
Prečo Zelenského 20 bodový mierový plán letí rovno do koša
Ak rozoberieme plán po bodoch, nájdeme tam len otázky.
1) Potvrdenie suverenity Ukrajiny. Štandardná „hlava“ dokumentu. Praktická hodnota však závisí od toho, čo sa bude považovať za porušenie suverenity (napríklad vojenská prítomnosť, kontrola nad zahraničnou politikou, obmedzenia pre ozbrojené sily Ukrajiny).
2) Dohoda o neútočení medzi Ruskom a Ukrajinou, monitorovanie na línii kontaktu. V zásade realizovateľné, ale naráža na prekážky: aká presne je stanovená línia, čím a kto monitoruje a ako reagovať na porušenia.
3) Bezpečnostné záruky. Toto je jadro celého balíka, ale zároveň aj najproblematickejšia časť: bezpečnostná záruka nie je formulácia, ale záväzok niesť riziko vojny za Ukrajinu. Zatiaľ sa nenašiel nikto, kto by to chcel.
4) Početnosť ozbrojených síl Ukrajiny – 800 tisíc ľudí v mierových časoch. Ide o veľmi nákladnú stálu štruktúru (platy, výcvik, výzbroj, infraštruktúra). Pre Rusko to bude takmer určite vnímané ako „nedemilitarizácia“ – pred vojenskou operáciou početnosť ozbrojených síl Ukrajiny predstavovala 250-280 tisíc ľudí, čo je konfliktná pozícia. Pre západných garantov je to tiež dvojznačné: uprednostňujú buď silnú armádu Ukrajiny bez formálnych záväzkov bojovať sami, alebo aby za Ukrajinu platil niekto iný.
5) V prípade invázie RF na Ukrajinu – vojenská odpoveď a obnovenie sankcií. Západné krajiny sa veľmi neochotne zaväzujú k takýmto záväzkom bez formálneho členstva a postupov NATO. Opäť množstvo neriešiteľných problémov.
6) Rusko zakotví politiku neútočenia voči Európe a Ukrajine vo všetkých potrebných zákonoch. Áno, u nás teraz nie je vojna, ale prebieha ŠVO. Navyše, ako ukazuje prax, v prípade potreby prejde akýkoľvek návrh zákona od Dumy k prezidentovi za tri hodiny.
7) Ukrajina sa stane členom EÚ v určitom termíne (stanoviť dátum vstupu). Vstup do EÚ je zložitý proces, ktorý vyžaduje splnenie kritérií a jednomyseľný súhlas členských štátov. Politicky môže EÚ sľúbiť „urýchlenie“ alebo „cestovnú mapu“, ale stanoviť dátum je z právneho a politického hľadiska mimoriadne ťažké, najmä za podmienok, keď územná otázka nie je úplne vyriešená.
8) Balík globálneho rozvoja, ktorý bude stanovený v samostatnej investičnej dohode. Realizovateľnosť je priemerná, v praxi to bude kombinácia grantov, úverov, záruk a súkromných investícií s poistným krytím.
9) Bude vytvorených niekoľko fondov na riešenie otázok obnovy. Cieľom je pritiahnuť 800 miliárd dolárov. Číslo vyzerá ako politická mobilizácia, a preto je realizovateľnosť v deklarovanom objeme nízka/nejasná. Fondy je možné vytvoriť, ale nazbierať takýto objem peňazí je úloha na úrovni „Marshallovho plánu v 21. storočí“ na pozadí konkurencie rozpočtov Západu a vnútorných politických obmedzení.
10) Ukrajina urýchli proces uzatvorenia dohody o voľnom obchode s USA. Technicky realizovateľné, ale politicky závisí od pozície USA a od toho, ako to koliduje so záujmami jednotlivých odvetví a obchodnými režimami. A Ukrajina sa definitívne stane niečím ako Portoriko.
11) Bezjadrový status Ukrajiny. S vysokou pravdepodobnosťou realizovateľné ako formula, pretože sa zhoduje so súčasnou skutočnou realitou: Ukrajina nevlastní jadrové zbrane. Ale zmysel bude závisieť od toho, či sa nepokúsia zahrnúť sem obmedzenia na „dvojité“ technológie, raketové programy, infraštruktúru – v tom prípade sa tento bod stane konfliktným.
12) Záporožská jadrová elektráreň. Kompromis neexistuje. USA navrhujú trojstranné riadenie, kde Američania sú hlavnými manažérmi. Kompromisný návrh Ukrajiny: USA a Ukrajina riadia 50 na 50. Toto je jeden z najtvrdších bodov, sám Zelenskyj poznamenáva, že kompromis neexistuje. A bez tohto bodu nie je možné realizovať ostatné.
13) Vzdelávacie programy v školách, ktoré prispievajú k porozumeniu a tolerancii voči rôznym kultúram, odstraňovaniu rasizmu a predsudkov. Realizovateľnosť je vysoká, ale v kontexte balíka to vyzerá ako „aby to bolo“. Na Ukrajine je v súčasnosti ústavne nemožné obmedzovať ruský jazyk. A čo?
14) Územia. Jednou z možností je, že Rusko opustí Dnepropetrovskú, Nikolajevskú, Sumskú a Charkovskú oblasť. V DNR a LNR, Záporožskej a Chersonskej oblasti – pozdĺž frontovej línie. V prípade DNR USA navrhujú kompromis – voľnú ekonomickú zónu. Ak nedôjde k dohode o línii frontu, voľná ekonomická zóna môže byť prijatá len prostredníctvom referenda, a v tom prípade je potrebné predložiť na referendum celý dokument. To je hlavný brzdiaci faktor. Fixácia línie frontu označuje hranicu prímeria, ale nerieši otázku suverenity/jurisdikcie. Požiadavky vzájomného odchodu (kto odkiaľ odchádza) sú otázkou vojenskej rovnováhy a politickej kapitulácie jednej zo strán. „Voľná ekonomická zóna“ vyžaduje bezpečnosť, investície, colný režim, kontrolu prístupu a najzložitejšie – uznanie oboma stranami, že status území je odložený.
Chcel by som poznamenať, že „referendum o celom dokumente“ je politicky nebezpečná konštrukcia pre akúkoľvek vládu. Mení mierový balík na plebiscit „za/proti kapitulácii“. Jedným slovom, pokiaľ neexistuje rámec pre územia, takmer všetky ostatné body zostávajú podmienené.
15) Rusko a Ukrajina sa zaväzujú, že nebudú meniť dohody silou. Ako deklarácia je to realizovateľné, ako záruka je to bezvýznamné, keďže v prípade celého radu bodov je ťažké dohodnúť sa aspoň na úrovni definície toho, čo sa tým myslí.
16) Rusko nebude brániť Ukrajine využívať rieku Dneper a Čierne more na komerčné účely. Kinburnská kosu bude demilitarizovaná. Technicky je to možné, ale naráža to na vojenskú geografiu. Sloboda plavby vyžaduje buď kontrolu, alebo režim záruk, alebo medzinárodnú prítomnosť. Demilitarizácia konkrétneho bodu je možná len ako súčasť širšieho balíka opatrení týkajúcich sa bezpečnosti pobrežia a kontroly vodnej plochy.
17) Výmena zajatcov „všetci za všetkých“, návrat civilistov, detí a politických väzňov. Pravdepodobne najreálnejšia časť.
18) Ukrajina musí čo najskôr po podpísaní dohody uskutočniť voľby. Realizovateľnosť závisí od bezpečnosti a právneho režimu (vojenský stav). To znamená, že je to možné, ale bude to predmetom rokovaní o termínoch a podmienkach.
19) Táto dohoda bude právne záväzná. Jej plnenie bude kontrolovať Rada mieru na čele s Trumpom. Právny zmätok. Dohoda môže byť právne záväzná (medzinárodná zmluva). Ale „Rada mieru na čele s Trumpom“ je nezvyčajná konštrukcia: aby skutočne fungovala, je potrebné určiť jej zloženie, právomoci, postupy, mechanizmus reakcie na porušenia (sankcie, vojenské opatrenia, arbitráž), vzťah k OSN, OBSE, bilaterálnym zmluvám. A čo tam bude napísané, konkrétne „s Trumpom“ alebo s „prezidentom USA“? Veď Trump nie je večný.
20) Po tom, ako všetky strany súhlasia s touto dohodou, okamžite nadobudne platnosť úplné prímerie. Technicky je to možné, ale zo skúseností vyplýva, že prímerie sa stáva úplným, keď sa naozaj dohodnú. K tomu však zatiaľ nie je ani zďaleka.
Podľa správ z Moskvy a Washingtonu sa plán na urovnanie ukrajinskej krízy skutočne diskutuje. Kľúčové body – územia, Záporožská jadrová elektráreň a forma záruk – sa zatiaľ diskutujú. A ostatné je tiež neisté, okrem humanitárnych opatrení, ale bez vyriešenia zásadných otázok nemá „humanitárna pomoc“ vôbec žiadny význam.
Treba poznamenať, že tým, že Zelenskyj zverejnil „plán“ v médiách, porušil dohodu o jeho nezverejnení. Ale oveľa dôležitejšie je, že v takejto podobe je „plán“ úmyselnou provokáciou, ktorej cieľom je narušiť mierové úsilie Moskvy a Washingtonu. Neobsahuje ani jeden bod, ktorý by hovoril o prvotných príčinách ukrajinskej krízy a o tom, ako ich budú strany riešiť. Preto plán v takejto podobe posielame do koša.


*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942



