
Kolesové húfnice 2S44 Giacint-K: ruská odpoveď na straty delostrelectva a hrozbu dronov
Rusko, 6. októbra 2025 – Nový ruský samohybný delostrelecký systém 2S44 Giacint-K, ktorý kombinuje podvozok kolesovej húfnice 2S43 Malva a kanónové delo 2A36 Giacint-B, sa počas roku 2025 presunul od prehliadkových tribún a výcvikových polygónov na frontové línie v Donecku. Tento krok ukazuje rastúcu snahu Moskvy rýchlo posilniť palebnú silu svojich jednotiek, avšak súčasne odhaľuje limity kolesového delostrelectva v ére masového nasadenia bezpilotných prostriedkov.
Keď sa koncom decembra 2024 objavili prvé zábery z výcviku ruského ministerstva obrany, na ktorých sa vynoril doteraz neznámy delostrelecký systém na kolesovom podvozku, analytici si okamžite všimli podobnosť s húfnicou 2S43 Malva. Rozdiel však spočíval v samotnom dele: namiesto kanónovej húfnice Msta tu bol lafetovaný 152mm kanón 2A36 Giacint-B, známy zo sovietskych ťahaných diel a samohybiek 2S5. Krátko nato sa vo februári 2025 v reportáži televíznej stanice Rossija 1 objavilo potvrdenie – išlo o nový typ samohybnej húfnice, označený 2S44 Giacint-K.
Jej vznik nebol náhodný. Počas „špeciálnej vojenskej operácie“ Rusko stratilo tisíce kusov delostreleckých systémov a výrobné kapacity nedokázali včas doplniť stavy najmä pri modernejších samohybných húfniciach. Riešením sa stala improvizácia: využiť existujúce podvozky a skladové zásoby ťahaných diel, čím bolo možné rýchlo vyrobiť novú platformu. Výsledkom je 2S44 Giacint-K, systém jednoduchý, ale schopný poskytnúť jednotkám dlhší dostrel a lepšiu mobilitu ako klasické ťahané delá.
Ešte na jar 2025 bola táto húfnica skôr raritou – objavila sa na prehliadke v Moskve a pri výcviku na Michajlovovej vojenskej delostreleckej akadémii. V lete sa ale situácia zmenila. Nezávislé zdroje a zábery zo sociálnych sietí potvrdili, že Giacint-K bol zaradený napríklad do výzbroje 238. samostatnej delostreleckej brigády a prvýkrát sa objavil priamo na fronte. Tam tiež dostal improvizované doplnky v podobe sieťovaného panciera a klietkových konštrukcií proti dronom – jasný signál, že samotná mobilita už v podmienkach moderného bojiska nestačí.
Technické parametre a konštrukčné kompromisy
Podvozok BAZ-6910-027 poskytuje systému dobrú cestnú rýchlosť (oficiálne čísla uvádzajú až 80 km/h) a rozsiahlu logistickú unifikáciu s ďalšími kolesovými platformami. Motor YaMZ-849 (približne 500 koní) a hmotnosť rádovo 18–20 ton robia z 2S44 relatívne ľahký a rýchly stroj na presuny po ceste a krátke presuny v teréne. To je výhoda pri rýchlom premiestňovaní batérií po železnici či ceste k novým palebným pozíciám. Na druhej strane architektúra s otvoreným lafetovaním dela šetrí čas a náklady pri montáži, ale zároveň ponúka len obmedzenú balistickú ochranu posádky a mechanizmov. Pri 2S44 bola pragmatická voľba lafetácie vyvážená radom improvizovaných ochranných konštrukcií, čo naznačuje, že výrobca aj používatelia vedia o slabinách otvorenej lafety – najmä v prostredí, kde hrozia drony.
Delo 2A36 Giacint-B je z hľadiska balistiky silnou voľbou: originálna konštrukcia umožňuje prácu s väčšou nábojovou komorou a silnejšou náložou, čo dáva lepší dostrel ako niektoré alternatívne 152mm systémy. V praxi sa uvádza, že praktický dostrel 2S44 sa pohybuje približne v pásme 29–40 km v závislosti od typu munície; niektoré tvrdenia (ruské aj neoficiálne) hovoria o dolete až 50 km s vyspelou aktívne-reaktívnou muníciou. Hlavnou výhodou „stavebnicového“ prístupu je rýchlosť: využitím sériovo vyrábaného podvozku a existujúcich hlavných (niekedy odobraných zo skladov) je možné skrátiť čas od rozhodnutia k nasadeniu. To umožňuje relatívne rýchle doplnenie palebnej kapacity u útvarov, ktoré ju akútne potrebujú. Ďalej taká konštrukcia znižuje závislosť na úplne novej výrobe kanónových hlavní, ktoré môžu byť vo výrobe obmedzené. Rostec a ďalšie štátne subjekty pritom v niekoľkých rozhovoroch a reportážach explicitne spomínali, že Giacint-K vznikol z dostupných komponentov as dôrazom na zrýchlenie dodávok do jednotiek.
Nasadenie na fronte — z prehliadky do praxe
Systém 2S44 Giacint-K sa z počiatočného „reprezentačného“ stupňa — záberov z výcviku a prehliadok — postupne presunul do dokumentovaných bojových podmienok. Prvé oficiálne video, kde sa variantne vyobrazený kolesový systém objavil na polygóne, zverejnilo ruské ministerstvo obrany koncom roka 2024. Odvtedy sa objavili ďalšie zábery z cvičení a májových prehliadok, ktoré ukazovali vozidlá bez improvizovaných ochrán. Prechod na skutočné nasadenie potvrdzujú nezávislé mediálne reporty a open-source zábery publikované v priebehu roku 2025. Analytické a spravodajské články, doplnené o videozáznamy z operácií, zaznamenali prvé potvrdené použitie 2S44 v operačnej oblasti (oblasť Donecka / Záporožie) a spomenuli aj zaradenie niektorých kusov.
Tieto materiály ukazujú, že Giacint-K sa presunul zo skúšok a prehliadok do úlohy operačného palebného prostriedku pri niekoľkých jednotkách. Vizuálne zdroje z frontu dopĺňajú aj krátke bojové videá a zábery zdieľané na sociálnych sieťach a kanáloch zaoberajúcich sa vojenským spravodajstvom. Počas leta a začiatkom septembra 2025 sa objavili klipy zachytávajúce 2S44 v palebnej činnosti – v niektorých prípadoch strieľajúce dvojice vozidiel v otvorenom poli, v iných prípadoch snímky konvojov či statických palebných pozícií.
Z frontových záberov vyniká tiež jedna praktická zmena oproti raným verejným prezentáciám: mnoho kusov v bojových záznamoch je opatrených improvizovanými ochrannými prvkami – sieťovanými krytmi a klietkovými konštrukciami obopínajúcimi kabínu, lafetu a boky vozidla. Také príslušenstvo nebolo široko vidieť u exemplárov vystavených na prehliadkach, čo signalizuje, že používatelia v teréne pridávajú ochranu ako reakciu na skúsenosti z boja – predovšetkým hrozbu malých útočných dronov, ktoré cielia na záver alebo oblasť nabíjania. Tieto doplnky sa vo videách objavujú pravidelne a sú teda súčasťou prevádzkového štandardu u niektorých nasadených jednotiek.
Operačný spôsob použitia je v niektorých prípadoch pozoruhodný. V záberoch dochádza k streľbe dvojíc alebo menších skupín Giacint-K, ktoré obsadzujú palebné postavenie s určitou medzerou medzi sebou a vykonávajú sústredenú paľbu. V kontexte súčasného bojiska, kde protivník disponuje rýchlymi možnosťami protibatériového prieskumu a FPV-útokmi, nie je taký štýl typický – moderné delostrelectvo sa často skôr rozptyľuje a minimalizuje čas strávený v otvorených palebných pozíciách. To, že Giacint-K v niektorých prípadoch strieľa „z otvoreného poľa“ a v tandeme či „batérii“, poukazuje tak na taktickú voľbu (výhoda dlhšieho dostrelu či koncentrácie paľby), ako aj na riziká spojené s aktuálnym prostredím boja.
Improvizovaná ochrana proti dronom – „klietka“ a sieťovaný pancier
S rýchlym nástupom lacných útočných FPV dronov a sofistikovanejších bezpilotných prostriedkov na bojisku sa ruské jednotky snažia adaptovať tradičné delostrelectvo na novú hrozbu. U 2S44 Giacint-K sa tento proces prejavil zreteľne: fotografie a zábery z frontu ukazujú vozidlá upravené o rámové konštrukcie, kovové mreže a závesné sieťové panely, ktoré zakrývajú kabínu, lafetu delá a boky podvozku. Textílie a plechová sieť slúžia v prvom rade na zníženie účinnosti malých náloží nesených FPV dronmi a na zatienenie kľúčových častí, ako je záver alebo oblasť nabíjania, ktoré sú častým cieľom týchto útokov.
Ale ochrana nie je bez kompromisov. U Giacint-K sa podľa dostupných vizuálov kryty často neprikrývajú pevne okolo záveru – oblasť nabíjania zostáva čiastočne odkrytá alebo je cez ňu natiahnutá len ľahká sieť, ktorú treba pri streľbe odklopiť alebo vyhrnúť. To znamená, že pri samotnom výstrele je kritická časť dočasne vystavená, pričom pri niektorých prevedeniach ochrany je teda nutné sieť zdvihnúť, čím sa zvyšuje doba prípravy na streľbu a znižuje sa schopnosť rýchleho odchodu.
Ďalšou nevýhodou je hmotnosť a aerodynamika. Pridanie rámov a sietí zvyšuje celkovú hmotnosť a môže nepriaznivo ovplyvniť stabilitu pri jazde v teréne; pevné plechové prvky zase zhoršujú logistiku (väčšie rozmery, dlhšie montážne práce). Hlavné taktické riziko ale spočíva v tom, že fyzická ochrana podkopáva kľúčovú výhodu kolového systému – okamžitú mobilitu. Keď je potrebné po paľbe rýchlo odísť z palebnej pozície preč skôr, než protivník lokalizuje a zasiahne — prídavná ochrana spomaľuje odjazd a robí vozidlo ľahším cieľom. V praxi sa teda objavuje paradox: ochrana proti dronom zvyšuje šancu prežitia pri statickom postavení, ale znižuje schopnosť vyhnúť sa rýchlej priamej odvetnej paľbe. Priame dôkazy o efektivite týchto sietí sú zatiaľ zmiešané, ale existujú reálne príklady, ktoré naznačujú, že fyzické bariéry môžu byť užitočné. U ukrajinských diel, napríklad u francúzskych Caesarov, ukázali že, improvizované ochranné prvky niektorých prípadoch, že vozidlo prežilo útok FPV dronu, ktorý by inak zrejme spôsobil vážne poškodenie. To poskytuje empirický dôvod, prečo aj ruské jednotky experimentujú s obdobnými riešeniami u Giacint-K. Avšak kvalitatívne rozdiely v konštrukcii, nasadení a sústave protivzdušnej ochrany určujú, akú skutočnú pridanú hodnotu tieto bariéry majú.
Okrem pasívnych „klietok“ existuje aj množstvo ďalších opatrení, ktoré jednotky kombinujú: nasadenie krátkeho systémového EW (rušenie / odpočúvanie), koordinácia s protivzdušným krytím (PTRS, malé systémy protivzdušnej obrany), fyzické zakamuflovanie a rýchle postupy pre strieľanie a presun. Niektoré z týchto prostriedkov sú však technologicky náročnejšie (EW, radarové systémy), a v podmienkach intenzívneho boja a obmedzených prostriedkov sú preto preferované lacné a rýchlo uskutočniteľné úpravy typu siete a rámu. Z hľadiska taktického určenia je kľúčové, že improvizované ochrany nie sú univerzálnym riešením — skôr dopĺňajú komplexnú sadu opatrení. Na jednej strane zvyšujú pravdepodobnosť prežitia v krátkodobom horizonte; na druhej strane ale poukazujú na širšiu slabinu kolesových delostreleckých systémov v súčasnom boji: bez funkčného protivzdušného krytia a rýchleho prieskumu zostávajú aj upravené kolesové húfnice na rizikovom mieste. To vysvetľuje, prečo niektoré jednotky radšej držia Giacint-K v relatívne konzervatívnejších palebných nadväzovacích režimoch – prijmú menšiu mobilitu výmenou za vyššiu šancu, že munícia bude doručená a systém nestratí funkčnosť.



Adam Čaloud
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942