.
Aktuality, Pozemná technika,

Rusi majú nové transportéry BTR-82A, bulharský prezident Ukrajine vetoval najstaršie BTR-60

Večer 1.12.2023 zverejnil nemecký Bild článok, ktorý napísal Julian Röpcke, považovaný za hlavného rusofóba Nemecka a v Rusku už od sýrskej kampane prezývaného Jihadi Julian pre svoju náklonnosť aj k islamistickým skupinám, ktoré síce škodia Rusku, avšak s nimi kedykoľvek môže mať vnútorné bezpečnostné problémy aj samotné Nemecko. Julian heroickým štýlom popisoval odpor ukrajinských ozbrojených síl v oblasti Avdejevky, pátos bol, ale už čiastočne znehodnotený slovami “aspoň dočasne”.


 

Všimol si, že pri obci Stepove bojujú Rusi modernými obrnenými transportérmi BTR-82A, ktoré boli evidentne nové a do Donecka prišli v posledných dvoch dňoch novembra. Stihol ešte pochváliť ukrajinských vojakov za zničenie dvoch týchto transportérov, kým prešiel k prvému zničenému tanku Leopard 1A5. Pýtal sa, prečo Ukrajinci toto slabo opancierované vozidlo presunuli tak blízko k línii dotyku a nenechali ho radšej z diaľky strieľať z jeho presného 105 mm kanónu. Viac škody však Julian Ukrajincom narobil zmienkou o úplne nových BTR-82A.

 

Napriek tomu, že prvé vozidlo bolo predstavené už v roku 2009. A jeho prvým používateľom sa stal Kazachstan, ktorý si v decembri 2012 objednal 30 kusov. Výroba pre potreby ruských ozbrojených síl sa začala až septembri 2013, nedlho pred udalosťami na Majdane. Postupne sa, ale zvyšovala a pozemné sily dostali minimálne 800 kusov, vojská pobrežnej obrany VMF 600 a vzdušné výsadkové vojská aspoň 120 kusov. To je vyše 1500 kusov bez započítania dodávok vojskám národnej gardy.

 

Transportéry BTR-82A v záverečných fázach bitky o Mariupoľ, Rusi zvíťazili do 20.5.2022

 

BTR-82A APC môže vykonávať bojové operácie 24 hodín denne. Hlavnou výzbrojou je 30 mm automatický kanón 2A72 s dvojitým podávaním. Zo zbrane je možné strieľať protipancierové projektily, resp. vysoko výbušnú fragmentovanú zápalnú muníciu a vysoko výbušnú muníciu so stopovkou. Sekundárnou výzbrojou vozidla je 7,62mm koaxiálny guľomet PKTM. Veža je stabilizovaná v dvoch rovinách, integruje nové zameriavacie kanály a tri dopredu smerujúce 81 mm vrhače dymových granátov na každej strane. Elevácia streľby sa pohybuje od -7° do +70°. Stanovište strelca je vybavené systémom denného / nočného riadenia paľby TKN-4GA. Veliteľ má k dispozícii pokročilé komunikačné systémy a topografické mapy. Vozidlo je vybavené novou rádiovou stanicou R-168-25-U2, topografickým orientačným systémom Trona-1 a systémami nočného videnia.

 

Trona-1 zlepšuje navigáciu integráciou s prijímačom satelitných navigačných systémov Navstar GPS a GLONASS.
Prehľadová kamera TKN-AI s laserovým zameriavačom zaisťuje veliteľovi detekciu nepriateľských cieľov v dosahu 3 km. Obrnené vozidlo je vybavené vylepšeným hasiacim systémom. Pancierový korpus transportéra je zosilnený pomocou kevlarového laminovaného syntetického materiálu. Vystužená podlaha s viacerými vrstvami ponúka ochranu proti improvizovaným výbušným zariadeniam (IED) a výbuchom mín a je doplnená o rohože proti črepinám. Transportér má špeciálne odpruženie s vlastnosťami pohlcovania energie, ktoré tiež relatívne zvyšuje ochranu personálu pred výbuchmi mín, nie však na úroveň vozidiel typu MRAP. Je tiež vybavený pretlakovým systémom jadrovej, biologickej a chemickej ochrany. Dnes je pancierovanie BTR-82A doplňované aj poľných dielňach o prídavné prvky, vrátane mrežovej ochrany proti kumulatívnym projektilom a FPV dronom. BTR-82A je poháňaný turbodieselovým motorom KAMAZ 740.14-300, ktorý generuje výkon 300 koní. Vozidlo môže dosiahnuť maximálnu rýchlosť 100 km/h na ceste a má maximálny dojazd cez 600 km. Vylepšené komponenty prevodovky zaisťujú zvýšenú priemernú rýchlosť na nerovnom povrchu.
Plne obojživelné vozidlo tiež integruje centrálny systém monitorovania tlaku v pneumatikách a je poháňané water-jetmi na vode.
Hmotnosť transportéra je 15,4 tony, preváža troch členov posádky a 7 členov výsadku.

 

Dôkazy o výskyte nových BTR-82A najprv v Donecku a potom priamo na bojisku nepotešili Ukrajincov. Tí tvrdili, že Rusi už majú nedostatok obrnenej techniky, že sú nútení vyťahovať z múzeí a pamätníkov zastarané kusy a reaktivovať techniku dávno vyradenú z výzbroje. A nielen to, zúfalá situácia ich prinútila nasadiť do boja prototypy skôr vyvíjaných zbraní.

 

Projekt Rostok prišiel pod Avdejevku umrieť

Julian svojim článkom, kde zmienil nové BTR-82A pretrhol ukrajinskej propagande slamku, ktorej sa šikovne chytila. Dňa 13.10.2023 sa objavil dôkaz o tom, že Rusi nasadili do bojov o Avdejevku unikátnu zbraň. Išlo o obrnený transportér BTR-90 Rostok, ktorý bol prijatý do výzbroje, nikdy sa však sériovo v žiadnej zo svojich verzií nevyrábal. Vznikol len v malom počte prototypov a Ukrajinci vyhlásili, že Rusi už nemajú kde zobrať inú techniku.

 

Kým BTR-82A je masovým transportérom a možno ho považovať vzhľadom na 30 mm kanón skôr za kolesové bojové vozidlo pre chudobných než obrnený transportér, BTR-90 mal vyššie ambície v najhoršom možnom čase. Prototyp bol predstavený v roku 1994, kedy mali ruské ozbrojené sily iné priority, než nákup novej techniky a pre nedostatok peňazí na tom nič nezmenil ani začiatok vojny na Kaukaze.

 

Výhodou BTR-90 oproti BTR-82A bola vyššia hmotnosť až 22 ton. To umožnilo nielen zlepšiť balistickú a protimínovú ochranu, ale aj použiť kanón 2A42. Kaliber je rovnaký ako pri 2A72, ktorý používa BTR-82A, teda 30×165 mm len princíp automatickej činnosti je iný. Kanón 2A72 využíva dlhý záklz hlavne, kým 2A42 odber prachových plynov. Výsledkom sú rozdiely v hmotnosti a spätnom ráze, kanón 2A72 je s 84 kg hmotnosťou ľahší od 115 kilogramového 2A42. Lenže má aj nižšiu kadenciu 330 rán za minútu oproti až 800 ranám za minútu 2A42. Tiež predstavuje určitý problém rozptyl, ktorý sa u 2A72 len čiastočne rieši dĺžkou hlavne, nie jej stabilizáciou v rámovej konštrukcii podľa vzoru ukrajinských aplikácií kanónov 2A72.

 

BTR-90 pritom zniesol nielen kanón 2A42 kalibru 30 mm, alternatívne na ňom mohla byť inštalovaná veža Bachča-you so 100 mm kanónom určeným aj na vypúšťanie protitankových riadených striel, kde mal byť rýchlostrelný 30mm kanón 2A72 a guľomet kalibru 7,62 mm len koaxiálnou pomocnou zbraňou.

 

Prototyp BTR-90M s vežou Bachča-U z bojového vozidla pechoty BMP-3

 

Predpokladalo sa však, že BTR-90 bude štandardne vyzbrojený vežou s 30mm kanónom 2A42, koaxiálnym guľometom kalibru 7,62 mm PKT, automatickým granátometom AG-17 kalibru 30 mm a protitankovými riadenými strelami Konkurs-M. Posádku vozidla by podobne ako pri BTR-82A tvoril, veliteľ strelec a vodič spolu so sedemčlenným výsadkom. Pohyblivosť by bola na úrovni ľahšieho BTR-82A, rýchlosť maximálne do 100 km/h a obojživelnosť. Navyše by však BTR-90 poskytoval možnosť protibežného chodu kolies na každej strane a tým pádom aj možnosť otáčať sa na mieste podobne ako pásová technika. Motor bol výkonný turbodiesel s 510 konskými silami 2V062S z motorového závodu v Jaroslavli s výškou len 570 mm. Tu sa stala chyba, že konštruktéri iniciatívne nevyužili rozmery tohto motora na to, aby zmenili koncepciu transportéra a vybavili ho výklopnou rampou na zadnej časti korby, kadiaľ by vozidlo opúšťal výsadok a znovu by nastupoval.

 

To bola zámienka na odmietnutie BTR-90 v roku 2011, aj keď konštruktér sľuboval okamžitú zmenu konfigurácie vozidla. Namiesto toho sa mali vyrobiť nenákladné BTR-82A ako dočasné riešenie doplnené neskôr Bumerangom. Ten sa predstavil na Červenom námestí už v roku 2015 spoločne s Kurgancom a Armatou, doteraz však nebojoval. Namiesto neho išli pod Avdejevku reaktivované prototypy BTR-90.

 

Video dokazuje účasť BTR-90 pod Avdejevkou dňa 13.10.2023. Ruské tanky podniknú výpad na ukrajinské opevnené pozície a bez zjavného odporu ich ostreľujú z kanónov. Po vyčerpaní munície sa vrátia na pozíciu tankov čakajúcich v zálohe a smerujú na miesto doplnenia munície. Cestou stretnú ľahšie obrnené vozidlá a v čase 02:03 sa do záberu dostáva BTR-90.

 

https://www.youtube.com/watch?v=L9ROwLPVxUA

 

Ani BTR-60PB z Bulharska nie sú pre Ukrajinu isté

Ukrajinci by však teraz radi mali ruské problémy. Oni sami čakali na 100 bulharských transportérov BTR-60… Tejto téme sme sa začali venovať už v článku z 5.9.2023 kde sa dokonca udržali v nadpise.

 

Obrnence 8×8 pre Japonsko, Slovensko, Bulharsko. Ukrajinské straty navýši BTR-60 (armadnymagazin.sk)

 

S tým, že zvýšia ukrajinské straty svojou zastaranosťou. Tento pohľad je možno treba prehodnotiť. Objavili sa informácie, že dokonca elitná ukrajinská 47. samostatná mechanizovaná brigáda „Magura”, od ktorej sa očakávali v priebehu ukrajinskej protiofenzívy najlepšie výkony nastupovala do bojov na začiatku júna 2023 len s 30% (!!!) ľudí majúcimi vôbec nejaké bojové skúsenosti. To je alarmujúce číslo v druhom roku vojny a navodzuje otázku, čo sa stalo so skúsenými vojakmi tejto brigády…

 

Veliteľ tejto jednotky pôsobil hneď na začiatku protiofenzívy tak depresívne, že sa z jeho prejavu dal odčítať jej výsledok, na ktorý však slovenské masmédiá čakali pol roka. Ak dnes verbuje Ukrajina ľudí, môžu to byť už aj ženy alebo nedospelí chlapci, ktorých výcvik, prípadne motivácia nestojí za reč. Akákoľvek forma pancierovej ochrany, vrátane tej, ktorú dokáže poskytnúť BTR-60 je pre nich dobrá.

 

Lenže je otázka či ju vôbec dostanú. Začiatkom septembra autor správne uhádol, že Bulharsko sa chystá poslať kolesové transportéry BTR-60, nie pásové MT-LB. Zároveň autor predpokladal, že Bulhari sa ešte pohrajú s časom dodávky transportérov, čo by ale mohlo byť pre Ukrajincov užitočné. Existovala možnosť, že im nedodajú staré verzie transportéra. Že ich upravia aspoň na verziu, ktorú si sami vyvinuli – BTR-60PB-MD1. To je však bezpredmetné, dostať mali priamo zo skladov bulharského ministerstva vnútra 100 kusov BTR-60PB v pôvodnom stave a so všetkými nevýhodami desaťročia starej konštrukcie. Vypisovať tu niečo o ich technických parametroch by mohli Ukrajinci považovať za pokus o mučenie.

 

Obrnený transportér BTR-60PB v úlohe zbierkového exempláru múzea

 

Ani tieto staré transportéry však nemajú isté. Ukrajinci to interpretujú tak, že bulharský prezident Rumen Radev je známy svojimi proruskými postojmi. Preto podľa nich využil svoje právo veta a vrátil bulharskému parlamentu na opätovné prerokovanie legislatívu, ktorá ratifikovaal darovanie stovky transportérov Ukrajine. Veto cituje nedostatočnú oboznámenosť zákonodarcov s konkrétnymi parametrami darovania techniky Ukrajine, čo bráni objektívnemu zhodnoteniu jej potrebnosti priamo v Bulharsku. Prezident Radev zdôrazňuje prehliadanie vojnových úloh zverených ministerstvu vnútra a tiež potrieb útvarov hraničnej polície, ako aj požiarnej bezpečnosti a ochrany obyvateľstva.

 

Hlava bulharského štátu tvrdí, že tieto vysokomobilné obrnené vozidlá vyrobené asi pred 40 rokmi by stále mohli ochrániť bulharské hranice (migrácia) a pomôcť obyvateľom v prípade katastrof a núdzových situácií, a to aj v ťažko dostupných oblastiach krajiny.
„Som vedený presvedčením, že bezpečnosť, zdravie a životy bulharských občanov musia byť najvyššou prioritou. Príklady povodní v Karlove a Careve nedávno zdôraznili, že ministerstvo vnútra sa spolieha na schopnosti bulharskej armády pri včasnom a efektívnom plnení legislatívne stanovených úloh. Prípady, keď sa služby civilnej ochrany stretávajú s takýmito výzvami, sú čoraz častejšie, čo si vyžaduje skôr ich posilnenie ako oslabenie,” uviedol prezident. Čo dodať. Slovensko už na Ukrajinu presunulo lepšiu techniku ako 100 kusov BTR-60PB ale nemalo prezidenta, ktorý by to aspoň pozdržal. Možno aj bulharské transportéry nakoniec Ukrajinci dostanú. Ale je to kameň do mozaiky, obraz toho, ako sa im vyvíja vojna, do ktorej sa nechali zavliecť.

MK

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov