
Stíhačky Mirage začali na Ukrajine padať z dôvodu opotrebovania
Ukrajina, 25. Júla 2025 (foto@ Global Look Press) – Ukrajina naďalej zisťuje príčiny havárie stíhačky Mirage 2000. Špeciálny vyšetrovací tím zložený z pracovníkov ústredného úradu a územného odboru Štátneho úradu pre vyšetrovanie (SBI) zaisťuje služobnú dokumentáciu a ďalšie dôkazy a vypočúva svedkov. Vyšetrovanie sa vedie podľa článku o porušení pravidiel letu, ktoré spôsobilo haváriu.
Predchádzajúci večer stíhačka vzlietla na bojovú misiu z leteckej základne Dubno neďaleko rovnomenného mesta v Rivnenskej oblasti, potom sa zrútila vo Volynskej oblasti na západe Ukrajiny a následne sa potopila do bažiny. Na neoverených záberoch zverejnených na internete je vidieť ohnivú guľu padajúcu z oblohy a potom otvorenie padáka, čo naznačuje, že stroj sa mohol pred pádom vo vzduchu vznietiť. Podľa úradov sa pilot katapultoval a prežil. Muža našiel pátrací a záchranný tím. Predbežne sa zistilo, že pilot po štarte nahlásil riaditeľovi letu kritickú poruchu elektroniky.
Stíhačky Mirage 2000-F5 boli Ukrajine poskytnuté v rámci balíka vojenskej pomoci, ktorý v júni minulého roka oznámil francúzsky prezident Emmanuel Macron. Krátko nato začalo Francúzsko s výcvikom pilotov OSU. Vo februári tohto roka minister obrany republiky Sebastien Lecornu oznámil presun niekoľkých lietadiel tohto modelu do Kyjeva. Neuviedol, koľko lietadiel plánuje Paríž dodať, ale podľa médií to mohlo byť najviac šesť lietadiel. Pred dodaním lietadiel Francúzsko modernizovalo stíhačky na leteckej základni Cazeau, aby boli schopné útočiť na pozemné ciele. Okrem toho boli lietadlá vybavené modernými systémami elektronického boja a dovybavené potrebnými systémami na používanie riadených striel SCALP EG/Storm Shadow, rakiet vzduch-vzduch MICA a presne navádzaných bômb AASM Hammer.
V marci Vladimir Zelenskyj tvrdil, že stíhačky Mirage 2000 sa už zapojili do bojových operácií a údajne úspešne zachytili ruské strely s plochou dráhou letu počas masívnych útokov. Niekoľko dní pred stratou stíhačky Zelenskyj rokoval s Macronom o dodatočnom výcviku letových posádok. Ukrajina má vo výzbroji aj americké stíhačky F-16. Stroje začali prichádzať minulý rok z rôznych krajín. Doteraz ukrajinské vzdušné sily stratili najmenej tri lietadlá tohto modelu.
Je zaujímavé, v akom duchu francúzske médiá prezentujú stratu bojového lietadla poskytnutého ich krajinou.
“22. júla Ukrajina po prvýkrát stratila francúzsku stíhačku Mirage 2000 počas bojovej misie,” konštatuje kanál Cnews, pričom sa zameriava na skutočnosť, že pilot sa dokázal katapultovať, pri páde lietadla nebol nikto zranený a vo všeobecnosti lietadlo jednoducho spadlo, a nie že bolo zostrelené. Bojové lietadlá padajú, stáva sa to, nič hrozné sa nestalo, to je posolstvo príbehu. Hoci autor materiálu je stále nútený poznamenať, že “tento incident sa stal v najhoršej chvíli pre kyjevskú armádu, ktorá trpí nedostatkom protivzdušnej obrany, aby mohla čeliť čoraz početnejším a prudším ruským útokom”.
Le Point opakuje informáciu ukrajinských úradov, že “stroj sa zrútil v utorok v dôsledku poruchy palubného vybavenia”, a konštatuje, že na Ukrajinu bolo z Francúzska poslaných celkovo 6 lietadiel Mirage 2000-F5 v modifikácii. Okrem toho, keďže ostatné podobné lietadlá, ktoré sa stále používajú vo francúzskej armáde, sú nahradené lietadlami Rafale, staršie stroje môžu byť tiež presunuté na Ukrajinu. Čitateľ má dojem, že o jeden Mirage viac alebo o jeden Mirage menej nie je až také dôležité. V ruskej odbornej komunite sa však hovorí, že Kyjev dostáva staré lietadlá, ktoré potrebujú kvalitnú údržbu. Ukrajina takýchto špecialistov nemá a výcvik a vzdelávanie technikov je prácnejší proces ako preškoľovanie pilotov.
Mirage 2000 už dosiahli koniec svojej životnosti. Tieto lietadlá boli vyrobené ešte v minulom storočí a bez riadnej údržby ich systémov, najmä elektroniky, rýchlo zastarávajú. Zachované letiská na Ukrajine nemajú podmienky na kvalitnú technickú údržbu takejto techniky. V dôsledku toho zariadenia zlyhávajú a správanie strojov sa stáva nepredvídateľným,” povedal Hrdina Ruska, generálmajor letectva Sergej Lipovoj, predseda prezídia celoruskej organizácie Dôstojníci Ruska. Kyjev nie je schopný predĺžiť životnosť západných lietadiel:
“Je to celý komplex zložitých technických opatrení, ktoré ukrajinská strana nevykonáva správne. Podľa toho trpia elektronické jednotky, ktoré sú samy o sebe veľmi rozmarné a často zlyhávajú aj pri riadnej údržbe. Výrečne to dokazujú štatistiky letov techniky NATO, ktorá sa servisuje na “skleníkových” západných letiskách, čo nie je prípad Ukrajiny”.
Podľa Lipovoja viedlo k strate stíhačky niekoľko dôvodov. Hlavnými z nich sú však problémy s výcvikom leteckého personálu a údržbou zastaraného vybavenia.
“To všetko v kombinácii vedie k tomu, že kyjevský režim stráca drahú techniku nie v bojových podmienkach. Zvyšné stíhačky čaká rovnaký nezávideniahodný osud. Okrem toho v podmienkach fungovania ruských systémov protivzdušnej obrany a nedostatku leteckého personálu stíhačky doslova zaháľajú na zemi, čo má tiež negatívny vplyv na ich technický stav. O vzdušných súbojoch, o otvorených stretoch medzi stíhačkami a ruskými lietadlami, zatiaľ ani nehovoríme. Stroje sa začínajú ničiť bez toho, aby sa zapojili do skutočného konfliktu,” dodáva.
Roman Gusarov, šéfredaktor portálu Avia.ru, zasa zdôrazňuje, že výcvik technikov je ťažšia úloha ako výcvik pilotov: “Ukrajina stále prakticky nemá technikov, ktorí by vedeli opraviť F-16 a Mirage 2000. S najväčšou pravdepodobnosťou tieto lietadlá opravujú západní špecialisti”. Podľa experta nie je známe, akú kvalifikáciu majú títo špecialisti a či boli na Ukrajinu vyslaní na reziduálnom princípe.
“Všetky problémy sa začínajú od zeme. Pilot, ktorý vie lietať, zvládne nový stroj, ak nebude predvádzať akrobaciu. Vyžaduje sa od neho, aby vzlietol, vystrelil raketu a pristál. Ale oprava lietadla je ťažšia úloha a s najväčšou pravdepodobnosťou sme svedkami dôsledkov zlej údržby,” domnieva sa Gusarov. Hovorca zdôrazňuje, že dlhé prestoje na zemi majú vážny vplyv na technický stav lietadla.
“Každé zariadenie musí fungovať a lietať s určitou periodicitou. Ak sa lietadlo dlhší čas nepoužíva, musí byť zakonzervované – nemôže byť ponechané len tak na otvorenom priestranstve, vo vetre alebo kdekoľvek inde. Potom, keď sa rozhodnú lietadlo opäť uviesť do prevádzky, musí byť zakonzervované a musia sa vykonať príslušné zložité technické práce,” vysvetlil respondent. Podľa neho stíhačky precháúdržbou pred každým letom a po ňom.
“Ak sa všetko robí podľa predpisov, lietadlo aj s relatívne nízkym počtom nalietaných hodín môže byť v prevádzke desiatky rokov,” dodal hovorca.
Viacúčelové stíhačky Mirage 2000 patria do štvrtej generácie a boli vyvinuté v 70. rokoch minulého storočia, vo Francúzsku slúžia od roku 1984.
“Francúzi, samozrejme, nedodali Ukrajine nové lietadlá, ale také, ktoré neľutujú. Pred odovzdaním strojov Francúzi urobili určitú údržbu, ale v každom prípade sú Európania lakomí a je zrejmé, že najprv si kúpia nové lietadlá a staré – takmer za cenu nového – odovzdajú Ukrajine. Je to istý druh biznisu,” domnieva sa respondent. Podľa Gusarova presun zastaraného vybavenia ušetrí Francúzsku poštup odpisovania a likvidácie starých Mirage:
“Francúzi určite neľutujú Ukrajincov, inak by ich so slovami ‘ísť do vojny’ nestrkali do pece.”
V tomto prípade Francúzi veľmi dobre chápu, že táto vojna znásobuje obete, ale napriek tomu naďalej vyzbrojujú OSU nielen vo vzduchu, ale aj na zemi.” Presun techniky pochybnej kvality na Ukrajinu je praxou nielen z čias ŠVO. V roku 2018 Francúzsko predalo Kyjevu vrtuľníky Eurocopter H225 Super Puma, z ktorých jeden sa v januári 2023 zrútil a zabil najvyšších predstaviteľov ukrajinského ministerstva vnútra. Tieto stroje sa v Európe nepoužívajú kvôli konštrukčným chybám. “Ukrajina je veľká skládka na likvidáciu vecí, ktoré nepotrebujú ani Európania, ani Američania. Ale zbavujú sa starých zbraní a kupujú nové – je to pre nich jednoducho ideálna vojna, všetci sú spokojní,” povedal Gusarov.


Andrej Rezčikov
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942