Ilustračné foto
Aktuality, História,

Andrej Fursov: Svetová špička vracia úder. Čo skrýva globalizácia?

Globalizácia je to, čo výrazne a kvalitatívne odlišuje koniec 20. storočia od jeho začiatku. Samotné slovo „globálny“ je staré asi štyristo rokov, ale ako vedecký termín „globalizácia“ ho prvýkrát použil v roku 1983 Robertson (neskôr začal používať presnejší termín „glokalizácia“, ale prvý sa uchytil – a nie náhodou); v roku 1985 sa objavil prvý koncept globalizácie a v roku 1987 prvá monografia venovaná tomuto fenoménu.


 

V priebehu nasledujúcich trinástich rokov boli o globalizácii napísané hory literatúry, z ktorej väčšina je, ak nie smetím, tak určite informačným šumom, sčasti spontánnym, sčasti umelo a účelovo vytvoreným za účelom manipulácie verejného povedomia, ktoré dnes nadobudlo globálny charakter. a ktorých hlavnou úlohou je skrývať skutočný spoločenský obsah procesu zvaného globalizácia a záujmov, ktoré za tým stoja. Existujú desiatky definícií „globalizácie“ a drvivá väčšina je konštruovaná buď v rozpore s logikou zmysluplnej definície, alebo tak, že forma a dôsledky sú pevne dané.

 

Definíciu prvého druhu demonštruje najznámejší moderný špecialista na globalizáciu M. Castells, ktorý sa napriek tomu, že jeho diela nemajú teoretický charakter, z nejakého dôvodu označujú ako „Adam Smith a Karl Marx zlúčení do jedného “ . Svoj veľmi zaujímavý, aj keď kompilačný, trojzväzkový The Information Age predznamenáva nasledujúcou definíciou globalizácie. toto:
– revolúcia v oblasti informačných technológií;
– kríza kapitalizmu a „reálneho socializmu“;
– vznik nových sociálnych hnutí.

 

Nielenže sa príčiny a následky ukázali ako rovnaké v jednom definičnom rade, ale aj tu došlo k hrubej logickej chybe: definícia podstaty bola nahradená súborom vonkajších znakov („zajac má uši, labky, chvost atď.“ ) .

 

Definíciu druhého druhu nachádzame u autora množstva prác o globalizácii Watersa: globalizácia je spoločenský proces, v ktorom sa oslabujú geografické limity sociálneho a kultúrneho rozvoja a ľudia si uvedomujú, že slabnú.

 

A ak tomu nerozumejú, tak toto nie je globalizácia? Len slabnú, t.j. podstupujú kvantitatívne zmeny? Nie kvalitatívne? Nehovorím o tom, že definícia by mala v sfilmovanej podobe fixovať obsah javu, jeho hlavnú charakteristiku a najlepšie aj príčiny vzniku. Oveľa viac sa mi preto páči metaforická, no presnejšia definícia globalizácie od Z. Baumana: veľký boj za svet bez hraníc, po ktorom kapitál dostal bezprecedentnú slobodu od sociálnych, politických a kultúrnych obmedzení.

 

Kľúčové slová-ukazovatele sú tu veľmi dôležité, určujúce sociálny obsah, podstatu procesu (konflikt), víťazov (kapitál) a teda aj porazených. V tejto definícii mi chýba náznak, aspoň náznak príčin všeobecného priemyselného charakteru, ktorý by umožnil presnejšie definovať globalizáciu ani nie tak ako kvantitatívny proces boja za svet bez hraníc, ale napr. kvalitatívny výsledok tohto procesu.

 

Globalizáciu radšej definujem ako proces výroby a výmeny, v ktorom sa v dôsledku prevahy informačných faktorov nad materiálnymi mení kapitál na elektronický signál, t.j. scvrkáva sa do (priestorovo-)časového „bodu“, je oslobodený od takmer všetkých významných obmedzení miestnej a štátnej úrovne, a preto mení akýkoľvek priestor, v ktorom pôsobí, na globálny.

 

V skutočnosti práve toto oslobodenie ako výsledok-proces je globalizáciou, t.j. možnosť kapitálu v dôsledku dematerializácie byť súčasne v mnohých bodoch – a nikde, ako zlý duch z “Shah-Nameh” od Ferdowsiho: “Som tu a nie tu” . „Priestor“ globalizácie nie je, striktne povedané, oblasť planéty, nie dvojrozmernosť, ale súbor jednorozmernosti, bodov „uzemnenia“ kapitálu vo forme majetku, moci a informácií, a prepojenia medzi týmito bodmi v reálnom a virtuálnom priestore, ponechávajúc navždy v sociálnom a informačnom ofsajde všetko a všetkých, ktorí sú mimo bodov a ich „bodového sveta“.

 

Globalizácia je pointilistický svet, ktorého body sú navzájom prepojené obrovskou nemateriálnou („virtuálnou“) pavučinou. Je celkom symbolické, že pojem „virtuálna realita“ sa objavil v roku 1983 ako „globalizácia“.

 

Takže „priestor“ globalizácie je priestor zhustený do bodu alebo množiny bodových svetov. Ale čas globalizácie je aj čas stlačený do určitého bodu v čase, do akéhosi chronokvanta. Prudké zrýchlenie tempa života (do takej miery, že P. Virilio navrhol novú vedu – dromológiu, venovanú štúdiu rýchlosti a zrýchlenia času) rozdeľuje celý čas na fragmenty. Tomu zodpovedá aj roztrieštenosť informácií. Zlomkovo-fragmentárna, bodkovaná je doba médií, TV, manažmentu najmodernejších druhov produkcie.

 

V dôsledku orientácie na okamih, ako píše H. T. Eriksen, je jeden okamih činnosti a života pohltený druhým, aby bol okamžite pohltený ďalším atď.; kauzálne súvislosti vo vnímaní sú prerušené, namiesto nich – jednoduchá postupnosť a premena človeka na funkciu okamihu, bodu v čase. Akýsi chronopointilistický svet. V dôsledku toho dostaneme súbor pulzujúcich časových bodov a nie rad mnohých bodov, čo eliminuje jednorozmernosť, bodovosť v „dvojrozmernosti“.

 

Priestor aj čas globalizovaného sveta sú teda jednorozmerné, pointilizované a celý tento svet sa podľa trefného vyjadrenia toho istého Eriksena mení na obrovský „Legoland“ so všetkými, dodávam, z toho vyplývajúcimi spoločenskými dôsledkami. .

 

Hlavným je prudké kvalitatívne posilnenie pozícií globálnej elity („globáli“ – Z. Bauman, „kozmokracia“ – D. Duclos, „globokracia“ – A. Fursov) vo vzťahu k mase zvyšku obyvateľov, nárast bezprecedentný v histórii, keďže svetoví lídri, ktorí sa stali globálnymi, pôsobia a existujú v priestore, ktorý je zásadne nedostupný pre spodnú a strednú vrstvu (ktoré sa postupne spájajú s dnom) a často pre ne neviditeľný.

 

V tomto smere je globalizácia sociálnou, či skôr občianskou „studenou“ vojnou osobitného druhu, v ktorej sa ciele dosahujú najmä navonok mierovými, nevojenskými prostriedkami (informácie, psychologické ovplyvňovanie, manipulácia s pomocou médií, “ mediálni intelektuáli, kvázi veda …). Povieme si viac o globalizácii samotnej, ale tu si všimneme len nesúlad, asymetriu začiatkov a záverov storočia: triumf priestoru, dvojrozmernosť na začiatku a – čas, jednorozmernosť (bod) na koniec; respektíve vzostup, povstania, revolúcie nižších tried na začiatku storočia a vzostup, revolúcia (alebo kontrarevolúcia) vrcholov na konci.

 

Trend zrýchľovania času a „stláčania“ priestoru, ktorý po kvalitatívnom skoku povedie na konci storočia k víťazstvu času nad priestorom (v podobe globalizácie), bol celkom zrejmý už na začiatku storočia, už v medzere medzi začiatkom historického dvadsiateho storočia a kalendárnym. Tento trend, prenikajúci doslova do všetkého – výroby, každodenného života, voľného času – sa realizuje dvoma spôsobmi.

 

Najprv sa priestor „stlačí“. Na jednej strane je menej bielych škvŕn. V roku 1909 R. Piri dosahuje severný pól; Približne v rovnakom čase ruskí vedci aktívne pracovali v Severnom ľadovom oceáne a na jeho ostrovoch. V roku 1912 dosiahli Amundsen a Scott južný pól. Na druhej strane, vďaka rozvoju technických prostriedkov – dopravy a komunikácie – ľudia prekonávajú vzdialenosti oveľa rýchlejšie. V roku 1902 sa objavuje prvý motorový skúter. V roku 1903 – prvý motocykel s benzínovým spaľovacím motorom; v roku 1904 sa začína výroba automobilov Rolls-Royce.

 

V roku 1908 sa zorganizovali autopreteky New York-Paríž (cez Vladivostok), trvalo to len 169 dní. V roku 1901 Marconi otestoval rádiotelegraf a v roku 1903 prijal rádiové signály cez Atlantik z Anglicka; Približne v rovnakom čase aktívne pracoval podobným smerom aj náš Popov.

 

Po druhé, čas, tempo výroby, rytmus každodenného života sa prudko zrýchľujú. V roku 1913 sa v továrňach Ford objavil dopravný pás. Ľudia však nielen pracujú, ale aj žijú rýchlejšie, a preto sa v roku 1901 objavila instantná káva a žiletka „Vest“, ktorá zmenila holenie z dlhého a odmeraného mužského rituálu (rovnanie žiletky, presné pohyby – kto to vyskúšal vie) pomerne rýchlo. V roku 1904 ďalšia inovácia: čajové vrecúška na rýchle varenie; 1906 – hromadný predaj termosiek; 1907 – elektrická práčka. V roku 1908 sa objavil (v Anglicku) “rýchly obchod” – supermarket, ktorý organizoval (americký) Selfridge; v tom istom roku vstúpil do každodenného života jednorazový pohár, elektrická žehlička a domáci vysávač; v roku 1910 – kávovar a elektrická umývačka riadu A. Konoma (vylepšená verzia – v roku 1916).V roku 1912 začala fungovať prvá konzerváreň.

 

Život sa zrýchľuje a súčasníci to zaznamenávajú: „Samotný rytmus života sa zmenil. Rok – čo sa nestalo už jeden rok! Jeden vynález, objav bol nahradený iným, ktorý sa okamžite stal verejným majetkom,“ napísal S. Zweig o začiatku 20. storočia.

 

Vo všeobecnosti aj v každodenných „maličkostiach“ v každodennom živote vďačíme za „vstup“ dvadsiatemu storočiu oveľa viac, ako sa bežne predpokladá. Kukuričné ​​vločky a zmrzlina vo vaflovom pohári, celofán a domáca elektrická lampa, náramkové hodinky pre ženy, vnútromaternicové teliesko (1905), podprsenka (1914, vynašiel M. Jacob), gramofónová platňa, farebné fotografie (1912), animované filmy; Od roku 1907 sa začína masový predaj dizajnéra hračiek F. Hornbyho (vynájdený v roku 1900) a v roku 1913 sa objavuje prvý mrakodrap (v USA) – Woolworth Building.

 

To všetko je z prvých sedemnástich rokov kalendárneho dvadsiateho storočia. Odtiaľ cigarety Camel (1913), slovo „gén“ (1909), slovo „jazz“ (1913; v roku 1915 sa Brownov orchester bude nazývať jazz), bluesová móda (1914 – „St. Louis Blues » W Handy), tavený syr (1915); plynová maska ​​a padák, prvé filmové štúdio v Hollywoode (1912), hrané filmy, predovšetkým komédie – filmy s Mackom Sennettom, Maxom Linderom a Charliem Chaplinom s jeho „nadmernou fyziológiou“ (S. Dobrotvorsky); prvý pravidelný spravodaj o aktuálnom dianí (Francúzsko – „Pathe Gazette“), prvé komiksy, boom „žltej tlače“.

 

O autoboome ani nehovorím. V roku 1908 dal Ford do výroby automobil Ford-T (od roku 1913 sa bude vyrábať na montážnej linke). Autá sú čoraz pohodlnejšie: v roku 1905 majú bezpečnostné predné sklo, v roku 1906 – spätné zrkadlo, v roku 1908 – “stierače” (manuálne; v roku 1921 budú nahradené “stieračmi” na vákuovom pohone). Začína sa výroba prvých Rolls-Roycov. Na samom začiatku storočia sa objavili prvé výhonky konzumu ako životného štýlu („konzumerizmus“). Spolu s tým prišla reklama, reklamné katalógy.

 

Jeden z hlavných procesov dvadsiateho storočia. – deuralizácia. Milióny vidieckeho obyvateľstva odchádzajú do mesta (na vidieku sa nedá uživiť, pôda sa stratila, v dôsledku čoho je na mnohých miestach agrárna spoločnosť zachovaná, ale stáva sa poroľníckou). Zďaleka nie všetci tí, ktorí „pristáli“ v meste, sa stávajú občanmi z hľadiska produkcie a socio-kultúrneho hľadiska (preto je deuralizácia širšia ako urbanizácia a proletarizácia), napriek tomu svet 20. storočia. končí ako svet miest so všetkými politickými dôsledkami.

 

Andrej Fursov: Britská „rasa pánov“

 

Pravdu má E. Hobsbawm, ktorý sa domnieva, že ak v priebehu prvých troch štvrtín XX. víťazstvá v revolúciách prichádzali najčastejšie z dediny alebo v kombinácii „dedina – mesto“, potom v poslednej štvrtine dvadsiateho storočia, prišlo víťazstvo v mestách a nastolenie kontroly v nich a nad nimi zaručuje víťazstvo revolúcie (a – doplním – kontrarevolúcie). Svet dvadsiateho storočia. končí ako Pax Urbana, a to je logický vývoj jedného z hlavných trendov 19. storočia, nárast určitého množstva, ktorý sa v druhej polovici 20. storočia zmenil na kvalitu a tvár tejto kvality je často taká hrozná, že si človek kladie otázku: je to ľudské? Žiaľ, „človek, príliš ľudský“.

 

V inom ohľade bolo 20. storočie pokračovaním 19.teho, no dosiahlo kvalitatívne inú úroveň. M.O. Menšikov to v 19. storočí nazval „odpadlíctvom bielej rasy“, ktorá viac a ďalej upadá do skepticizmu a nihilizmu. Dvadsiate storočie bolo rozkvetom extrémneho morálneho relativizmu. V 19. storočí, ako poznamenal M. Harrington, si Nietzsche a Dostojevskij položili otázku: môže spoločnosť prežiť, ak verí falošnej teórii; 20. storočie nastolilo oveľa hroznejšiu otázku: môže prežiť spoločnosť, ktorá neverí v nič, pretože všetko je relatívne?

 

Andrej Fursov: Vlastníci kapitalistických prsteňov. Skutočná moc je tajná moc

 

Zdá sa, že vieru v niečo v dvadsiatom storočí nahradil Mass Bread (konzumácia) a Mass Spectacle (zábava). A o tom je masová výroba, aby ľudia spotrebovali čo najviac. Žiť preto, aby sme konzumovali, nespotrebovať preto, aby sme žili – to je heslo „konzumnej spoločnosti“, ktorá sa formovala v 20. storočí v jadre kapsystemu. Žiť s cieľom hladovať a trpieť je „mottom“ obrovskej periférie kapsystemu, motto opakovane a takmer beznádejne posilňované globalizáciou.

 

Spotreba, t.j. expanzia trhu by mala stimulovať expanziu výroby, ktorá zabezpečuje zvýšenie miery zisku (alebo si ju udrží), t.j. hlavnou úlohou kapitalizmu ako systému je nekonečná akumulácia. Teda „konzumná spoločnosť“ („zlatá miliarda“), ktorá vznikla v dvadsiatom storočí. V jadre kapsystemu je spoločnosť požierajúca biosféru, ktorej stav 00 rokov je oveľa horší ako v roku 1901. A to je tiež výsledok dvadsiateho storočia, v ktorom sa začiatky a konce nezbližujú.

Andrej Fursov

*Podporte nás: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

*FB obmedzuje publikovanie našich príspevkov, odporúčame nás sledovať aj na Telegrame

 

 

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov