© Sputnik
Aktuality, Letectvo,

Be-200: ruské lietadlo pre Sergeja Šojgua i Grétu Thunbergovú

Rusko, 31.máj 2020 ( Zdroj: AM, Sputnik ) – Tento stroj vie robiť veľa vecí, a vodná hladina mu vyhovuje rovnako dobre ako rovná pristávacia dráha. Už dvadsať rokov plní toto lietadlo veľmi úspešne mierové úlohy v Rusku a v Európe, teraz je ale pripravené čeliť nielen živelným pohromám …


 

 

© Sputnik

 

 

 

 

Sme zvyknutí na to, že sa nové zbrane tradične ukazujú na hlavnej vojenskej prehliadke Ruska – na Červenom námestí v Moskve. Tento rok bola ale prehliadka Víťazstva presunutá kvôli koronavírusu na 24. júna, a táto správa prehlušila vyhlásenie ministra obrany Ruskej Federácie Sergeja Šojgu o tom, že na hlavnej prehliadke vojenského námorníctva v Petrohrade, ktorá sa bude konať 26. júla, bude ukázaná protiponorková verzia obojživelného lietadla Be -200 Altair.

 

A pritom ide o unikátny stroj. Môže totiž vyhovovať ako vojakom, tak i napríklad Gréte (škoda, že nemá lietadlá rada). Be-200 je multiplatformou, ktorá môže pristávať na vode a na tvrdom povrchu, zachraňovať ľudí i starať sa o životné prostredie: hasiť lesné požiare (tým je hlavne známy), rozptyľovať reagenty v mrakoch a vyvolávať zrážky, a okrem toho, ako o tom hovoril svojho času šéf akciovej spoločnosti IL Jurij Grudinin, prerokúva sa aj otázka využitia tohto lietadla k likvidácii naftových škvŕn na vodojemoch. A teraz môže Be-200 tiež ničiť ponorky, ak je to nutné. O tom, že lietadlo bude mať takú možnosť, hovorili vo vojensko-námorných silách ešte v roku 2015 – a teraz nás čaká premiéra.

Rozhodnutie o vytvorení zjednodušenej civilnej varianty vojenského obojživelného lietadla A-40 Albatros prijala ruská vláda v roku 1992. Bola tým poverená Berijevova konštrukčná kancelária, v ktorej boli v sovietskej dobe úspešne vyvinuté také lietadlá, ako je lietajúci čln Be-10, obojživelné lietadlo BE- 12 alebo už spomínaný A-40. Montáž prvých Be-200 sa začala na začiatku 90. rokov a prvý let nového lietadla sa konal v roku 1998. Od roku 2000 sa vyrába Be-200 sériovo v požiarnej a záchrannej variante.

 

Trup Be-200 má tvar rýchleho člna – klzáku. To je nutné pre zaistenie bezpečného kontaktu s vodnou hladinou pri rýchlosti okolo 200 km / h. Pristátie takéhoto lietadla na vlniacim sa mori má samozrejme svoje zvláštnosti. Avšak Be-200 môže vzlietať a pristávať na mori, riekach a jazerách pri hĺbke najmenej 2,6 metra a výškou vlny až 1,2 metra (3 stupne), a pritom ako pre vzlet, tak aj pre pristátie potrebuje “dráhu” dlhú maximálne 1300 metrov. Be-200 môže teda dopraviť náklad s hmotnosťou niekoľkých ton na akékoľvek miesto, kde je vhodný vodojem – stredne veľká rieka alebo jazero. Pri hasení požiarov môže lietadlo samostatne v režime kĺzania nabrať až 12 kubíkov vody a potom ich zhodiť na ohnisko požiaru “mierenou ranou”. Palivo mu stačí, aby pracovalo v takomto režime nepretržite 6 hodín.

 

Lietadlo bolo od samého počiatku projektované v súlade s medzinárodnými leteckými normami – predpokladalo sa, že bude vo svete veľmi populárne. Lietadlá Be-200 sa používali pri hasení lesných požiarov v Portugalsku, Izraeli, Srbsku a Grécku. Prejavujú o ne záujem v Indonézii aj latinskoamerických krajinách a kupujú ich v USA. Samozrejme aj v samotnom Rusku sa stalo toto lietadlo nenahraditeľným . A to práve v čase, keď Sergej Šojgu riadil po dobu 18 rokov Ministerstvo pre výnimočné situácie RF.

 

Civilné Be-200 sa neustále modernizuje. Lietadlá vyrobené po roku 2011 sú vybavené najmodernejším pilotážnym a navigačným komplexom ARIA-200. Vďaka modernému zariadeniu kabíny sa na LCD paneloch zobrazujú informácie o parametroch letu a stave všetkých palubných systémov, a tiež vizuálne údaje o okolí, napríklad v podmienkach zlej viditeľnosti.

Zachytí a zničí ponorku

Nie je nič divného na tom, že o toto lietadlo prejavili záujem vo vojenskom námorníctve. Pri plnení pátracích operácií na mori možnosti tohto obojživelného lietadla vojenskému námorníctvu plne vyhovujú vďaka veľkej rýchlosti a dostatočnej nosnosti (až 7,5 tony, čiže 64 ľudí). Pre plnenie protiponorkových a hliadkových úloh je toto lietadlo tiež vhodné, pretože môže počas jedného letu prehliadnuť najmenej 15 tisíc kilometrov štvorcových morskej hladiny. Môže pritom pracovať so zhadzovaným hydroakustickými bójami pre zachytenie ponoriek a pre ich likvidáciu užívať napríklad samonavádzacie protiponorkové strely APR-2 Jastreb-M alebo torpéda APR-3 Orol-M.

Be-200 môže pracovať ako samostatne, tak aj spoločne s hladinovými loďami. Myslím si, že obojživelník sa bude cítiť lepšie chránený v spojení so stíhačkami – napríklad Su-27 a Su-35 alebo MiG-31. Zostáva otázka, či nahradí toto lietadlo iné protiponorkové lietadlá ruských ozbrojených síl, teda Il-28 a Tu-142, a tiež svoju “príbuznú” – obojživelnú Be-12 Čajka, alebo bude pôsobiť s nimi v komplexe.

 

Na jednej strane sa spomínané lietadlá vyrábali v 60. až 80. rokoch minulého storočia a nehľadiac na modernizáciu problém nehospodárnej prevádzky a opotrebenia zostáva. Na druhej strane vo verejných zdrojoch nebola zatiaľ správa o tom, že Be-200 prevezme úlohu hlavného vzdušného bojovníka s ponorkami. Počkajme. V každom prípade bude úlohou podobného lietadla predovšetkým zaistenie bezpečnosti oblastí hliadkovania strategických jadrových ponoriek RF v Severnom ľadovom a Tichom oceáne. A takéto posilnenie protiponorkových síl vojenského námorníctva zvýši nesporne spoľahlivosť možného odvetného útoku námornej zložky jadrových síl Ruska.

Dmitrij Kornev

 

V čom tkvie unikátnosť ruského lietadla Beriev A-100 Premier?

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov