.
Aktuality, Letectvo,

Guizhou FTC-2000G alebo prvá potvrdená strata stíhačky JF-17 Thunder?

❚❚

Mjanmarsko, 12. júna 2025 – Kto by čakal, že poznámka o indickej propagande v článku o čínskych laseroch si hneď nájde pokračovanie v podobe dnešného článku? Prvé informácie zo dňa 10.6.2025 hovorili o tom, že bola zostrelená stíhačka JF-17 Thunder. Hoci správa vyzerala ako flashback na nedávnu indickú operáciu Sindoor, v skutočnosti sa udalosť odohrala v Mjanmarsku (predtým Barma).


 

Strata stíhačky JF-17 by pre vzdušné sily Mjanmarska (MAF) bola mimoriadne citeľná, nakoľko sa nachádza vo fáze modernizácie a ide o jedno z jej papierovo najlepších lietadiel. Predpokladá sa, že MAF objednali 16 kusov verzie Block II v roku 2018 za 560 miliónov USD a 4 stroje boli takmer okamžite k dispozícii.

 

Rovnako v roku 2018 bolo objednaných aj 8 ruských stíhačiek Su-30SME. MAF má tiež asi 38 stíhačiek Mig-29, údajne sčasti upravených na štandard SM/USM, ktoré boli získané začiatkom milénia v Bielorusku a v roku 2009 v Rusku z druhej ruky. Vo výzbroji je aj 36 čínskych stíhačiek F-7M/BK (pokročilá čínska modifikácia stíhačky Mig-21), ktoré boli pravdepodobne tiež modernizované za účasti Izraela a obdržali rádiolokátory EL/M-2032, laserový strelecký kontajner Litening a strely vzduch-vzduch Rafael Python Mk.III.

 

Dosluhuje aj 24 čínskych útočných lietadiel Nanchang Q-5 (verzia A-5C, veľmi hĺbková rekonštrukcia čínskej verzie sovietskej stíhačky Mig-19, laik by príbuznosť oboch strojov na prvý pohľad ťažko rozpoznal). Každopádne, stroj, ktorý sa zrútil bol rozbitý tiež na nepoznanie a to MAF využili minimálne na oddialenie priznania straty bojového lietadla.

 

 

Pakistanské čerstvé správy dňa 11.6.2025 stále pracovali s verziou zostrelu stíhačky JF-17 čínskou prenosnou protilietadlovou strelou kategórie MADPADS typu FN-6:

 

Namiesto priznania straty bojového lietadla MAF uviedli, že zostreleným strojom je FTC-2000G. Tým by sa zopakovala udalosť z januára 2024, kedy stroj rovnakého typu zostrelila etnická povstalecká Armáda nezávislosti Kačínov, rovnako čínskou prenosnou strelou FN-6. Len s tým rozdielom, že tentokrát mali strieľať príslušníci opozičných ozbrojených formácií komunistickej Ľudovo Oslobodzovacej armády a Ľudových obranných síl.

 

Občianska vojna v Mjanmarsku trvá od mája 2021 a MAF ju nevedie práve v bielych rukavičkách. Podľa štatistík z februára 2024 v nej MAF zhodilo v prepočte per capita viac bômb než ruské letectvo počas špeciálnej vojenskej operácie na Ukrajine. Alebo ako nedávno opäť spomenul Arestovič, naša obľúbená múdra a guľatá hlava, lebka z ktorej by v predstavách ukrajinského portálu Mierotvorec ideálne zapadala medzi veľké tlačené Z a V. Vojna na Ukrajine je prvá za 100 rokov, v ktorej umiera výrazne viac kombatantov ako nekombatantov. Ak abstrahujeme od špecifickej britsko-argentínskej vojny o Falklandy/Malvíny v roku 1982, kde zahynulo 255 Britov, 649 Argentínčanov a tri civilné osoby – obyvateľov odlúčených ostrovov v južnom Atlantiku.

 

Nasadenie letectva je teda zrejme pomerne intenzívne a aj vzhľadom na charakter bojovej činnosti MAF radšej priznáva stratu najvýkonnejšieho cvičného a ľahkého bojového lietadla FTC-2000G? S touto verziou už pracuje aj portál o bezpečnosti v leteckej doprave Aviation Safety Network.

 

Podľa technicko-taktických charakteristík uvádzaných ruskými zdrojmi je FTC-2000G pomerne výkonný pokročilý cvičný a ľahký bojový stroj. Posádku môže podľa bojovej/cvičnej misie tvoriť jeden alebo dvaja piloti. Dĺžka lietadla je 15,4 metra, rozpätie krídel 10 metrov a výška 4,8 metra. Plocha krídla je 26,15 m². Hmotnosť prázdneho lietadla 5000 kg, normálna vzletová hmotnosť 8000 kg a maximálna vzletová hmotnosť 11 000 kg.

 

Lietadlo je vyzbrojené kanónom Type 23-1, čo je čínska verzia sovietskeho dvojhlavňového kanónu GŠ-23 kalibru 23×115 mm (vyskokadenčný princíp automatiky zbrane je založený na združených hlavniach/záveroch, 3000-3400 výstrelov za minútu, GŠ-23 používali aj slovenské vojská).

 

Okrem toho môže niesť lietadlo zrejme až 3000 kg výzbroje na závesníkoch pod trupom a krídlom.
Ide o riadené a neriadené letecké bomby a neriadené rakety. Z riadených striel vzduch-vzduch môže stroj použiť rakety krátkeho dosahu určené najmä pre manévrovací vzdušný boj v sektore viditeľnosti typov PL-8 (vnútorné závesníky pod krídlom) a PL-9 (vonkajšie závesníky pod krídlom). Strely sú vhodné aj na ničenie väčších dronov.

 

Verzia FTC-2000G zrejme môže používať aj strelu s aktívnym rádiolokačným navádzaním PL-12 (SD-10) pre boj za hranicou viditeľnosti. Pravdepodobne aj protirádiolokačné strely. FTC-2000G poháňa prúdový motor Guizhou Liyang WP-13F(C), čo je čínska verzia ruského motora Р-25-300, ktorý sa licenčne vyrábal aj v Indii pre lokalizovaný Mig-21bis. Jeho výkon je 44,1 kN, resp. 66,7 kN s prídavným spaľovaním. Existuje ale aj možnosť použiť výkonnejší čínsky motor Liming WP-14C Kunlun-3 s ťahom 76,5 kN s prídavným spaľovaním.

 

 

FTC-2000G má aj so slabším motorom údajne dosahovať maximálnu rýchlosť až 1,4 Macha, praktický dolet je 1650 km a preletová vzdialenosť 2500 km. Dostup 15 000 metrov a stúpavosť až 260 m/s. Pomer výkonu motora k hmotnosti je 0,83, pričom na vzlet potrebuje 410 metrov a na pristátie 580 metrov dráhy.

 

Stroj je v niektorých vonkajších rysoch, napríklad pokiaľ ide o nasávacie otvory prístupu vzduchu do motora aj trochu podobný na JF-17 Thunder, respektíve čínsku stíhačku CAC FC-1 Xiaolong, ktorej bol pakistanský JF-17 Thunder licenčnou verziou.

 

Ak sa teda taký veľký nadzvukový cviční stroj úplne rozbije, môže dôjsť k omylu. Rešpektovaný portál eurasiantime.com z dilemy poskytoval východisko, informačný manéver, ktorý bol sám osebe dvojsečná zbraň a tvrdil, že MAF majú vážne technické problémy pri obsluhe pakistanských strojov JF-17 Block II a väčšina z nich je preto uzemnená. Ostával však pri verzii zostrelu tejto stíhačky. Pakistan stihol naopak tvrdiť, že presne mesiac pred údajným zostrelom mjanmarského JF-17 jeho vlastná stíhačka rovnakého typu pri útoku na indickú leteckú základňu Adampur dňa 10.5.2025 zničila indický systém protivzdušnej obrany S-400 pomocou dvoch nadzvukových rakiet vzduch-zem s dlhým doletom CM-400AKG (protilodná strela s možnosťou útoku na pozemné ciele). India túto informáciu odmietla a indický premiér Narendra Modi osobne navštívil Adampur a prehliadol systém S-400, o ktorom uviedol, že je plne funkčný. Následne Pakistan revidoval svoje pôvodné tvrdenie a uviedol, že JF-17 zasiahol len rádiolokátor 96L6E zo zostavy spomínaného komplexu S-400. Akokoľvek, čo tu teda dnes máme je pravdepodobne v skutočnosti zostrel cvičného a ľahkého bojového lietadla. Dá sa to určiť jednak z minima úplne nedeformovaných detailov.

 

K zostrelu naviac nemuselo dôjsť dňa 10.6.2025, ale minimálne o deň skôr. Náhody sa síce dejú ale čínske štátne médiá zhodou okolností spustili masívnu marketingovú podporu lietadiel JL-9 (exportné označenie FTC-2000) a JL-10 (exportné označenie L-15). Niekto to stihol zverejniť 9.6.2025, niekto 10.6.2025 a niekto až 11.6.2025 ako napríklad najviac rešpektovaný ruský portál topwar.ru. Autor už je náchylný flegmatizovať príliš nápadné správy a čakať, čo sa bude diať na pozadí informačných šumov.

 

 

 

 

Akokoľvek, treba dodať, že jeden zo 60 objednaných FTC-2000G je stratou najvýkonnejšieho ale nie jediného typu cvičných a ľahkých bojový strojov MAF s prúdovým pohonom. Objednali si aj podzvukové modely – dva tucty ruských lietadiel Jak-130 a 61 čínskych Hongdu JL-8. Po strate druhého nadzvukového FTC-2000G by mohlo byť zjavné, že pre úlohy ako je blízka letecká podpora (CAS) nasadzuje MAF radšej než plnohodnotné bojové lietadlá, prípadne menej výkonné podzvukové prúdové stroje, skôr nadzvukové cvičné a ľahké bojové lietadlá.

 

To je však informácia, ktorá pre Slovensko nemá prakticky žiaden význam. My máme predsa konsolidáciu, lacné banány a geniálneho ministra obrany, ktorý vždy intuitívne správne a rýchlo vyberie vhodný typ, rovnako ako v prípade vrtuľníkov UH-60 z druhej ruky od konkrétneho dodávateľa alebo vianočného nákupu bizjetov. Fakt by sme mali byť šťastní, veď ak by aj vybrané stroje ostali uzemnené, alebo by lietalo nanajvýš jedno z desiatich, verejné obstarávanie najmä prepotrebných lietadiel a vrtuľníkov, spojené naviac s prípadnými letovými ukážkami je predsa len neekologické!

 

 

MK

*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

 

 

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov