Airbus MRTT
Aktuality, Letectvo,

Novinky dopravných a špeciálnych letiek

Kanada bude mať až 9 viacúčelových tankovacích strojov Airbus MRTT, CC-330 Husky. Kanada postupne veľmi racionálne a prezieravo dokončuje svoj zámer obnoviť flotilu tankovacích a strategických transportných lietadiel.


 

Dnes má jej letectvo 5 kusov CC-150 Polaris zavedených do výzbroje v roku 1992. Z nich doplňovanie paliva za letu dokážu poskytnúť len dva stroje pod označením CC-150T. Zo zvyšných troch strojov je jeden v konfigurácii VIP a dva slúžia ako strategické transportné lietadlá. Tieto stroje boli postavené na platforme civilných dopravných lietadiel Airbus A310, ktoré ešte dosluhujú v sankciami postihnutom Iráne, jeden kus má aj letecká spoločnosť v Afganistane. Viac sa používajú v dopravných letkách vzdušných síl, okrem Kanady aj v Nemecku, Francúzsku, Mongolsku, Pakistane, Španielsku a Thajsku. Kanada najprv zvažovala len nákup len dvoch olietaných strojov od civilnej leasingovej firmy (ex-Kuwait Airways), ktorých prerábku by zadala firme Airbus. Dňa 25.7. 2023 však ministerka obrany oznámila nákup navyše ďalších troch použitých Airbusov A330. Najnovšie správy hovoria, že Kanada sa s Airbusom dohodla aj na obstaraní štyroch úplne nových strojov Airbus MRTT, ktoré budú vyrobené na platforme Airbus A330-200.

 

Vo výsledku bude mať Kanada 9 transportných a tankovacích lietadiel Airbus MRTT, z ktorých 8 bude „šedých” a jedno „biele” v konfigurácii na prepravu VIP. Budú upravené podľa kanadských požiadaviek a označené v jej letectve ako CC-330 Husky. Ich špecialitou bude hlavne kombinácia probe-and-drogue a flying boom tankovania. V prvom prípade sa používajú pružné hadice, ktorých ideálnym portom na Airbuse MRTT sú krídla. Tam „chýbajú dva motory”, dvojmotorový Airbus A330 má podobné krídlo ako štvormotorový Airbus A340, na mieste jeho vonkajších motorov sa dajú na Airbuse A330 inštalovať hadice probe-and-drague. Okrem toho bude mať CC-330 aj flying boom, čo je pevné rahno spravidla ovládané operátorom na chvoste stroja, ktoré by malo mať väčšiu rýchlosť prečerpávania paliva.

 

Z kanadského hľadiska je ideálne, že kým vzdušné sily plánujú používať 9 strojov Airbus MRTT, kanadských národný prepravca Air Canada ich má vo svojej flotile 18. Tým sa v rámci jednej krajiny vytvára personálna rezerva, ľudia ktorí sú zaškolení na obsluhu typu Airbus A330.

 

A možnosť preletieť sa kanadským Airbusom  A330 má aj každý Slovák, ktorý niečo rieši v Kanade. Stačí ak si na svoj let vyberie kombináciu Schwechat a Air Canada, zhodou okolností kanadský prepravca nasadzuje Airbus A330-300 na linku Viedeň-Toronto. Domáci Austrian Airlines na dlhých linkách používa 3x Boeing 767 (Montreal) a 6x Boeing 777, ktoré by sa medzi rokmi 2024-2028 mali vymeniť za 10x Boeing 787 „Dreamliner”.

 

Airbus MRTT dominuje svojej kategórii na svetovom trhu a využíva problémy svojho konkurenta K-46 Pegasus od firmy Boeing. Vzdušným silám, ktoré si tento stroj vyberú poskytuje Airbus MRTT (Multi Role Tanker Transport – Viacúčelový tankovací transportný) aj možnosť prepravovať personál vrátane vládnych predstaviteľov a náklad. Napríklad singapurské lietadlá majú možnosť prepravovať palivo do hmotnosti 111 ton, čo sa však zníži pri preprave nákladu do hmotnosti 37 ton alebo až 266 pasažierov. Informácie o záujme Kanady o Airbus MRTT sa objavili už pred dvoma rokmi

 

 

Poľsko bude mať lietadlá včasnej výstrahy

Zdá sa, že Poľsko má predsa len dno svojich obranných výdavkov a objavujú sa indície, že trochu začína šetriť. Program, na ktorom sa to mohlo prejaviť je obstaranie dvoch lietadiel včasnej výstrahy. Poľsko sa na poslednú chvíľu rozhodlo vybrať si ako platformu dnes už dlhšie nevyrábané (1999 posledný kus) dvojmotorové švédske turbovrtuľové lietadlá Saab 340, v kombinácii so švédskym radarovým systémom Erieye. Bude zrejme posledným a silne oneskoreným zákazníkom tejto klasickej verzie systému včasnej výstrahy, ktorý bol zavedený do výzbroje už v roku 1996. Medzitým bol integrovaný aj na o niečo väčšie turbovrtuľové Saab 2000 a brazílske regionálne prúdové dopravné Embraer 145 ako aj na kanadský prúdový business jet Bombardier Global 6000.

 

Súbežne s poľským rozhodnutím vydala kanadská firma Bombardier Defence tlačovú správu o tom, že dodala svoj šiesty stroj Global 6000, ktorý je určený na prerábku na lietadlo včasnej výstrahy GlobalEye. Prvým zákazníkom tohto riešenia, ktoré je integráciou radaru včasnej výstrahy Erieye na moderný prúdový bizjet boli Spojené arabské emiráty. Tie prevádzkujú 3 stroje a ďalšie 2 sú objednané. Nasledujúcim zákazníkom malo byť Švédsko, prakticky súbežne s Poľskom.

 

Dopadlo to tak, že Švédsko si skutočne objednalo dva stroje GlobalEye s opciou na ďalšie dva kusy, Poľsko sa však nepripojilo a rozhodlo sa objednať si dva stroje pôvodnej verzie na Saab 340. Ktorú sa Švédsko chystá vo vlastnej výzbroji nahradiť.

 

Pôvodné riešenie pre Poľsko bolo GlobalEye na platforme Global 6000

 

Izraelská novinka vzbudzuje globálny záujem

Izraelské vzdušné sily čoskoro dosiahnu plnú operačnú spôsobilosť nového lietadla firmy Israeli Aircraft Industries (IAI), ktoré možno bude známe pod obchodným názvom MARS 2. Ide o lietadlo určené na rádiolokačný prieskum bojiska, keďže disponuje aj dvoma AESA radarmi v nose a chvoste platformy (+ štandardne dvoma na bokoch trupu), ktorou je bizjet Gulfstream 550. Tieto senzory sú schopné na obrovskej ploche (tisíce štvorcových kilometrov) s 360° pokrytím odhaliť prejavy akejkoľvek vojenskej aktivity. Výkonovo má systém prekonávať americký systém JSTARS, na jeho obsluhu postačí posádka 6-8 ľudí.

 

Izraelské firmy netrápi, že MARS 2 je označenie pre nemecký delostrelecký raketomet dodávaný aj na Ukrajinu, odteraz má sa tak volať ich špeciálne prieskumné lietadlo

 

Írsko má prvé námorné hliadkovacie lietadlo C-295

Irish Air Corps uzavreli v roku 2019 najväčší obranný kontrakt v írskej histórii a objednali si dva námorné hliadkovacie stroje od firmy Airbus C-295 za 230 miliónov Eur vrátane výcviku, náhradných dielov a pozemného vybavenia. Vo výzbroji nahradia staršie C-235 používané od roku 1994. Susedné Česko používa šesť kusov C-295 (štyri od roku 2010), kupovalo ich ešte pod španielskym označením CASA C-295. Susedné Poľsko používa 16 strojov C-295, sedemnásty havaroval.

 

Slovensko a Slovinsko investujú do C-27J Spartan

Slovinsko sa rozhodlo obstarať druhý stroj C-27J Spartan v rámci prudkého zvyšovania svojich obranných výdavkov. Hodnota kontraktu má podľa slovinského ministerstva obrany dosahovať 88 miliónov Eur. Prvý stroj si Slovinsko objednalo v roku 2021 a pomaly sa schyľuje k jeho zavedeniu do služby. Pre plnohodnotné plnenie transportných úloh ale podľa slovinského ministerstva obrany boli minimálne potrebné dva stroje.

 

Slovenska by sa na takúto elementárnu vec nemuseli ani pýtať. Anabáza jeho dvoch strojov C-27J Spartan pokračuje. Vybrané boli už v roku 2008, objednané však kvôli kríze neboli. Stalo sa tak v roku 2014 a dodané boli s oneskorením roku 2017. Stáli 118 miliónov Eur.

 

Dňa 28.4.2023 Armádny magazín upozornil na problémy týchto strojov v slovenských vzdušných silách a ministerstvo obrany dojednalo promptnú nápravu. Dňa 30.4.2023 J. Naď obvinil svojich predchodcov zo zodpovednosti za tento stav, resp. nimi zle uzatvorené zmluvy. Uviedol, že problém postupne rieši tým, že uzavrel zmluvu na školenie 22 technikov v Taliansku za 414 878€. Zmluva bola zverejnená v registri zmlúv v ten istý deň ako vyšiel článok, teda dňa 28.4.2023 a účinnosť nadobudla o deň neskôr.
Člen úradníckej vlády M. Sklenár však prekonal svojho predchodcu viac než 100-násobne. Uzatvoril zmluvu so spoločnosťou Leonardo na 42 miliónov eur. Za to majú oba slovenské Spartany zaručený servis na štyri roky a ako nám ukazuje príklad Slovinska, 42 miliónov nie je ani polovica ceny nového stroja.

 

Odovzdanie prvého C-27j Spartan slovenským vzdušným silám v roku 2017

MK

*Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. 

Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Nová spôsobilosť pre C-27J Spartan – Armádny magazín (armadnymagazin.sk)

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov