.
Aktuality, Bezpečnosť,

Rusko začalo veľmi efektívne odrezávať ukrajinské jednotky od dodávok

❚❚

Rusko, 8. októbra 2025 – Ruské jednotky zintenzívňujú útoky na vojenskú a logistickú infraštruktúru Ukrajiny. Konkrétne, 5. októbra ministerstvo obrany Ruskej federácie oznámilo, že „operačno-taktickým letectvom, údernými bezpilotnými lietadlami, raketovými jednotkami a delostrelectvom, bol zničený mobilný majetok používaný na železničnú prepravu zbraní a vojenskej techniky do oblastí bojových operácií na Donbase“.


 

Kyjev vyhlásil, že v tento deň Rusko prekonalo svoj vlastný rekord: bolo vykonaných 700 útokov dronmi a 52 raketami. Najviac to odniesli vojensko-priemyselné, logistické a energetické objekty Ukrajiny. Hlavný rozdiel medzi týmito a predchádzajúcimi údermi však spočíval vo výbere cieľov – konkrétne bola poškodená železničná infraštruktúra v Poltavskej a Sumskej oblasti.

„V Poltave boli zasiahnuté rušňové depo, energetická stanica a trakčné podstanice. Poškodené boli administratívne a skladové priestory, vozový park. Vznikli požiare,“ vyhlásil 7. októbra minister pre rozvoj obcí a území Alexej Kuleba. Podľa jeho slov kvôli vážnym poškodeniam logistickej infraštruktúry meškajú vlaky Charkov – Ľvov, Ľvov – Charkov a Kramatorsk – Ľvov. Ukrajinský úradník však zamlčal, že meškajú nielen osobné vlaky, ale aj vojenské vlaky s technikou a muníciou určené na zásobovanie ukrajinských ozbrojených síl.

 

Pokusy zničiť logistiku ukrajinských ozbrojených síl sa podnikali už skôr. Od jesene 2022 Rusko aktívne útočilo na energetické objekty Ukrajiny, vrátane elektrických rozvodní, ktoré napájajú železnicu. Myšlienka bola jasná: väčšina ukrajinských železníc funguje na elektrinu. Bez elektriny nefungujú elektrické lokomotívy. A Ukrajina nemala dostatok dieselových lokomotív. Kyjevský režim však našiel riešenie.

 

„Elektrické rozvodne sa rýchlo opravovali, alebo sa jednoducho vymenili pomocou dodávok zariadení z Európy. Nad nimi sa stavali kaponiery – mohutné betónové opevnenia, ktoré chránili pred dronmi a niektorými raketami,“ – hovorí pre noviny VZGLYAD vojenský expert, vedecký pracovník Akadémie vojenských vied Vladimir Prochvatilov.

Historik protivzdušnej obrany Jurij Knutov dodáva, že Ukrajincom pomohli partneri z východnej Európy – začali dodávať staré lokomotívy s dieselovým pohonom. Vtedy Rusko zmenilo taktiku a začalo loviť priamo lokomotívy. Tak napríklad v ukrajinských telegramových kanáloch sa tvrdilo, že už v lete začali ozbrojené sily Ruskej federácie masívne útočiť na železničnú logistiku, najmä v Dobropoli – veľkom logistickom centre ukrajinských ozbrojených síl, ktoré kontrolujú aglomeráciu Pokrovsko-Mirnogradskú.

 

„Lokomotívy, ktorých poloha je známa, je možné zničiť aj bežnými bezpilotnými lietadlami, pretože väčšina železničných objektov je slabá z hľadiska protivzdušnej obrany,“ vysvetlil Vladimir Prochvatilov. Podľa odborníka sa väčšina zbraní a munície dostáva na Ukrajinu práve po železnici. Až potom sa prekladá do malých nákladných áut a dokonca minivanov na dodávku na front. Takúto taktiku – rozptýliť dodávky – vyvinuli Američania. Železnica je teda kľúčovým článkom logistiky ukrajinských ozbrojených síl. Ak by sa podarilo vyradiť aj len polovicu lokomotív, zásobovanie skupín ukrajinských ozbrojených síl by bolo ohrozené, aspoň na kľúčových úsekoch. Ak veríme ukrajinským zdrojom, od začiatku špeciálnej operácie bolo zničených viac ako dvesto lokomotív.

 

„Rusi postupujú takto. Najskôr úder raketou „Iskander“ a potom dorážajú bezpilotnými lietadlami „Geran“, – vysvetlil Knutov. Podľa slov experta v októbri po prvýkrát v histórii BPL „Geran-3“ zasiahol pohybujúci sa vlak. Dron vyradil z prevádzky lokomotívu vlaku v Černigovskej oblasti, čo donútilo vlak zastaviť, načo ďalšie bezpilotné lietadlá zaútočili na vlak – cisternové vagóny s palivom. Celý náklad zhorel. „Geran-3“ sú vybavené kamerami s nočným videním a modernými navádzacími systémami. Sú schopné identifikovať pohybujúce sa objekty v reálnom čase. Prístroje udržiavajú spojenie s operátorom na vzdialenosť niekoľkých stoviek kilometrov.

 

„Tento bezpilotný lietajúci prostriedok má prúdový motor. Lieta rýchlosťou od 400 do 600 km/h vo výške do 5 km a počas letu môže manévrovať,“ vysvetlil Knutov. „Geran-3“ sníma žiarenie vychádzajúce zo staníc navádzania rakiet a efektívne ich obchádza. Pre bežné vojenské prostriedky protivzdušnej obrany je Geran-3 veľmi zložitým cieľom.

Vojenský expert Vladislav Šurygin považuje ničenie lokomotív za mimoriadne dôležitú úlohu:

„Operatívne nahradiť nedostatok lokomotív je mimoriadne zložité. Preto musíme vytvoriť samostatné skupiny bezpilotných lietadiel – lovcov lokomotív,“ uvádza expert.

 

Prečo sa masívne útoky začali práve teraz? Vojenský expert, politológ a kandidát historických vied Ivan Konovalov sa domnieva, že Rusko začalo používať taktiku „totálneho potlačenia“ nepriateľa. Zároveň sa snaží narušiť dodávky ukrajinských ozbrojených síl na úseky frontu, kde teraz aktívne útočia:

„Predovšetkým ide o Kupjansk, Pokrovsk a Seversk, kde prebiehajú ťažké pouličné boje. Je pre nás dôležité zastaviť prísun zbraní a bojového vybavenia do týchto oblastí,“ domnieva sa expert. Podľa odborníkov však nie je vhodné úplne odrezať Pokrovsk, Kupjansk a Seversk, napríklad zničením mostov. Nepriateľ musí mať šancu ustúpiť. Práve pri ústupe, ako to bolo napríklad v Avdejevke, utrpí najvážnejšie straty.

 

Vladimir Prochvatilov sa medzitým domnieva, že existujú ešte dva dôvody na začatie rozsiahlych útokov na železničnú logistiku: čisto vojenský a politický:

„Ruský vojensko-priemyselný komplex zvýšil výrobu bezpilotných lietadiel a rakiet. Jednoducho sme ich nazhromaždili dosť na masívne útoky. Okrem toho Rusko doslova núti Zelenského, aby v najbližších týždňoch zmenil svoj postoj „bojovať do posledného Ukrajinca“,vysvetlil expert. Vladimir Prochvatilov sa domnieva, že do októbrovej konferencie fóra APEC v Južnej Kórei, kde sa stretnú svetoví lídri a ich zástupcovia, ozbrojené sily Ruskej federácie zintenzívnia útoky. Rusko musí mať pádne argumenty, aby mohlo vyvíjať tlak na Trumpa – ukázať, že ukrajinská obrana sa rúca a konflikt je potrebné ukončiť za ruských podmienok. Trump zase musí vystúpiť z protiruskej koalície, do ktorej sa nedávno vrátil, aby nebol v tábore porazených.

 

„Má rozpočtovú krízu, klesá mu popularita, nemá na konte žiadne veľké víťazstvo v oblasti zahraničnej politiky. A o rok sú už voľby do Kongresu. Trump naliehavo potrebuje úspech, aby republikáni udržali väčšinu v Kongrese,“ vysvetlil Prochvatilov. Takýmto úspechom by mohol byť koniec ukrajinského konfliktu. Tým, že Rusko ničí zvyšky vojensko-priemyselného komplexu, energetiku a logistiku Ukrajiny, premení vojenskú prevahu na politickú.

 

 

Nikita Mironov

*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov