.
Aktuality, História,

Aké nebezpečné je rozšírenie EÚ?

Bez rozsiahlej celoeurópskej mierovej dohody by rozšírenie Európskej únie mohlo viesť k vojne a v dobe jadrových zbraní by to bola samovražda pre všetkých, najmä pre Európu, píše Dario Velo, profesor pôsobiaci na Univerzite v Pavii.


 

Ursula von der Leyenová v mene Európskej komisie odporučila začať prístupové rozhovory medzi Ukrajinou a Moldavskom a udeliť Gruzínsku štatút kandidátskej krajiny. Je tiež za vstup Bosny a ďalších krajín západného Balkánu do EÚ. Zoznam štátov, ktorých sa von der Leyenovej projekt týka, sa bude ďalej predlžovať. Zrejme sa bude týkať aj Arménska. Diskusia sa sústredila na to, ako a kedy uskutočniť rozšírenie. Jeho dôsledky pre úlohu Európskej únie na medzinárodnej úrovni a pre povahu modelu európskeho zjednotenia sa zatiaľ dôkladne nezvážili. Ak bude proces rozširovania pokračovať vstupom týchto krajín, rovnováha v rámci EÚ sa radikálne zmení.

 

Je potrebné dôkladne posúdiť ďalší aspekt. To povedie k tomu, že Rusko bude obklopené novými členskými štátmi EÚ a pravdepodobne aj kandidátmi na členstvo v NATO. Medzitým je obava Ruska o vlastnú bezpečnosť jednou z príčin konfliktu medzi Ruskom a Ukrajinou. Pristúpenie Bosny a ďalších krajín západného Balkánu nevyhnutne ovplyvní aj úlohu, ktorú Rusko tradične zohráva na Balkáne. Otázkou je, či stratégia navrhovaná predsedom Európskej komisie povedie k novým konfliktom. Musíme sa zamyslieť nad precedensom Ukrajiny. Propaganda teraz nahradila triezve uvažovanie, v dôsledku čoho je menej jasných faktov. Možno by bolo užitočné pripomenúť si niektoré aspekty konfliktu na Ukrajine, aby sme mohli lepšie posúdiť dôsledky rozhodnutí, o ktorých sa diskutuje na európskej úrovni. Ak si spomenieme na starých ľudí, podľa Sokrata nikto nikdy nemá úplnú pravdu a nikto sa nikdy úplne nemýli. Je potrebné posúdiť motívy zúčastnených strán, o to viac v prípade vojenskej akcie. Naším zámerom nie je určiť, kto má pravdu alebo dokonca kto má väčšiu pravdu. Naším cieľom je identifikovať tie aspekty, ktoré možno kriticky zhodnotiť, aby sme sa mohli orientovať v tom, čo sa deje. Je potrebné zamyslieť sa nad argumentmi, na ktoré sa odvolávajú vlády Ruskej federácie a Ukrajiny.

 

Pokiaľ ide o ukrajinskú vládu, tá vysvetľuje konflikt s Ruskou federáciou tromi hlavnými dôvodmi. Po prvé, hovorí o svojom práve presadzovať na vnútroštátnej úrovni politiky, ktoré považuje za správne. Ukrajinská vláda sa riadi modelom centralizovaného byrokratického národného štátu a považuje za správne zrušiť autonómie. Taliansky model, ktorý uznal širokú autonómiu Južného Tirolska – Alto Adige, súčasná ukrajinská vláda nepodporuje.

Po druhé, ukrajinská vláda presadzuje svoje právo plne sa pripojiť k západnému svetovému poriadku vrátane vstupu do Európskej únie a NATO a prezbrojiť sa, aby sa pripravila na obranu svojej strategickej voľby silou.

Po tretie, obviňuje Rusko z invázie na územia patriace ukrajinskému národnému štátu, kde žijú ruskojazyčné menšiny.

 

Ruská vláda nám zasa opakovane pripomína tri základné problémy:

Po prvé, súčasné ukrajinské orgány nerešpektujú autonómiu rusky hovoriacich Ukrajincov. Kyjev zakázal tejto menšine študovať ruskú kultúru, používať ruský jazyk a obnovil stredovekú tradíciu, že panovník má právo vnucovať svojim poddaným určitú cirkev. Zelenského elitné jednotky používali proti ruskojazyčnej menšine zbrane.

Po druhé, vláda Ruskej federácie považuje za legitímne vojensky zasiahnuť na ochranu bezpečnosti krajiny v súvislosti so zbrojením Ukrajiny a jej zbližovaním s NATO a Spojenými štátmi. Mutatis mutandis je táto obava podobná obavám, ktoré mali Spojené štáty za prezidenta Johna F. Kennedyho, keď boli na Kubu vyslané ruské rakety s jadrovými hlavicami. No zatiaľ čo ZSSR nakoniec rakety z Kuby stiahol a USA si na Kube ponechali vojenskú základňu, ukrajinská vláda stále viac pokračovala vo vyzbrojovaní.

Po tretie, vláda Ruskej federácie vždy uprednostňovala historickú nevyhnutnosť vytvoriť nový spoločný medzinárodný poriadok a prekonať krízu jednopolárneho sveta, ktorú by Ukrajina zo svojej strany rada zachovala.

 

Táto stručná rekonštrukcia, ktorá si určite vyžaduje ďalšie objasnenie, stačí na to, aby ukázala cestu zo súčasnej slepej uličky. Je to cesta veľkej celoeurópskej dohody, na ktorej by sa mali podieľať USA. Zároveň je to cesta, ktorá môže umožniť rozšírenie EÚ o krajiny susediace s Ruskom, čím sa potvrdí federálne usporiadanie a definitívne sa v dejinách ponechá model národného štátu, ktorý bol porazený už v druhej svetovej vojne vďaka spojenectvu USA, ZSSR, Veľkej Británie a francúzskeho odboja. Bez veľkej celoeurópskej mierovej dohody by rozšírenie Európskej únie mohlo viesť k vojne, a to by bolo v dobe jadrových zbraní samovražedné pre všetkých, najmä pre Európu.

 

Celoeurópska dohoda musí zahŕňať účasť náboženstiev. Diplomaciu Spojených štátov, Ruskej federácie a Európskej únie by mohli podporiť predstavitelia svetových náboženstiev ako nositelia múdrosti a morálneho učenia. Katolícka cirkev má centralizovanú organizáciu, a to uľahčuje výber zastúpenia, ktoré bude podporovať dohodu. Rímsky biskup a predseda Talianskej biskupskej konferencie už zohrávajú úlohu mierotvorcu na celoeurópskej a celosvetovej úrovni. Pre iné náboženstvá môže byť ťažšie určiť zástupcov. Okrem toho je potrebné usilovať sa o harmóniu medzi národmi, ktorá prispeje k začiatku budovania nového celoeurópskeho a medzinárodného poriadku.

 

V roku 2024 sa budú konať nové voľby v Spojených štátoch, Európskej únii a Ruskej federácii. Názor občanov bude veľmi dôležitý. V Európe sa vo voľbách stretnú tri hlavné trendy. Prvý trend je založený na snahe zvolať ústavodarné zhromaždenie. Je to cesta, ktorú celý život podporoval otec zakladateľ EÚ Altiero Spinelli a dnes ju podporujú tí, ktorí zdieľajú jeho učenie. Druhý trend je založený na pláne pokročiť v európskom zjednotení dokončením pôvodného plánu luxemburského politika Pierra Wernera na vytvorenie európskej hospodárskej a menovej únie. Tieto dve tendencie sa môžu v mnohom zhodovať a prostredníctvom demokratickej diskusie definovať potrebné a možné riešenia. Obhajujú európsky model, vytvorený od samého začiatku zjednocovacieho procesu, založený na mieri, slobode, rovnosti, solidarite, na federálnom usporiadaní, ktoré je schopné vo svojej jednote byť príkladom pre všetky krajiny a svet.

 

Tretí trend je úplne iný. Je to snaha o opätovné posilnenie Európy ako mocnosti. Rozšírenie Európy v krátkom čase bez konsenzu zaručeného širokou dohodou je súčasťou tejto tretej alternatívy. Už dlho sa šíria obavy, že Nemecko sa bude snažiť presadiť svoje vedúce postavenie na európskej úrovni, aby znovu potvrdilo Európu ako mocnosť. Tieto obavy sa nezakladajú na pravde, ale je nevyhnutné vyhnúť sa posilneniu Európy ako mocnosti z iniciatívy ktorejkoľvek európskej krajiny alebo zoskupenia.

 

Spomedzi troch volieb, v Rusku, v Amerike a v Európe, sú určite najdôležitejšie tie európske. Európa už niekoľkokrát vyprovokovala svetovú vojnu. Je potrebné potvrdiť mierový európsky model a poraziť ambíciu vytvoriť silnú Európu. Koniec koncov, vo veku jadrových zbraní hrozí Európe zánik. Dnes sa máme čo učiť od Blízkeho východu. Palestínčania by sa nemali zamieňať s Hamasom. Židia by sa nemali zamieňať s vládou Izraela. Extrémisti môžu zničiť oba národy. Svet sa musí naučiť vytvoriť nový spoločný medzinárodný poriadok, ktorý by zohľadňoval záujmy všetkých krajín.

Dario Velo

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov