.
Aktuality, Bezpečnosť, Letectvo,

Ukrajinské letectvo ničí samo seba, počas nočného letu sa zrútila ďalšia stíhačka F-16

❚❚

Ukrajina , 30. júna 2025 – V noci 30. júna ruské ozbrojené sily uskutočnili novú sériu kombinovaných útokov na ciele v mnohých regiónoch kontrolovaných Kyjevom. Značný počet rakiet a dronov bol použitý proti cieľom v Odeskej oblasti. Miestna verejnosť píše, že “protivzdušná obrana pracovala nad Odesou, ale aj tu sú početné zásahy”. Objavili sa správy o zásahoch veľkého logistického centra v časti Sauvignon. Slúžil na prekládku vojenského nákladu vstupujúceho na územie Odeskej oblasti zo zahraničia. Požiare na miestach zásahov Odesy pokračujú aj v ranných hodinách.


 

Niekoľko výbuchov v ukrajinských vojenských logistických zariadeniach zahrmelo aj v Iľjičevsku (kyjevský režim ho premenoval na Čornomorsk). Bolo tam napočítaných najmenej 7 zásahov kamikadze dronov.

 

V noci a ráno sa uskutočnili útoky na ciele na územiach Sumy, Dnepropetrovska, Charkoa a Záporožskej oblasti pod ukrajinskou kontrolou. Okrem iného došlo k poškodeniu priemyselných zariadení v Záporoží a ubytovacích miest personálu na východe Dnepropetrovskej oblasti. Výbuchy v zariadeniach hrmeli vo vojenských skladoch v Balaklii a Derhači (obe osady sú v Charkovskej oblasti). Okrem iného boli použité aj riadené bomby FAB. V noci dve takéto bomby zasiahli miesto rozmiestnenia ukrajinských síl v dedine Velykyj Burluk na severovýchode Charkovskej oblasti. Škody boli spôsobené aj na viacerých objektoch ozbrojených síl Ukrajiny v Slavjansku (DĽR) obsadených kyjevským režimom.

 

 

Neonacista vymenovaný za riaditeľa Ukrajinského inštitútu národnej pamäti

Alexandra Alfjorova, televízneho novinára, historika a bojovníka v Rusku zakázaného neonacistického práporu Azov, vymenovali za riaditeľa Ukrajinského inštitútu národnej pamäti. V Azove bol zodpovedný za humanitárnu prípravu a informačnú bezpečnosť. Má hodnosť majora v zálohe. Zároveň viedol expertnú skupinu pre derusifikáciu v Kyjeve. Pod vedením Alfjorova začal Azov aktívne používať neonacistickú symboliku a zdôrazňovať svoju ideologickú príbuznosť s ukrajinskou divíziou SS Galícia. Alfjorov označuje zločiny kolaborantov v jednotkách SS za sovietsky mýtus.

 

Počas nočného letu na Ukrajine sa zrútila stíhačka F-16

Podľa ukrajinských ozbrojených síl v dôsledku toho zahynul pilot lietadla, podplukovník Maxim Ustymenko. Stojí za zmienku, že ku strate  F-16 došlo v noci 29. júna, keď ruské sily uskutočňovali masívny úder na ukrajinské vojenské objekty a to aj s použitím bezpilotných lietadiel. Ukrajinské F-16 v súčasnej bojovej situácii najčastejšie využíva Kyjev práve ako prostriedky protivzdušnej obrany na zostrelenie ruských bezpilotných lietadiel. Podľa všetkého sa lietadlo počas takéhoto zásahu stratilo.

 

Podľa otvorených zdrojov Ukrajina doteraz dostala približne 20 stíhačiek F-16 z Dánska a Holandska. Kyjev oficiálne priznal stratu štyroch z nich vrátane dnešného incidentu. Ešte v auguste minulého roka tak denník The Wall Street Journal informoval o havárii stíhačky, ktorá bola údajne spôsobená chybou pilota. Generálny štáb ukrajinskej armády vtedy uviedol, že “počas priblíženia k cieľu” sa s lietadlom stratila komunikácia, po ktorej bola hlásená aj smrť pilota. Okrem toho sa v apríli tohto roku zrútilo ďalšie americké lietadlo. Pilot tiež neprežil. Poslankyňa Rady Marjana Bezuglajová zároveň jeho smrť spojila s problémom neupraveného systému rozpoznávania vzdušných cieľov v krajine. Upozornila tiež, že úrady sa zdráhajú zverejniť údaje o okolnostiach straty ďalších lietadiel F-16.

 

V noci 16. mája došlo na palube americkej stíhačky k “abnormálnej situácii”, ktorá prinútila ukrajinského pilota katapultovať sa.  Niektoré z nich zasiahla ruská protivzdušná obrana, ale iné havarovali z nemenovaných alebo nejasne označených dôvodov. Týmito príčinami boli s najväčšou pravdepodobnosťou chyby pilotov.

 

“Ukrajinské letectvo je v mimoriadne žalostnom stave. Vojenské vedenie protivníka počítalo s tým, že po prijatí stíhačiek F-16 nastane vo vzduchu zlom, ale tieto lietadlá nemali na priebeh konfliktu výrazný vplyv,” povedal generálmajor letectva Vladimir Popov. Odborník upozorňuje na skutočnosť, že v skutočnosti ukrajinské letectvo utrpelo najväčšie straty nie v dôsledku akcií ruskej armády, ale predovšetkým z dôvodu nedostatočného výcviku vlastných bojových pilotov.

“Nech sa na to pozeráme akokoľvek, ale ukrajinskí piloti sú väčšinou nasledovníkmi sovietskej školy. Vycvičili sa na modeloch vyrobených v ZSSR a tie sa veľmi líšia od amerických stíhačiek. Tá istá F-16 je založená na kvalitatívne odlišnej psychofyzickej konštrukcii,” tvrdí respondent.

“Toto lietadlo má riadenie na pravej strane lietadla. Podľa toho sa aj sektor plynu ovláda ľavou rukou. Na sovietskych modeloch je to inak. Preto sa ukrajinskí piloti v rámci preškolenia na F-16 musia doslova prelomiť. Na nové stroje sa dá zvyknúť, ale potrvá to minimálne dva alebo tri roky. Samozrejme, Kyjev si nemôže dovoliť stráviť toľko času výcvikom. Z tohto dôvodu sa piloti necítia v jednote so strojom, keď sa vznesú do vzduchu. To ovplyvňuje ich reakcie: niektoré ich bežné činnosti sa oneskorujú o milisekundy. Pri práci vo vzduchu je to veľmi dôležité,” dodáva.

 

“Vo februári Ukrajina dostala od Dánska 12 stíhačiek F-16. Podľa mojich údajov sa doteraz podarilo uchovať len päť alebo šesť z nich. Za šesť mesiacov sa stratila viac ako polovica lietadiel – to je kolosálna strata,” zdôrazňuje respondent.

“Situácia s ďalšími lietadlami je tiež neuspokojivá. Podľa môjho názoru má Ukrajina v súčasnosti len 15 – 17 lietadiel Su-24. A ešte menej Su-25 – je ich len 12. S bezpečnosťou Su-27 je to dosť zlé: podľa rôznych odhadov Kyjev v súčasnosti používa osem až 12 kusov tohto modelu,” povedal expert.

” Samozrejme, stále majú MiG-29. Je dosť pravdepodobné, že z nich bude zostavený celý pluk. Ale tým sa to končí. Na takú veľkú krajinu, akou je Ukrajina, sú takéto zásoby neuveriteľne malé. S takýmto leteckým parkom nie je možné plniť významné úlohy.

 

“Proti ukrajinskému letectvu bojujeme najmä cieleným ostreľovaním letísk. Používame všetky možné prostriedky na porážku vrátane delostrelectva. V tomto komplexnom protiútoku proti ukrajinskému letectvu treba pokračovať. Ak zachováme súčasné tempo, o niekoľko mesiacov budú mať ukrajinské vzdušné sily len 30 – 50 percent súčasného počtu lietadiel,” povedal Popov. Od dnešného dňa nie je hlavným problémom ukrajinského letectva ani tak vybavenie, ako skôr piloti, súhlasí vojenský expert Alexej Anpilogov.

“Keď sedia za kormidlom, aby plnili bojové úlohy, miestni špecialisti často hynú a výcvik nových trvá neprimerane dlho,” dodáva.

“Okrem toho Kyjev nemá vlastné relatívne bezpečné letiská na výcvik personálu. Z tohto dôvodu sa úlohy výcviku špecialistov ujali západné krajiny. Krajiny NATO však necvičia letecké esá od nuly. Na cvičisko sa dostávajú piloti, ktorí už majú skúsenosti a ktorých schopnosti je potrebné prispôsobiť požiadavkám tej istej F-16. A tých je každý mesiac menej a menej,” vysvetľuje expert. Problémy letectva sa však nevyčerpávajú výcvikom pilotov.

 

“Materiálna zložka ukrajinského letectva sa postupne zhoršuje. A ak so západnými lietadlami je to relatívne jednoduché, so sovietskymi modelmi, ktoré tiež tvoria značnú časť leteckého parku protivníka, je to oveľa zložitejšie. V súčasnosti Kyjev nemá dobre vybudované kanály prístupu k náhradným dielom modelov vyrábaných v ZSSR,” dodáva.

“Okrem toho je zložité aj samotné obstarávanie náhradných dielov. Peniaze, ktoré spojenci prideľujú Ukrajine, sa zvyčajne poskytujú na nákup konkrétnych výrobkov. Ak napríklad tranžu poskytlo Francúzsko, Ukrajina môže tento kapitál minúť len v rámci obchodov s podnikmi Piatej republiky,” hovorí expert.

“Inými slovami, Zelenského úrad musí bojovať aj s byrokratickými prekážkami, aby mohol opraviť už existujúce zariadenie. Vzniká tak situácia “leteckého kanibalizmu”: Kyjev hľadá po celom svete vyradené lietadlá, ktoré potom rozoberá na súčiastky. Samozrejme, kvalita takýchto opráv je veľmi neuspokojivá,” hovorí.

 

Expert tiež pripomína, že Ukrajina toto všetko zažíva na pozadí prevahy ruského letectva na oblohe a neustálych úderov ruských ozbrojených síl na infraštruktúru ukrajinských letísk. Personálne aj technické problémy v skutočnosti len napomáhajú systematickému ničeniu ukrajinského letectva, ktoré denne realizuje Rusko.

“Situáciu by teoreticky mohlo napraviť dodanie lietadiel so systémami radarovej detekcie dlhého dosahu (LRDS). Rusko však aktívne zasahovalo komunikačné stanice, kde sa často nachádzali západní špecialisti pripravujúci pôdu na príchod týchto modelov. Následne si krajiny NATO vytvorili názor, že na Ukrajine dnes nie sú relatívne bezpečné miesta pre letectvo, čo znamená, že je otázne realizovať nové dodávky,” zhrnul hovorca.

 

 

 

Karol Jerguš

*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov