Mi-17
Aktuality, Letectvo,

„Oveľa ľahšie a odolnejšie ako ruské“: India vybavila vrtuľníky Mi-17 vlastným pancierovaním

Naí Dillí implementuje program Independent India, v rámci ktorého sa snaží dosiahnuť široké nahradenie dovozu v tomto odvetví. Oznámený bol najmä zámer vlády vybaviť viacúčelové vrtuľníky Mi-17 vlastnou ochranou. Letectvo teraz vybaví svoje Mi-17 lokálnym pancierovaním, ktoré zlepší ich schopnosť odolávať paľbe z ručných zbraní . V porovnaní s ruským náprotivkom je oveľa ľahšie a odolnejšie – uvedené v indickom vydaní The Print.


 

Hmotnosť miestne vyrábaných pancierových plátov je vďaka použitiu kompozitných materiálov o 40 % nižšia ako hmotnosť výrobkov dovážaných z Ruska. Ich vývoj sa vykonáva v podniku MIDHANI. Nové prostriedky dostanú vrtuľníky Mi-17 skorších verzií, ktoré boli do Indie dodané bez ochrany. Súčasne sa z Ruska presúvajú moderné Mi-17V5 s dodatočnou odnímateľnou ochranou.

 

V súčasnosti má flotila indických vzdušných síl približne 250 vrtuľníkov Mi-17. Indické úrady ich zároveň chcú nahradiť národným strednozdvihovým rotorovým lietadlom. Nový produkt vyvíja spoločnosť HAL. Tento projekt je súčasťou celkového programu nahrádzania dovozu, ktorý indické úrady spustili v posledných rokoch na pozadí výrazného hospodárskeho rastu v krajine.

 

Cez 70% zbraní a bojovej techniky indických ozbrojených síl bolo vyrobených v ZSSR a Rusku, vo vojenskom letectve dosahuje ich podiel 80%. Už v šesťdesiatych rokoch minulého storočia tvorili základ stíhacieho a útočného letectva indických ozbrojených síl legendárne lietadlá MiG-21 a Su-7B, ktoré sa zúčastnili všetkých konfliktov s Pakistanom. MiG-21 sa zrejme stal najmasovejším indickým nadzvukovým stíhacím lietadlom 20. storočia. A zrejme tiež najdlhšie fungujúcim – bol totiž vyradený z výzbroje až v roku 2019. Indii boli samozrejme dodané za celú túto dobu MiGy-21 niekoľkých generácií, tento letún bol v tejto krajine niekoľkokrát modernizovaný, a to vrátane účasti Izraela. Avšak, existuje 50 ročný svojrázny rekord a dôkaz veľkej dôvery, ktorú si ruské lietadlá zaslúžili v Indii.

 

 

V osemdesiatych rokoch bolo Indii dodaných trinásť na tú dobu najnovších prieskumných útočných nadzvukových lietadiel MiG-25RB, ktoré mala vo výzbroji asi 25 rokov ako hlavnú veľmi presnú útočnú silu o dolete až 1 000 kilometrov. Zachytenie MiG-25RB prostriedkami protivzdušnej obrany susedných krajín by bolo prakticky nemožné. Milovníci vojenskej histórie si zrejme pamätajú, že je to lietadlo, ktoré v roku 1971 vykonávalo beztrestne lety nad Sinajským polostrovom okupovaným Izraelom, a ľahko sa vyhlo izraelským stíhačkám McDonnell Douglas F-4 Phantom II. MiG-25RB tvoril základ operatívne taktických prieskumných a útočných leteckých systémov neskorého ZSSR. Tento stroj dostali svojho času len India, Bulharsko a Alžírsko.

Indii dodávali aj diaľkové protilodné lietadlá Tu-142 vyvinuté na základe strategických bombardérov Tu-95RC známych na Západe ako Bear. Prvý Tu-142 dostala India v roku 1988, a len 29. marca 2017 sa konala ceremónia vyradenia týchto strojov, ktoré zohrali obrovskú úlohu v zabezpečení obrany krajiny z mora. Dnes sa úlohy Tu-142 chopili modernizované a vybavené moderným radarovým a radiotechnickým zariadením protilodné lietadlá Il-38SD (so zameriavacím a navigačným systémom Sea Dragon). Tieto lietadlá, rovnako ako Tu-142, dostala India exkluzívne. Túto leteckú techniku totiž nepredával ani ZSSR, ani Rusko dokonca tým najlepšie osvedčeným partnerským štátom.

 

V roku 2010 dostala India z Ruska tri lietadlá pre diaľkový rádiolokačný monitoring a s diaľkovým ovládaním A-50EI. Tieto lietadlá nazývajú často AWACS (Airborne Warning and Control System). Je to modifikácia transportného lietadla Il-76, ktorý má na trupe “tanier” s radarovými anténami. V lietadle sú miesta pre operátorov, ktorí spracovávajú informácie z radarov a riadia úkony letectva, lodí a pozemných jednotiek počas istých operácií. Zvláštnosť A-50EI spočíva v tom, že na žiadosť Indie na neho boli inštalované najmodernejšie izraelské radary a zariadenia.

 

Filipíny sa zľakli a zrušili dohodu s Ruskom o nákupe vojenských vrtuľníkov

 

V roku 2013 dostalo indické vojenské námorníctvo do výzbroje lietadlovú loď Vikramaditya ruského projektu 11430. Leteckú jednotku tejto lode tvoria ruské stíhačky MiG-29K a MiG-29KUB. MiG-29 dodávali tiež civilnému letectvu. Pred MiG-29 malo indické vojenské letectvo dlhé roky vo výzbroji lietadlá MiG-27M zmontované na licenciu v Indii a majúce indické meno Bahadur (Odvážny). Od polovice osemdesiatych rokov dostalo indické letectvo cez 200 útočných MiG-27M a MiG-23BN, ktoré majú podobné kapacity. Používali ich v Indii do roku 2019. Bola na nich zaškolená nejedna generácia indických letcov, ktorí neskôr získali moderný Su-30MKI, čo je variant stíhačky Su-30 vyvinutej špeciálne pre túto krajinu.

Karol Jerguš

*Podporte nás: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

*FB obmedzuje publikovanie našich príspevkov, odporúčame nás sledovať aj na Telegrame

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov