F-16, foto: SIAF
Aktuality, Letectvo,

Ministerstvo obrany reaguje na nepríjemné závery NKÚ k obstaraniu stíhačiek F-16

Minister obrany Jaroslav Naď už ako opozičný politik upozorňoval na podľa jeho názoru nedostatočnú odbornú diskusiu, ktorá mala predchádzať výberu konkrétneho dodávateľa taktických nadzvukových lietadiel pre Vzdušné sily OS SR.


 

Faktom ale je, že bývalá vláda definitívne rozhodla o obstaraní 14 kusov lietadiel F-16 Block 70, a to navyše bez akéhokoľvek zapojenia slovenského obranného priemyslu do tohto doposiaľ najväčšieho modernizačného projektu v histórii OS SR, čo je mimoriadne neštandardné a pre SR samozrejme nevýhodné.

 

MO SR berie na vedomie dnes medializované hodnotenie NKÚ. Toto hodnotenie však nemôže mať nijakým spôsobom dopad na vládou Petra Pellegriniho podpísaný kontrakt. Každopádne súčasné vedenie rezortu obrany dohodlo s americkou stranou rozloženie konkrétnych splátok na dlhšie obdobie bez finančného navýšenia a rokuje tiež o ďalších opatreniach súvisiacich so znížením celkových nákladov a tiež so zapojením domáceho obranného priemyslu do procesu akvizície a tiež prevádzky lietadiel F-16.

 

Dôležitým faktom tiež je, že nedávno zverejnené hodnotenie ÚVO potvrdilo, že počas procesu obstarávania nedošlo k porušeniu zákona o verejnom obstarávaní. Odporúčania a závery NKÚ k obstarávaniu taktických lietadiel bude vedenie rezortu obrany dôsledne aplikovať pri ďalších modernizačných projektoch.

 

NKÚ: Nepreukázalo sa, že nákup stíhačiek F-16 bol opodstatnený
V súlade s pravidlami nebol ani samotný proces nákupu a jeho schvaľovanie. Ministerstvo obrany (MO) SR pri nákupe 14 stíhacích lietadiel F-16 v roku 2018 nepreukázalo opodstatnenosť tejto najdrahšej akvizície vojenskej technicky v histórii SR. V súlade s pravidlami nebol ani samotný proces nákupu a jeho schvaľovanie. Vyplýva to z analytickej správy Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR o nákupe stíhacích lietadiel F-16, ktoré na piatkovom tlačovom brífingu priblížil šéf NKÚ Karol Mitrík a podpredseda úradu Ľubomír Andrassy.

 

Poukázal na to, že o nákupe stíhacích lietadiel rozhodla vláda v čase, keď neboli aktualizované obranné stratégie. “A na rozdiel, napríklad, od Bulharska, ktoré realizovalo podobný nákup, akvizíciu, ho neodobril ani parlament,“ upozornil Mitrík.

 

NKÚ na tieto fakty poukazuje i vzhľadom na celkové náklady, v ktorých je zarátaná nielen obstarávacia cena, ale aj prevádzkové náklady. “Celková suma sa v horizonte 40 rokov šplhá na približne 6,2 miliardy eur,“ uviedol Andrassy. “Tieto fakty však neboli nielen predmetom rokovania v parlamente, ale ani súčasťou verejnej diskusie, hoci podľa nášho názoru mala byť verejnosť informovaná o tom, že je potrebné počítať s takýmito nákladmi do budúcnosti a malo prísť k dosiahnutiu verejného konsenzu s nákupom,“ dodal podpredseda NKÚ.

 

Dostatočne podľa kontrolórov nebola preukázaná ani výhodnosť nakúpených strojov oproti konkurenčným ponukám, rovnako tak neboli preverené iné možnosti zabezpečenia obrany vzdušného priestoru, napríklad systém ochrana vzdušného priestoru prostredníctvom NATINAMDS alebo nákup lietadiel 5. generácie.

 

Kontrolóri takisto kritizujú fakt, že pri obstarávaní neboli vyrokované ani kompenzačné programy, či už priame investície do zbrojného priemyslu, alebo zabezpečenie subdodávateľských vzťahov pre vlastnú zbrojnú výrobu. NKÚ odhaduje, že takýmito kompenzáciami by sa do slovenskej ekonomiky dostal približne rovnaký objem peňazí ako bola obstarávacia cena za lietadlá, výcvik, muníciu a dvojročnú prevádzku – 1,9 miliardy eur.

 

Šéf NKÚ Mitrík zároveň poznamenal, že nákup sa svojím spôsobom dostáva aj do rozporu s plánovanými záväzkami SR voči NATO pri modernizácii svojej armády. “Nákup 14 stíhacích lietadiel F-16 prevyšuje požiadavky cieľov spôsobilostí 2017 a odčerpáva zdroje od realizácie meškajúceho projektu ťažkej mechanizovanej brigády. Záväzkom voči NATO nie je nákup stíhačiek alebo modernizácie ťažkej mechanizovanej armády,“ upozornil.

 

Kontrakt na 14 stíhačiek F-16 C/D Block 70 americkej výroby uzavrelo Slovensko koncom roka 2018. Stíhačky by mali Slovensko stáť 1,6 miliardy dolárov. Prvé štyri stíhačky by mali na Slovensko doraziť v roku 2022. Zvyšných desať dopravia do konca roka 2023. Súčasťou zmluvy je aj letecká výzbroj, logistická podpora a výcvik leteckého aj pozemného personálu. MO SR v súčasnosti rokuje s americkou stranou o prerozdelení splátok.

Milan Novický

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov