Ilustrašné foto
Aktuality, Bezpečnosť, Civilná ochrana,

Zásadná pripomienka k pripravovanej novele zákona o strelných zbraniach

Slovensko, 30.október 2020 (AM) – Dňa 15.10.2020 bol oficiálne zverejnený návrh novely zákona č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive, ktorým sa má do právneho poriadku SR prevziať Smernica Európskeho Parlamentu a Rady (EÚ) 2017/853 zo 17. mája 2017. Našu analýzu tohto návrhu nájdete tu: https://legistelum.sk/navrh-novely-zakona-o-strelnych-zbraniach-a-strelive-prehlad/


 

Nakoľko verejnosť môže k návrhu vzniesť svoje pripomienky do 4.11.2020, pripravili sme zásadnú hromadnú pripomienku k návrhu, ktorú môže v tomto termíne každý podporiť svojim hlasovaním na portáli Slov-lex. Za týmto účelom je potrebné sa na portáli zaregistrovať. Registrácia je veľmi jednoduchá a podobá sa na registráciu v e-shopoch. Podľa našich skúseností však registrácia ani hlasovanie na portáli nefunguje dostatočne spoľahlivo na mobilných zariadeniach.

 

Našou pripomienkou sa domáhame odstránenia nedostatkov návrhu, maximalizovania výnimiek a ústupkov, ktoré nám dáva smernica a zvýšenia právnej istoty v prípade nejasných ustanovení. Každý bod legislatívnej pripomienky je doplnený o zdôvodnenie. Domáhame sa najmä nasledovných zmien:

  • zmeny definície zakázaných samonabíjacích zbraní tak, aby nedošlo k úplnému plošnému zákazu samonabíjacích zbraní v dôsledku nepresnej úpravy,

  • povolenia tlmičov na šport a pre zbrane kat. D,

  • zníženia byrokratickej záťaže pri získavaní výnimiek,

  • možnosti zbierať zásobníky s nadlimitnou kapacitou,

  • zachovania platnosti zákonnej výnimky na zbrane nadobudnuté pred účinnosťou novely a predĺženia platnosti výnimiek,

  • zníženia byrokratickej záťaže pri vydávaní nového zbrojného preukazu,

  • odstránenia navrhovaného obmedzenia celkovej dĺžky zbrane, ktorú môže nosiť držiteľ zbrojného preukazu sk. A,

  • povolenia streľby zo zberateľských zbraní,

  • zúženia navrhovaného rozsahu prípadov, v ktorých je držiteľ povinný podrobiť sa psychotestu,

  • zrušenia nevyvrátiteľnej domnienky zániku psychickej spôsobilosti ak sa držiteľ včas nepodrobí psychotestu z objektívnych dôvodov,

  • rozšírenia možnosti zverenia zbrane aj o zbrane, ktoré majú byť novelou zakázané ale v súčasnosti sú zaradené do kat. B, C alebo D,

  • úpravy prechodných ustanovení tak, aby bol prechod na nový právny režim plynulý,

  • ustanovenia novej podskupiny zbrojného preukazu F-EX na účely nadobúdania a držby expanzných zbraní, ktorej získanie by bolo menej náročné,

  • zúženia okruhu zbraní kat. D, ktorých sa má týkať ohlasovacia povinnosť.

Našu pripomienku nájdete a podporíte na tomto odkaze.
Veríme, že sa s našou pripomienkou stotožníte a podporíte ju svojimi hlasmi v čo najväčšom počte.

https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy/SK/LP/2020/464/hromadne-pripomienky/COO-2145-1000-3-4065764

JUDr. Boris Draškaba
podpredseda predstavenstva Legis Telum

Samotný TEXT PRIPOMIENKY vo formáte PDF

Návod na podporu pripomienky na SLOV-LEX

 

 

Legálni majitelia zbraní na Novom Zélande sa radšej stávajú kriminálnikmi ako by mali odovzdať svoje strelné zbrane

 

 

Návrh novely zákona o strelných zbraniach a strelive – prehľad

Dňa 15.10.2020 bol oficiálne zverejnený zásadne prepracovaný návrh novely zákona č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive (ďalej „zákon“ a „návrh novely“), ktorý môže verejnosť písomne pripomienkovať do 4.11.2020. Novelou sa má do právneho poriadku SR prevziať Smernica Európskeho Parlamentu a Rady (EÚ) 2017/853 zo 17. mája 2017, ktorou sa mení smernica Rady 91/477/EHS o kontrole získavania a vlastnenia zbraní (smernica). Slovenská republika bola v zmysle právnych predpisov EU povinná prevziať túto smernicu do svojho právneho poriadku do 14.9.2018. Povinnosť prevziať tento akt vyplýva aj z Ústavy SR. V článku sa dočítate:

 

  • Prečo sa novelizuje zákon?

  • Môžeme novelu zákona úplne odmietnuť?

  • Aké zmeny prináša návrh novely zákona?

  • Sú v návrhu využité možnosti úľav a výnimky zo smernice?

  • V čom ide návrh novely nad rámec smernice?

  • Aké úpravy návrhu budeme žiadať?

  • Aký bude ďalší postup?

 

Prinášame Vám stručný prehľad dopadov navrhovanej novelizácie zákona a súvisiaceho procesu jej prijímania. V súčasnosti pracujeme na hromadnej zásadnej pripomienke k návrhu novely zákona, ktorou budeme podrobne pripomienkovať jednotlivé konkrétne ustanovenia a verejnosť ju bude môcť podporiť prostredníctvom on-line systému cez portál Slov-lex. Nie je preto ambíciou tohto textu poskytnúť detailnú a vyčerpávajúcu analýzu návrhu.

Prečo sa novelizuje zákon?

Zákon novelizujeme preto, lebo nás k tomu zaväzuje členstvo v Európskej únii. Novelizujeme ho pod tlakom z vonku, nakoľko sme povinní prevziať legislatívu EÚ napriek tomu, že si to neželáme a nie je to, až na niekoľko výnimiek, v našich podmienkach ani potrebné.

Slovenská republika je ako členský štát zmluvne viazaná povinnosťami, ktoré jej vyplývajú z členstva v Európskej únii. Jednou z nich je povinnosť prevziať záväzné právne akty únie do nášho vnútroštátneho práva. Tento imperatív je ale zakotvený aj v čl. 7 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky, podľa ktorého „Slovenská republika môže … preniesť výkon časti svojich práv na Európske spoločenstvá a Európsku úniu. Právne záväzné akty Európskych spoločenstiev a Európskej únie majú prednosť pred zákonmi Slovenskej republiky. Prevzatie právne záväzných aktov, ktoré vyžadujú implementáciu, sa vykoná zákonom alebo nariadením vlády…“.

Smernica Európskeho Parlamentu a Rady (EÚ) 2017/853 zo 17. mája 2017, ktorou sa mení smernica Rady 91/477/EHS o kontrole získavania a vlastnenia zbraní je práve aktom, ktorého prevzatie do nášho práva musí byť vykonané prijatím zákona. V našom prípade je týmto zákonom novela zákona o strelných zbraniach a strelive.

Môžeme zmenu zákona úplne odmietnuť?

Pokiaľ je Slovenská republika členským štátom EÚ je úplné a trvalé odmietnutie prevzatia smernice do vnútroštátneho právneho poriadku (implementácia) veľmi málo pravdepodobné. Ako sme uviedli vyššie, k implementácii nás nútia medzinárodné záväzky, rozhodnutie Súdneho dvora EÚ, naša vlastná ústava a ukladanie nemalých finančných sankcií zo strany Únie v prípade úplného alebo aj len čiastočného neprevzatia smernice.

Smernica zásadným spôsobom narúša a rozkladá komplexnú právnu úpravu držby zbraní na Slovensku. Do nášho právneho poriadku vnáša zákazy, ktoré nie sú nijako opodstatnené a jej povinné prevzatie u nás spôsobí zhoršenie právnej istoty, zhoršenie bezpečnostnej situácie a nezmyselné obmedzenie občianskych práv. Žiaľ, Súdny dvor Európskej únie v decembri 2019 zamietol žalobu Českej republiky, ktorá smerovala proti smernici a tým potvrdil jej platnosť a záväznosť pre členské štáty.

Za daných okolností nie je možné realisticky očakávať, že Slovenská republika úplne a natrvalo odmietne implementáciu smernice. Napriek tomu, že práve úplné a trvalé odmietnutie smernice je z nášho pohľadu jediný skutočne správny krok (bez ohľadu na porušenie povinností voči únii), musíme dosiahnuť to, aby jej prípadná a pravdepodobná implementácia využila všetky možnosti na zmiernenie negatívnych dopadov implementácie v podmienkach SR. Tieto možnosti nám dávajú niektoré ustanovenia smernice, ktoré sa v procese jej prijímania v Rade a v Európskom parlamente podarilo dosiahnuť v podobe rôznych výnimiek a vágnych ustanovení.

Aké zmeny prináša návrh novely zákona?

Návrh novely predstavuje veľmi komplexnú a zásadnú zmenu súčasnej právnej úpravy legálnej držby zbraní a streliva ako aj podnikania v tejto oblasti. Ide o doteraz najväčšiu zmenu zákona po všetkých stránkach, spomenieme preto len najdôležitejšie zmeny:

1. Navrhuje rozšíriť zoznam zakázaných zbraní (kat. A.) Medzi zakázané zbrane majú po novom patriť:

  • expanzná zbraň, ktorá bola upravená zo zbrane kategórie A
  • zbraň, ktorá bola upravená zo zbrane kategórie A na zbraň kategórie D, okrem znehodnotenej zbrane,
  • samonabíjacia palná zbraň, ktorá bola v základných technických znakoch skonštruovaná rovnakým spôsobom ako samočinná zbraň alebo upravená zo samočinnej zbrane,
  • krátka samonabíjacia palná zbraň na strelivo so stredovým zápalom, ktorá umožňuje vystrelenie viac ako 21 nábojov bez dobíjania, ak je jej súčasťou zásobovacie zariadenie alebo je do nej vložené zásobovacie zariadenie s kapacitou väčšou ako 20 nábojov,
  • dlhá samonabíjacia palná zbraň na strelivo so stredovým zápalom, ktorá umožňuje vystrelenie viac ako 11 nábojov bez dobíjania, ak je jej súčasťou zásobovacie zariadenie alebo je do nej vložené zásobovacie zariadenie s kapacitou väčšou ako 10 nábojov,
  • krátka opakovacia palná zbraň na strelivo so stredovým zápalom, ktorá umožňuje vystrelenie viac ako 21 nábojov bez dobíjania, ak je do nej vložené zásobovacie zariadenie s kapacitou väčšou ako 20 nábojov,
  • dlhá opakovacia palná zbraň na strelivo so stredovým zápalom, ktorá umožňuje vystrelenie viac ako 11 nábojov bez dobíjania, ak je do nej vložené zásobovacie zariadenie s kapacitou väčšou ako 10 nábojov,
  • dlhá samonabíjacia palná zbraň, ktorú možno bez straty funkčnosti skrátiť na dĺžku menšiu ako 600 mm prostredníctvom sklopnej pažby, teleskopickej pažby alebo inej pažby, ktorú možno odstrániť bez použitia technických prostriedkov,
  • zbrane kat. D, ktoré boli upravené zo zbraní pôvodne kat. A, B alebo C sa spätne rekategorizujú na zbrane pôvodnej kategórie.

2. Navrhuje sa zakázať držba zásobníkov s kapacitou vyššou ako 10 nábojov pre dlhé samonabíjacie alebo opakovacie zbrane a vyššou ako 20 nábojov pre krátke samonabíjacie alebo opakovacie zbrane. Tento návrh zákazu sa nevzťahuje na držiteľov výnimky a na zbrane používajúce náboje s okrajovým zápalom (prevažne malokalibrovky).

3. Navrhuje skrátiť dobu platnosti zbrojného preukazu a zbrojnej licencie na päť rokov.

4. Držitelia zbrojných licencií by mali viesť elektronickú evidenciu, ktorá bude zavedená na tieto účely. Majú sa zmeniť podmienky získania povolenia na prepravu zbraní a pri preprave väčšieho množstva bude pohyb prostriedku cestnej prepravy povinne on-line monitorovaný. Meniť sa majú podmienky znehodnocovania, zničenia a výroby rezu zbraní.

5. Držitelia zbraní, ktorých držba by mala byť po novele zakázaná alebo byť podmienená držbou zbrojného preukazu, budú musieť požiadať o vydanie zbrojného preukazu.

6. Meniť sa má definícia krátkej zbrane tak, že krátka zbraň je palná zbraň, ktorej dĺžka hlavne nepresahuje 300 mm alebo jej celková dĺžka vrátane sklopnej pažby, teleskopickej pažby alebo inej pažby, ktorú možno odstrániť bez použitia technických prostriedkov, nepresahuje 600 mm.

7. Rozšíri sa okruh tzv. hlavných častí zbrane, ktoré sa ako oddelené predmety považujú za zbraň kategórie, na ktorú sú určené. Hlavnou časťou bude aj rám, telo a puzdro záveru. Tieto bude potrebné dodatočne zaevidovať.

 

Sú v návrhu využité možnosti úľav a výnimky, ktoré obsahuje smernica?

Prvá oficiálna podoba návrhu novely zákona bola zverejnená ešte v roku 2018. Bola mimoriadne reštriktívna a išla výrazne za rámec smernice. Tento text prešiel medzirezortným pripomienkovým konaním. Legis Telum k nemu vznieslo množstvo zásadných pripomienok a následne sa na pôde MVSR zúčastnilo niekoľkých rozporových konaní. Výsledkom je zásadné prepracovanie pôvodného textu a súčasný návrh, ktorý v mnohých dôležitých bodoch maximálne využíva možnosti zmiernenia negatívnych dopadov implementácie smernice.

Tento návrh počíta s tým, že športoví strelci a zberatelia budú môcť po novom zakázané zbrane nadobúdať na základe výnimiek, na ktorých udelenie budú mať zákonný nárok ak splnia zákonom predpísané podmienky.

Držitelia zbraní by mali zo zákona získať výnimku na držbu zbraní, ktoré síce budú po novom zakázané ale ich držitelia ich majú v súčasnosti v legálnej držbe.

Z výnimky na držbu zakázanej zbrane by mala zo zákona vyplývať výnimka na držbu zásobníkov do tejto zbrane s nadlimitnou kapacitou.

Držitelia zbrojného preukazu skupiny A (oprávnenie na nosenie zbrane) by podľa návrhu novely mali môcť nadobúdať aj zbraň kategórie C. Zberatelia budú môcť držať vyšší počet streliva pre zberateľské zbrane.

Pri predlžovaní platnosti zbrojného preukazu skupiny A by malo na preukázanie psychickej spôsobilosti postačovať osvedčenie o psychickej spôsobilosti nie staršie ako 10 rokov.

Tlejákové, kolieskové, kresadlové a perkusné predovky ostávajú zaradené do kat. D. Pomerne široko sú koncipované možnosti použitia expanzných zbraní všetkých kategórií (vrátane tých, ktoré budú po novom zakázané) na účely rekonštrukcie historických udalostí a podobných podujatí. Prevody a zaevidovanie tzv. starých expanzných zbraní (upravených zo zbraní kat. A, B a C pred rokom 2015) už nebudú podmienené dodatočnou úpravou a vyrazením tzv. expanznej overovacej značky.

Zvyšujú sa počty zbraní, ktorých uloženie si vyžaduje trezor resp. poplachový systém.

Zruší sa zákaz držby zameriavača zbrane skonštruovaného na princípe noktovízora alebo termovízie. Tento zákaz bude platiť už iba na držbu prevedenia týchto zariadení, ktoré sú výrobkami obranného priemyslu.

Poplatky za udelenie výnimky sa pre držiteľa zbrojného preukazu návrh znižujú na 16,50€ za každú zakázanú zbraň.

V čom ide návrh novely nad rámec smernice?

Príprava návrhu si vyžiadala rozsiahle vnútrorezortné pripomienkovanie, pričom v jeho procese žiaľ došlo aj k zapracovaniu niekoľkých ustanovení, ktoré idú podľa nášho názoru výrazne nad rámec smernice resp. ukladajú obmedzenia na ktoré nevidíme žiadne dôvody.

Medzi zakázané zbrane má byť zaradená aj „samonabíjacia palná zbraň, ktorá bola v základných technických znakoch skonštruovaná rovnakým spôsobom ako samočinná zbraň“ Kategoricky nesúhlasíme. Toto ustanovenie je neurčité, nepresné, umožňuje arbitrárny výklad a vo výsledku by prakticky znamenalo zákaz väčšiny samonabíjacích zbraní. Konštrukcia samonabíjacích a samočinných zbraní je z povahy veci v základných technických znakoch totožná. Držba akejkoľvek samonabíjacej palnej zbrane je už teraz podrobená rozsiahlej regulácii a takéto jej rozšírenie si nevyžaduje ani smernica.

Zaradenie dlhých opakovacích palných zbraní s kapacitou vyššou ako 10 nábojov rovnako považujeme za rozšírenie regulácie nad rámec smernice.

Držitelia zbrojného preukazu skupiny A (oprávnenie na nosenie zbrane) by podľa návrhu nemohli nosiť krátku opakovaciu alebo krátku samonabíjaciu zbraň, ktorej celková dĺžka je väčšia ako 280 mm. S takýmto návrhom rovnako nemôžeme súhlasiť a nemá ani oporu v smernici. Považujeme ho za neopodstatnený a v praxi by napr. znamenal, že nebude možné nosiť revolvery so šesť palcovou hlavňou. Racionálne dôvody pre takéto obmedzenie nám nie sú známe.

Aké úpravy návrhu budeme žiadať?

V medzirezortnom pripomienkovom konaní ako aj v ďalších štádiách legislatívneho procesu budeme v prvom rade žiadať odstránenie horeuvedených ustanovení, ktoré idú nad rámec smernice.

Opätovne budeme navrhovať, aby zákon umožnil streľbu zo zberateľských zbraní za vopred jasne stanovených zákonných podmienok. Nie všetky zbrane, ktoré sú v súčasnosti v legálnej držbe a po novele budú zaradené medzi zakázané, budú spadať pod športovú výnimku ktorá umožňuje aj streľbu z týchto zbraní. Dlhé samonabíjacie palné zbrane, ktoré možno bez straty funkčnosti skrátiť na dĺžku menšiu ako 600 mm budú pod tlakom smernice zakázané a bude možné držať ich výlučne na zberateľské účely. Platí to aj pre takéto zbrane nadobudnuté pred prevzatím smernice. Pokiaľ nebude legálne možné z týchto zbraní strieľať, ich držitelia by boli neodôvodnene obmedzení.

Budeme navrhovať taký mechanizmus predlžovania platnosti zbrojného preukazu, ktorý oproti súčasnosti minimalizuje záťaž tak držiteľov ako aj štátnych orgánov.

Naďalej budeme pre držiteľov expanzných zbraní žiadať zjednodušenie podmienok získania zbrojného preukazu, ktorý by ich oprávňoval na držbu týchto zbraní.

Budeme navrhovať, aby sa zákonná výnimka na držbu zakázanej zbrane legálne držanej pred novelizáciou zákona (tzv. grandfathering) automaticky bezplatne uplatňovala aj pri predlžovaní platnosti zbrojného preukazu.

Budeme navrhovať zrušenie obmedzenia počtu kusov streliva, ktoré môže byť držané na zberateľské účely.

Navrhneme ďalšie čiastkové úpravy textu, ktoré podľa nášho názoru zvýšia právnu istotu pri aplikácii zákona.

Aký bude ďalší postup?

Naše združenie pripraví a zašle navrhovateľovi zásadnú hromadnú písomnú pripomienku k návrhu zákona. Pripomienka bude zverejnená na oficiálnom štátnom portáli Slov-lex, kde ju po zaregistrovaní môže v lehote do 4.11.2020 každý podporiť svojim hlasom. Odkaz na možnosť podporiť túto pripomienku následne nájdete na webe aj FB stránke združenia.

Navrhovateľ zákona vyhodnotí všetky vznesené pripomienky a následne s vybranými predkladateľmi vykoná tzv. rozporové konanie po ktorom upravený text návrhu pošle na schválenie Vláde Slovenskej republiky. Ak vláda návrh schváli, následne bude predložený na rokovanie Národnej rade Slovenskej republiky kde bude pripomienkovaný zo strany poslancov a poslaneckých výborov. Predpokladaný dátum účinnosti zákona je 1. marec 2021. Prerokovanie návrhu v parlamente ale môže byť odložené v dôsledku prebiehajúcej pandémie ochorenia COVID-19. Po schválení parlamentom môže zákon vetovať prezidentka prípadne ho môže preskúmavať ústavný súd. Do celého procesu sa budeme ako vždy aktívne zapájať.

JUDr. Boris Draškaba  Legis Telum
Podpredseda predstavenstva

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov