
Rastúca pozícia bojového vozidla CV 90 v armádach NATO
Nemecko, 7. júla 2025 – Obranné plánovanie členských štátov NATO sa od roku 2014 významne posunulo smerom k príprave na možný konvenčný konflikt vysokej intenzity. Zmena ruskej vojenskej stratégie, demonštrácie sily v Sýrii a opakované použitie ťažkej obrnenej techniky na Ukrajine ukázali, že bez dostatočnej obrnenej a mechanizovanej zložky stráca aj vyspelá armáda schopnosť udržať si iniciatívu na modernom bojisku. Európske štáty, ktoré po skončení studenej vojny redukovali ťažké sily v prospech expedičných jednotiek a ľahkej pechoty, tak začali čeliť štrukturálnej slabine v oblasti pásových BVP. Tieto vozidlá, ktoré kombinujú mobilitu, ochranu a palebnú silu, sa opäť dostali do popredia plánovania.
Podľa správy NATO Defence Planning Capability Review 2021 bolo u viac ako desiatich štátov identifikované, že ich hlavné platformy pechoty (najmä BMP-1/2, M113, Marder 1, FV432) nespĺňajú súčasné štandardy prežitia ani senzorického prepojenia v sieťovo vedenom boji. Kritickú sa ukázala najmä nízka balistická odolnosť, slabá miera automatizácie a neschopnosť viesť boj za sťažených klimatických podmienok či v priamom strete s modernou technikou protivníka.
Okrem čisto vojenských kritérií hrajú pri výbere moderných BVP úlohu aj politicko-priemyselné faktory. Väčšina štátov kladie dôraz na transfer technológií, zapojenie vlastného obranného priemyslu a zabezpečenie dlhodobej servisnej a modernizačnej základne na svojom území. To robí z každého tendra nielen technickú, ale aj geopolitickú voľbu. V tomto kontexte sa CV90 presadzuje ako platforma, ktorá dokáže kombinovať vysokú technickú úroveň s flexibilitou voči požiadavkám jednotlivých zákazníkov, čím sa prirodzene zaraďuje medzi preferované systémy v rámci európskej časti NATO.
CV90 – technický profil a flexibilita použitia
Bojové vozidlo pechoty CV90 (Combat Vehicle 90), pôvodne vyvinuté vo Švédsku pre tamojšie podmienky studenej vojny, predstavuje technologicky vyspelú a adaptabilnú platformu, ktorá sa osvedčila vo veľmi odlišných geografických, klimatických aj taktických prostrediach. Prvé prototypy vznikali už na konci 80. rokov v spolupráci firiem Hägglunds a Bofors, pričom hlavným cieľom bolo vytvoriť vozidlo schopné operovať v arktických a zalesnených podmienkach severnej Škandinávie. Výsledkom je mimoriadne mobilná a kompaktná pásová platforma s vysokou úrovňou ochrany, optimalizovanou ergonómiou a silnou palebnou silou.
Najnovšia generácia CV90 MkIV, ktorá vstúpila do produkcie po roku 2017, ponúka modernú integráciu systémov riadenia paľby, aktívnu ochranu, otvorenú elektronickú architektúru a širokú škálu senzorov umožňujúcich sieťovo vedený boj. Vozidlo má plne digitálne prostredie s možnosťou bezproblémovej integrácie dronov, loitering munície či C-UAS systémov. Modulárna konštrukcia umožňuje rýchlu konfiguráciu podľa požiadaviek užívateľa – od klasického BVP cez veliteľské stanovištia, prieskumné verzie, samohybné delá až po platformy PVO. Vysoký výkon motora (až 1000 koní u MkIV), hydropneumatické zavesenie a schopnosť jazdy v hlbokom snehu alebo bahne robia z CV90 stroj vhodný ako pre severné, tak pre kontinentálne európske prostredie.
Rast zákazníckej základne – CV90 ako vznikajúci štandard NATO
CV90 si od svojho zavedenia do výzbroje švédskej armády v roku 1993 postupne vybudovalo pozíciu jedného z najrozšírenejších západných pásových bojových vozidiel pechoty. Európskymi užívateľmi bojových vozidiel pechoty CV90 sú predovšetkým severské a stredoeurópske krajiny, pričom najväčším prevádzkovateľom je Švédsko, ktoré má vo výzbroji 499 CV9040 (z toho 50 už darovalo Ukrajine) a novo objednalo 50 modernizovaných CV9035 MkIIIC s plánom na ďalšie akvizície. Fínsko vlastní 102 CV9030FIN a plánuje najmenej 100 ďalších kusov ako náhradu za BMP-2. Nórsko prevádzkuje 146 CV9030N a rozširuje flotilu o ďalších 80 vozidiel. Holandsko má 128 CV9035NL a tiež plánuje ďalšie nákupy. Dánsko prevádzkuje 44 CV9035DK a objednalo 115 nových CV9035 MkIIIC. Švajčiarsko má 186 CV9030CH, zatiaľ bez aktuálnych plánov na rozšírenie. Česká republika uzavrela zmluvu na 210 vozidiel CV9030 MkIV, Slovensko na 152 CV9035 MkIV a Litva plánuje zavedenie 88 CV90. Estónsko prevádzkuje 44 CV9035NL a počíta s ďalšími objednávkami. Ukrajina dostala 50 CV9040A a disponuje tiež 10–12 kusmi CV9035NL, pričom má objednaných ďalších 40 CV9035 MkIIIC.
Geopolitický význam švédskeho pôvodu a európskej spolupráce
Jedným z menej diskutovaných, ale strategicky dôležitých faktorov úspechu platformy CV90 je jej pôvod vo Švédsku – donedávna neutrálna krajina, ktorá sa až v roku 2023 stala členom NATO. Tento aspekt zohral zásadnú úlohu u niekoľkých zákazníkov, ktorí sa obávali, že prílišná závislosť na americkej, nemeckej alebo juhokórejskej technike by mohla byť geopoliticky riziková alebo technologicky obmedzujúca. Švédsky pôvod umožňuje vnímať CV90 ako európske riešenie, ktoré nie je zaťažené výhradami niektorých štátov k veľkým zbrojným hegemónom. Z pohľadu priemyselnej politiky je navyše CV90 výnimočnou mierou spolupráce s lokálnymi firmami, ktorú švédska spoločnosť BAE Systems Hägglunds bežne ponúka.
Vstup Švédska do NATO zároveň posilnil politickú legitimitu CV90 ako aliančného riešenia. To, čo predtým mohlo byť vnímané ako “neutrálna platforma”, je teraz vnímané ako európsky príspevok do kolektívnej obrany. S tým súvisí aj zapojenie do aliančných projektov interoperability, zdieľania náhradných dielov a údržby, ale aj do možného budúceho prezbrojenia európskeho práporového rámca NATO. Z tohto pohľadu možno povedať, že CV90 nepredstavuje iba technickú platformu, ale zároveň aj symbol schopnosti európskych štátov rozvíjať vlastné interoperabilné riešenia, ktoré nie sú závislé na mimoeurópskom rozhodovaní alebo vývozných obmedzeniach. V situácii, keď sa Európa snaží budovať väčšiu mieru obrannej autonómie, má tento prístup rastúci politický význam.



Adam Čaloud
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942