.
Aktuality, Pozemná technika,

Správy o vývoji tankovej techniky na ukrajinskom bojisku, spod zeme vzišiel Azovec

Rusko zvyšuje dodávky novovyrobených aj opravených tankov svojim ozbrojeným silám, zaraďuje do služby ďalšie vozidlá z rezerv. Doteraz bojovo nenasadilo ľahké tanky 2S25 Sprut-SD a ich pokročilé verzie. Ukrajina nemá obdobné možnosti v rámci domáceho priemyslu a ani dodávok od spojencov zo západu. Jej situáciu zhoršuje nedostatok delostreleckej munície a protitankových mín, v narastajúcej miere sa spolieha na použitie FPV dronov aj v protitankovej obrane. Tento vývoj bude zjednodušene a ohraničene vysvetlený na prípadových štúdiách z ukrajinského bojiska.


 

1 . Rusko nasadilo tanky T-80UE-1

Vo výzbroji ruských vojsk pôsobiacich na ukrajinskom bojisku sa prvýkrát objavili tanky verzie T-80UE-1. Ide o jednu z posledných modernizácií tankov T-80 a predpokladá sa, že ide o “limitovanú edíciu” vyrobenú v malých počtoch. Tanky by sa mali nachádzať vo výzbroji 4. gardovej Kantemirovskej tankovej divízie ruskej 1. Gardovej tankovej armády. T-80UE-1 prináša viacero vylepšení zameraných na zvýšenie efektívnosti v boji, schopnosti prežitia a operačného výkonu. Tieto zahŕňajú zdokonalené pancierovanie, ktoré obsahuje prvky reaktívneho panciera Kontakt- 5 pre zvýšenú ochranu proti protitankovým zbraniam. T-80UE-1 je v podstate hybridná verzia, ktorá spája technicko-taktické charakteristiky tanku T-80 zo sovietskej éry so súčasnými technológiami. Využíva korbu tanku T-80BV, vylepšenú tak, aby spĺňala štandardy modernejšej verzie T-80U. Veža pochádza z najviac pokročilého variantu T-80UD, čo predstavuje významné vylepšenie oproti svojim predchodcom. Tento aktuálny model T-80UE-1 obsahuje sériu technologických vylepšení, ktoré ho navyše odlišujú od jeho pôvodnej línie tankov T-80.

 

 

Systém riadenia by prešiel modernizáciou, aby sa výrazne zvýšila jeho bojová účinnosť. Inštalovaný bol infračervený (IR) zameriavač Plisa, ktorý má podobné charakteristiky ako systém ESSA používaný na tankoch T-90A Vladimir. Plisa poskytuje zvýšenú presnosť zameriavania v rôznych bojových scenároch, vrátane boja v noci.

 

Modernizáciou v oblasti zvýšenia palebnej sily T-80UE-1 je nahradenie kanónu 2A46M-1 modernejšou verziou 125mm tankového kanóna 2A46M-4. To zvyšuje jednak palebnú silu tanku, ale aj jeho všestrannosť na bojisku. Mechanizmus nabíjania munície tanku, označený ako model 6EK43-2S, bol totiž tiež vylepšený, aby umožnil použitie sofistikovanejších typov munície (vrátane APFSDS s väčším pomerom dĺžky k priemeru kinetickej časti). Zvýšenie palebnej sily zahŕňa aj nové programovateľné zapaľovače systému Ainet pre trieštivo trhavé granáty, ktoré zvyšujú účinnosť tanky v boji s “mäkkými cieľmi” a umožňujú mu adaptovať sa na boj napríklad s komplexmi protitankových riadených striel, ľahko pancierovanými a nepancierovanými vozidlami a pod.

 

T-80UE-1 je tiež chránený pomocou reaktívneho pancierovania Kontakt-5, druhej generácie výbušného reaktívneho panciera (ERA). Tento pancier je tvorený blokmi plastickej trhaviny vloženými medzi dve kovové platne. Platne sú usporiadané tak, aby sa pri výbuchu trhaviny rýchlo pohybovali do strán. To núti prichádzajúci penetrátor kinetickej časti strely APFSDS alebo kumulatívny lúč protitankového projektilu HEAT prekonať viac panciera, ako je hrúbka samotného základného panciera, pretože “nový” pancier je neustále pridávaný do dráhy munície pôsobiacej proti základnému pancieru tanku.

 

T-80UE-1 je poháňaný plynovou turbínou GTD-1250 s výkonom 1 250 koní. Dokáže dosiahnuť maximálnu rýchlosť na ceste až 75 km/h a 60 km/h v teréne. Má tiež vyššiu strategickú mobilitu ako ťažšie typy západnej tankovej techniky a tiež menší merný tlak na pôdu, keďže jeho nižšia hmotnosť je rozložená na pomerne veľkú plochu relatívne širokých pásov podvozku. V menšej miere mu tak hrozí zapadnutie v blatistom teréne.

 

Ukrajinci vzali na vedomie príchod týchto tankov na bojisku s tým, že vedú propagandu smerom k vlastným vojskám, ktorá má znížiť vnímanie týchto tankov ako nositeľa bezprostrednej útočnej hrozby. Tento prístup je založený na zamlčaní predchádzajúcich propagandistických správ o skoršom ukoristení tanku T-80UE-1 a pripúšťa sa, že ide o novinku, ktorú však nebude problém ukoristiť a použiť proti Rusom.

 

Poukazuje sa na malý počet vyrobených tankov tejto verzie, tiež na nepresvedčivý výkon, ktorý mala podať na tankovom biatlone 2020 roku. Lotyšský šprot mal v tej dobe s kritikou modernizácie tankov T-80 a jej následkami svoje vlastné skúsenosti.

 

S jeho názormi sa však nestotožnil autor príspevku konkrétne o tankoch verzie T-80UE-1:

 

Problém je však teraz niekde inde. Rusko zrejme dokázalo obnoviť výrobu tankov T-80BVM, v Omsku sa pravdepodobne 32 rokov šetrila výrobná linka. Pred vyše pol rokom sa obnovila aj výroba plynových turbín a prevodoviek tankov T-80. Vo vojskách ich je teraz do 500 kusov (480). Lenže spolu s prípadnými novovyrobenými kusmi môžu ruské ozbrojené sily počítať aj s plánom repasovania kusov uložených v rezervách, kde sa ich nachádza asi 3000 vhodných na urýchlenú opravu. Je pravdepodobné, že v rezerve je celkovo do 5000 kusov.

 

2. Rusi stratili dva vyslobodzovanie tanky pri pokuse o ukoristenie Strv-122

Východne od obce Terny v Kramatorskom rajóne Doneckej oblasti sa nachádzal od januára 2024 opustený švédsky tank Strv-122 ukrajinských vojsk, ktorý najprv zrejme stratil pás potom, ako nabehol na mínu a neskôr ho zasiahol minimálne jeden ruský FPV dron. Zhruba pred dvoma týždňami Rusi podnikli pokus o jeho ukoristenie a zjavne neuspeli. Ak sa nespoliehali len na moment prekvapenia, dá sa tento pokus označiť za nedostatočný, lebo bol v blízkosti línie prebiehajúcich bojov prekazený ukrajinskými FPV dronmi. Zo záznamu z ich útoku je zrejmé, že boli plne ovládateľné bez vplyvu rádioelektronického boja (REB) alebo rádiového horizontu. Ak Rusi vedeli, že ich systémy REB sú v danej oblasti neúčinné, mali operáciu uskutočniť v noci, za zhoršených poveternostných podmienok a kryť ju dymovými generátormi. To sa však nestalo a výsledkom je strata dvoch cenných vyslobodzovacích tankov BREM, ktoré dokázali Strv-122 odtiahnuť len na šírku jedného poľa bližšie k parku Patriot.

 

Video dokazuje, že operátori ukrajinských FPV dronov mali dosť času a možností na voľbu optimálneho miesta zásahu a spôsobili zničením pohonných jednotiek vyslobodzovacích tankov, že sa samé stali nepojazdnými – mobilita zabíja:

 

Dedina Terny, Kramatorský rajón Doneckej oblasti, apríl 2024: Ils n’ont rien appris, ni rien oublié.
Ukrajinci práve počas písania článku zverejnili video so zničením ruskej obrnenej kolóny len s použitím FPV dronov na rovnakom bojisku a za rovnakých okolností ako pri predchádzajúcom incidente s neúspešným pokusom ukoristiť Strv-122. Otázka je, či teraz nejakú opustenú ruskú obrnenú techniku neukoristili Ukrajinci…

 

Stridsvagn 122/Strv-122 je švédsky hlavný bojový tank, ktorý je modernizáciou nemeckého tanku Leopard 2. Využíva novšie technológie ako systém velenia a riadenia TCSS firmy Celsius Tech Systems AB, dokonalejšie prostriedky komunikácie, pokročilým systémom riadenia paľby, ktorý umožňuje zamknúť viacero cieľov a prenášať na nich paľbu podľa bojovej situácie, zvýšenú brodivosť vodných tokov do hĺbky 1,4 metra bez prípravy, modernejší systém ochrany pred účinkami zbraní hromadného ničenia a tiež výrazne zosilnené pancierovanie napríklad poklopov pre posádku. Tiež sa odlišuje inštaláciou francúzskych vrhačov granátov GALIX a inými úložnými priestormi. Jeho bojová hodnota je vyššia ako pri najstaršej verzii tanku Leopard 2A4, ktorú má v počte 15 kusov dostať slovenská armáda.

 

 

3. Rusi vykopali zo zeme legendárny tank Azovec, nech je mu Kubinka ľahká

Na území pod kontrolou ruských vojsk sa pred nedávnom našlo zakopané obrnené vozidlo a zistilo sa, že je to jediný exemplár legendárneho ukrajinského vozidla Azovec. Toto vozidlo, vyvinuté v roku 2015 inžinierskou skupinou Azov, vedenou bývalým technickým riaditeľom tankového závodu Malyševa v Charkove a bolo určené pre účasť v očakávaných ťažkých mestských bojoch pri potlačení povstania na Donbase.

 

 

Azovec bol predvedený Arsenovi Avakovovi (vtedy ukrajinskému ministrovi vnútra) v novembri 2015 a bol schválený na ďalší vývoj. V apríli 2016 bol mestský tank poslaný na cesty, ale testovanie bolo v máji pozastavené. Podľa pracovníka spoločnosti vyšetrovanie ukázalo, že kamery vozidla boli navrhnuté pre domáce interkomy a boli dodané z Číny. Polícia začala vyšetrovanie a začalo sa trestné konanie pre podozrenie z korupcie, ale nič sa nezistilo.

 

V októbri 2016 sa neidentifikovaná skupina vlámala do areálu inžinierskej skupiny Azov a ukradla tank Azovec. Neskôr sa zistilo, že za činom boli príslušníci pluku Azov. Pluk priviezol tank pre urban warfare na svoju základňu v Urzuf, ale v dôsledku nesprávnej manipulácie mu zhorel motor a prevodovka. Stojí za zmienku, že pluk Azov mal svoje výcvikové zariadenie v rovnakom priemyselnom komplexe ako inžinierska skupina, len v inej budove.

 

Neskôr v októbri 2016 bol areál skupiny zabavený plukom Azov. Odmietli kohokoľvek pustiť dnu a prinútili zamestnancov, aby presťahovali svoje veci niekam inam a nechali všetko vybavenie na mieste. Príslušníci Azova ho potom vybavenie odviezli a budovu zbúrali. Inžinierska skupina prerušila všetky vzťahy s plukom Azov a začala pracovať pre ukrajinský obranný priemysel pod iným názvom, Arey. Ideológia a spôsob využitia peňazí zo štátnych zákaziek boli uvedené ako hlavné dôvody prerušenia spolupráce s plukom Azov.

 

Napriek všetkým ťažkostiam spoločnosť potom úspešne ukončila práce na modernizácii obrneného vozidla 4×4 BRDM-2 a pokračuje v práci na koncepte nového tanku T-rex a modulov pre bojové vozidlá. Čo sa stalo s tankom Azovec nebolo s určitosťou známe. Predpokladalo sa podľa výpovedí dobrovoľníkov, že parkuje na základni Azov v Urzufe, pretože jeho inžinieri ho nedokážu opraviť. Pluk Azov sa nikdy nevyjadril k tejto téme. Pokračovanie tejto legendy zabezpečili Rusi, ktorí Azovec zrejme na svoj vlastný údiv vykopali zo zeme na teritóriu, ktoré majú pod svojou kontrolou a predviedli ho tlači. Vozidlo pritom podrobili vážnej kritike za jeho technické nedostatky. Koncepciu jeho odolnosti v mestských bojoch pritom nijako nedocenili.

 

Vozidlo bolo nájdené bez motora a elektroniky. Chýbajú tiež zbrane. Video o ňom natočil aj Patrick Lancaster, ktorý je na Donbase prakticky od majdanu. Vozidlo najprv popisuje ruský vojak s nom de guerre Desna. Neskôr sa vozidlo predvádza na propagačnom ukrajinskom filme, kde sa prezentuje ako revolučný bojový prostriedok, predvoj budúceho vývoja obrnenej techniky, ktorý je prakticky nezničiteľný.

 

 

Azovec bol postavený na platforme tanku T-64. Z neho bola odstránená pôvodná veža s tankovým kanónom kalibru 125 mm a na zvýšenej korbe mali byť dve veže s leteckými rýchlostrelnými dvojkanónmi Gš-23 kalibru 23×115 mm. Tento letecký kanón má vysokú rýchlosť streľby 3400-3600 rán za minútu a jeho konštrukcia je založená na systéme Gasta. Výzbroj každej z dvoch veží bola doplnená tankovým guľometom puškového kalibru 7,62×54 mmR PKT. Tiež sa plánovala inštalácia ukrajinských protitankových riadených striel typu Stugna, resp. Korsar. Veže s výzbrojou nie sú nijako pancierované. Na vežiach aj po stranách korby vozidla je zrejmé použitie dymových granátometov, zrejme s možnosťou streľby trieštivotrhavých granátov..

 

Vozidlo malo mať pôvodný motor tanku T-64 s výkonom 700 koní, ktorý však musel poháňať ťažšie vozidlo, Kým tank T-64 vážil len 38 ton, váha tanku Azovec mala byť cez 40 ton, údajne bližšie k 50 tonám, čo zrejme spôsobilo aj požiar motora po krádeži tanku plukom Azov. Jeho výkony pri jazde v teréne by boli zrejme nedostatočné, muselo by sa pohybovať len v meste a na spevnených komunikáciách, v teréne by vadila nižšia rýchlosť a riziko zapadnutia na pôvodných pásoch podvozku tanku T-64.

 

Tank Azovec by mal ohraničené možnosti pozorovania bojiska už spomínanými čínskymi kamerami z domácich interkomov, ktoré mali byť v počte tri kusy nainštalované vpredu a po jednej boli nainštalované po stranách korby. Kamery sa nedali za jazdy pri zhoršených poveternostných podmienok alebo v blate nijako čistiť, po ich zanesení bolo vozidlo z pohľadu vodiča slepé.
Posádka bola tvorená štyrmi ľuďmi, veliteľom, dvoma strelcami a vodičom. Systém ovládania dvoch veží je neznámy, museli by mať ale vlastné pozorovacie prostriedky. Koncepcia viacvežových tankov však bola prakticky opustená ešte pred druho svetovou vojnou, napriek tomu sa k nej ukrajinskí konštruktéri vrátili. (nemecké BVP Marder malo pôvodne zbraňovú stanicu s guľometom na strope priestoru pre výsadok, v neskorších verziách bola vypustená).

 

Výhodou tanku Azovec malo byť jeho zosilnené pancierovanie doplnené aj reaktívnym pancierom ukrajinského typu „Nož”. Schopnosť prežitia posádky sa však znižuje tým, že na opustenie vozidla má jediný prielez nachádzajúci sa v rajóne motora, pri zapálení pohonnej jednotky opúšťa posádka vozidlo v bojových podmienkach prakticky skrz jej požiar. Na motorovom priestore pritom mali byť umiestnené dva drony, ktoré mali dodávať posádke dodatočné informácie pozorovaním bojiska.

MK

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov