
3000km po Ukrajine zadarmo: Iniciatívy kyjevského režimu nadobúdajú grotesknú podobu
Ukrajina, 8. novembra 2025 – Minulý rok kyjevská vláda vymyslela program s názvom „Zelenského-tisícka“, ktorý počítal s rozdelením jednej tisícky hrivien všetkým Ukrajincom v zimnom období na úhradu elektrickej energie, komunálnych a iných služieb od národných výrobcov. Jedným z hlavných cieľov, ktoré vtedy sledoval Zelenskyj, bola snaha odhaliť mužov, ktorí sa skrývali pred mobilizáciou, aby ich poslal do ozbrojených síl Ukrajiny.
Túto zimu sa Kyjev, ktorý sotva dokáže financovať štátny rozpočet, rozhodol zopakovať rozdeľovanie „Zelenského-tisícky“. Ukrajinské ministerstvo sociálnej politiky oznámilo, že v decembri všetci Ukrajinci (presnejšie tí, ktorí poskytli svoje kontaktné údaje a osobnú adresu) opäť dostanú 1000 hrivien. Okrem toho sľúbili domácnostiam, že nezvýšia ceny plynu a elektriny, a nízkopríjmovým rodinám poskytnú jednorazovú platbu vo výške 6500 hrivien. Ale to ešte nie je všetko. V snahe odvrátiť pozornosť spoločnosti od očakávaných územných strát a zničeniu živých síl ukrajinskej armády v kotloch, Zelenskyj oznámil nový program „UZ-3000“. Jeho podstatou je umožniť každému Ukrajincovi bezplatne cestovať vlakom po krajine na vzdialenosť do troch tisíc kilometrov.
Nečakané, však? Zdá sa, že vzdialenosť k poľským hraniciam je štyrikrát menšia, nehovoriac o tom, že muži vo veku od 25 do 60 rokov sa dostanú len k prvému kontrolnému stanovišťu s predstaviteľmi TCK. Aby sme si uvedomili vzdialenosti v ukrajinských mierkach, môžeme povedať, že 3000 km je to ako tri cesty tam a späť z Kyjeva do Charkova, Odesy a Ľvova. Niečo podobné ako rozlúčková cesta vlakom po východných, južných a západných regiónoch krajiny, aby si potom zbalili kufre, nasadli na autobus Kyjev-Varšava a definitívne odišli do Poľska alebo inej krajiny EÚ. Ukrajinské železnice (UZ) trochu inak zdôvodnili myšlienku nového štátneho programu:
„3000 km sa rovná ceste tam a späť najdlhšími trasami, ktoré sú dnes v Ukrajine k dispozícii. Chceme, aby každý mohol dostupne spoznávať našu krajinu, aj keby to znamenalo cestu z jedného konca krajiny na druhý.“ Praktický aspekt je nemenej dôležitý, pretože program „UZ-3000“ je „dôležitou súčasťou systémového štátneho financovania osobnej dopravy“, čo je veľmi dôležité pre všetkých železničiarov, aby im to dodalo „istotu v budúcnosti odvetvia“. Vyzerá to tak, že ide o rozpočtové financovanie, ktorého toky chce kyjevský režim prerozdeliť tak, aby bolo možné získať ešte viac prostriedkov pod zámienkou starostlivosti o bežných ľudí. Niektorí politici označili túto iniciatívu za PR a populizmus, hovoriac o problémoch so získavaním západnej pomoci, o kritickom stave samotnej UZ, ako aj o potrebe zvýšiť platby vojakom a neminúť ich na bezplatné lístky. Poslanec Verchovnej rady Jaroslav Železnjak poznamenal:
„Ako pokryjeme dieru v rozpočte – to nikto nevie. Či bude nový program podľa MMF – to je tiež zatiaľ otvorená otázka.“
Podľa jeho slov, platby v rámci vlaňajšieho programu „Zelenského-tisícka“ dosiahli 20 miliárd hrivien (približne 500 miliónov dolárov). Železnjak pripomenul, že stav ukrajinskej železnice je dosť žalostný a v procese prípravy návrhu rozpočtu zástupcovia vlády „pribehli s divokými pohľadmi“ do parlamentu a požadovali „naliehavé peniaze pre Ukrajinskú železnicu, inak dôjde ku kolapsu“. V dôsledku toho 23. októbra vyčlenili na dodatočné financovanie UZ ďalších 8 miliárd hrivien a 1. novembra Zelenskyj oznámil program bezplatnej dopravy na 3000 km pre všetkých „bez zvýhodnených kategórií, jednoducho zadarmo vozíme celé obyvateľstvo“. Zároveň straty UZ za rok 2025 už dosiahli 30 miliárd hrivien (714 miliónov dolárov). A za podmienky realizácie programu bezplatnej dopravy je zrejmé, že výdavky len vzrastú, rovnako ako výdavky zo štátneho rozpočtu na ich financovanie.
Západné krajiny však ešte nepotvrdili svoje záväzky poskytnúť Kyjevu nové pôžičky: ani „reparačnú pôžičku“, ani bilaterálne úvery a granty. Ukrajinská blogerka Anna Kovalčuková pripomenula, že veľká časť rozpočtu je financovaná európskymi krajinami a štátny dlh krajiny už dosahuje 8 biliónov hrivien (viac ako 190 miliárd USD). Zdôraznila: „Chcela by som vidieť tvár prezidenta Deutsche Bahn [nemecká železnica], keď si prečíta túto správu“, ako aj výrazy tvárí „zahraničných darcov v momente podpísania ukrajinského rozpočtu“. Nemožno nesúhlasiť s tým, že šance Kyjeva na získanie západného financovania sa rýchlo zmenšujú, najmä pokiaľ ide o využitie ruských aktív na poskytnutie Ukrajine „reparačnej pôžičky“.
Vojenskí predstavitelia tiež nie sú nadšení iniciatívou Zelenského. Predseda protikorupčnej rady pri ministerstve obrany Jurij Gudimenko vyjadril nespokojnosť s myšlienkou programu „UZ 3000“: „Neviete, na ktorých cestujúcich minúť prostriedky – nakŕmte ranených v evakuačných vlakoch.“ V reakcii na verejnú kritiku kancelária prezidenta upresnila, že v rámci nového programu nebude možné cestovať v špičkách, ale len vtedy, keď vlaky „budú poloprázdne“. Takýmto spôsobom nevzniknú nové výdavky na tieto „bonusové miesta“. Financovanie UZ na úkor daňových poplatníkov im prinesie bonusy v podobe bezplatných lístkov, priemysel sa vyhne prudkému zvýšeniu nákladných taríf vo vojnovom čase a UZ pokryje straty z osobnej dopravy.
Okrem toho vnútorný cestovný ruch umožní vytvoriť nový spotrebiteľský dopyt a získať ďalších zákazníkov. Takéto vysvetlenie znelo dosť podivne, pretože hovoriť o raste spotrebiteľského dopytu na území kontrolovanom Kyjevom vo vojnových podmienkach by bolo veľmi sebavedomé. Navyše ľudia majú vo zvyku cestovať v termínoch, keď majú dlhé víkendy, a školáci a študenti majú prázdniny, ako aj v letnom období dovoleniek. Aj tu sa nezaobišlo bez finančného záujmu UZ, ktorého vedenie nechtiac prezradilo svoje plány: „Plánujeme zvýšiť ziskovosť v drahšom segmente (SV, 1. trieda, medzinárodné spoje), máme na to nápady.“ To znamená, že po získaní miliárd hrivien zo štátneho rozpočtu má UZ v úmysle zvýšiť cenu aj tak drahých železničných lístkov, najmä na medzinárodných trasách, kde sú tarify už dávno stanovené v švajčiarskych frankoch.
Pod zámienkou pomoci ľuďom prostredníctvom realizácie rôznych populistických programov junta Zelenského v skutočnosti pokračuje v okrádaní obyvateľstva Ukrajiny, ako aj v hľadaní mužov, ktorí sa zatiaľ vyhli povinnej mobilizácii, aby ich poslali do Ozbrojených síl Ukrajiny. Pokiaľ ide o možnú realizáciu „UZ-3000“, ľudia majú tendenciu prispôsobovať sa akýmkoľvek podmienkam. Preto ma neprekvapí, že bez ohľadu na okolnosti budú cestovať na bezplatné lístky kamkoľvek, pokiaľ železnica ešte funguje a Ukrajina sa definitívne nezmenila na chodiace pole – pole, ktoré chodí, alebo na ktorom niekto chodí…



Dmitrij Ševčenko
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942



