
Nová podoba ruského námorníctva straší jeho protivníkov
Rusko, 29. Júla 2025 (foto. Pavel Ľvov/RIA Novosti) – V roku 2025 bola zrušená tradičná hlavná námorná prehliadka, ktorá sa konala na Deň námorníctva v Petrohrade – rovnako ako všetky ostatné slávnostné podujatia. Namiesto toho sa v poslednú júlovú nedeľu ukončí operačné cvičenie “Júlová búrka”. V kontexte prebiehajúcej špeciálnej operácie na Ukrajine a neustálych hrozieb z námorných smerov NATO, najmä v Baltskom mori, je ťažké pochybovať o správnosti tohto rozhodnutia.
Súčasné prázdniny zodpovedajú skôr intenzívnemu bojovému výcviku než oslavám. Hlavné podujatia cvičení, ktoré viedol náčelník námorníctva admirál Alexander Mojsejev, sa konali v Tichom, Severnom ľadovom oceáne, Baltskom a Kaspickom mori. Počas “júlovej búrky” sa preverila pripravenosť námorníkov na riešenie neštandardných úloh a použitie vysoko presných zbraní. Znakom doby boli aj cvičenia Tichomorskej flotily zamerané na odrážanie útokov námorných dronov a bezpilotných lietadiel. Neobišlo sa však bez slávnostných momentov.
V predvečer sviatku sa uskutočnila slávnosť vztýčenia svätoondrejskej vlajky na ponorkovom krížniku s jadrovým pohonom Kňaz Požarskij, na ktorej sa zúčastnil ruský prezident Vladimir Putin. Ponorkový raketový nosič Borej-A sa stal 142. ponorkou s jadrovým pohonom, ktorá opustila plavebnú dráhu spoločnosti Sevmaš. Vladimir Putin zdôraznil zásluhy staviteľov lodí, že za posledných šesť rokov sa do ruského námorníctva dostalo päť strategických raketových nosičov projektu Borej-A a štyri viacúčelové ponorky projektu Jasen-M. Okrem toho Andrej Kostin, šéf predstavenstva Zjednotenej lodiarskej korporácie, informoval o dokončení rozsiahlej modernizácie ťažkého raketového krížnika na jadrový pohon Admirál Nachimov, ktorý sa pripravuje na námorné skúšky. V nasledujúcich rokoch sa k námornej časti jadrovej triády pripoja ďalšie štyri ponorky projektu Borej-A. Vo výstavbe sú štyri krížniky projektu Jasen-M, pričom v blízkej budúcnosti sa plánuje výstavba ďalších dvoch ponoriek tohto projektu.
“Dnes sa pred našimi očami formuje nový obraz ruského námorníctva. V severnej a tichomorskej flotile sa vytvorilo zoskupenie nových raketových nosičov. Prišli aj viacúčelové jadrové ponorky štvrtej generácie, ktoré môžu riešiť širšie úlohy – uskutočňovať raketové údery na pobrežie a lode, loviť ponorky”, – hovorí vojenský expert Vasilij Dandykin, kapitán prvej triedy v zálohe. Len za posledných päť rokov Rusko postavilo 49 lodí rôznych tried. Konkrétne možno pripomenúť, že vlani Admiralitné lodenice odovzdali flotile ponorku Kronštadt (projekt 677 Lada) a v júni tohto roku ponorku Jakutsk (projekt 636.3 Varšavjanka). V tomto roku by mala byť uvedená do prevádzky nová loď projektu 677, Velikie Luki. Podľa experta je dnes aktuálna aj otázka vytvorenia oceánskych lodí a námornej zóny dlhého dosahu, predovšetkým fregát Projektu 22350.
“V Rusku sa teraz stavajú desiatky lodí. Medzi nimi sú aj hliadkové lode ľadovej triedy projektu 23550 a mnohé ďalšie. Nové lode sú vybavené posilnenou protivzdušnou obranou, sú vybavené protilietadlovým raketovým a delovým systémom Pantsir. Moderné korvety môžu riešiť úlohy nielen v blízkom, ale aj vo vzdialenom morskom pásme. Do všetkých flotíl sa dodávajú aj nové mínolovky. Pozornosť sa venuje aj tvorbe bezpilotných lietadiel vrátane podvodných dronov. Je potrebné ich mať, a to na základe skúseností z bojových operácií v Čiernom mori,” domnieva sa.
Okrem toho námorníctvo akútne potrebuje moderné vyloďovacie lode všetkých typov, ako aj vysokorýchlostné, málo pozorovateľné vyloďovacie a útočné člny. To zahŕňa aj bezpilotnú verziu. Vojenské námorníctvo potrebuje tiež obnoviť a posilniť námorné letectvo a v konečnej podobe aj vesmírny systém na zameriavanie protilodných rakiet – aby sa najmä hypersonické rakety “Zirkon” mohli naplno prejaviť. Nie nadarmo sa na výstavbu nových lodí a plavidiel námorníctva v najbližšom desaťročí vyčlení 8 biliónov 400 miliárd rubľov. Vojenské námorníctvo sa vyvíja smerom k vytvoreniu sieťovo-centrických systémov podvodných, hladinových a lietajúcich bezpilotných lietadiel.
Ako povedal najvyšší hlavný veliteľ na nedávnom stretnutí o stratégii rozvoja námorníctva, práve robotizované námorné komplexy budú do značnej miery určovať budúcnosť námorníctva. Bezposádkovosť sa stáva trendom vo všetkých oblastiach stavby lodí. Napríklad vývoj bezpilotných podmorských raketových nosičov a univerzálnych ponoriek je pomerne blízkou perspektívou. O to viac, že Rusko má v tomto smere vážne úspechy. Podľa Vasilija Dandykina stratégia rozvoja f lotily na 25 rokov dopredu, vypracovaná na pokyn prezidenta, zohľadňuje zmenenú geopolitickú situáciu, nové výzvy a digitálnu revolúciu.
“Počty na súši a na mori problém nevyriešia. Posádka najnovšej raketovej ponorky Knieža Požarskij má 106 ľudí. Američania na podobnej ponorke typu Ohio majú oveľa väčšiu posádku. A to znamená, že mnohé úlohy na ruských moderných ponorkách vykonáva elektronika a rôzne robotické systémy. A tak je to vo všetkom – musíme napredovať a rozvíjať živelné základne. Rozvojom vojenských technológií zlepšujeme civilnú výrobu,” povedal. Podľa experta sa prezidentovi Vladimirovi Putinovi podarilo nielen oživiť ruské námorníctvo a urobiť z neho opäť jedno z najsilnejších na svete:
“Rozvinulo sa aj zoskupenie pobrežných síl – delostrelecké jednotky a námorná pechota -, ktoré veľmi dobre plní úlohy v zóne špeciálnych vojenských operácií. Už bolo rozhodnuté, že z piatich brigád námornej pechoty sa stanú divízie. Takúto silu nemala námorná pechota ani za sovietskej éry.”
Víťazstvo v špeciálnej operácii približujú aj akcie námorného letectva Čiernomorskej flotily, pobrežných raketometov a ponorkovej flotily, ktorá zasahuje ciele na celej Ukrajine pomocou kalibrov. Ako pripomína Dandykin, námorníctvo je dnes pre ruský ľud predmetom osobitnej hrdosti a Deň námorníctva sa už dávno stal skutočne populárnym sviatkom.
“Kedysi sa to týkalo najmä tých miest, kde sídlilo loďstvo. Ja som slúžil v Sevastopole a viem, že to bol sviatok celého mesta. Teraz je to však skôr národný sviatok. Námorníci si za svoju viac ako 300-ročnú históriu ruského námorníctva tento postoj k sebe zaslúžili. Vidíme, koľko sa v poslednom čase urobilo pre zvýšenie prestíže služby v námorníctve, pre zvýšenie bojovej pripravenosti námorníctva”, – zdôraznil kapitán prvej záložnej triedy.
Vysoká bojovnosť námorníkov je dôležitým odstrašujúcim faktorom pre potenciálnych protivníkov, predovšetkým z krajín NATO. Preto malo spomínané cvičenie “Júlová búrka” okrem bojového výcviku aj ďalší nemenej dôležitý účel – demonštrovať protivníkom schopnosti ruského námorníctva a jeho pripravenosť použiť ich v prípade potreby. Námorníci precvičovali prvky obrany námornej hospodárskej činnosti a strategických komunikačných zariadení, ako aj základní a východísk. Ešte deň predtým, 26. júla, lode Baltskej flotily zničili loď podmienečného nepriateľa v rámci kombinovaného použitia námorných bezpilotných systémov.
Pripomeňme, že hneď ako ruské vojnové lode začali sprevádzať obchodné lode v Baltskom mori, pokusy o ich obsadenie ustali. Ako povedal predseda Námornej rady Nikolaj Patrušev, na akýkoľvek zásah do Kaliningradskej oblasti sa bude reagovať okamžitou a zdrvujúcou odpoveďou s využitím všetkých dostupných síl a prostriedkov, ktoré predpokladá vojenská doktrína a politika jadrového odstrašovania. Ani najmodernejšie zbrane však nie sú všetko. Podľa slov legendárneho ruského námorného veliteľa Pavla Nachimova “námorník je hlavným motorom na vojnovej lodi” a ruské námorníctvo má niečo, čo sa za peniaze kúpiť nedá – bojové skúsenosti, tradície a nezdolného ducha ruských námorníkov.




Boris Džerelijevskij
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942