. Musia sa rozhodnúť sami, lebo sami si ho vytvorili a mali dostatok času aj alternatív na jeho riešenie.


 

1. Rusko zvažuje BTR-22
Ako by malo vyzerať ich obrnené vozidlo 8×8? Nie je vylúčené, že predstava už existuje a poznáme ju len čiastočne. Dokonca ani Armádny magazín o ňej neinformoval a diskrétne si všímal vedľa stojaci exemplár – BTR-82A s bezposádkovou vežou Ballista.

 

 

Na výstave Armija 2023 sa však vynímal ďalší nepravdepodobný kandidát na prezbrojenie ruskej armády uprostred prebiehajúceho konfliktu. Označený bol ako vtedy ešte ako BTR-82A (усовершенствованный – vylepšený). Vystavený bol z bojovým modulom z bežného BTR-82A s 30mm automatickým rýchlostrelným kanónom a koaxiálnym guľometom kalibru 7,62mm. Toto riešenie sa javilo byť nedostatočným, vzhľadom na svoje parametre by podvozok zniesol napríklad vežu Ballista s automatickým 30 mm rýchlostrelným kanónom 2A42, guľometom, ale aj vypúšťacími zariadeniami protitankových riadených striel Konkurs 9M113M Model 2 s dostrelom do 4000m. Ak pripustíme, že Rusom ide len o zvýšenie ochrany prepravovaných vojakov, potom sú na správnej ceste a nové vozidlo vizuálne viac pripomínalo Bumerang než BTR-82A.

 

Prípadne BTR-87, ktorý nikdy nevstúpil do sériovej výroby, ale mal základné konštrukčné rysy nového ruského vozidla, teraz už nazývaného BTR-22. Ide predovšetkým o prítomnosť dvojice dverí na zadnej strane vozidla, z ruských obrnených transportérov sa doteraz vystupovalo bokom. Rozmery BTR-22 sú nasledovné: dĺžka 7 560 mm, šírka 2 985 mm, výška 3 020 mm a svetlá výška 475 mm. Čo je však najdôležitejšie, hmotnosť vozidla je 20 ton oproti 15,4 tonám BTR-82A,čo dáva o 4,6 tony viac možností na ochranu prepravovaného personálu 10 ľudí. Rusi sa nepodriadili západnej koncepcii sklopnej rampy na zadnej časti vozidla. Sú tam dvojité dvere, pri otvorení ktorých sa vysunú mrežové stupne, ktoré uľahčia nastupovanie a vystupovanie, kým dvere ďalej poskytujú balistickú ochranu zboku. Je možné, že Rusi si chceli overiť význam dodatočného panciera a preto nasadili do boja prototypy BTR-90.

 

 

 

Západná správa o existencii vozidla označovaného BTR-22:

 

Rusi majú niekoľko možností, ktoré tu budú spomenuté. Vzhľadom na prebiehajúci konflikt môžu pokračovať v sériovej výrobe najvyššieho možného počtu BTR-82A, prípadne zosilniť jeho výzbroj. Nevýhody jeho koncepcie ostanú a straty prevážaného personálu budú najvyššie. Je tu možnosť zaviesť do sériovej výroby BTR-22 a tváriť sa, že je to cenovo výhodná náhrada za zastarané transportéry sovietskej koncepcie. Zvýši sa hlavne úroveň ochrany proti mínam a črepinám delostreleckých granátov, v situácii kedy aktuálne Ukrajina nemá ani jedno ani druhé nazvyš. Výzbroj BTR-22 môže ostať otvorenou otázkou. Ďalšia možnosť je Bumerang, kolesová platforma, ktorá bola predstavená v súvislosti s oslavami 70 . výročia Dňa víťazstva. A možno na oslavu 80. výročia bude poslaná do Kubinky do múzea. Kto sa za tých vyše 10 rokov “vývoja” bude zodpovedať? Nejde len o čas a peniaze, moderná platforma 8×8 bojujúca uplynulé 2 roky mohla Rusom zachrániť množstvo vojakov. Bojová hmotnosť Bumerangu je až okolo 30 ton.

 

2. Úspech USA pri prezbrojovaní námornej pechoty

Spoločnosť BAE Systems oznámila, že dodala na testy prvé produkčné reprezentatívne testovacie vozidlo (PRTV) – nového variantu obojživelného bojového vozidla s 30 mm kanónom (ACV-30). ACV-30, tretí variant v rodine vozidiel ACV, sa môže pochváliť stabilizovaným bezposádkovým vežovým systémom s kanónom kalibru 30 mm od spoločnosti KONGSBERG. Tento systém poskytuje nielen požadované bojové možnosti, ale tiež maximalizuje kapacitu vozidla a jeho užitočné zaťaženie, a to všetko pri zaistení bezpečnosti posádky. Eliminovaním priestorových obmedzení starších vežových kanónových systémov umožňuje ACV-30 efektívnejšiu prepravu vojsk a prepravu nevyhnutného vybavenia a zároveň zvyšuje mobilitu znížením hmotnosti.
BAE Systems už začala plnohodnotnú výrobu verzie obrneného transportéra ACV Personnel (ACV-P) a veliteľskej verzie ACV Command and Control (ACV-C). Okrem toho je vo vývoji vyslobodzovacia verzia ACV Recovery (ACV-R).
Spoločnosť tvrdí, že varianty ACV ponúkajú schopnosť plavby po otvorenom oceáne z výsadkových plavidiel spolu s pozemnou mobilitou a schopnosťou prežitia. Nahradia staršie pásové vozidlá AAVP-7A1 (AAV). Konštrukcia vozidla nie je americká ako sa už bežne stáva, ale vychádza z talianskeho Iveco Super AV.

 

Spoločný výcvik AAV a ACV:

 

Vozidlo ACV-30 a správa o objednávke vozidiel PRTV na testovanie:

 

3.Zničený kanadský Super Bison

Na ukrajinskom bojisku bol zaznamenaný vrak moderného kanadského obrneného transportéra 8×8 LAV ACSV TCV Super Bison. Toto je výnimka, ktorá potvrdila pravidlo, že Ukrajina dostáva len staré a nepotrebné zbrane, ktoré však v prípade Slovenska niet čím nahradiť. Kanada sa snažila narušiť tento režim a dodala Ukrajine vozidlá Super Bison pôvodne určené jej ozbrojeným silám. Išlo o 39 úplne nových vozidiel priamo vzatých z výrobnej linky firmy General Dynamics Land Systems v meste London, Ontario, Kanada. V princípe ide o zdokonalenú verziu platformy LAV III s odpružením novej generácie a pohonnou jednotkou s výkonom až 450 koní.
Poskytuje zvýšenú bezpečnosť vďaka dvojitému V trupu , čo tlmí účinky výbuchov. Vozidlo sa vyznačuje plne digitálnou elektronickou architektúrou so zvýšeným výkonom a prehľadom situácie, vylepšením ľudského faktora systémami veže vrátane aktualizovaných systémov pozorovania bojiska.

 

Bojová hmotnosť tohto vozidla je 28,6 tony, dĺžka 7,62 metra, šírka 2,78 metra a výška 3,16 metra. Maximálna rýchlosť na ceste je viac ako 100 km/h a dojazd je 600 km, zatiaľ čo v teréne maximálna rýchlosť klesne na 40 km/h a dojazd je 450 km.Verzia dodaná Ukrajincom sa volá TCV, je schopná prepraviť až tucet mužov vrátane posádky a vyzbrojená je buď diaľkovo ovládanou zbraňovou stanicou alebo manuálne ovládaným guľometom.

 

Video so zničeným Super Bisonom je úspechom ruskej propagandy, môže byť použité proti dodávkam nových zbraní Ukrajine:

 

Už skôr zverejnené na Telegrame útoky dronov na Super Bison prenikli aj na západ:

 

Nasadenie moderných kanadských vozidiel v podmienkach ukrajinského bojiska neprinieslo výsledky:

 

4. Srbsko kúpi od Maďarska 26 vozidiel BTR-80A

Srbsko nedávno dokončilo nákup 26 bojových obrnených bojových vozidiel pechoty (IFV) BTR-80A z Maďarska. Táto akvizícia nasleduje po rozhodnutí Maďarska postupne vyradiť tieto vozidlá ruskej výroby v prospech domácej alternatívy – moderného pásového BVP KF41 Lynx.

 

Srbské ozbrojené sily majú rôznorodú flotilu prieskumných vozidiel vrátane 46 vozidiel BRDM-2 a 30 vozidiel BRDM-2M. Okrem toho ich inventár zahŕňal 335 bojových vozidiel pechoty, z toho 320 M-80, 3 M80AB1 a 12 Lazar-3 IFV. Okrem toho vlastnili celkom 95 obrnených transportérov – 44 pásových, vrátane 12 BTR-50 a 32 vozidiel MT-LB, ako aj 51 kolesových z toho 39 BOV-VP M-86 a 12 Lazar-3. Okrem týchto vozidiel mali 25 obrnených úžitkových vozidiel na báze BOV M16 Milos.

 

Rozhodnutie Maďarska predať vozidlá BTR-80A je súčasťou širšej stratégie modernizácie maďarskej armády. Pôvodne Maďarsko dostalo v rokoch 1996 až 1999 555 bojových obrnených vozidiel BTR-80 ako súčasť dohody o kompenzácii štátneho dlhu s Ruskom. Zatiaľ čo niektoré vozidlá prešli v rokoch 2006 až 2010 modernizáciou, značná časť vozového parku sa stala zastaranou. Hoci sú predávané BTR-80A vybavené nočným videním a pokročilými komunikačnými systémami, už sa nepovažujú za dostatočné na to, aby vyhovovali vyvíjajúcim sa potrebám Maďarska v oblasti obrany.

 

Srbsko ale získa niečo a hneď, keďže masová výroba Lazarov neprebieha a pripraví sa na prípadnú vojnu na Balkáne.
BTR-80A 8×8 vyrábaný ruským závodom Arzamas Machinery Construction Plant, plní rôzne úlohy na bojisku, vrátane dopravy osôb, palebnej podpory, prieskumu, bojovej podpory a hliadkovania. Tento model predstavuje zlepšenie oproti svojmu predchodcovi, BTR-80, má vežu pre jednu osobu vybavenú 30 mm kanónom 2A72 a 7,62 mm guľometom PKTM. Pre obranné účely je vybavená aj elektricky ovládanými 81 mm odpaľovačmi dymových granátov na každej strane. Trup vozidla je zváraný z ocele, v porovnaní s predchádzajúcimi verziami poskytuje zvýšenú ochranu spredu.

 

BTR-80A je plne obojživelný. Medzi ďalšie funkcie patrí posilňovač riadenia, systém centrálneho hustenia pneumatík, systém ochrany pred zbraňami hromadného ničenia a navijak. BTR-80A je schopný dosiahnuť maximálnu rýchlosť na ceste 80 km/h a 9 km/h pri plavbe s operačným dosahom od 600 do 800 kilometrov.

 

Maďarské BTR-80A. Napriek tomu, že majú zdokonalenia čelného panciera oproti starým sovietskym transportérom, viditeľný je problém s oknami a ich sklopnými krytmi, ktoré navyše nie sú pod racionálnym uhlom sklonu. Pri vyššie spomenutom BTR-22 sa Rusi pokúsili riešiť tento problém:

 

5. Bulharsko hľadá peniaze na dopravu stovky transportérov BTR-60 na Ukrajinu

Pri svojom štedrom a veľkorysom akte, ktorý mal posilniť vojenské kapacity Ukrajiny, sa Bulharsko zaviazalo poskytnúť 100 starých obrnených transportérov BTR-60. Teraz sa Sofia, uchádza o finančnú pomoc v tomto úsilí. Slovensko by na to peniaze malo, pretože je druhé najchudobnejšie v Európskej únii, kým Bulhari sú zatiaľ poslední. Lenže ich ešte nenapadlo sa spýtať.
Bulharské ministerstvo obrany teraz totiž nesie zodpovednosť za nájdenie spojenca v rámci NATO alebo nejakého podporovateľa Ukrajiny, ktorí by prevzali fiškálnu zodpovednosť spojenú s prepravou darovaných obrnených transportérov. Počas zasadnutia parlamentného výboru pre obranu, ktoré sa konalo 17. januára 2024, to oznámil bulharský minister obrany Todor Tagarev.
Slová Tagareva, o ktorých informovalo Bulharské národné rádio, tento cieľ podčiarkujú – „Logistika okolo ich nakladania a prepravy bola vyriešená. Je to skutočne zložitá operácia. Náklady s tým spojené sú určite značné. Aj keď to náš rozpočet vydrží, dúfame, že jeden z našich spojencov to bude považovať za obdivuhodnú iniciatívu a ponúkne pokrytie nákladov na dopravu. Ak to nie je možné, preskúmame alternatívy financovania. A v prípade potreby vás určite oslovíme.”

 

Správa o plánovanej dodávke transportérov BTR-60 Ukrajine:

 

Zdá sa, že po prelomenom vete prezidenta Rumena Radeva sú už náklady na prepravu poslednou prekážkou brániacou dodaniu stovky transportérov BTR-60 na Ukrajinu. Predstava, že by slúžili v logistike je na úrovni slovenských masmédií. Ak sa nenájde spojenec, bude na ich prepravu Bulharsko samo hľadať peniaze. Poučka pre bežného čitateľa dnešného článku znie: Nenakupuj služby, nehnuteľnosti a ani tovary vyrobené v Bulharsku! Posilníš mier a odložíš gril párty pre tisícku mladých Ukrajincov, ktorí budú do tej stovky starých transportérov teraz zmobilizovaní…

MK

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

 

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov