
Cvičný vzdušný boj helikoptér HH-60 proti stíhačkám F-15
USA, 9. septembra 2025 – HH-60G Pave Hawk a HH-60W Jolly Green II sú bojovou pátracou a záchrannou verziou helikoptéry Black Hawk, ktorú v počte 9 kusov, model UH-60M, používali aj slovenské vojská, pričom na dodanie ďalších 14 vrtuľníkov UH-60 čakali. Spoločný magazín amerických vzdušných a kozmických síl (USAF, USSF) priniesol článok, ktorý napísal Matthew Cox a volal sa „Piloti leteckej gardy testujú vrtuľníky HH-60 proti útoku stíhačky F-15″.

V článku sa píše: „Letecká národná garda nedávno prvýkrát otestovala, ako jej nový záchranný vrtuľník prežije útoky nepriateľských stíhačiek, aby sa pripravila na potenciálnu vojnu v Tichomorí. Piloti Národnej gardy použili elektronické protiopatrenia na vrtuľníku HH-60G Pave Hawk a na novšom záchrannom vrtuľníku HH-60W Jolly Green II, keď stíhačka F-15D Eagle spustila simulované útoky nad vodou. Test bol navrhnutý tak, aby vyhodnotil obranu vrtuľníkov v námornom prostredí proti skutočným vzdušným hrozbám, uviedli predstavitelia letectva.
Vo februári 129. záchranné krídlo so základňou Moffett Air National Guard Base v Kalifornii oznámilo, že nahrádza svoje helikoptéry Pave Hawk šiestimi novými Jolly Green II. HH-60W je vybavený výkonnejšími motormi so zvýšeným krútiacim momentom a zlepšeným vybavením na zvýšenie schopnosti prežitia, ako sú modernizované radarové a raketové detekčné systémy.
Vrtuľníky HH-60W, ktoré lietali v teste, pochádzali z 305. záchrannej letky so základňou Davis-Monthan Air Force Base v Arizone. Stíhačky F-15D Eagle pochádzali zo 144. stíhacieho krídla umiestneného na základni Fresno Air National Guard Base v Kalifornii. Hodnotenie vykonalo Testovacie stredisko rezervného veliteľstva vzdušných síl Air National Guard (AATC). Predstavitelia letectva uviedli, že z dôvodu obáv o operačnú bezpečnosť nezverejnia konkrétne podrobnosti o teste.
Takto pred časom predstavoval helikoptéru HH-60W Jolly Green II jej výrobca/systémový integrátor, ktorým je korporácia Lockheed Martin (NYSE:LMT):
„Nedávne testovanie prebiehalo počas štyroch dní a prinieslo značné množstvo cenných údajov,” uviedol hovorca kalifornského vojenského oddelenia. „Keďže HH-60W je nový stroj, tento typ hodnotenia je nevyhnutným krokom k lepšiemu pochopeniu jeho výkonu a schopností.”

Jednotky gardy vykonali testy, ktoré by im pomohli prejsť z hrozieb boja proti povstalcom z posledných 20 rokov na „kam potenciálne smerujeme”, čo bude pravdepodobne zahŕňať bojové záchranné operácie v Tichomorí proti takmer rovnocennému (near-peer, v článku je zvláštna tlačová chyba, near-pear, otázka je, či po prehliadke v Pekingu možno s istotou použiť správny výraz a prípadne čo to presne znamená) protivníkovi, dodal hovorca.

Toto je prvýkrát, čo HH-60W prešiel týmto typom hodnotenia, ktoré „nám pomôže určiť, aké účinné sú americké protiopatrenia proti stíhacím lietadlám nad vodou,” uviedol vo vyhlásení podplukovník letectva Don Smith, zástupca riaditeľa divízie HH-60 AATC. Elektronické protiopatrenia sú navrhnuté tak, aby narušili nepriateľské senzory a zbraňové systémy. Údaje z testov budú slúžiť ako podklad pre budúci výcvik a modernizáciu vybavenia zameranú na zvýšenie odolnosti záchranných vrtuľníkov, ale AATC sa nevyjadrila k tomu, kedy sa má analýza údajov z testov dokončiť.
Letectvo niekoľkokrát zmenilo svoje plány pre HH-60W odkedy helikoptéra dosiahla svoju počiatočnú prevádzkovú spôsobilosť v roku 2022. Znížil sa plán na nákup zo 113 HH-60W na 85 kusov v roku 2023. Kongres pridal peniaze na ďalších 10 vrtuľníkov v roku 2024 a štyri ďalšie v roku 2025. Rozpočtová požiadavka zbrane na rok 2026 zahŕňa dostatok finančných prostriedkov na obstaranie flotily 100 helikoptér HH-60W Jolly Green II.
Pred mesiacom americká vláda schválila potenciálny predaj 9 helikoptér HH-60W Jolly Green II členskému štátu NATO Nórsku za 2,6 miliardy USD:
Bývalý veliteľ vzdušného bojového velenia generál Mark D. Kelly uviedol, že ACC zvažovalo alternatívy k HH-60W, ako napríklad nákup ďalších konvertoplánov CV-22 Osprey, na zvládnutie pátracích a záchranných misií nad rámec praktického dosahu/akčného rádiusu helikoptér Jolly Green II.

Podplukovník Terry Parham, riaditeľ divízie HH-60 v AATC, napriek tomu povedal, že test bol významnou príležitosťou pre príslušníkov leteckej gardy, ktorí musia „vykonávať rovnaké kritické misie ako v aktívnej službe, ale často majú menej príležitostí na špecializovaný výcvik”. Toľko z článku M. Coxa.
Hneď tu vzniká otázka ako by vyšli piloti UH-60 slovenských vojsk z porovnania s americkými gardistami v počte nalietaných hodín. O špecializovanom výcviku aký prebehol v USA sa nemá zmysel baviť z jednoduchého dôvodu. Prvých deväť slovenských UH-60M Black Hawk bolo obstaraných bez akýchkoľvek zbraní a obranných systémov. Dajú sa na ne doplniť v súvislosti s kúpou ďalších helikoptér, najprv, za éry J. Naďa išlo o dva UH-60M pre špeciálne sily. Neskôr R. Kaliňák svojim spôsobom obstarával 12 kusov olietaných UH-60, bol blízko tomu aby dobre a správne urobil jednu užitočnú vec vo svojej funkcii, zrejme mu to nie je súdené.
Avšak, doplnenie týchto dnes už nevyhnutných obranných prvkov a výzbroje, v podmienkach ozbrojeného konfliktu prebiehajúceho dlhodobo (už pred obstaraním prvých UH-60M v roku 2015) v susednej krajine, nebude jednoduché a ani lacné. Ceny zbraní aj obranných systémov sa nielen v dôsledku inflácie ale aj rastu vyvolaného podmienkami vojnovej výroby a nedostatku zbraňových systémov a munície na trhu podstatne zvýšili. Je jasné, kto zaplatí tento rozdiel ale nemal by niekto niesť aj zodpovednosť za tieto chyby, ktoré sa v nepretržitej línii tiahnu celou existenciou slovenských vojsk? Zodpovedných medzitým zrejme solídne povýšili aj za všetky nasledujúce lapsusy.



MK
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942