![](https://admin.armadnymagazin.sk/wp-content/uploads/2019/09/938x452-e1567762694945.jpg)
ZETOR GERLACH 4×4 v poľskom tendri na obmenu obrnených vozidiel
KIELCE/MSPO – Domáce obrnené vozidlo novej generácie ZETOR GERLACH 4×4 sa tento týždeň úspešne predstavilo na jednej z hlavných európskych výstav obranných technológií International Defence Industry Exhibition MSPO 2019 v poľských Kielcoch. Vozidlo bolo zároveň krátko pred veľtrhom prihlásené do súťaže na obnovu vozidiel v rámci programu Pegaz vyhlásenej Inspektorat-om Uzbrojenia MON.
![](https://admin.armadnymagazin.sk/wp-content/uploads/2019/09/190905gk001-1-e1567763739556.jpg)
V Kielcoch sa ATV Zetor po prvý raz predstavil vlani, krátko po svojej svetovej premiére na IDEB 2018 v Bratislave. Odvtedy vozidlo absolvovalo množstvo záťažových skúšok, ktoré preverili jeho schopnosti a deklarované parametre. “Celý rad, často až extrémnych testov vrátane odstrelu 8 kg TNT pod kabínou potvrdil, že vozidlo je pripravené na ostré nasadenie,“ zhrnul vývoj od vlaňajšieho predstavenia ATV Zetor na MSPO obchodny riaditeľ Zetor Engineering Slovakia, a.s, Juraj Palko.
![](https://admin.armadnymagazin.sk/wp-content/uploads/2019/09/Cabin-e1567763768998.jpg)
Projekt ponúka kooperáciu
Projekt Gerlach predstavuje riešenie, ktoré je možné uspôsobiť presne na mieru poľskej armády. Spoločnosť Zetor Engineering Slovakia je preto otvorená rokovaniam s poľskými štátnymi a súkromnými podnikmi s cieľom čo najlepšie naplniť potreby poľskej armády a
zároveň podporiť lokálny obranný priemysel. Okrem Poľska a Slovenska sa vozidlo už predstavilo aj v Slovinsku na veľtrhu SOBRA 2018 a na výstave IDET 2019 v Brne. Už 10. septembra tohto roka bude po prvý raz uvedené aj na jednej z najväčších svetových výstav obranného priemyslu DSEI v Londýne. Zetor Gerlach je taktické obrnené vozidlo novej generácie. Jeho schopnosti v teréne
zabezpečuje špeciálna konštrukcia podvozku Rolling Chassis ZETOR s maximálnou priľnavosťou k povrchu za každých podmienok, ako i robustný krútiaci moment 1300 Nm. Vozidlo bezproblémov prekonáva zákopy o šírke 1 m a terénne schody o výške 0,5 m. Portálový rámový koncept podvozku je zároveň schopný odolávať vysokým dynamickým
účinkom a je jedným z hlavných pilierov proti mínovej ochrany. Kabína je konštruovaná ako pretlaková bezpečnostná kapsula odolná voči nástrahám IED, ktorá pojme až 6 členov posádky. Kapsula je uchytená nezávisle na podvozku, a tak pri jeho poškodení mínou zostane posádka chránená.
Bezpečnosť posádky je podporená aj prídavným modulárnym pancierovaním spolu s oddelenou a odpruženou podlahou a proti mínovým “V” ochranným štítom. K ďalším prednostiam vozidla patrí jeho dynamika, potvrdená maximálnou nameranou rýchlosťou 125 km/h, ako i jeho variabilita.
![](https://admin.armadnymagazin.sk/wp-content/uploads/2019/09/GERLACH-OBSTACLES-EN-1-1-e1567764125985.jpg)
Vozidlo je skonštruované výlučne z EU komponentov vrátane úspešne otestovaného podvozku – “Rolling Chassis ZETOR”. Z pohľadu zákazníka to znamená bezproblémovú logistiku, dostupnosť náhradných dielov a nízke servisné náklady. Vozidlo umožňuje celý rad nadstavieb vrátane osadenia mechanických a diaľkovo
ovládaných veží pre guľometnú paľbu, protitankové riadené strely, mínomety či granátomety.
V rámci rozmerov a otvorenej architektúry se zároveň počítalo s ďalšími evolučnými cyklami. GERLACH tak nie len, že odpovedá na aktuálne potreby armád, ale zároveň je plne adaptabilný na nové požiadavky v rámci nasledujúcich desaťročí.