
Zbraň, o ktorej by USA radšej nepočuli: Na 3. september Čína pripravuje pre Západ prekvapenie
Čína, 2.september 2025 – Ide predviesť tajomný systém HQ-29 schopný zasiahnuť družice a balistické strely, píše americký vojenský časopis Military Watch Magazine. Autori článku prirovnali čínsky systém k ruskému S-500 a americkému THAAD.
Čínska ľudová oslobodzovacia armáda sa chystá predstaviť dlho očakávaný systém protivzdušnej obrany dlhého doletu novej generácie HQ-29, ktorého odpaľovacie zariadenia boli spozorované v Pekingu počas skúšok nadchádzajúcej vojenskej prehliadky naplánovanej na 3. september (80. výročie ukončenia 2. svetovej vojny). Každý šesťkolesový samohybný odpaľovací systém nesie dva veľké kontajnery s raketami, hoci vozidlá systému s radarovými stanicami a veliteľskými stanovišťami videné neboli.
Čo bude ničiť?
Čínske médiá označili HQ-29 za “dvojhlavňového lovca družíc” s tým, že jeho úloha je podobná úlohe ruského S-500, aj keď sa zdá, že čínsky systém je viac zameraný na protidružicovú, ako protiraketovú obranu. HQ-29 pridáva novú vrstvu do čínskeho systému protivzdušnej obrany dlhého dosahu. Hneď pod ním sa nachádza HQ-19, zavedený v roku 2024, určený na obranu proti útokom raketami stredného a mierne vyššieho dosahu, využívajúci kinetickú technológiu zachytávania, podobne ako americký systém THAAD. Pod ním sa nachádza najpoužívanejší systém s dlhým dosahom HQ-9, podobne ako ruský S-400 a americký MIM-104 Patriot, ktorý poskytuje obranu proti balistickým raketám krátkeho, stredného a mierne vyššieho dosahu, ako aj proti všetkým typom lietadiel s posádkou. Popri týchto troch systémoch ďalekého dosahu, ďalšie vrstvy čínskeho PVO systému tvoria systémy nižšej úrovne, ako napríklad HQ-16 na stredný dosah a FK-3000 na krátky dosah, ktorý je všeobecne považovaný za najsilnejší na svete.
Systém HQ-19 je na Západe bezkonkurenčný. HQ-29 nemá v západných krajinách obdobu a Čína je po Rusku iba druhou mocnosťou, ktorá takýto systém nasadila, po nasadení ruského S-500 v roku 2021.
Západ je prekvapený z tempa výroby zbraní Rostechu
Rostech dodal vojakom v prvej polovici roka až 65 % ročného plánu obzvlášť žiadaných zbraní, Západ prekvapilo toto tempo, povedal RIA Novosti šéf štátnej korporácie Sergej Čemezov.
“Čo sa týka obzvlášť žiadaných zbraní a vojenskej techniky, za prvých šesť mesiacov sme v predstihu, vojakom sme ich dodali 65 % z ročného plánu. Západ naše tempo prekvapuje,” povedal Čemezov.
Na otázku, či ruský obranný priemysel dosiahol limit svojej produkcie, Čemezov odpovedal: “Strop nášho obranného priemyslu je stále veľmi vysoký, nebojte sa.” Ubezpečil, že Rostech vyrobí toľko zbraní, koľko bude potrebné. “Dovoľte mi pripomenúť, že od začiatku Špeciálnej vojenskej operácie sa výroba určitých druhov zbraní a techniky zvýšila desiatky krát. Pričom každoročne sa zvyšuje niekoľkonásobne,” dodal. V júni Čemezov počas stretnutia s V. Putinom uviedol, že Rostech, v porovnaní s rokom 2021, desaťnásobne zvýšil výrobu munície, ľahkých obrnených vozidiel a rakiet do raketometov. Podľa neho sa len v roku 2024 zvýšila výroba nových ľahkých obrnených vozidiel a tankov 1,1-krát, munície pre hlavňové delostrelectvo 1,3-krát, pre ľahké obrnené vozidlá a tanky 2,1-krát a munície do raketometov 1,7-krát.

Ruská Zjednotená letecká korporácia zapatentovala konštrukciu lietadla, ktoré je podobné Boeingu B787-900
Ide o patent na skonštruovaný letúň so širokým trupom a dlhým doletom. Nové lietadlo je svojimi vlastnosťami porovnateľné s Boeingom B787-900 Dreamliner, ale prekonáva ho v ekonómii prevádzkových nákladov. V patente sa uvádzajú nižšie bezprostredné prevádzkové náklady o tri percentá a priame prevádzkové náklady o 6 percent. Z hľadiska nákladov na sedadlo-kilometer je ruský ShFDMS-600 o 11 – 13 percent lepší ako B787-900 z hľadiska bezprostredných prevádzkových nákladov a o 15 – 17 percent lepší z hľadiska priamych prevádzkových nákladov. Lietadlo je schopné preletieť trasy 13 600 kilometrov, 12 000 kilometrov a 10 300 kilometrov, vrátane letov nad oceánmi a v orientačne nevýraznom teréne. Lietadlo má kapacitu 281 cestujúcich v trojtriednej konfigurácii. Plánujú sa aj skrátené a predĺžené verzie, určené pre 240 a 320 miest v trojtriednej konfigurácii. Patentová prihláška bola podaná 30. decembra 2024. V rozhovore pre televízny kanál Rusko 24 v novembri 2024 minister priemyslu a obchodu Anton Alichanov poznamenal, že Rusko potrebuje vlastné širokotrupé lietadlo na prevádzkovanie medzinárodných letov a časový rámec jeho vytvorenia sa odhaduje na obdobie po roku 2030.


Vladimír Mikunda
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942