Pohľad na iniciovanie prídavného spaľovania v sekvencii
Aktuality, Letectvo,

Motory strategického bombardéra Tu-22M3, od štartu po úplné spustenie forsáže zachytené v úžasných detailoch

 


Skutočne zaujímavé video zachytávajúce ruský strategický bombardér Tu-22M3 Backfire a jeho motory Kuznecov NK-25, každý s maximálnym ťahom 245,15 kN, v pracovnom režime. Video pod článkom je vskutku zaujímavé a to z viacerých príčin.

Po prvé, poskytuje detailný pohľad na jeden z najzaujímavejších ruských bombardérov, Tupolev Tu-22M3 Backfire. Konkrétne tento vo videu je stroj so sériovým číslom RF-34050 zachytený počas štartu z Letecko-výskumného inštitútu M. M. Gromova (Лётно-исследовательский институт имени М. М. Громова – ЛИИ им. М. М. Громова), dôležitého ruského štátneho výskumného centra, pôsobiaceho v Žukovskom, meste vzdialenom približne 40 km juhovýchodne od Moskvy.

Tu-22M3 (kódové označenie NATO – Backfire), strategický dvojmotorový nadzvukový a námorný bombardér s premenlivou geometriou krídel, je náhradou za bombardér z obdobia Studenej vojny Tu-22 (kódové označenie NATO – Blinder). Hoci „číselne” evokuje istú príbuznosť k predchodcovi, je to  podstate úplne iné lietadlo, za ktorého vznikom je samostatný vývoj. Súčasné verzie bombardéra Tu-22M3 a najnovšie M3M sú zaradené do služby vo Vzdušných a kozmických silách RF v nasledovných počtoch letuschopných strojov – viac ako 80 kusov vo VKS RF a viac ako 40 kusov vo Vojenskom námorníctve RF, kde pôsobia za účelom diaľkového hliadkovania, prieskumných letov a tiež ako diaľkové útočné bombardéry. Pôvodne bol však bombardér vyvinutý primárne ako nosič protilietadlových striel – sovietskych/ruských nadzvukových (hypersonických) protilodných striel dlhého dosahu Ch-22/32 Burja – s doletom až 1000 km a tiež menších hypersonických balistických striel Ch-15 s dosahom do 300 km.

Tupolev Tu-22M3 na leteckej základni Rjazaň Ďagilevo, foto: wiki commons

Po druhé, video ukazuje v bezprecedentnom detaile sekvenciu zápalu prídavného spaľovania a následné generovanie modrého plameňa typického pre mnohé ruské letecké motory (vo videu približne od 7. minúty). Skutočne, na rozdiel od oranžového plameňa, ktorý je možné pozorovať na motoroch s prídavným spaľovaním západnej proveniencie, ruské sa zdajú modré, čo znamená, že všetko vstreknuté palivo bolo spálené pred výstupom z trysky motora, čo je dôsledok konštrukcie motora a spôsobu, akým sa palivo dostáva do stredu spaľovacieho priestoru, vďaka čomu dôjde k dokonalejšiemu spáleniu a následná reakcia vytvára dostatok energie na vyvolanie a ionizáciu molekúl plynov v plameni, čo potom vytvára spomínaný modrý vzhľad. Inak povedané, modrý plameň je výsledkom činnosti molekulárnych radikálov, predovšetkým CH a C2, ktoré emitujú väčšinu svojho svetla v modrej oblasti viditeľného spektra. Oranžová farba je naopak výsledkom nedokonalejšieho spálenia pred výstupom z trysiek motorov, tvoria sa tak sadze (nespálené častice uhlíka), ktoré svietia v plameni ohňa dávajúc mu oranžovú farbu.

 

F-35 Lightning II s “oranžovou” farbou výstupných plynov z trysky motora
Su-30MKV síl s „modrou” farbou výstupných plynov z trysiek motorov…

Po tretie, je veľmi nezvyčajné, najmä ak ide o strategický bombardér, udržiavať v činnosti prídavné spaľovanie tak dlho po vzlete. Iné by bolo, ak by šlo o stíhacie lietadlo v pohotovosti k rýchlej reakcii (Quick Reaction Alert – QRA), kedy musí stíhacie lietadlo čo najskôr vzlietnuť z dôvodu zachytenia neznámeho lietadla či k lietadlu bez rádiového spojenia – „narušiteľa” vzdušného priestoru a dosiahnuť požadovanú letovú hladinu a rýchlosť potrebnú k vykonaniu danej úlohy. Akonáhle sa tak stane, nie je ďalej potrebný tak vysoký výkon, pilot uberie „plyn”, čím zníži ťah motorov a súčasne aj dovtedy vysokú spotrebu paliva. V prípade tohto Tu-22M3 nevieme o akú misiu či testy šlo, celkom určite si však vzlet bombardéra vyžiadal dlhšiu fázu so zapnutým prídavným spaľovaním (forsážou) než je zvyčajné.

Video:

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov