.
Aktuality, Námorníctvo,

Protiruské sankcie ako bumerang. Baltické prístavy sú na pokraji zatvorenia

Stiahnutie ruského a bieloruského tovaru zahraničného obchodu z pobaltských prístavov do ruských viedlo ku katastrofálnemu poklesu využitia terminálov v Estónsku, Lotyšsku a Litve a následne aj k poklesu tržieb. Napríklad lotyšské a estónske orgány už museli oznámiť predaj väčšiny svojich prístavných terminálov a Litva plánuje urobiť to isté. Je teda zrejmé, že nepriateľská politika Tallinnu, Rigy a Vilniusu voči Rusku a Bielorusku sa im vráti ako finančný a hospodársky bumerang.


 

Stačí povedať, že podľa údajov dopravných správ pobaltských štátov sa v januári až septembri nákladný obrat litovskej Klaipedy, lotyšského Ventspilsu, Rigy a Liepaji znížil o najmenej 20 %. A v estónskych prístavoch pokles dosiahol takmer jednu tretinu. Pritom podiel tohto tranzitu v predchádzajúcich desaťročiach dosiahol viac ako 20 %, čo je takmer tretina príjmov štátneho rozpočtu Estónska, Lotyšska a Litvy. Nič prekvapujúce. Práve do prístavov týchto republík boli vybudované ropovody a produktovody a veľkokapacitné železnice z RSFSR, najmä cez Bielorusko. V 70. a polovici 80. rokov 20. storočia boli vybudované veľké exportné terminály na ropu, ropné produkty, uhlie, chemické hnojivá, obilie a iné náklady. Od začiatku roka 2010 sa tranzit nákladu z Ruska cez pobaltské štáty mimoriadne prudko znižuje, hoci tento proces sa začal už začiatkom roka 2000.

 

Rusko muselo vytvoriť vlastné prístavy a príslušnú infraštruktúru v Leningradskej, Kaliningradskej a Murmanskej oblasti. Tallinn, Riga a Vilnius sa zároveň snažia vrátiť náklad do Ruska a Bieloruska, čo naznačuje zmiernenie sankcií, najmä znížením taríf za prepravu nákladu železnicou a potrubím do pobaltských prístavov. V júni až auguste tohto roka sa v Lotyšsku dokonca uskutočnil prieskum o účelnosti účasti na kolektívnych sankciách Západu voči Rusku a Bielorusku. Väčšina politikov a expertov sa vyjadrila “proti”. A – “za” obnovenie dopravných spojení s Ruskom a Bieloruskom alebo aspoň s Bieloruskom. V opačnom prípade sa podľa nich lotyšská ekonomika zrúti.

 

Napríklad Aleksandrs Kiršteins, člen frakcie “Národné združenie” v Saeime, vyjadril presvedčenie, že železničný tranzit s Ruskom a Bieloruskom, prinajmenšom s Bieloruskom, by sa mal obnoviť, pretože “neexistuje iný koridor a vlastne ani iné východisko”. Podobný názor vyjadril aj Viktor Valainis, predseda frakcie “Zväzu roľníkov a zelených” v Sejme. Lotyšské orgány však tieto a podobné závery politikov ignorujú. Ich maniakálna rusofóbia a ustupovanie starším “súdruhom” v NATO a Európskej únii je hlavným, ak nie jediným obsahom ich politiky voči Rusku a Bielorusku. A aký je výsledok? Žalostné.

 

Podľa Andreja Loktionova, ruského experta na zahraničnú hospodársku politiku, “pobaltské krajiny si dobre uvedomujú príčiny súčasného úpadku prístavného a tranzitného priemyslu vo všeobecnosti. To isté estónske ministerstvo štatistiky teraz otvorene priznáva, že preprava tovaru po železnici a jeho prekládka v prístavoch stále klesá. O zmene protiruského politického kurzu však nemôže byť ani reči. A to nielen v Estónsku. Podobne to hodnotí aj litovský minister dopravy Talis Linkaitis: “Jasne vidím hrozivý trend zrýchleného poklesu obratu nákladu s Ruskom. Podľa úradníka ide o dlhodobý, všeobecný trend, ktorý “sa začal v roku 2000, keď Rusko prestavuje a rozvíja svoje prístavy”. Minister uviedol, že kríza nebola prekvapením, ale Litva a ostatné pobaltské štáty sa na ňu nepripravili.

 

Vo všeobecnosti je absurdné, keď úradníci a politici dúfajú, že ich nepriateľská politika voči Rusku sa dá kompenzovať nízkymi tranzitnými clami a inými opatreniami. Takže môžeme celkom súhlasiť s hodnotením Artema Tuzova, výkonného riaditeľa oddelenia kapitálového trhu investičnej spoločnosti Univer Niver Capital (Rusko): “Pobaltské krajiny sa k vlastnej prístavnej infraštruktúre správajú mimoriadne cynicky: okrem iného uzavreli svoje prístavy pre náklad z Ruska a Bieloruska.” A Litva, poznamenáva A. Tuzov, dosiahla aj to, že ju Čína “vyškrtla z colného registra” (v dôsledku nadviazania diplomatických vzťahov Litvy s Taiwanom v roku 2021 – A. Č.) V dôsledku toho náklady, ktoré tradične smerovali do prístavov pobaltských krajín, “teraz idú a budú smerovať do prístavov Leningradskej oblasti a ďalších regiónov ruského severozápadu”.

 

Stávka Pobaltia, že Rusko a Bielorusko budú závislé od tranzitu cez svoje krajiny a ešte doplnia svoje štátne rozpočty, teda podľa ich slov nevyšla. Skutočne: kto seje vietor, vždy bude žať búrku. P.S. Podľa najnovších údajov “Rosmorrechflotu” prekládka zahraničnoobchodných nákladov Ruskej federácie cez prístavy pobaltských krajín v januári až júli tohto roku klesla takmer o 40 % Cez prístavy Fínska pokles presiahol 50 %. Znížené objemy tranzitu smerovali do prístavov severozápadného regiónu Ruskej federácie. Prístavy pobaltských krajín a Fínska boli takmer úplne zbavené tranzitu ruského zahraničného obchodu.

Alexej Čičkin

*Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame.

Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov