A-100 “Premier”
Aktuality, Letectvo,

Riadiace lietadlo A-100 “Premier” vykonalo prvý let s priloženým radarom

Najnovšie ruské radarové hliadkové lietadlo A-100 “Premier” vykonalo prvý let v rámci prebiehajúcich testov s funkčnou radarovou stanicou, informoval vo štvrtok pre RIA Novosti informovaný zdroj.


 

https://twitter.com/i/status/1491786159617298439

 

Naposledy boli lety A-100 hlásené vo februári 2019. Potom sa prototyp “Premier” prvýkrát vzniesol do vzduchu v rámci predbežných testov. Ešte skôr vykonalo lietajúce laboratórium A-100LL niekoľko letov v rámci skúšok letového dizajnu.
“Sľubné palubné radarové hliadkové, navádzacie a riadiace lietadlo A-100 Premier vykonalo svoj prvý let 9. februára v rámci prebiehajúcich testov z letiska v Taganrogu so zapnutým radarovým zariadením,” uviedol hovorca agentúry.

 

A-100 vznikol spoluprácou podnikov v rámci koncernu Vega, TANTK im. Beriev (časť Roselectronics a UAC spoločnosti Rostec ) a množstva ďalších organizácií vojensko-priemyselného komplexu krajiny. Vedúci vývojár komplexu, koncern Vega, vytvára A-100 ako náhradu za prevádzkované lietadlo A-50 AWACS . Letecký komplex A-100 bol vyvinutý v súvislosti so vznikom nových cieľových tried a vytvorením novej generácie stíhacích lietadiel. Jeho schopnosti výrazne prevyšujú domáce aj zahraničné náprotivky, vrátane lietadiel US Air Force E-3 AWACS.

 

V roku 1975 vykonalo v USA prvý let snáď najznámejšie lietadlo triedy Boeing E-2 Sentry, známy ako AWACS, ktorý má dnes vo výzbroji niekoľko krajín. V reakcii na zaoceánsky AWACS bol v ZSSR vyvinutý na základe transportného lietadla Il-76 stroj A-50. Tieto stroje už dokázali nielen objaviť cieľ na zemi a vo vzduchu, ale stali sa svojráznymi lietajúcimi veliteľskými stanovišťami, ktoré mohli riadiť iné lietadlá a útočné sily.

 

Za svoj zrod vďačí nové lietadlo diaľkového dohľadu a ovládania A-100 Premiér projektu modifikácie A-50 pre Indiu s modernými izraelskými radarmi. Lietadlá A-50EI boli dodané Indii na rozhraní rokov 1990-2000 a vznikol zákonitý návrh ohľadom vývoja rovnako moderného stroja s ruským zariadením pre ruské letecké a kozmické sily a na vývoz do Číny. Na začiatku nového storočia sa začalo projektovanie radiolokačného lietajúceho systému skladajúceho sa z nového transportného lietadla Il-76MD-90A (ide o maximálne modernú modifikáciu Il-76, ktorú začal znova vyrábať letecký priemysel) a moderného radiolokačného systému s tromi veľkými radarmi s fázovanou mriežkou.

 

Dlhá doba vývoja perspektívneho systému A-100 sa dá vysvetliť rýchlym rozvojom rádiolokačnej techniky a komunikačných prostriedkov, ku ktorému došlo okolo roku 2000 a ďalej, a tiež tým, že základný model Il-76MD-90A nebol hotový. Vývoj nového transportného lietadla sa časovo zhodoval so zmenami v štruktúre ruského leteckého priemyslu, takže výroba nového Il-76 prebiehala prakticky od nuly, čo bolo dosť ťažké.

 

Mimochodom, prečo sa lietadlá diaľkového dohľadu a ovládania pre vojenské účely vyrábajú na základe civilných lietadiel? Ide o to, že tie majú veľkú nosnosť a dĺžku letu. Sú úspornejšie čo sa týka prevádzky a majú dosť veľký voľný priestor ako pre zariadenia, ako aj pre pracovné miesta operátorov. Toto lietajúce informačné stredisko bude v prípade rozpútania bojových akcií rovnakým obranným prostriedkom ako každé iné veliteľské stanovište. Takže likvidácia tohto lietadla je vždy jednou z najdôležitejších a najzložitejších úloh leteckých operácií.

 

V roku 2014 bolo jedno z prvých lietadiel Il-76MD-90A dopravené do továrne za účelom inštalácie radiolokačného a ďalšieho príslušného zariadenia a v roku 2019 sa začali testy prvého nového “lietajúceho radaru” A-100 Premiér. Jeho základnú časť tvoria dva radary s kruhovým rozhľadom umiestnené v prúdnicovom kryte (zvanom “tanier”), ktoré majú fázovanú mriežku s digitálnym spracovaním signálu. Tento komplex poskytuje plný kruhový rozhľad za 5 sekúnd.

 

Keď sa nový radar nachádza vo veľkej výške, dokáže vidieť pozemné, vodné a letecké ciele, vrátane rakiet s plochou dráhou letu v malej výške, na vzdialenosti do 400 km. Lietadlo je tiež vybavené výkonným komunikačným systémom, ktorý zaistí ako spojenie s inými lietadlami, tak v budúcnosti i ovládanie dronov. A-100 dokáže fungovať spolu s každým viac menej moderným lietadlom, avšak najúčinnejšie bude samozrejme spolu s lietadlami piatej generácie a s najmodernejšími bezpilotnými strojmi, napríklad s S-70 Ochotnik.

 

Navigačný systém lietadla A-100 bol tiež zdokonalený a zaistí činnosť takzvanej “sklenenej kabíny” pilotov: na obrazovkách uvidia dokonca objekty, ktoré sa nenachádzajú v priestore ich priamej viditeľnosti. Toto letecké veliteľské stanovište je samozrejme oveľa mobilnejšie ako ktorékoľvek pozemné, nevyžaduje rozmiestnenie a prípravy: priletelo, poobzeralo sa a funguje!

 

Be-200: ruské lietadlo pre Sergeja Šojgua i Grétu Thunbergovú

 

To je odpoveď na otázku, prečo lietadlá diaľkového dohľadu a ovládania potrebujú aj krajiny, ktoré nemajú expanzionistické zámery, dokonca, aj keď majú aktuálne pozemné radary. V každom potenciálnom konflikte je potreba maximálne pohotového a úplného informačneho obrazu, a práve na to sa špecializuje “lietajúci radar”. Bolo by dobré, keby všetky operácie ozbrojených síl alebo síl pre špeciálne operácie sprevádzalo takéto lietadlo. Dokonca v čase mieru umožní jeho kapacita sledovať eventuálnu vojnovú hrozbu v pohraničných oblastiach.

 

V čom tkvie unikátnosť ruského lietadla Beriev A-100 Premier?

 

Takticko-technické charakteristiky nového lietadla A-100 podliehajú v základoch utajeniu. Je však známe, že na ňom bude nainštalovaný radar typu AESA, ktorý umožní posádke lietadla sledovať súčasne až 300 cieľov do vzdialenosti 650 km. Premier bude poskytovať údaje o cieľoch nielen letectvu, ale aj protivzdušnej obrane z pozemných a námorných základní. A len tak na okraj, bude to prvé ťažké lietadlo typu AWACS s rádiolokátorom typu AESA na svete.

Maroš Šolc

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov