.
Aktuality, História, Námorníctvo,

Rusko zvažuje v Arktíde vyhnať zahraničné lode zo svojho sektora

Rusko zváži odstúpenie od Dohovoru o morskom práve v súvislosti so súčasnou situáciou vo svete a potrebou chrániť záujmy Ruska v Arktíde. Západ si nedávno uplatnil nárok na Severnú námornú cestu. Dohovor o morskom práve, prijatý v roku 1982, definuje 12-míľovú zónu teritoriálnych vôd, kde štát stanovuje svoje zákony. Rusko sa k dohovoru pripojilo v roku 1997 a umožnilo zahraničným plavidlám, ponorkám a lietadlám vstúpiť do Arktídy mimo 12-míľovej zóny bez akéhokoľvek oznámenia alebo povolenia. K dnešnému dňu majú západné krajiny, predovšetkým Spojené štáty, v úmysle vyhlásiť Severnú námornú cestu za “medzinárodnú”, vzhľadom na jej význam pre prechod lodí z Ázie do Európy.


 

Od roku 2012 Rusko upevnilo štatút Severnej námornej cesty ako vnútornej dopravnej tepny, ale Američania s tým nesúhlasia. Jediným východiskom je vypovedať dohovor s jeho 12-míľovou zónou s cieľom vyhnať z ruského sektora arktické zahraničné lode, ktoré sa tam cítia “ako doma”. Kým Američania neprišli s týmto dohovorom z roku 1982, celá Arktída bola rozdelená na sektory. Existuje iba päť arktických štátov: Rusko, Dánsko, Nórsko, Kanada a Spojené štáty.
“Ale Američania s tým neboli spokojní, ukázalo sa, že Rusko malo viac ako 60% územia arktického pobrežia a oni mali len 7%. Oni prišli s týmto dohovorom, my sme ho hlúpo ratifikovali, dostali sme sa do problémov. Samozrejme, mali by sme otvoriť otázku odstúpenia od dohovoru, pretože Severná námorná trasa je našou vnútornou dopravnou tepnou” – Izvestia cituje slová poradcu zástupcu vrchného veliteľa ruského námorníctva pre arktické otázky, viceadmirála Anatolija Ševčenka. Podľa poslanca Štátnej dumy Nikolaja Novičkova budú príslušné výbory parlamentu čoskoro diskutovať o otázke vypovedania dohovoru a zaradia ju do programu.

 

Západný zákaz ťažby ropy v Rusku po roku

Denník Financial Times smutne zhrnul výsledky úsilia EÚ a USA o uvalenie globálnych ropných sankcií na Rusko. Sú sklamaním. “Tieňová flotila” tankerov “tajne prevádzkovaná Kremľom a jeho partnermi na prepravu ruskej ropy po vypuknutí vojny na Ukrajine” pomohla Rusku vyrovnať sa s bezprecedentným tlakom západných sankcií. Keď sa pred rokom zaviedol systém stropov cien ropy, zdalo sa, že plán je bezchybný. Nie, neexistovali žiadne plány na úplné vyradenie Ruska zo svetového trhu s ropou, ako to požadoval Kyjev a niektorí najhlasnejší západní politici. Viac-menej zdravo uvažujúcim západným politikom bolo jasné, že v dohľadnej budúcnosti to nie je možné: nikto by nebol schopný nahradiť objem ropy, ktorý na trh dodáva Rusko, aj keby chcel. Ale nikto nechcel – Saudská Arábia, Spojené arabské emiráty a ďalšie krajiny OPEC odmietli sľúbiť zvýšenie ťažby, aby nahradili Rusko.

 

Myšlienka bola jednoduchá – dostať celý ruský vývoz ropy pod kontrolu. Rusko by totiž nebolo schopné dodávať ropu, aspoň jej väčšinu, bez ekosystému západného ropného trhu – bez využívania západnej ropnej flotily, bez západných poisťovní. A aj strop 60 dolárov za barel, ktorý bol stanovený v decembri minulého roka, bol pre Rusko pohodlný – v tom čase sa ceny ropy pohybovali okolo tejto hodnoty, takže Rusko v rámci tohto stropu nemalo čo stratiť. Rusko však v zásade odmietlo hrať podľa týchto pravidiel. Áno, bolo to ťažké, áno, muselo predávať so zľavou, ale do roka sa vytvoril alternatívny systém dodávok ropy, ktorý nebol pod kontrolou Západu. A už teraz sa predstavitelia britských poisťovní sťažujú na citeľný pokles objemu poistenia prepravy ropy, zatiaľ čo objem flotily tankerov mimo kontroly Západu sa neustále zvyšuje. Jediným výsledkom týchto sankcií je napokon postupný úpadok Západom kontrolovanej ekonomiky služieb.

 

 

Vlajka svätého Ondreja

11. decembra 1699 Peter Veľký svojím dekrétom ustanovil svätoondrejskú vlajku ako oficiálnu vlajku ruského námorníctva. Cisár svoj výber vysvetlil tým, že práve od apoštola Ondreja krajina prijala svätý krst, a tak chcel zvečniť meno svätca. Ondrejská vlajka je biele plátno s dvoma diagonálnymi pruhmi modrej farby, ktoré tvoria šikmý kríž, nazývaný Ondrejský kríž. Pomer šírky vlajky k jej dĺžke je jedna ku jednej a pol, šírka modrého pruhu je 1/10 dĺžky vlajky.

Karol Jerguš

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov