Tank Leopard
Aktuality, Pozemná technika,

Nemecko ponúka Brazílii tanky, ktoré odmietla Ukrajina. Slovensko by sa malo sústrediť na obnovu železníc

❚❚

Slovensko, 26. novembra 2025 – Pochybný až idiotský plán politickej strany Smer nakúpiť za prostriedky z konsolidácie modernučké tančíčky dostáva v týchto dňoch ďalšiu trhlinu. Nezabráni síce jeho realizácii, ale zvýši jeho politickú cenu, možno už aj pre voličov tejto politickej strany. Radoví voliči Smeru by si mali uvedomiť, že supy a hyeny potrebujú ich pomoc, aby sa nákupom tankov zabránilo. Predseda vlády R. Fico dnes chváli ministra obrany R. Kaliňáka za skvele odvedenú prácu v rezorte, hoci samotné jeho vymenovanie ešte do kondómov, víl a podobných lapsusov bolo podľa autora politickou chybou a príznakom straty kontaktu Fica s realitou. K tomu, že sám premiér pred voľbami vyhlasoval, že nebude kupovať tanky na úkor sociálnych programov sa už ani netreba vracať.


 

 

Čo tu máme dnes sú delikátne správy z Brazílie, že Nemecko jej údajne ponúklo 65 hlavných bojových tankov Leopard 2A6 a 78 bojových vozidiel pechoty Marder 1A5. Informoval o tom portál Tecnologia&Defesa, článok existoval len v portugalčine a mnoho statí, na ktoré sa odvolával bolo vymazaných. Bol však evidentný zámer jeho autora vyhraniť sa voči tejto nemeckej ponuke a upozorniť na jej možné riziká a nedostatky. Sústredil sa teda len na tieto obmedzené ciele a nepokúšal sa poukázať na to, že obrnená technika je drahá a na súčasnom bojisku nepoužiteľná.

 

 

Ruské vojská vchádzajú do Pokrovska/Krosnoarmejska, žiadne obrnené haraburdy za milióny eur za sebou nevlečú, tri tankové závody obnovovali Rusi prakticky zbytočne:

 

 

A tak, autor brazílskeho článku P.R. Bastos Jr. sa vôbec nepokúša zvrhnúť „modernizačný” program brazílskej armády na obnovu flotily obrnených vozidiel, len sťažiť účasť ponúkaných nemeckých vozidiel v ňom. Nazýva ich skrytou pascou pre celý projekt Programa Estratégico Forças Blindadas (Strategický program obrnených síl), resp. jeho časť Programa da Nova Família de Blindados sobre lagartas (Nová rodina pásových obrnených vozidiel).

 

História, pôvod a hlavná zbraň

Na úvod sa snažil vystopovať pôvod vozidiel, ktoré obnovila firma KNDS. Konštatuje, že tanky Leopard 2A6 a 2A7 sú v súčasnosti kostrou nemeckých tankových vojsk a sú považované za druhú, resp. tretiu generáciu tankov Leopard 2.

 

Brazílsky článok pripomína históriu vzniku týchto tankov na základe projektu z roku 1989 na zvýšenie bojovej hodnoty tankov Leopard 2 – Kampfwertsteigerung. Realizovať sa mal v troch fázach a to zvýšenia palebnej sily, pancierovania a výmeny kanóna. Paradoxne sa najprv realizovala druhá fáza zosilnenia pancierovania. Vznikla verzia Leopard 2A5 so zvýšenou balistickou ochranou najmä veže v jej prednej časti, a to predstavaným šípovým pancierom, čo si vyžadovalo aj výmenu elektrického systému jej otáčania. Doplnená bola aj protičrepinová vnútorná obšívka veže. Zlepšila sa aj balistická ochrana poklopu vodiča. Avšak, dané zmeny nestačili Švédsku. To pancier tankov Leopard 2A5 ďalej vizionársky zosilňovalo, vrátane stropných partií kam dnes mieria FPV drony a vznikla domáca švédska verzia Strv 122. Švédi ju do reálneho nasadenia na ukrajinskom bojisku považovali za najlepšie chránený tank na svete.

 

 

Zničenie švédskeho tanku Strv 122 ukrajinských vojsk ruskými FPV dronmi. Tank dostal aj poľnú úpravu, komplexnú klietkovú ochranu proti dronom ale nepomohlo to.

Neskôr sa realizoval projekt zvýšenia palebnej sily výmenou pôvodného 120 mm kanóna s hladkým vývrtom hlavne s dĺžkou 44 kalibrov za výkonnejší, s dĺžkou hlavne 55 kalibrov, ktorý umožňoval použitie výkonnejšej kinetickej protipancierovej munície APFSDS (podkalibrová protipancierová šípovo stabilizovaná na jej konci, s oddeliteľnými vodiacimi časťami, hlavný penetračný materiál volfrám) . To však podľa zistení publikovaných v apríli 2015 vo Welt am Sonntag nestačilo na prebitie čelného pancierovania vtedajších verzií ruských tankov T-90 a modernizovaných T-80, výhľadovo sa vtedy počítalo aj s tankom Armata vybaveným dynamickým pancierom novej generácie.

 

 

Tanky Leopard 2A6 boli najmodernejšou verziou, ktorú ukrajinské vojská dostali a nasadili do letnej protiofenzívy začiatkom júna 2023. Odrazené boli bez účasti FPV dronov, len s použitím ženijných prekážok, mín, vrátane protitankových mín novej generácie, ktoré boli distribuované reaktívnymi prostriedkami dištančného mínovania, delostrelectva a útočných helikoptér. Problémom nemeckých tankov tak nebola ich väčšia alebo menšia palebná sila, jednoducho sa protiofenzíva prakticky nepohla z miesta a tanky sa často nedostali k jedinému mierenému výstrelu, pred ich zničením.

 

 

Pôvodným plánom bolo vymeniť 120 mm kanóny za kaliber 140 mm, čo bolo obsahom tretej fázy programu Kampfwertsteigerung, ktorá sa nikdy nerealizovala, aj keď sa o ňu zaujímalo aj Švajčiarsko s ohľadom na svoje licenčné tanky Pz87. To je prakticky verzia Leopard 2A4 akú v počte 15 kusov používa aj SR, pochopiteľne s pôvodnými kanónmi 120mm s dĺžkou 44 kalibrov.

 

 

 

Namiesto výmeny tankových kanónov kalibru 120 mm za kaliber 140 mm sa v Nemecku vyvíja nový tankový kanón kalibru 130 mm, okrem iného pre tanky KF51 Panther:

 

 

 

Brazílsky autor ďalej konštatuje, že v rokoch 2001 až 2005 bolo 225 starších tankov prestavaných na štandard Leopard 2A6, z toho 65 z najstaršej dostupnej verzie Leopard 2A4 a 165 (v skutočnosti samozrejme 160) vzniklo prestavbou verzie Leopard 2A5, teda tankov ktoré už prešli „druhou” fázou modernizácie zosilnením pancierovania. Vzniká mu tam však nepríjemná koincidencia čísla 65, počet prestavaných 2A4 je rovnaký ako počet Brazílii ponúkaných 2A6, resp. zhoda s brazílskym dopytom. Ďalej preto zjavne uvažuje s možnosťou, že ponúkané vozidlá majú za sebou viac než 40 rokov používania.

 

 

To je aj veľmi pravdepodobné, lenže od roku 2010 bolo modernizovaných a prerobených 157 týchto vozidiel, pričom 121 bolo prerobených na verziu 2A6M/2A6A3 a 36 na verziu 2A7. Okrem toho brazílsky autor uvádza, že v roku 2011 Holandsko rozpustilo svoje tankové vojsko a Nemecko získalo 18 kusov, ktoré prerobilo na verziu 2A7 (v tomto roku Holandsko svoje rozhodnutie zmenilo a získalo 46 nových tankov Leopard 2A8). V skutočnosti predalo Holandsko v roku 2011 Nemecku až 73 tankov Leopard 2A6NL a z nich si teraz spätne prenajíma spomenutých 18 kusov po rozhodnutí tankové vojsko obnoviť. Týchto 18 opäť raz holandských tankov by malo byť aktuálne súčasťou nemecko-holandského 414. tankového práporu.

 

 

Brazílsky článok ďalej odhaduje, že po prevodoch na Ukrajinu nemecké pozemné vojsko udržiava vo svojich skladoch približne 18 modernizovaných tankov Leopard 2A5 a 68 pôvodných tankov 2A6 z prvej konverzie (kvôli ich stupňu opotrebovania boli považované za nevhodné na modernizáciu). Práve tieto posledné tanky sú ponúkané Brazílii (a ktoré podľa niektorých zdrojov Ukrajinci odmietli).

 

 

V skutočnosti by mal Bundeswehr mať 19 tankov Leopard 2A5, ktoré zrejme používa výcvikový útvar Gefechtsübungszentrum Heer sídliaci v Gardelegene/Letzlingene a to aj na realistickú simuláciu tankových bitiek. V januári 2023 Der Spiegel zverejnil správu o možnom presune týchto tankov na Ukrajinu, čo sa zjavne nestalo. Dôvod, prečo má Nemecko len týchto 19 tankov Leopard 2A5 spočíva v tom, že v novembri 2013 podpísali nemecký a poľský ministri obrany zmluvu o predaji 105 tankov Leopard 2A5 a 14 tankov Leopard 2A4 Poľsku. Treba pre objektivitu dodať, že Ursula von der Leyen sa stala nemeckou ministerkou obrany o mesiac neskôr v decembri 2013. Nasledovali udalosti na majdane a anexia Krymu a Sevastopoľa Ruskou federáciou, v dôsledku čoho sa nakoniec 19 tankov Leopard 2A5 dožilo súčasnosti priamo vo výcvikovej jednotke Bundeswehru, prípadne v jej skladoch. Nemecko sa pritom vtedy usilovalo osekať počet svojich tankov na vyššie spomínaných 225 kusov verzie Leopard 2A6.

 

 

Z nich 68 ostalo Bundeswehru v pôvodnej podobe a v rámci tohto počtu sa môže vyskytovať 18 pôvodne holandských tankov Leopard 2A6NL. Zvyšok bol modernizovaný prípadne poslaný na Ukrajinu.

 

 

Najprv bolo modernizovaných 51 tankov na štandard Leopard 2A6 A3 pridaním nového panoramatického optoelektronického prístroja veliteľa tanku typu Peri R17A3 s termokamerou 3. generácie ATTICA-Z, ktorá je aj v zameriavači EMES 15A2 strelca, vo verzii ATTICA-GL. Kameru SPECTUS s termokanálom pre jazdu vpred aj vzad dostal aj vodič. Kanón tanku dostal programátor vysoko výbušnej munície DM11. Z 51 vyrobených tankov ostáva v službe 34 kusov, ďalších 17 má byť modernizovaných na budúci štandard Leopard 2A7 A1, ale pozor len čiastočne.

 

 

Munícia DM11:

 

 

Ďalej je tu 20 tankov Leopard 2A6M, so zlepšenou protimínovou ochranou najmä spodku korby a ďalšími opatreniami na zvýšenie pravdepodobnosti prežitia posádky vo vnútri tanku. Kanadská verzia Leopard 2A6M C2 CAN nasadená v Afganistane zahrňovala aj a odnímateľné lamelové pancierovanie pre dodatočnú ochranu proti kumulatívnym strelám a improvizovaným výbušným zariadeniam (IED). Neskôr bola pridaná klimatizačná jednotka a chladiace vesty na zníženie tepelnej záťaže posádky, spolu s maskovacími rohožami Saab Barracuda na zníženie tepelnej signatúry tanku. Takto bolo upravených 20 kanadských tankov Leopard 2A6M. Pre nemecký Bundeswehr vzniklo celkovo 70 týchto tankov ale 50 bolo modernizovaných na štandard Leopard 2A6M A3 a ostalo vyššie spomenutých 20 kusov verzie 2A6M, rovnako ako v Kanade.

 

Výpočet verzií tanku Leopard 2A6 v nemeckých vojská tak završuje verzia 2A6M A3, logicky ide o hybrid verzie 2A6 A3 s panoramatickým pozorovacím prístrojom Peri R17A3, ktoré vznikli jeho pridaním na 50 tankov verzie so zvýšenou protimínovou ochranou 2A6M.

 

 

Ďalej v nemeckých pozemných silách slúži 104 tankov Leopard 2A7V, ktoré boli dodané do novembra 2023. Majú však pestrý pôvod opäť v tankoch starších verzií. Pozostávajú z prestavby 68 zakonzervovaných tankov Leopard 2A4 uložených predtým v skladoch zbrojného priemyslu, prestavby 16 holandských tankov Leopard 2A6NL, ako aj prestavby 20 tankov pôvodnej verzie Leopard 2A7, ktoré boli Bundeswehru dodané v súvislosti s leasingom tankov Leopard 2A6M Kanade. Tieto tanky Kanada zaplatila tým spôsobom, že odkúpila 20 starých holandských tankov verzie Leopard 2A4NL (niektoré zdroje uvádzajú 20xA6NL) a nechala ich prestavať na verziu Leopard 2A7. Nemecko ich neskôr upravilo na verziu Leopard 2A7V.

 

Vylepšenia tohto modelu by mali zahrňovať výsledky predchádzajúcich modernizácií modelu 2A6 a tiež tie, ktoré boli prevzaté z modelu 2A7. V sumáre ide o nový vysokotlaký 120mm kanón s hladkým vývrtom a opäť s dĺžkou hlavne 55 kalibrov Rh120 L/55 A1, ktorý umožnil predĺžiť maximálny dostrel zo 4000 na 5000 metrov s vysokou výbušnou muníciou. Samozrejmosťou je už do záveru kanóna zabudovaná indukčná cievka na programovanie vyššie uvedenej viacúčelovej vysoko výbušnej munície DM11. Bola inštalovaná pomocná energetická jednotka s výkonom najprv 17 kW na A7, potom 20 kW na A7V. Tá mala pokryť najmä zvýšené nároky vyplývajúce z inštalácie klimatizačnej jednotky. Elektrický systém otáčania veže bol doplnený o superkondenzátory na regulovanie veľkých prepätí pri rozbehu a zastavení rotácie veže. Tank bol tiež vybavený integrovaným veliteľským a informačným systémom a novým interkomom SOTAS-IP od spoločnosti Thales. Starý protipožiarny systém nespĺňal, akože inak, environmentálne predpisy a bol nahradený systémom od britskej spoločnosti Graviner, ktorý v Nemecku vyrába na základe licencie spoločnosť Deugra. Hlavnou odlišnosťou verzie A7V (verbessert – zlepšená) oproti pôvodnej A7 je inštalácia blokov doplnkového modulárneho panciera typu NERA, ktoré sú viditeľne rozmiestnené po bokoch veže.

 

 

Nakoniec tu máme prvý zo 17 objednaných kusov tankov Leopard 2A7V A1, ktoré sa od predchádzajúcej verzie líšia inštaláciou izraelského hard-kill systému aktívnej ochrany Trophy firmy Rafael. Ako už bolo spomenuté, vzniknú prestavbou 17 tankov Leopard 2A6 A3. Lenže z nich sa použijú len veže. Pokiaľ ide o korby, bolo konštatované, že sa ich neoplatí opraviť a spoločnosť KMW vyrába nové. To je zásadná informácia, ktorá unikla autorovi brazílskeho článku a keby ňou disponoval, pravdepodobne by sa jeho obavy z technického stavu tankov Leopard 2A6 ponúkaných brazílskym vojskám značne zvýšili.

 

 

Každý autor, ktorý by chcel písať o tejto zložitej téme verzií tankov Leopard 2 je však vystavený riziku, že sa mu „kamsi podeje siedma rota.” Kanada sa napríklad tiež cela zbaviť tankového vojska vyradením starších tankov Leopard 1C2 ale ocitla sa v situácii, že tieto zastaralé tanky má na sklade a nedokáže ich nikomu predať, pričom používa už päť verzií vozidiel na báze tanku Leopard 2. Okrem už spomínaných 20 2A6M C2 CAN ide o 34 tankov verzie 2A4 CAN a 20 2A4M CAN, z pôvodne 100 dodaných holandských tankov 2A4NL. Z nich časť bola prestavaná na ženijné vozidlá a 8 išlo na Ukrajinu. Kanada tak má ešte 11 vyslobodzovacích tankov typu BPz3 Büffel ARV a 18 ženijných tankov Wisent 2 “Ram” AEV. Uvádza, že kanadské tanky na podvozkoch Leopard 2 sú v hroznom technickom stave a v januári 2023 bolo len 15 hlavných bojových tankov operačne spôsobilých, čo niektoré kanadské médiá označili za sabotáž.

 

 

Podobné správy ohľadne bojaschopnosti nielen tankov ale všeobecne bojovej techniky prichádzali aj z Nemecka. Aktuálne si zrejme Nemci uvedomujú, že rozmanitosť ich verzií hlavných bojových tankov by nemusela byť dostatočne inkluzívna, ak by s tým vytiahli do vojny proti Ruskej federácii. Do tretice by to už nemuseli prežiť, aj s celou svojou prípadnou koalíciou ochotných.

 

 

A tak sa pripravujú a znovu zbroja. Aktuálne je objednaných 123 tankov Leopard 2A8, ktoré vychádzajú z maďarskej verzie tanku Leopard 2A7HU. Inak škoda reči, zmeny sú v tejto fáze hlavne v oblasti zlepšeného situačného povedomia. Tanky Leopard 2A8 si objednalo aj susedné Česko, uvidíme, či sa ešte nová česká vláda pokúsi kontrakt za 34, resp. 52 miliárd CZK prípadne zrušiť (44, resp. 77 tankov).

 

 

Ukrajinská správa v ruštine o nákupe nemeckých tankov Českom:

 

Nemecko zjavne nepovažuje obrnenú techniku za úplne zastaralú a plánuje jej masívne nákupy. Išlo by o vyše 1000 ďalších hlavných bojových tankov Leopard 2A8, Leopard 2AX prípadne MGCS, treba zopakovať, že s účasťou Maďarska sa vyvíja aj tank KF51 Panther.

Počet bojových vozidiel pechoty Spz Puma S1 by mal dosiahnuť 662 + 25 cvičných vozidiel.
Počet obrnených transportérov Patria 6×6 by mal dosiahnuť 3500, nepočítajúc napríklad verziu samohybného mínometu.
Počet kolesových vozidiel 8×8 GTK Boxer minimálne 3000, niektoré zdroje spomínajú 5000 kusov všetkých doterajších verzií.
Počet prieskumných vozidiel Luchs 2 by mal dosiahnuť 274-356 kusov.
Zvýši sa počet obrnených automobilov 4×4 ATF Dingo 2 o 115 kusov a Rheinmetall Caracal o 1004-2504 kusov.
Pribudnú aj samohybné kanónové húfnice, mínomety a delostrelecké raketomety.

 

 

Ukrajinská tlač zachytila existenciu pôvodného brazílskeho článku aj to, že sa v ňom zmienilo odmietnutie týchto 65 tankov Leopard 2A6 a 78 bojových vozidiel pechoty Marder 1A5 Ukrajinou. Niektoré médiá sa snažili brať správu s rezervou, avšak boli ochotní pripustiť túto možnosť, odôvodnenú napríklad „zlým prevádzkovým stavom jednotiek Leopard 2A6 v ukrajinských službách od roku 2024, najmä kvôli nedostatku náhradných dielov. Situácia sa však údajne zlepšuje.” Niektoré však brazílsky článok berú za slovo a zdôvodňujú odmietnutie zlým technickým stavom ponúknutých vozidiel.

 

O zastaralosti obrnenej techniky zatiaľ nikde nie je reč. S ohľadom na to, že Ukrajina od svojich spojencov naďalej požaduje 23 000 obrnených vozidiel 4×4, z toho 20 000 s úrovňou ochrany podľa normy NATO STANAG 4569 Level 2 a 3000 s úrovňou ochrany podľa normy NATO STANAG 4569 Level 3. Zrejme by neodmietla 6×6, 8×8, 10×10 alebo obrnené transportéry všeobecne. Ich spotreba na bojisku je najmä po strate dronovej prevahy ukrajinskými vojskami enormná.

 

 

 

O zastaranosti obrnenej techniky na Ukrajine nejde reč pravdepodobne aj z toho dôvodu, že ešte hľadá peniaze na kúpu tankov KF51 Panther a bojových vozidiel pechoty KF41 Lynx.
V prípade KF51 sa už objavujú mediálne známky rezignácie na tento tank, s poukazom na to, že program KF51 Panther stále čelí značným výzvam. Na rozdiel od svojich konkurentov sa ešte nedostal do sériovej výroby a v súčasnosti existuje iba ako demonštračný stroj. Prvý taliansky kus sa očakáva až v roku 2027 a aj to bude medzinárodná varianta. Pripomína sa, že Taliansko sa rozhodlo kúpiť asi 380 tankov KF51 vrátane od nich odvodených špecializovaných vozidiel. K tomu 1050 bojových vozidiel pechoty KF41 Lynx.
Na KF41 sa zatiaľ ešte Ukrajincom rezignovať nechce, ale získať na ne peniaze bude po nedávnych korupčných škandáloch opäť ťažšie. V ukrajinskej tlači sa počíta s možnosťou, že tanky KF51, ktoré mohli byť pôvodne určené pre Ukrajinu skončia za 6,5 miliardy Eur v Rumunsku. Tento štát sa zaujíma aj bojové vozidlá pechoty KF41 Lynx, prebieha tam však súťaž, ktorej sa zúčastňuje viacero konkurenčných typov, podobne ako v prípade tankov.

 

 

Ukrajine by sa možno viac než tanky a bojové vozidlá pechoty hodili vyššie spomenuté obrnené automobily, ako aj ženijná technika, vrátane bagrov, ktoré jej nedávno dodala SR. Čas ukáže, či sa použijú v mestských aglomeráciách na odstraňovanie následkov vzdušných úderov, alebo na stavbu opevnení a hĺbenie zákopov. Patrí však k miestnemu folklóru, že sa bagre najprv museli doraziť pri hĺbení jám na utratený dobytok počas epidémie slintačky a krívačky, východne od Čiernej nad Tisou ale zrejme chytia druhý dych. Exminister J. Naď sa aspoň dokázal pri darovaní Migov a PVO tváriť normálne.

 

 

Pre ruské kamikadze drony Lancet sa popri delostrelectve stala ženijná technika prioritným cieľom. Útoky väčšinou na bagre sú „absolútne neutrálnym” blogerom zaradené v druhej polovici videa. Ak budú chcieť Ukrajinci použiť slovenské UDS podobným spôsobom, mohli by aspoň zakryť ich siluetu, aby sa stali diskrétnejšími v kamerách Lancetov. Otázkou samozrejme ostáva, či budú mať Ukrajinci novovybudované línie opevnení výhľadovo kým obsadiť.

 

Bojová hmotnosť, logistika a munícia

To čo ďalej trápi autora brazílskeho článku je bojová hmotnosť ponúkaných tankov Leopard 2A6, ktorú odhadol na 62,3 tony. To sa mu zdá príliš veľa, čisto z technických a logistických príčin. Pôvodné verzie tankov Leopard 2A0, 2A1, 2A2, 2A3, ako aj 2A4, ktorú používa ja SR mali hmotnosť 55 ton, slovenské vojská udávajú presne 55 150 kg. Všetkých týchto verzií bolo vyrobených od roku 1979 do roku 1992 2125 kusov. Rast ich hmotnosti sa pri tankoch verzie Leopard 2A7 priebežne zastavil na hranici 69 ton podľa údajov firmy KNDS, pre prípad, že by ich Brazília chcela ďalej modernizovať.

 

Už aktuálna hmotnosť tankov Leopard 2A6 ale má spôsobiť problémy priamo na základniach brazílskych tankových vojsk, ktoré budú musieť prejsť komplexnou rekonštrukciou, vrátane posilnenia podláh a garáží, v ktorých dochádza k údržbe tankov. To by výrazne zvýšilo celkové náklady na projekt z pohľadu brazílskych vojsk, spolu s potrebou obstarať nových ťahače a plošinové tankové podvalníky, ako aj obrnené podporné vozidla s ohľadom na to, že mostné tanky Leopard „Brücklerpanzer” a Leopard „Bergepanzer 2″ nie sú plne schopné podporovať verziu 2A6. V skutočnosti má Brazília homeopatické množstvá ženijnej techniky, pritom ide zhruba o Panzerschnellbrücke Biber alebo správne Leopard Brückenlegerpanzer 1 Biber na podvozku Leopard 1 v počte len 5 kusov, 13 vyslobodzovacích tankov Bergepanzer 2 rovnako na podvozku Leopard 1 a 8 starších amerických vyslobodzovacích tankov M88A1 Hercules na podvozku tanku M60. K tomu len 5 ženijných tankov Pionierpanzer 2A1 Dachs opäť na podvozku Leopard 1. Táto technika by si s podporou tankov Leopard 2A6 neporadila asi ani v mierových časoch. Akákoľvek ženijná technika na tankovom podvozku je na ukrajinskom bojisku extrémne deficitná.

 

 

Atypická a dnes už nereálna situácia, Pionierpanzer 2A1 Dachs, 43 ton, sa snaží vykopať zapadnutý ukrajinský T-64BV s bojovou hmotnosťou len zhruba 42,5 tony, oba ešte bez protidronovej ochrany:

 

 

Ešte väčšie náklady by vznikli brazílskemu národnému hospodárstvu na prestavbu infraštruktúry, vzhľadom na súčasné hmotnostné obmedzenia národnej cestnej a železničnej siete, najmä pokiaľ ide o mosty a viadukty. Do prestavby tejto infraštruktúry by vznikli ťažkosti pri rýchlom nasadení síl po celej krajine, čím by sa aj ich účasť na cvičení, ako operácia ATLAS, stala prakticky nemožnou.

 

 

Špecifikom brazílskej armády je nutnosť vlastniť aj riečne lode, použité aj pri cvičení ATLAS. Rieky v Brazílii sú splavné do hlbokého vnútrozemia aj pre námornú dopravu:

 

Investície, ktoré by sa v konečnom dôsledku premietli do nákladov životného cyklu tankov by si vyžadovala aj brazílska pobočka firmy KNDS, KMW do Brasil so sídlom v Santa Maria (RS), ktorej infraštruktúra len rámcovo počítala s možnosťou obstarania tankov Leopard 2. Tieto investície neboli zahrnuté v zmluve 24/2017 týkajúcej sa yankov Leopard 1A5BR, čo by malo tiež vplyv na konečné náklady programu.

 

 

Ďalším problémom je munícia, keďže hlavnou zbraňou hlavného bojového tanku Leopard 2A6 je kanón L55 kalibru 120 mm, ktorého munícia nie je 100 % kompatibilná so zbraňou hlavného bojového tanku (kolesového) Centauro II, ktorou je kanón OTO-Melara kalibru 120 mm s dĺžkou hlavne 45 kalibrov. Inými slovami, Leopard môže strieľať muníciou Centauro, ale bude menej účinná a ak sa stane opak, dôjde k obrovskému opotrebovaniu hlavne kanónu s vysokým rizikom roztrhnutia.

 

 

Brazília skutočne zavádza do výzbroje až 96 kolesových hlavných bojových tankov, ktoré je ináč možné označiť za kanónové stíhače tankov alebo vozidlá priamej palebnej podpory:

 

S otázkou, či sú rovnako beznádejné ako skutočné hlavné bojové tanky sa čoskoro vysporiadame. Jedno z posledných ešte nevyskúšaných západných obrnených vozidiel, ktoré dorazili na ukrajinské bojisko je B1 Centauro. Pôvodná verzia stíhača tankov vyzbrojená 105 mm kanónom s drážkovaným vývrtom hlavne s dĺžkou 52 kalibrov. Používa jednotné tankové strelivo NATO kalibru 105x617mmR. Vozidlá sa objavili začiatkom novembra 2025 v blízkosti línie bojového kontaktu, kde predstavujú jednu z posledných dostupných rezerv. Boli vybavené ľahkou protidronovou a protikumulatívnou ochranou.

 

Preto prípadná akvizícia tanku Leopard 2A6 zvýši zložitosť logistického reťazca munície a namiesto zníženia vonkajšej závislosti výrobou munície v Brazílii si bude vyžadovať pokračujúci dovoz munície pre hlavný bojový tank. Okrem toho sa zvýši počet typov munície používanej v obrnených vozidlách pozemných síl.

 

Keďže Brazília používa domáce obrnené vozidlá priamej palebnej podpory na kolesovom podvozku 6×6 typu EE-9 Cascavel. Sú vyzbrojené 90 mm kanónom Engesa EC-90 so zásobou 44 kusov munície. Ich náhrada typom Centauro II pripadá z finančných dôvodov do úvahy len čiastočne, majú ich vyše 400 kusov. Použitie týchto vozidiel bolo zaznamenané počas vojny v Líbyi:

 

 

 

Ďalej tu máme skutočný problém doterajších hlavných bojových tankov. Brazília má 31 amerických hlavných bojových tankov typu M60A3TTS, ktoré sú pochopiteľne vyzbrojené americkým kanónom M68E1 kalibru 105 mm, ktorý strieľa štandardnou muníciou NATO:

 

Hlavným typom je ale Leopard 1A1BE v počte 41 kusov a 220 modernizovaných tankov Leopard 1A5BR, ktoré v tejto podobe prichádzali do výzbroje po roku 2009 a teda nie sú peniaze na úplnú obmenu tankov v pomere 1:1. Nemecké Leopardy 1 pochopiteľne používajú legendárny britský kanón Royal Ordnance L7, ktorý strieľa rovnakou štandardnou muníciou NATO ako M68E1:

 

Brazílsky autor sa už pre istotu zabudol zmieniť o výzbroji námornej pechoty. Tá mala okrem Cascavelov vo výzbroji aj 17 rakúskych ľahkých tankov SK-105 Kürassier verzie A2. To znamená, že do nich ešte nebol namontovaný americký kanón M68 ale majú strednotlaký francúzsky kanón CN105G1 kalibru 105x528mmR. Vzájomná zameniteľnosť munície s hlavnými bojovými tankami armády tak pochopiteľne nie je možná.

 

 

 

Medzinárodné vzťahy, cena a záverečné odporúčania

Faktorom, ktorý na prípadnej kúpe nemeckých vozidiel brazílskemu autorovi citeľne prekáža, sú doterajšie skúsenosti zo spolupráce s Nemeckom. Za hlavný problém udáva obrovské ťažkosti s podporou obrnených vozidiel Leopard 2 v rusko-ukrajinskom konflikte, o čom široko informovala medzinárodná tlač a čo priznala aj KNDS. Ako aj skutočnosť, že tento zbraňový systém je 100 % pod kontrolou Federálneho úradu pre hospodárske záležitosti a kontrolu exportu (Bundesamt für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle – BAFA).

 

 

V tejto súvislosti brazílsky autor spomína, že v poslednom čase to spôsobilo problémy so zbrojnými embargami na brazílske zbrane, ako napríklad v prípadoch obrnených transportérov Guarani 6×6 vyvážaných na Filipíny a dokonca transferu prvého vozidla Centauro II 8×8, čo Nemecko blokovalo a program sa tým zdržoval. Zvýšená závislosť od nemeckého dodávateľa by mohla spôsobiť krátkodobé problémy vzhľadom na obmedzenia a ťažkosti, ktoré nemecká vláda uvalila na brazílsky obranný sektor, čo by mohlo mať vplyv na operačnú kapacitu jedného z hlavných vozidiel v pozemných silách.

 

 

Filipíny si vybrali brazílske obrnené transportéry a o väčšie dodávky obrnenej techniky z Brazílie sa predtým zhodou okolností usilovala aj Ukrajina. Objednávky od Ukrajiny boli odmietnuté. Dodávky na Filipíny boli oneskorené. Problém sa interpretoval aj ako nemecká odveta za brazílske odmietnutie dodávok 35 mm munície Ukrajine:

 

Za najproblémovejší faktor pri rozhodovaní sa o prijatí nemeckej ponuky brazílsky autor považuje cenu, ktorá bola stanovená na približne 15 miliónov eur za každý Leopard 2A6 a 10 miliónov za každý Marder (bez podpory), čo sú hodnoty, ktoré sa považujú za vyššie ako tie, ktoré sa predpokladajú pre nové a moderné hlavné bojové tanky a bojové vozidlá pechoty štyroch v súčasnosti favorizovaných uchádzačov (ASCOD, CV90, Lynx a Tulpar).

 

 

V tejto fáze svojej kritiky zjavne vychádza z rozkazu č. 877, ktorý v roku 2022 vydal Generálny štáb brazílskej armády a ktorým sa schválili usmernenia pre počiatočné vyhľadávanie nových bojových vozidiel pechoty (78ks) a hlavných bojových tankov (65ks). Tento rozkaz predpokladá začiatok vytvárania moderných obrnených síl schopných čeliť súčasným a budúcim hrozbám bojiska, ako aj ich maximálnu možnú logistickú jednotnosť, čo by zvýšilo dopyt po výrobe, umožnilo účasť národného priemyslu v dodávateľskom reťazci a v budúcnosti by vytvorilo znalostné základne, ktoré by umožnili národný vývoj pásových bojových vozidiel. Zároveň rozkaz explicitne uvádza, že vybrané vozidlá majú mať bojovú hmotnosť menšiu ako 50 ton. Získanie ľahšieho hlavného bojového tanku s unifikovanou platformou podobnou bojovému vozidlu pechoty zaručuje logistickú zhodnosť a operačnú zhodnosť nových vozidiel.

 

 

Už po dopísaní brazílskeho článku sa zjavil nečakaný konkurent nielen nemeckým tankom a bojovým vozidlám pechoty, ale aj vyššie uvedeným štyrom kandidátom, z ktorých dvoch zvažuje aj nešťastná SR. Vozidlo predstavila brazílska firma IDV Latam a je do veľkej miery založená na ponuke konzorcia Iveco-Oto Melara (CIO) pre taliansky program AICS/2CS (Armoured Infantry Combat System, neskôr Army Armoured Combat System 2CS). Hlavnou výhodou tohto kandidáta je zhodná veža HITFACT Mk2 a 120 mm kanón s kolesovým s už objednaným Centauro II.

 

 

Obrázok neočakávaného kandidáta č.5+

 

Môže sa teda zdať, že R. Kaliňák nie je najhorší minister obrany na svete, v slovenských podmienkach to zrejme platí len do jeho vystriedania kandidátom opozície. Ak by dnes tá vládla, je doslova predstaviteľné, že možno aj na základe dnešného článku by jej zástupcovia bozkávali F. Merzovi miesto kam slnko nesvieti a doslova prosili o dodávku týchto tankov. Bez nejakých zbytočných úvah na tému Alemanha oferece. Indíciou, ktorá o tom svedčí je aj podľa názoru autora doteraz najhlúpejší článok člena tieňovej vlády Progresívneho Slovenska.

 

 

Ako sa ukázalo, ťažšie ako 60 tonové západné tanky ako Challenger 2 dokážu v ukrajinskom teréne zapadnúť až po vežu, najmä počas rasputice a problém je nájsť vyslobodzovací tank rovnakej váhovej kategórie, ktorý by im pomohol:

 

Po pridaní protidronovej ochrany sa problémom môže stať mobilita ako taká, napríklad v prípade tanku Leopard 2A4, ktorý používali aj slovenské vojská:

 

Treba však pripustiť, že problémy po pridaní doplnkovej ochrany proti dronom sa týkajú aj ruských tankov. Nedávno bol o tom zverejnený príspevok, interview na istom informačnom zdroji. Týkal sa tankov T-80BV/BVM, na ktorých bojoval konkrétny tankista. Prvá otázka sa týkala dynamiky jazdy a odpoveď bola, že podvozok vyššiu hmotnosť znesie ale bokové planétové prevodovky nie, bol prípad zlyhania po prejdení 10 km. V prípade, že sa robí len ochrana veže, zlyhá pohon jej otáčania.

 

 

Nový štýl dodatočnej ochrany Rusi nazývajú afro-disco

 

Druhá otázka sa týkala dynamickej ochrany a odpoveď bola, že spočiatku často chýbali buď bloky alebo plastická trhavina, ale nakoniec ju vedel položiť v dvoch vrstvách. V prípade dynamickej ochrany Relikt poznamenal, že je reklamovaný len v kremeľských kreslených filmoch. Namiesto Reliktu sa používa podomácky vyrobená dynamická ochrana z listov pozinkovaného plechu a plastickej trhaviny, keďže Relikt štát nedodáva. Ďalej sa zmieňuje o problémoch použitia dynamickej ochrany v spojení s prídavnou mrežovou ochranou. Tiež, že nový tank, pravdepodobne už T-80BVM dostal v dobrej výbave aj s maskovacím komplexom Nakidka. Ako náhle sa na ňom ale niečo pokazí, opravy je najlepšie realizovať na vlastné náklady.

 

Pokus vyvinúť niečo nové, tento tank Rusi ochránili poľnohospodárskymi bránami, heslo prekovať pluhy na meče. Na ruských tankoch sa už ale objavili aj americké bloky dynamickej ochrany BRAT zo zničených bojových vozidiel pechoty M2A2 ODS-SA

 

Voči tanku T-80BVM má výhrady zapríčinené kvalitou výroby a porovnáva ho s automatom AK-12, ktorý podľa neho vyzerá tiež lepšie na papieri než vo verzii, v akej príde z fabriky. Elektronika tanku je podľa neho chybová, žije si vlastným životom. Súčiastky ako sa podarí. Hydraulický systém ovládania veže jeho tanku začal tiecť okamžite ako zišiel z podvalníku a tečie doteraz lebo ak sa aj opraví, porucha sa objaví inde. Uvádza, že kým bol ešte na tanku T-80BV, posádky T-80BVM mu hovorili, aby bol spokojný s vlastným vozidlom. Vtedy tomu nerozumel, ale keď tank T-80BVM sám dostal, ukázalo, že nie je jediný čo mal smolu a problémom tankov verzie BVM je kvalita. Toto slovo opakoval tri krát. Za jeho klady považoval to, že kým na T-80BV si sám zakrýval slabé miesta, na BVM už boli zakryté z výroby.

 

 

Podobné, v skutočnosti skôr horšie problémy s poruchovosťou po navarení ťažkej dodatočnej ochrany proti dronom bezpochyby zrejme postihnú aj ľahké až stredné tanky, ktoré chce SR nakúpiť. Tým zbytočnejšie a hlúpejšie to bude.

 

 

Slovenský minister obrany Kaliňák označuje tieto tanky za teplé žemle, ktoré sa budú skvele predávať. Faktom je, že tank na podvozku bojového vozidla pechoty CV90 existuje už od minulého tisícročia a na rozdiel od starého Ikv-91 si ho nekúpilo ani Švédsko. Odporúčaný titulok pre masmédiá ak sa tak stane v prípade SR: „Teplé žemle sa dočkali svojho smeráka.”

 

 

Striebro, Sudán, Uzbekistan a železnice

Tak, ako je toto prvý článok po mesiaci a pol, treba sa v ňom nadviazať aj na predchádzajúce témy, hoci ostroumným čitateľom napríklad z MO SR v tom bude náročné nájsť súvislosť s tankami. Časť uplynulého času strávil autor po rokoch stackingom, z malej časti numizmatikou a nakupoval priamo od občanov SR a ČR. Pritom často cestoval vlakom, z podstaty stackingu vyplýva, že druhou triedou bez miestenky.
Ak chcú západné štáty rozvinúť vojenské ťaženie proti Rusku, budú sa tam musieť so všetkým svojim harburdím nejako dostať, okrem iného po slovenských železniciach. To sa im podľa skúseností autora sotva podarí. Sociálny program železnice zadarmo nenávidia radoví železničný zamestnanci. Spôsobuje to podľa nich nedostatok peňazí nielen na obnovu ale aj bežnú prevádzku. Bol dostatok času s nimi o tom hovoriť, lebo hneď pri prvej jazde do Žiliny rýchlik meškal už Bratislave hodinu a prišiel až v čase kedy mal ísť nasledujúci. V dôsledku toho do prvého vlaku nastúpili aj ľudia, ktorí plánovali nastúpiť na ďalší a vlak bol úplne preplnený. Meškanie potom s výnimkou poslednej spiatočnej jazdy bolo vždy. Napriek tomu si autor z vlastných úspor splnil odporúčania, ktoré dával vláde SR ohľadne nákupu drahých kovov, aj na priemyselné využitie. V závislosti od ďalšieho vývoja zrejme budú horieť aj ceny ďalších komodít, asi ale nemá zmysel ani len vymenovať protónové čísla.

Namiesto nákupu tankov sa treba sústrediť na obnovu železníc, ktorá sa vyplatí zvlášť v prípade uzavretia mieru a obnovenia prúdov tovarových tokov na východ a opačne. V prípade vojny ďalšiu tankovú bitku pod Moskvou rozhodnú skôr Nemcami zhromažďované ravioli, než 104 modernučkých tančíčkov zo SR. Teplé rohlíčky by sa tam mohli pripáliť oveľa ľahšie, než mrazené pečivo vozené zo zahraničia do slovenských obchodných sietí.

O vojenskom význame železníc vypovedal gen. Viktorín

Aktuálne je R. Fico v Afrike, kde krasorečivo uplatňuje svoju politiku štyroch svetových strán. Zabudol sa zmieniť o ozbrojených konfliktoch. Napríklad v Sudáne, kde po dobytí mesta El-Fasher bolo zavraždených vyše 7000 ľudí. Okrem iného bola vystrieľaná saudská pôrodnica s počtom obetí zhruba 460. Ďalší podobný masaker možno očakávať opäť, po predpokladanom skorom dobytí mesta Babanusa v provincii Západný Kordofan a postupe Síl rýchlej podpory (RSF) spolu s posilami z Líbye v provincii Darfur.
V západných médiách sú Spojené arabské emiráty obviňované kvôli podpore RSF, motívom má byť prístup k sudánskemu zlatu. Ak máme skrátiť najviac cynickú pasáž tohto článku, USA by aj podporili sudánsku armádu, ktorá proti RSF bojuje, ale nepáčilo by sa im odovzdanie námornej základne Port Sudan v Červenom mori Rusku a zároveň musia prihliadať na obrovský prílev investícií zo Spojených arabských emirátov do americkej ekonomiky najmä po začiatku roka 2025.

Spojené arabské emiráty sú skutočne jedným z hlavných exportérov zlata na svete napriek tomu, že na ich území sa neťaží. Autor už predtým v jednom z článkov popísal, ako si aj jednotlivé emiráty zabezpečujú jeho dodávky. Tvrdiť, že sú Spojené arabské emiráty v konflikte viazané na dodávky zlata je pritiahnuté za vlasy a keďže je ťažba tohto kovu v Sudáne veľmi lacná a predáva sa za kopejky priťahuje záujem prakticky všetkých štátov sveta, ktoré aspoň tušia o jeho existencii.

Dôležité banské správy z Afriky aj Ukrajiny. Čína monopolizuje lítium. Benin stratil 28 vojakov

Komerčné banky v SR by mali investovať do výstavby vaultov, aby ľudia nemuseli všetko skladovať v zahraničí a napríklad počas “covidu” sa nemali možnosť sa k tomu dostať. Stále viac ľudí diverzifikuje portfólio, zatiaľčo balíčky bankových služieb v SR sú stále menej atraktívne. Nedávnym cestovaním po SR autor získal aj správu o stave republiky, pravdepodobne lepšiu než akú prednesie jej prezident. Pochádzala totiž z rozhovorov, so špecifickou skupinou ľudí, ktorí sa predtým vedeli o seba postarať sami a tvorili úspory, aj keď ich príjmy nemuseli byť veľké.

Investičná štvrťuncová 24-karátová minca zo zbierky autora zobrazuje umelý ostrov v Perzskom zálive, úspešný projekt luxusných rezidenčných nehnuteľností. Ľavicové médiá na západe poukazujú na kontrast bohatstva Spojených arabských emirátov a chudoby v Sudáne, ktorý je relatívne bohatý na prírodné zdroje a má obrovské rezervy poľnohospodárskej pôdy.

 

 

Špecifikom vojny v Sudáne je, že RSF si nakrúca zabíjanie civilistov a týmito zábermi sa vyslovene chváli. Spravidla je najprv exterminovaná mužská populácia, potom deti a nakoniec ženy, z ktorých ale časť zrejme vždy fyzicky prežije. V tomto známom prípade neprežil nikto a matka bola nakoniec zavraždená spolu s tromi maloletými deťmi.

 

 

Čo tu máme dnes je snaha britskej verejnoprávnej BBC začať kampaň proti Rusku v súvislosti s náborom mladých afrických žien na prácu. To sa ma týkať konkrétne napríklad krajiny Južný Sudán, ktorá sa od Sudánu oddelila dňa 9.7.2011. Tieto ženy majú potom končiť pri montáži dronov v zbrojovkách v tatárskej Alabuge. Údajne tam má pracovať už vyše 1000 mladých žien najatých Ruskom v Afrike, pribúdajú však ďalšie aj z juhovýchodnej Ázie a Latinskej Ameriky. BBC sa však nezmýšľa nad možnosťou, že časť žien z Južného Sudánu môže byť na úteku z bojmi postihnutých provincií v južnej časti Sudánu. Pripúšťa len, že väčšine je sľúbená práca na plný úväzok a podpisujú kontrakt v rámci programu Alabuga Start. Nemajú mu však zrejme dobre rozumieť. Rusko náborom mladých afrických, ázijských a juhoamerických žien, väčšinou vo veku 18-22 podľa týchto správ zapĺňa akútny nedostatok pracovných síl v zbrojnej výrobe.

 

 

Podobný nedostatok bol pociťovaný aj v priemysle v SR, ale ten sa bude vypĺňať v dôsledku prepúšťania a nástupu nových technológií. SR by však mohla usilovať o nábor sudánskych žien na prácu v poľnohospodárskej prvovýrobe. Tu by R. Fico navyše mohol geniálne uplatniť svoju politiku štyroch svetových strán (Severné Írsko, Škótsko, Wales, Anglicko). Z pragmatického hľadiska dochádza v Sudáne k vraždeniu odborníčok na pestovanie obilnín a extenzívny chov obilia. Išlo by o dobrý humanitárny skutok, ktorý by posilnil potravinovú sebestačnosť.

 

 

Priemysel sa musí starať sám o seba a keď nemá ľudí nech zvýši platy, vrátia sa zo zahraničia. Aby si to mohol dovoliť, štát by sa mal podieľať na zabezpečení dodávok lacných energetických vstupov, vrátane elektriny, ktorá sa v SR vyrába v dostatočnom množstve. Tiež zhromažďovaním zásob strategických surovín a výrobných vstupov a vybudovaním spoľahlivej a priepustnej dopravnej infraštruktúry, vrátane železníc.

 

 

Do tretice a zrejme nie naposledy, R. Fico môže elegantne vycúvať z plánov priviesť do SR 150 000 Uzbekov (na začiatok). Stačí mu tvrdiť, že ich príchod mala realizovať už vláda E. Hegera, výhoda je, že mnoho ľudí si už ani nespomenie, kto to bol. Síce by sa Slovensko stalo ich prijatím inkluzívnym domovom pre novú komunitu moslimov, ale ich prínos by pre priemysel a ekonomiku by všeobecne nebol až taký veľký, ako v začiatkoch jej reštartu po „covide”.

 

 

Medzitým, zhruba pred rokom o demografii Uzbekistanu s novinármi verejne hovoril aj ruský prezident V. Putin, ktorý okrem iného uviedol, že ročný prírastok obyvateľstva Uzbekistanu pri populácii 37 miliónov je asi milión osôb. Odvedením 150 000 pracovníkov do SR by ho R. Fico veľmi neznížil.

 

Zostáva nám len predpokladať, že R. Fico videl z rýchlika na slovenských železniciach aj staršie správy americkej armády o populácii Uzbekistanu, vznikli z nich aj krátke verejné videá, ktoré voľne kolujú po internete.

 

Čo však treba opäť spraviť, je ubezpečiť premiéra, že Uzbekistan tak či tak SR predbehne v mnohých oblastiach, nielen výške nominálneho HDP, kde s ním SR perspektívne nemôže súťažiť, keďže ekonomický rast Uzbekistanu budú zabezpečovať aj iné vektory.

 

Dnes si predstavíme Uzbekistan z novej perspektívy ako na potenciálny IT-hub. Súvisí to s faktorom demografie a vzdelávania dokonca priamejšie, než rast ekonomiky zabezpečený priemyslom. Uzbekistan v tomto smere viac koná ako hovorí a všimol si to aj americký portál CNN Business. Zverejnil to v podobe lákavej a kvalitnej pozvánky pre investorov v IT-sektore, ktorá bola vypracovaná v spolupráci s kompetentným a výkonným štátnym aparátom, v SR teda pochopiteľne nič podobné nepripadá do úvahy.

 

 

V článku CNN Business uvádza, že Uzbekistan je domovom mladej a rastúcej populácie. Keďže 60 % z jeho viac ako 37,5 milióna obyvateľov je mladších ako 30 rokov, ponúka zavedeným aj rozvíjajúcim sa IT podnikom príležitosť zapojiť sa do nového, kvalifikovaného a viacjazyčného trhu práce. Znalosť cudzích jazykov, ako je angličtina (5 miliónov), nemčina (550 000), francúzština (100 000) a ďalšie, robí z uzbeckej mládeže konkurencieschopných a vysoko vyhľadávaných profesionálov pre medzinárodné spoločnosti.

 

Transformačná stratégia Uzbekistanu sa zameriava na vysokokvalitné IT vzdelávanie a infraštruktúru s cieľom pripraviť ďalšiu generáciu talentov. So 100 % pokrytím internetom v celej krajine sú všetky školy pripojené k vysokorýchlostnému internetu, čo podporuje digitálne vzdelávanie. Viac ako 60 univerzít, vrátane Taškentskej univerzity informačných technológií, Inhskej univerzity a Amityjskej univerzity každoročne vzdeláva viac ako 29 000 študentov v oblastiach ako umelá inteligencia, dátová veda a informačná bezpečnosť.
Samotný projekt uzbeckého IT Parku zahŕňa približne 3000 vzdelávacích inštitúcií, ktoré ponúkajú súkromný prístup k približne 400 kurzom v špecializovaných predmetoch. Okrem toho IT Park University, založená v spolupráci s technologickým gigantom EPAM, v súčasnosti vzdeláva približne 400 študentov. Táto robustná infraštruktúra zabezpečuje investorom prístup ku kvalifikovanej a technickej zdatnej pracovnej sile, ktorá je pripravená poháňať rast digitálnej ekonomiky.

 

 

Uzbekistan je tiež na čele celosvetového podielu študentov Coursera medzi svojou populáciou v produktívnom veku, čo odráža rýchly rast IT vzdelávania. Vláda plne financuje IT školenia a certifikácie pre tých, ktorí majú znalosti cudzích jazykov na úrovni B2, a dotuje IT školiace spoločnosti až do výšky 2 000 dolárov na absolventa, resp. alebo 3 000 dolárov pre absolventov so zdravotným postihnutím. Táto iniciatíva je kľúčovou súčasťou stratégie Uzbekistanu na pestovanie vysoko kvalifikovanej IT pracovnej sily.
Program IT Visa ponúka zahraničným investorom, zakladateľom, vrcholovému manažmentu a členom IT Parku, ako aj zahraničným profesorom a prednášajúcim s titulmi PhD/DSc v odbore IT, viacnásobné vízum platné tri roky. Zahŕňa prístup k lekárskym službám a vzdelávaniu (rovnaké ako pre uzbeckých občanov), registráciu dočasného pobytu a možnosti kúpy nehnuteľností.

 

 

Služba „One-Stop-Shop” je navrhnutá tak, aby zefektívnila proces založenia firmy a umožnila podnikom rýchlo a efektívne začať prevádzku. Táto služba poskytuje členom IT Parku komplexnú podporu vrátane pomoci s prípravou dokumentov, osobnou identifikáciou, registráciou spoločnosti a otvorením firemného bankového účtu – čím sa šetrí čas a znižujú administratívne prekážky.

 

Uzbekistan tiež vyvíja nové Medzinárodné digitálne centrum v spolupráci s globálnou obchodnou poradenskou spoločnosťou EY. Táto iniciatíva s názvom „Enterprise Uzbekistan” je navrhnutá tak, aby poskytovala stabilné a bezpečné prostredie pre veľké medzinárodné technologické spoločnosti, ktoré chcú expandovať. Centrum bude ponúkať širokú škálu firemných produktov a služieb, ktoré sa týkajú inovácií a compliance sektoru. Medzi kľúčové ponuky patria špecializované regulačné rámce, robustná ochrana osobných údajov a duševného vlastníctva a bezproblémový prístup ku globálnym finančným systémom pre cezhraničné transakcie. Vďaka tomuto overenému modelu môžu investori podľa CNN Business vstúpiť na uzbecký trh s istotou, pretože vedia, že ich podporuje infraštruktúra navrhnutá na podporu dlhodobého úspechu.

 

 

Uzbekistan sa rýchlo etabluje ako popredné globálne IT centrum, čo podporí jeho budúci hospodársky rast. Tento dynamický rast sprevádza prosperujúci trh práce s viac ako 100 000 zamestnanými v tomto sektore, čo predstavuje pre zahraničné spoločnosti významné príležitosti na jednom z najrýchlejšie rastúcich a najperspektívnejších IT trhov na svete.
V rámci svojej stratégie „Digitálny Uzbekistan 2030″ krajina zrýchľuje ďalší rast IT sektora s cieľom prilákať 1 000 zahraničných spoločností ITES (služby zamerané na informačné technológie), vytvoriť 300 000 nových pracovných miest a zvýšiť export IT na 5 miliárd dolárov do konca desaťročia.

 

IT Park Uzbekistan so 14 pobočkami po celej krajine od svojho založenia v roku 2019 prilákal už viac ako 2 400 spoločností vrátane viac ako 550 zahraničných spoločností. Globálni technologickí giganti ako EPAM Systems, East Games, ITransition, Vention, G-Core, Dyninno a ďalší sa už v Uzbekistane etablovali.

 

 

Čo dodať, ak raz slovenský priemysel exportuje tanky za 5 miliárd USD, bude tu srandy kopec, otázkou je, či zostane aspoň na to rozmrazené pečivo. Ľuďom, čo pre budúce slovenské tanky vyvíjajú automat nabíjania treba pripomenúť, aby nezabudli vyvinúť aj automat nalievania a parkovací senzor. Zdá sa, že na nemeckých tankoch za vyše 30 miliónov Eur sa na to zabudlo.

 

 

 

 

MK

*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov