© Sputnik / Vladimir Astapkovich
Aktuality, Letectvo,

Legendárny sovietsky “krokodíl”: perspektívy modernizácie vrtuľníka Mi-24

Rusko, 26.apríl 2020 ( AM, Sputnik ) – Tento stroj nenechal nikoho ľahostajným: ani Taliban, ani teroristov v Sýrii, ani Američanov. Veterán útočného letectva možno nevyniká znalosťami modernej elektroniky, je ale spoľahlivý a má dôstojné zbrane.


 

V týchto dňoch sa konali v Kaliningradskej oblasti rozsiahle taktické cvičenia, v ktorých sa nacvičovalo prelomenie protivýsadkovej obrany nepriateľa z mora, útoky na sily obrany a dobytie pobrežia. Za útok zo vzduchu zodpovedali “univerzálne” lietadlá Au-30 a útočné vrtuľníky Mi-24 , ktoré ničili pozemné ciele za použitia rakiet a bômb.

Najmasovejší bojový vrtuľník armádneho letectva Mi-24 začal byť používaný už v roku 1972, ale je aj naďalej vo výzbroji. A nielen to: v polovici apríla Ministerstvo obrany RF začalo jeho modernizáciu. S ohľadom na skúsenosti zo súčasných vojenských konfliktov posádky “krokodílov”, ako hovoria tomuto vrtuľníku vojaci v ruskej armáde, dostanú noktovízory. Je však logické predpokladať, že tým modernizácia neskončí.

 

Prečo potrebujú Američania Mi-24?

“Útočný vrtuľník vďaka svojim rozmerom, letovým charakteristikám, palebnej sile a schopnosti obranného manévru predstavuje jedinečnú hrozbu ako reálny, odlišný a vierohodný odporca “.

Tento opis Mi-24 sme vzali nie z propagačného letáku ruských obranných podnikov, ale zo žiadosti velenia Marine Air-Ground Task Forces z roku 2018, v ktorej sa hovorí o potrebe poskytnutia týchto strojov pre cvičenie.

 

Nie je to zďaleka jediný príklad, kedy “krokodíly” (označenie NATO – Hinds – “lane”) používali Američania k podobným cieľom. Vo svete sú pochopiteľne modernejšie vrtuľníky. Napríklad ruský Ka-52 , Mi-28nm, ktoré budú tento rok vybavené systémom Strelec, ktorý umožňuje ukazovať vrtuľníku ciele zo zeme pomocou tabletu. Bolo by ale úplne nesprávne odpisovať Mi-24 – a Američania, ktorí sa vo vrtuľníkoch dobre vyznajú, určite vedeli, čo robia.

 

Vyznamenal sa v Afganistane a Sýrii

Pomocou Mi-24 sa nedajú samozrejme organizovať strieľačky ako na tabletoch, “krokodíl” je však aj naďalej veľmi populárny. Stroj vyvinutý v Moskovskom vrtuľníkovom závode ML Mila sa vyrábal v početných variantoch, vyznamenal sa najmä v Afganistane a je vo výzbroji niekoľkých desiatok armád po celom svete, oi. Aj krajín, ktoré môžu náhle “navštíviť” Američania pri hľadaní demokracie a iných prírodných zdrojov.

 

V ruskom armádnom letectve je najmenej 100 podobných vrtuľníkov, väčšinou z posledných rokov sovietskej výroby, teda z konca 80. a začiatku 90. rokov. Najmasovejším modelom z oných rokov je Mi-24P vybavený mohutnými 30mm dvojhlavňovými kanónmi GŠ-30. Vďaka svojej životnosti a taktickým a technickým charakteristikám sú Mi-24 úplne schopné plniť bojové úlohy frontového letectva, o čom sme sa presvedčili na príklade Sýrie .

 

Neznamená to však, že nepotrebuje modernizáciu. Je kriticky dôležitá možnosť bojového použitia vrtuľníkov v nočnej dobe. Predpokladá sa, že až 30% času prevádzky moderných bojových vrtuľníkov pripadá na nočnú dobu, a pomerne staré varianty Mi-24 s tým majú problémy.

 

Vybavenie pilotov vrtuľníkov noktovízormi tento problém čiastočne vyrieši. Zmeny sa však majú dotknúť tiež palubných dosiek a režimov osvetlenia časti kabíny, aby piloti nemuseli stále zapínať a vypínať nočný režim prístrojov. Výmena starých číselníkov za moderné prostriedky satelitnej navigácie integrované do navigačného systému vrtuľníka sa tiež dá očakávať. Je okrem toho potrebné vziať do úvahy, že na noktovízore má pilot dvojrozmerné zobrazenie terénu, takže bez špeciálnych znalostí jednoducho nebude môcť určiť vzdialenosť k objektom. To znamená, že pilotov bude treba doškoliť.

Zdá sa mi, že ešte dôležitejším úlohou, ktorá skôr či neskôr vyvstane pred ruským vojensko-priemyselným komplexom, je obnovenie komplexu zbraní Mi-24.

Mi-24P môže používať protitankové riadené strely (PTRS) Šturm s raketami Ataka prvých modifikácií, avšak na moderných vrtuľníkoch pre každé počasie Ka-52 a Mi-28N sú oveľa dokonalejšie komplexy pre riadenie zbraní, ktoré umožňujú použitie najdokonalejších modifikácií PTRS – Šturm-V a Šturm-VU s rádiovým riadením a laserovým zväzkovými systémom navádzania. Rakety týchto komplexov sú vybavené tandemovými bojovými hlavicami, ktoré zaisťujú ničenie dobre chránenej modernej tankovej techniky. Adaptácia zameriavacích a navigačných komplexov vrtuľníkov Mi-24 staršej výroby pre nové raketové komplexy môže byť uskutočnená vďaka výmene patričných opticko-elektronických systémov a niekoľkých agregátov.

 

 

Pre moderné vrtuľníky armádneho letectva sa vyvíja niekoľko komplexov s dokonalejšími raketami, než tie, ktoré sa používajú v existujúcich PTRS. Napríklad Germes s riadenými strelami s doletom 20 až 100 km. Inštalácia tohto komplexu na vrtuľníky Mi-24P si vyžaduje špeciálne dopracovanie stroja, je ale celkom uskutočniteľné. Pre porovnanie: maximálny dolet rakety Ataka činí až 8 km v závislosti na modifikácii.

Početné riešenia pre nadchádzajúcu modernizáciu už boli vyskúšané na niekoľkých modifikáciách Mi-24 vyrobených v 90. Rokoch po roku 2000. Napríklad na Mi-24VP, ktorý sa vyrábal v malej sérii v roku 1989, sa už používali osobné noktovízory pre pilotov a zameriavací komplex pre každé počasie s infračerveným kanálom. Vyvíjalo sa a vyrábalo tiež niekoľko exportných modifikácií Mi-24, ktoré boli vybavené rôznymi modernými opticko-elektronickými pozorovacími systémami. V malom množstve sa dodával ruským ozbrojeným silám tiež vrtuľník Mi-24VM, ktorý mal niektoré zvláštnosti dokonalejšieho Mi-28 a stal sa pravdepodobne prototypom pre nadchádzajúci program “veľkej modernizácie”.

 

Mi-24 je samozrejme vrtuľník predchádzajúcej generácie. Nemali by sme očakávať, že možnosti Mi-24 vyrobených pred 30 rokmi sa môžu vyrovnať tým, ktoré majú moderné vrtuľníky. “Krokodíl” sa ale nielen stal jedným z najpopulárnejších bojových vrtuľníkov vo svete. Je to veľmi spoľahlivý, nenáročný a v prevádzke jednoduchý stroj, ktorý má zároveň dosť pôsobivé bojové vlastnosti, ktoré, ako sme ukázali, sa dajú ešte zlepšiť. A v dosť ťažkej dobe po koronavíruse bude modernizácia už existujúceho stroja niekoľkokrát lacnejšia ako výroba nového vrtuľníka. Celkom vzaté, ako napísal v roku 2018 americký pilot a novinár Elan Head, “Ak sa chystáte stretnúť tvárou v tvár s krokodílom, bude pre vás oveľa lepšie, keď to urobíte vo vlastných podmienkach, než keby ste sa s ním stretol prvýkrát na bojisku “.

Dmitrij Kornev

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov