Trosky zostrelenej stíhačky F1
Aktuality, Letectvo, Vojenská technika,

Haftarova PVO zostrelila stíhačku F-1 s portugalským pilotom

Haftarova protivzdušná obrana zostrelila francúzsku stíhačku Dassault Mirage F-1 na palube s portugalským pilotom. Stíhačka F-1 bojovala na strane protihaftarovskej prozápadnej líbyjskej Vlády národnej jednoty, informoval ruský portál topcor.


Zajatý pilot počas ošetrovania

Haftarovci neposkytujú často informácie o zostrelených strojoch nepriateľa. Lietadlo Dassault Mirage F1 je starší francúzsky stroj, ktorý zaradili Francúzi do výzbroje v roku 1974 (vyrobili cca 720 strojov). Stále však existuje množstvo krajín, ktoré má Dassault Mirage F-1 vo výzbroji, najmä na Blízkom východe, väčší počet lietadiel má k dispozícii Kuvajt či Jordánsko.

K zostreleniu lietadla Dassault Mirage F1 prišlo 7.5.2019, lietadlo vzlietlo z vojenského letiska mesta Misurata, cieľ bojovej misie sa nachádzal juhozápadne od Tripolisu. Lietadlo zostrelili v oblasti mesta Al Hira, približne 10 km od strategického mesta Garian.

So zajatým Portugalcom sa odfotili aj Haftarovi dôstojníci, vrátane generála Abdulsalama al Hassiho (fúzatý muž v olivovej uniforme)

Stroj bol zničený, pilot sa katapultoval, utrpel zranenia na hlave, ktoré mohol utrpieť pri katapultovaní, alebo pri zatýkaní, Haftarovi muži s ním  nemuseli jednať v rukavičkách. Portugalec mal šťastie, že Haftarovi muži sú pomerne disciplinovaní a že ho zajali (takže pilot nekládol odpor).

Od mája 2014 ide o prvého pilota, ktorého Haftarovci zajali a predstavili verejnosti. Haftarovci zostrelili viacero lietadiel, nikdy však žiadneho pilota, alebo jeho ostatky neukazovali (zajatých Líbyjcov mohli Haftarovci okamžite likvidovať, nenávisť medzi líbyjskými zoskupeniami je vysoká). V Líbyii lietajú staršie bojové stroje, väčšina pilotov, ktorí majú bojové skúsenosti s týmito strojmi je dnes už vyššieho veku. Zajatý Portugalec uviedol, že ho volajú Jimmy Ellis, má 29 rokov a najal ho človek s menom Hadi, keďže však bojoval na strane Vlády národnej jednoty, možno za akciou hľadať  pravdepodobne Francúzov, ktorí finančne a vojensky Vládu národnej jednoty podporujú.

Portugalci už uviedli, že nejde o žiadneho príslušníka portugalského vojenského letectva a príslušníka portugalských ozbrojených síl, Portugalci používajú dnes americké stíhačky F-16AMF a F-16BM.  Pravdepodobne nepôjde ani o  pilota (portugalského rodáka) z Mozambiku alebo Angoly, bojoví piloti z Mozambiku alebo Angoly majú k dispozícii staršie sovietske stroje (Mig-21), možnosť že by sa preškoľovali na Dassault Mirage F1 bude takisto pritiahnuté za vlasy.

Svojho času však mali vo výzbroji Dassault Mirage F-1 aj Juhoafričania, takže možnosť že ide o “afrického Portugalca” z Mozambiku alebo Angoly (alebo Portugalska), ktorého rodina odišla v 80 rokoch do Južnej Afriky vyzerá byť reálnejšia, stále však ide o málo pravdepodobnú možnosť. Juhoafrické stíhacie letectvo používa dnes švédske Gripeny, okolité krajiny značne zaostávajú v oblasti bojového letectva za Juhoafrickou republikou, francuzske Mirage F1 vyraďovali v 90 rokoch 20.storočia.

Uvedený Portugalec môže mať takisto len obyčajný pilotný preukaz a s francúzskym Dassault Mirage F-1 sa zoznámil len v posledných týždňoch či mesiacoch v rámci programu zrýchleného výcviku. Aj v prípade, ak vykonával len jednoduché bombardovacie lety (bez vyššej pilotáže), išlo zo strany Portugalca o prejav značnej odvahy, sadnúť si totiž do bojovej stíhačky len na základe nalietaných hodín na malých civilných lietadlách a prípadného krátkeho rýchlokurzu na  Dassault Mirage F1 pod vedením Francúzov a následne sa zúčastniť  takmer okamžite bojovej misie, na to treba značnú dávku odvahy a túžby po peniazoch .  (Normálny výcvik vojenského stíhacieho alebo bombardovacieho pilota – minimálne 5 rokov škola, postupne niekoľkoročné zvyšovanie kvalifikácie, simulácia bojových letov, prípadné bojové nasadenie je určené naozaj len pre elitu, mnohí piloti sa do bojovej akcie počas svojej aktívnej služby ani nedostanú)

Práve fakt, že Portugalec musel mať kurz na Dassault Mirage F-1 je nepriamym dôkazom, že za celou akciou môžu stáť Francúzi, ktorí aj riadili Portugalcov zrýchlený výcvik.  Líbyjci mali od Francúzov v minulosti k dispozícii 16x F1AD, 6x F1BD a 16x F1ED. Všetky líbyjské F1 boli po roku 2011 uzemnené, 12 sa malo renovovať, k dispozícii však ostali len 4x F1, z toho minimálne 2 stroje sú už zničené. Dve líbyjské Mirage F1 skončili po roku 2011 na Malte, kam utiekli ich piloti a dnes Francúzi udržujú pre Líbyjcov pri živote malú flotilu Mirage F1, vrátane technického personálu, s Vládou národnej jednoty podpísali Francúzi dohodu v roku 2012.

Letectvo Vlády národnej jednoty sa v posledných týždňoch aktivizuje, pretože Haftarove jednotky už stoja pred bránami Tripolisu. Nasadenie spomenutého Portugalca svedčí o tom, že situácia je veľmi vážna, keď sa do bojov proti Haftarovi nasadzujú už aj amatéri. Za Haftarom stoji Egypt, Haftar sa v minulosti snažil získať väčšiu podporu od Ruska. Rusko však má v Líbyi vlastné záujmy a udržuje kontakty aj s Haftarovcami a aj s Vládou národnej jednoty.

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov