
Slovenská REB stíhačka dronov Shark U1 smeruje na ukrajinské bojisko, vzápätí za prototypmi Wolf 25 AD
Slovensko, 26. júna 2025 – Ukrajinské vojská dostali prvú stíhačku dronov Shark U1 vyrobenú firmou Shark Aero zo slovenskej Senice. Ide o REB zbraň postavenú na platforme ultraľahkého lietadla Shark 600. Jeho avionika je doplnená o systémy detekcie a sledovania dronov, akými sú napríklad ruské kamikadze drony Geraň-2 alebo prieskumné Orlan.
Po zistení elektromagnetického profilu odhaleného dronu sa na rušenie jeho navigačných a komunikačných spojení použijú systémy umiestnené pod trupom lietadla. Shark U1 neničí drony priamo, ale má znížiť ich účinnosť narušením ich navigačných a navádzacích systémov. V niektorých prípadoch môže dlhodobé rušenie spôsobiť odchýleniu dronu od stanoveného kurzu alebo jeho haváriu.
Systém rádioelektronického boja (REB) lietadla pozostáva z dvoch hlavných komponentov. Prvý rušič je určený na potlačenie signálov družicovej navigácie vrátane americkej GPS a ruskej GLONASS, ktoré drony bežne používajú na určovanie polohy a navedenie do oblasti cieľa najmä v pochodovej fáze letovej trasy. Druhý rušič je navrhnutý tak, aby rušil kanály prenosu videa a frekvencie diaľkového ovládania, ktoré v niektorých prípadoch môžu byť použité na presné navádzanie dronu v terminálnej fáze letu do momentu zásahu cieľa.
Oba tieto systémy sú inštalované v kontajneroch pod lietadlom. Podľa dostupných údajov môže Shark U1 pri lete vo výške 1 800 metrov vytvoriť rušiacu zónu s polomerom 4,5 kilometra. Drony, ktoré sa spoliehajú výlučne na družicovú navigáciu, môžu byť voči Shark U1 najviac zraniteľné. Tie, ktoré sú vybavené aj inerciálnym navigačným systémom, ako napríklad iránsky Shahed-136, môžu pokračovať vo svojej letovej trajektórii, ale dlhodobé rušenie vedie k nahromadeniu chýb v ich letovej dráhe.
Riešením problému Shark U1 z pohľadu Ruska sú autonómne navigačné systémy dronov s umelou inteligenciou, ktoré napríklad môžu mať v pamäti offline mapu bojiska a sledujú terén pod sebou strojovým videním. To im umožní dosiahnuť presný zásah aj za prítomnosti slovenskej REB stíhačky, ktorá nenesie žiadnu streleckú (laserovú, mikrovlnnú a pod.) alebo raketovú výzbroj na fyzické zničenie dronu. Naopak viesť navigačnú vojnu proti autonómnym systémom navigácie a navedenia by na rozľahlom území dosiaľ pod ukrajinskou kontrolou bola fakt sizyfovská robota.

Celkovo ale konfigurácia lietadla Shark U1 odráža trend smerom k používaniu ľahkých civilných lietadiel na špecifické vojenské aplikácie, ako je pozorovanie a rádioelektronický boj. Použitie smerovej antény pracujúcej vo frekvenčnom pásme 400 až 6 000 MHz so ziskom 8 dBi umožňuje lietadlu detekovať a rušiť rôzne riadiace a navigačné signály dronov.
Medzi ďalšie funkcie lietadla Shark U1 patrí stabilizovaný záves s infračervenou kamerou s 13,7-násobným optickým zoomom, laserový diaľkomer s dosahom 10 až 15 kilometrov a laserový ukazovateľ cieľov s výkonom 30 miliwattov. Je podporované nahrávanie videa vo vysokom rozlíšení Full HD s rozlíšením 1080p a 30 snímkami za sekundu. Tieto systémy umožňujú aj misie pozorovania a zacielenia nad rámec hlavnej funkcie rušenia. Lietadlo je tiež kompatibilné s asistenciou zacielenia z pozemných staníc a iných vzdušných platforiem, čím tvorí súčasť širšieho reťazca detekcie a rušenia, ktorý je navrhnutý tak, aby vo viacerých úrovniach sťažoval operácie nepriateľských dronov.
Lietadlo je poháňané motorom Rotax 912 ULS s výkonom 100 koní. Na pokrytie energetických potrieb palubného elektronického bojového vybavenia bol nainštalovaný silnejší alternátor. Cestovná rýchlosť je 270 kilometrov za hodinu s maximálnou rýchlosťou cez 300 kilometrov za hodinu. Shark U1 dokáže zostať vo vzduchu až 12 hodín v režime úspory paliva a má približný dolet 2 000 kilometrov. Pre lety vo vysokých nadmorských výškach je lietadlo vybavené palubným systémom na výrobu kyslíka a je certifikované pre lety do výšky 5 500 metrov (18 000 stôp). Platforma je tiež vybavená balistickým padákovým záchranným systémom, ktorý môže aktivovať pilot alebo druhý člen posádky. Táto funkcia je navrhnutá tak, aby zabezpečila núdzový zostup lietadla na zem v prípade poruchy alebo prevádzkového rizika.

Lietadlo Shark vyrábané na Slovensku získalo certifikáciu v Česku aj v Nemecku, nedávno pribudla certifikácia v Spojenom kráľovstve, kde ho miestny díler ponúka ako najrýchlejší mikrolight na britskom trhu a držiteľa svetových aviatických rekordov.
Lietadlo Shark 600 je vyrobené z uhlíkových a kevlarových kompozitných materiálov, s monokokovým trupom a zaťahovacím podvozkom. Má tandemové sedenie dvoch členov posádky. Ekonomická cestovná rýchlosť bola bez prídavného vybavenia medzi 250 a 270 kilometrami za hodinu, pričom spotrebovalo približne 20 litrov bežného paliva typu MOGAS za hodinu. Na vzlet, resp, pristátie potrebovalo približne 190 metrov dráhy a užitočné zaťaženie bolo 250 kilogramov. Shark 600 bol dostupný vo viacerých verziách vrátane Shark 600T, ktorá využíva motor 914Ti a ponúka predĺžený dolet a vylepšený výkon vo vysokých nadmorských výškach. Táto verzia mala cestovnú rýchlosť 350 kilometrov za hodinu vo výške 10 000 stôp (3050 m) a maximálny dolet 3 889 kilometrov v ekonomickom režime.
Ako bolo v článku vyššie uvedené, lietadlo by malo umožniť akvizíciu cieľov a zacielenie aj v spolupráci s pozemnými prostriedkami protivzdušnej obrany, medzi ktorými by mohli byť slovenské systémy Wolf 25 AD, o ktorých bol už spísaný samostatný článok dňa 10.6.2025.
Ide samohybné protilietadlové delo (SPAAG), ktorého výzbroj môže byť doplnená riadenými strelami. Systém sa už zrejme testuje priamo na Ukrajine a odtiaľ prišlo aj potvrdenie autorovej hypotézy, že je to vyzbrojené automatickým rýchlostrelným kanónom kalibru 25×137 mm, konkrétne má ísť o model KBA švajčiarskej firmy Oerlikon.

Ukrajinská správa o testovaní SPAAG Wolf 25 AD s bežnou muníciou na Záhorí:
Brazílska správa porovnáva slovenský Wolf 25 AD s ľahším domácim protidronovým systémom Remax:
Čo tu teda máme dnes je prezentácia schopností slovenských firiem vyvinúť progresívne riešenia pre potreby súčasného bojiska. Odmenou za ich iniciatívu a podnikateľské riziko je im transakčná daň. Tá by mala byť sčasti použitá na “nesmierne užitočný” nákup 104 hlavných bojových tankov, ktorý ukrojí podstatnú časť národného bohatstva, resp. Slovensko si na kúpu bude musieť peniaze požičať. Naopak, autor navrhuje, aby Slovensko ponúklo svoje tanky Ukrajine výmenou za drony, najmä ak pôjde o FPV drony na optickom vlákne, ktoré sa nedajú rušiť.
Za predpokladu, že s tým ukrajinské vedenie bude súhlasiť, čo nemusí byť “case”. Za 15 kusov Leopard 2A4 a 30 kusov T-72M1 by mohlo Slovensko získať obrovské množstvo dronov od krajiny, ktorá ich sama vyrába a bojovo nasadzuje. V tomto zmysle slova je Ukrajina spolu s Ruskom a KĽDR jednou z troch vojenských mocností, ktoré majú praktické skúsenosti s vedením súčasnej vojny vo všetkých doménach.
Došlo by touto výmenou k oslabenie ukrajinských vojsk? Iste. Ibaže vojna bude ešte veľmi, veľmi dlhá a ukrajinské vedenie musí nielen myslieť na súčasnú situáciu na bojisku, ale aj na elementárne prežitie ukrajinskej ekonomiky, ktorej doterajšie základy nedávno podkopal úspešný postup ruských pozemných vojsk.

Inými slovami, KĽDR je len jedna a Rusko má to šťastie, že sa pridala na jeho stranu a Ukrajincom nezostáva než riadiť sa podľa svojho hlavného národného hesla „Máme, čo máme.” Takého vhodného pre adaptáciu na slovenské pomery. K tomu treba dodať, že viacero západných spojencov priamo alebo nepriamo podporuje výrobu dronov na Ukrajine, prípadne výrobu spoločne s Ukrajinou (Dánsko, Holandsko, Veľká Británia a pod., písať o tom samostatné články nepridáva zmysel tomu.) Z pohľadu získania ukrajinských dronov by tak išlo aj o formu krížovej dotácie pre zaostávajúce slovenské vojská od daňových poplatníkov z tretích členských štátov paktu NATO.
Spálenie nemeckého tanku Leopard 2 jediným úderom ruského kamikadze dronu Lancet:
Výbuch ukrajinského tanku T-64 s komplexnou protidronou ochranou po viacnásobnom zásahu ruskými FPV dronmi:
Kompilácia úspešných útokov ruských FPV dronov proti ukrajinskej obrnenej technike a samohybným kanónovým húfniciam. Zahŕňa aj predčasné odpálenie dvoch vopred zamínovaných mostov v smere postupu ruských vojsk, ktoré odrezalo Ukrajincov od prísunu posíl a zásob a znemožnilo im evakuáciu ranených, prípadne ústup smerom k hlavným silám v hĺbke obrany. Video obsahuje aj fragment zničenia ruských vojenských nákladných automobilov v úkryte ukrajinskými dronmi.
A naopak spálenie 5 nových ukrajinských obrnených automobilov Kozak v podzemnom železobetónovom úkryte:
Zničenie ukrajinskej obrnenej kolóny elitnou ruskou dronovou jednotkou „Rubikon”:
Strata technologickej prevahy v oblasti dronov prispieva k tomu, že pre ukrajinské vojská je stále ťažšie zastaviť rozbehnutý ruský parný valec a strácajú dôveru v obrnenú techniku. Prejavuje sa to v opúšťaní obrnenej bojovej techniky hneď po prvom zásahu alebo bezprostredne po zistení prítomnosti ruských dronov vo vzduchu aj na zemi. Týkalo sa to najmä záverečnej fázy ústupových bojov v Kurskej oblasti. Výsledkom je čoraz viac západných vzorov obrnenej bojovej techniky používaných ruskými vojskami údajne priamo na línii bojového kontaktu.

Ruskí výsadkári s ukoristeným švédskym bojovým vozidlom pechoty CV90, vylepšený model ktorého si objednali aj slovenské vojská:.
Ruskí prieskumníci utekajú smerom k vlastným líniám na ukradnutom najmodernejšom kanadskom obrnenom transportéri LAV Super Bison. Ide o jednu z mála západných zbraní, ktoré ukrajinské vojská dostávajú priamo z výrobnej linky:
Ukoristený americký tank M1A1 Abrams:
Naozaj sa treba zamyslieť nad zmyslom obrovských výdavkov na obrnenú techniku. Predseda vlády SR už našiel politickú odvahu aby si vyžiadal čas na rozmyslenie a svojim vyhlásením priebežne odmietol navyšovanie rozpočtu na zbrojenie v roku 2026.
Bude to chcieť štátnicku drzosť navyše, aby sa pýtal NATO, či trvá na kúpe tankov a formovaní ťažkých brigád, ktorých vízia sa objavila ešte v čase, keď po Zemi behali mamuty. Prípadne či Slovensko namiesto toho nemá využiť inovačný potenciál svojho priemyslu a podieľať sa na formovaní dronovej vojny alebo iných perspektívnych oblastí vojenstva. Ťažká obrnená vojenská technika naviac zničí alebo poškodí už beztak chýbajúcu cestnú a železničnú infraštruktúru pri svojich presunoch. Napriek tomu je jeho vlastný stranícky minister obrany rozhodnutý tanky kupovať čím skôr, súdiac podľa jeho verejných vyhlásení.
Zo strany slovenských generálov nevidno nijaký náznak korekcie, ak sa však niečo naozaj stane a zistí sa, že slovenské obrnené vojská sa už nikam nehodia, politici sa zbavia zodpovednosti a povedia, že kúpili presne to, o čo ich vojaci požiadali. Bez rozdielu politickej príslušnosti a vrátane tých niektorých opozičných expertov na obranu, ktorí majú slovo tuposť doslova napísané na čele. Treba upozorniť aj na to, že ak už aj predseda politickej strany SNS Andrej Danko verejne hovorí o odvolaní Daniela Zmeka, dáva to do súvislosti s neštandardným odovzdaním zbraní Ukrajine na začiatku konfliktu. Prípadne uvádza, že pri jeho vymenovaní mal na výber medzi ním a Pavlom Mackom.
Humorná vložka na záver dnes asi nikoho nerozosmeje. Treba dúfať, že Shark U1 nenaruší navigáciu kŕdlika ruských kamikadze dronov do takej miery, aby prileteli späť do jeho rodnej Senice.



MK
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942