.
Aktuality, Letectvo,

Black Hawk na prahu novej éry: Americká armáda testuje vrtuľníky schopné vypúšťať bezpilotné lietadlá

❚❚

USA, 17. septembra 2025 – Americká armáda spúšťa modernizáciu vrtuľníkov Black Hawk Black Hawk UH-60M, aby sa otočila legendárna platforma tak, aby bol bojový uzol spojený s sieťou schopný vypúšťať bezpilotné lietadlá.


 

Program stavia na digitálnej chrbtici, modulárnej architektúre MOSA a integruje koncept spustených efektov. Cieľom je, aby čierny jastrab v nasledujúcich desaťročiach postavil rýchlo sa meniacemu sa prostrediu modernej vojny. Helikoptéra Black Hawk UH-60M je v americkej armáde už desaťročia. Jej verzie sa osvedčili v nespočetných konfliktoch, od Blízkeho východu po východnú Európu. Je však zrejmé, že prostredie moderného bojiska sa mení rýchlejšie ako predtým. Klasické vrtuľníky, vybavené iba tradičnou avionikou a zbraňami, by mohli v nadchádzajúcich rokoch stratiť relevantnosť. Preto USA spúšťajú program na vytvorenie plných uzlov Black Haws digitálnych sietí – strojov schopných nielen prepravovať vojakov a materiálov, ale aj aktívne spolupracovať s bezpilotnými lietadlami.

 

Sikorsky, ktorý patril spoločnosti Lockheed Martin, dostal prvú zmluvu v hodnote 43 miliónov dolárov. Je to relatívne nízke množstvo – pretože nejde o všeobecnú rekonštrukciu stoviek vrtuľníkov, ale o vývojovej práci a prototypoch. Najväčšou technologickou novinkou je zavedenie digitálnej chrbtice. Dnes je veľká časť systémov vo vojenských lietadlách prepojená iba čiastočne – komunikujú prostredníctvom rôznych protokolov a často si vyžadujú špeciálne úpravy. Na druhej strane novou architektúrou je zjednotiť všetky senzory, počítače a zbrane do jednej dátovej siete. Prakticky to znamená inštaláciu nových káblov, sieťových prepínačov, štandardizovaných konektorov a výkonných počítačov. Tieto jednotky majú byť navrhnuté modulárne, aby sa dali ľahko vymeniť. Black Hawk tak získa infraštruktúru, ktorá pripomína skôr moderné dátové centrum ako tradičný vrtuľník. Napríklad obrázok z dronovej kamery uvoľnenej z vrtuľníka sa okamžite objaví pre pilota v kokpite a zároveň ho prenesie do taktického operačného centra. V reálnom čase bude pripojených niekoľko úrovní velenia a rozhodovania.

 

Celý program je založený na filozofii MOSA (prístup Modular Open Systems). Je to koncept, ktorý postupne preniká do všetkých oblastí v zbrojnom priemysle. Jeho podstatou je rozdeliť veľké systémy na menšie, jasne definované moduly. Výhody sú zrejmé:

• Armáda nie je úplne závislá od jedného výrobcu,
• Zasiahnutý modul sa dá vymeniť do niekoľkých dní, nie v mesiacoch,
• Nové technológie civilného sektora (napr. Optické senzory, softvér AI) sa dajú rýchlo integrovať,
• Údržba a modernizácia sa stávajú lacnejšími a flexibilnejšími.

 

Tento prístup je potrebný pre vrtuľníky, ktoré zostávajú v výzbroji po dobu 30 rokov. Umožňuje nepretržité doplňovanie schopností bez potreby úplného prepracovania. Modernizácia nie je len o elektronike. Program zahŕňa aj zosilnenie draku, nový palivový systém a výkonnejší motor. Cieľom je zvýšiť kapacitu zaťaženia, rozšíriť rozsah a zlepšiť odpor stroja. V budúcnosti sa zvažuje zavedenie prvkov autonómie a umelej inteligencie. Mohla by to prevziať časť pilotov v náročných situáciách – napríklad pri lete v podmienkach silného rušenia alebo v komplikovanom teréne. Okrem toho by autonómne funkcie uľahčili koordináciu s vypustenými robotmi.

 

Kľúčovým prvkom celej transformácie je schopnosť vypustiť bezpilotné zdroje priamo z vrtuľníka. Tento koncept známy ako spustené efekty (LE) má zásadný strategický význam. LE obsahuje rôzne typy robotov – od malých prieskumných po väčšie stroje s bojovou hlavou. Všetky zdieľajú bežné odtokové kontajnery, dátové pripojenia a digitálnu sieť. To im umožňuje používať vrtuľníky a lietadlá, pozemné vozidlá alebo námorné jednotky. Praktické úlohy robotov v rámci LE sa môžu líšiť:

• Prieskum a identifikácia cieľov
• Elektronické rušenie
• Priame zničenie súpera
• Akcie ako zavádzajúce ciele

 

Inšpiráciou je skúsenosť Ukrajiny, kde bezpilotné lietadlá zásadne ovplyvňujú priebeh bojov. Americká armáda však chce posunúť túto schopnosť posunúť sa ďalej – do plne integrovaného prostredia, v ktorom drony nie sú doplnkom, ale štandardnou časťou každej misie. Demonštračné testy už prebiehajú. Patria sem Aevex Aerospace, Altius 600 z Anduril a Coyote Block 3 od Raytheon. Tieto prostriedky majú dosah najmenej 40 kilometrov a sú schopné samostatného letu s možnosťou zmeniť úlohu počas misie.

 

Ďalšia fáza rozvoja predpokladá dlhšie dosahy (100 až 200 kilometrov) pri vyššej rýchlosti a schopnosť pracovať v rojoch. Cieľom je, aby títo roboti pracovali v prostredí s narušenou satelitnou navigáciou a komunikáciou. Je zaujímavé, že Sikorsky a Anduril už testovali odlet Altiusu z modifikovaného čierneho jastraba. Menší Altius-600 zotrvá vo vzduchu až štyri hodiny a unesie tri kilogramy užitočného nákladu. Väčší Altius-700 má kapacitu zaťaženia 18 kilogramov a je určený pre úderné verzie.

 

Technologické inovácie sú sprevádzané silným politickým tlakom. Minister obrany Pete Hegseth nedávno vydal smernicu Unleashing U.S. Military Drone Dominance, ktorá si vyžaduje zrýchlenie výroby a zavedenie bezpilotných lietadiel do zariadenia. Dokument zdôrazňuje niekoľko bodov:

• Podpora domácej výroby v duchu „Buy American“,
• Skrátenie byrokratických procesov,
• Nasadenie lacných bezpilotných lietadiel priamo do bojových jednotiek,
• Začlenenie bezpilotných lietadiel do tréningu, aby sa stali spoločnou súčasťou scenárov do roku 2026.

 

Smernica reaguje na realitu – americkí oponenti produkujú stovky tisíc až milióny lacných bezpilotných lietadiel ročne. Ak americká armáda nezrýchli tempo, riskuje technologické oneskorenie. Modernizácia Black Hawk nie je dôležitá iba pre USA. Helikoptéry UH-60 slúžia u mnohých spojencov vrátane niektorých európskych krajín. Ak americký program uspeje, v týchto krajinách možno očakávať tlak na podobné úpravy – najmä ak je v praxi preukázaná efektívnosť koncepcie spustených efektov. Z dlhodobého hľadiska to môže byť model, ktorý pokračuje v modernizácii mnohých starších platforiem. Modularita a digitálna chrbtica umožnia integrovanie nových technológií bez toho, aby bolo potrebné kúpiť úplne nové stroje.

 

Modernizácia Black Hawk je viac ako len technické zlepšenie dobre známej platformy. Je to pokus o transformáciu klasického viacúčelového vrtuľníka na vysoko flexibilný a sieťový bojový uzol. Ak program uspeje, UH-60M sa stane príkladom toho, ako sa staršia, ale osvedčená technológia dokáže prispôsobiť požiadavkám 21. storočia. Kombinácia digitalizácie, modularity a integrácie bezpilotných lietadiel môže urobiť z Black Hawk stroj, ktorý zostáva relevantný po mnoho rokov – a predovšetkým, čo môže plne využiť potenciál novej bezpilotnej éry.

 

 

 

Adam Čaloud

*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

 

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov