.
Aktuality, Letectvo,

Ktoré francúzske stíhačky sú v službách letectva Pakistanu

Historicky sa Pakistan od svojho vzniku postavil proti Indii a to sa prejavuje aj v budovaní vzdušných síl. Pakistanské letectvo malo od roku 2023 približne 70 000 zamestnancov a prevádzkovalo viac ako 570 lietadiel vrátane viac ako 360 bojových lietadiel. V minulosti boli hlavnými dodávateľmi moderných bojových lietadiel USA a Francúzsko. V súčasnosti je Pakistan takmer úplne zameraný na vojensko-technickú spoluprácu s ČĽR. Prevažná časť bojových lietadiel je trvalo umiestnená na 12 leteckých základniach, kde sú zariadenia na pravidelnú údržbu a priebežné opravy lietadiel. Velenie pakistanských vzdušných síl má tiež 18 predsunutých leteckých základní, kde bola vybudovaná potrebná infraštruktúra. V prevádzkyschopnom stave je udržiavaných viac ako 15 rezervných dráh, ktoré môžu byť použité na rozptýlenie bojových letiek v období ohrozenia a počas vojny. Na všetkých hlavných leteckých základniach a väčšine záložných letísk boli vybudované trvalé železobetónové a podzemné úkryty schopné pojať celú stíhaciu flotilu.


 

 

Stíhačky Mirage III a Mirage V

Najstaršie a najuznávanejšie bojové lietadlá v pakistanskom letectve sú Mirage III a Mirage V, navrhnuté podľa “bezchvostového” dizajnu. Prvé stíhačky Mirage III boli získané v roku 1968 a stíhacie bombardéry Mirage V v roku 1970. Na tú dobu to boli veľmi vyspelé, špičkové bojové vozidlá. Prototyp Mirage III vzlietol v roku 1958 a v roku 1963 sa lietadlo začalo vyrábať. Prvá séria zakúpená Pakistanom pozostávala z 18 kusov Mirage IIIEP, 3 kusov Mirage IIIDP (exportná dvojmiestna verzia) a Mirage IIIRP (prieskumná verzia). Modifikácia Mirage IIIE bola skutočne viacúčelové lietadlo a dalo sa použiť ako stíhač a ničiť pozemné ciele bombami a neriadenými raketami.

 

 

Po vytvorení jadrovej bomby v Pakistane sa jej prvým nosičom stal Mirage IIIEP. S maximálnou vzletovou hmotnosťou 13 740 kg bola francúzska viacúčelová stíhačka Mirage IIIE v tomto ukazovateli asi o tretinu lepšia ako MiG-21. Pohotovostná vzletová hmotnosť bola 9600 kg. Prúdový motor SNECMA Atar 09C s prídavným spaľovaním 60,8 kN vo výške 12 000 m poskytoval rýchlosť letu až 2 350 km/h. Cestovná rýchlosť – 960 km/h. Dosah bojového letu dosiahol 1200 km, dosah trajektu – 3300 km. Prevádzkový strop je 17 500 m. Päť vonkajších závesných jednotiek pojme náklad s hmotnosťou až 4 000 kg. Zabudovanú výzbroj tvorili dva 30 mm kanóny DEFA 552 so 125 nábojmi na hlaveň. Rakety AIM-9 Sidewinder, Matra R.550 Magic a Matra R.530 sa dali použiť vo vzdušnom boji. Na detekciu nepriateľských lietadiel v podmienkach zhoršenej viditeľnosti bol k dispozícii dopplerovský radar Thomson-CSF Cyrano II. Vďaka relatívne nízkemu zaťaženiu krídla, ekonomickému a výkonnému motoru a prítomnosti silných kanónových zbraní v kombinácii s riadenými strelami sa Mirage IIIE ukázal ako veľmi vážny súper vo vzdušnom boji.

 

 

Celkovo Pakistan zakúpil 135 stíhačiek Mirage III rôznych modifikácií, tento počet zahŕňal nové aj použité lietadlá. Pakistanské letectvo považovalo Mirage za cenný prínos a venovalo veľkú pozornosť ich udržiavaniu v prevádzkyschopnom stave. Po zakúpení 42 jednomiestnych lietadiel Mirage IIIO (austrálska verzia Mirage IIIE) a ôsmich dvojmiestnych lietadiel Mirage IIID, ktoré boli v roku 1991 vyradené z prevádzky v Austrálii, prešli počas obnovy veľkými úpravami. Väčšina lietadiel bola modernizovaná v zariadení na opravu lietadiel Pakistan Aeronautical Complex (PAC) v štáte Kamra. Pandžáb. Približne 10 % pakistanských Mirage III bolo opravených vo Francúzsku. Použité stíhačky dostali v rámci programu ROSE (Retrofit Of Strike Element) moderný radar FIAR Grifo M3 s dosahom detekcie až 75 km, systém tankovania za letu, nové navigačné systémy, radarový prijímač, aktívny a pasívna rušiaca stanica a multifunkčný displej. Vo výzbroji boli lokálne vyrábané riadené bomby H-2 a H-4 SOW, riadené strely vzduch-zem Ra’ad Mk-1 a Ra’ad Mk-2, ktoré okrem klasickej hlavice s hmotnosťou 450 kg dokážu byť vybavené jednou jadrovou hlavicou, ako aj novými čínskymi raketami vzduch-vzduch.

 

V roku 2000 Pakistan kúpil 10 Mirage IIIEL z Libanonu a v roku 2003 bolo zo Španielska prijatých 15 Mirage IIIEE a 5 Mirage IIIIDE, ktoré boli rozobrané na súčiastky. Takáto dlhá služba Mirage v Pakistane, okrem ich dlhej životnosti, ako aj dobrých bojových a operačných vlastností, sa do značnej miery vysvetľuje skutočnosťou, že tieto lietadlá boli nosičmi jadrových zbraní. Odborníci špecializujúci sa na letecké zbrane píšu, že jadrové bomby a rakety by potenciálne mohli byť zavesené pod F-16A/B Fighting Falcon, ktorý je vo výzbroji pakistanského letectva, ale Spojené štáty proti tomu v 80. až 90. rokoch aktívne namietali.

 

 

V roku 2009 boli z Ukrajiny zakúpené štyri tankovacie lietadlá Il-78 pre Mirages vybavené systémom tankovania počas letu. Začiatkom roku 2022 bolo v prevádzke približne 60 lietadiel Mirage III, ktoré prevádzkovala 7. letka pridelená leteckej základni Mushaf a bojovému stredisku Masroor v Karáčí. V súčasnosti sa tieto lietadlá sťahujú z prevádzky a nahrádzajú ich nové stíhačky JF-17 Block 3 Thunder a J-10C Vigorous Dragon.

 

Na základe Mirage III bol vytvorený stíhací bombardér Mirage V. Toto lietadlo je primárne určené na vykonávanie úderných misií počas dňa, ale môže viesť aj obranný vzdušný boj zblízka a pri nasmerovaní zo zeme vykonávať zasahovanie. Pre lepšiu viditeľnosť dopredu a dole je horná časť nosa lietadla naklonená. Maximálna vzletová hmotnosť Mirage V je 13 700 kg. Rovnako ako na Mirage IIIE, turboventilátorový motor SNECMA Atar 9C dokáže zrýchliť lietadlo na 2350 km/h. Bojový dosah so záťažou 900 kg dosahuje 1250 km. Na piatich vonkajších uzloch môže byť zavesený náklad vo forme bômb, rakiet a riadených striel s celkovou hmotnosťou až 4000 kg. Zabudované zbrane: dva 30 mm kanóny DEFA 552

 

Pakistan pôvodne objednal 28 stíhacích bombardérov Mirage VPA, ktoré nemali radar. Nasledovalo 18 Mirage VPA2 a 12 Mirage VPA3, ktoré boli vybavené radarom Agave a mohli niesť protilodné strely Exocet. Začiatkom 90. rokov Pakistan kúpil asi 40 lietadiel Mirage VF, ktoré boli vyradené z prevádzky vo Francúzsku. Pri modernizácii na úroveň ROSE I boli dva tucty bývalých francúzskych stíhacích bombardérov vybavené na tú dobu novou avionikou, pokročilými navigačnými systémami a prístrojmi na nočné videnie. Ďalších 14 lietadiel, privedených na úroveň ROSE III, bolo pripravených na bombardovanie v tme.

 

Satelitná snímka Google Earth: Stíhacie bombardéry Mirage V na leteckej základni Rafiki. Fotené vo februári 2021

 

Až donedávna bolo asi päťdesiat Mirage 5 v prevádzke s 25. a 50. letkou umiestnenými na leteckej základni Rafiki, 340 km južne od Islamabadu. V súčasnosti je väčšina týchto stíhacích bombardérov stiahnutá z prevádzky a malý počet Mirage 5 ROSE III zostáva v prevádzke.

Maroš Šolc

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov