.
Aktuality, Letectvo,

P-8 Poseidon: Lovec ponoriek novej generácie

Lietadlo, ktoré dokáže ovládať veľké územia oveľa efektívnejšie ako hladinové lode, patrí k nepostrádateľným prvkom moderného námorníctva. P-8 Poseidon bude nasledujúcich 50 rokov vykonávať základné úlohy v oblasti vzdušnej kontroly morí.


 

Hoci má P-8 oproti P-3 Orion, ktorý nahrádza, značné výhody, dá sa opísať, že predstavuje novú generáciu námorných hliadkových lietadiel? Mnohé krajiny s pobrežím k Indickému oceánu začali do svojho inventára brať ponorky, ktoré predtým nemali. Všetky faktory zvýšili dôležitosť námorných hliadkových lietadiel ako P-8, ktoré sa dostali do pozadia s koncom studenej vojny. Tesne predtým, aby nahradilo P-3, americké námorníctvo požadovalo nové lietadlo. Po rozpade Sovietskeho impéria však západný svet, ktorý získal svoju dominanciu v moriach, nezaznamenal v tejto oblasti už dlhší čas výrazný rozvoj. Kvôli zmene definície misie s koncom studenej vojny program napredoval pomaly.

 

 

V roku 2000 USA požiadali Boeing a Lockheed Martin, aby navrhli nové lietadlo s lepšími schopnosťami námornej hliadky, velenia, riadenia, elektronického zhromažďovania spravodajských informácií a pozemného útoku ako P-3. V roku 2004 sa víťazom programu stal Boeing s P-8 Poseidon. Lietadlo vykonalo svoj prvý let 25. apríla 2009. O tri roky neskôr bola prvá produkcia, P-8A, dodaná americkému námorníctvu. Okrem USA už lietadlo preferuje Austrália, India, Nový Zéland, Nórsko, Južná Kórea a Veľká Británia Nemecko nedávno podpísalo zmluvu s Boeingom na P-8A Poseidon MPA.

 

Všeobecné vlastnosti P-8A Poseidon

Deväťčlenná posádka P-8A Poseidon pozostáva z pilota, druhého pilota a siedmich operátorov misie. Lietadlo má dĺžku takmer 39,5 metra, rozpätie krídel 37,6 metra a výšku 13 metrov. Jeho prázdna hmotnosť je asi 62,7 tony, zatiaľ čo jeho maximálna vzletová hmotnosť je asi 85,1 tony. Dva 120,1 kilonewtonové turbodúchadlové motory CFM56-7B27A poskytujú takmer 900 kilometrov za hodinu pri plnej rýchlosti. Lietadlo môže stúpať do výšky 12 500 metrov. P-8A má päť vnútorných polí a šesť vonkajších pevných bodov pre protilodné rakety Harpúny, torpéda Mk 54, míny a hĺbkové nálože. Okrem verzie I pre Indiu nemajú P-8 detektor magnetických anomálií (MAD). Množstvo feromagnetického materiálu, akým je napríklad ponorka, vytvára zistiteľné rušenie v magnetickom poli Zeme. MAD je nástroj, ktorý dokáže odhaliť tento neduh, takže je neskutočne účinný pri hľadaní ponorenej ponorky.

 

Americké námorníctvo tvrdí, že akustický senzorový systém lietadla je údajne efektívnejší pri akustickom sledovaní, a teda absencia MAD nebude brániť jeho detekčným schopnostiam. Uvádza sa však, že americké námorníctvo vyvíja variant bezpilotného vzdušného prostriedku nazývaného High-Altitude Unmanned Targeting Air System, ktorý môže niesť senzor MAD a prenášať svoje zistenia späť do P-8. Poseidon už môže fungovať v spojení s námorným pozorovacím bezpilotným lietadlom MQ-4C Triton. Radar lietadla AN/APY-10 dokáže zaznamenať objekt s plochou prierezu 54 metrov štvorcových v stave mora 3. Môže tiež vidieť objekt s plochou radaru s prierezom 10 000 metrov štvorcových z dosahu 370 kilometrov.

 

Radar umožňuje súčasne sledovať 256 cieľov, vrátane malých, ako je periskop. APS-149 Littoral Surveillance Radar System P-8 bude nahradený Advanced Airborne Sensor, krátko AAS, radarom navrhnutým na poskytovanie multifunkčnej detekcie a sledovania pohybujúceho sa cieľa a pozemného mapovania vzdialeností s vysokým rozlíšením pokrývajúceho pevninu, pobrežie, a vodné plochy. S takmer 360-stupňovým pokrytím má obojstranný aktívny radar s elektronickým skenovaním, ktorý obsahuje indikátor pohybujúceho sa cieľa, radar so syntetickou apertúrou a radar s inverznou syntetickou apertúrou. Radar so syntetickou apertúrou dokáže vytvárať dvojrozmerné obrazy alebo trojrozmerné rekonštrukcie objektov. Radar s inverznou syntetickou apertúrou je radarová technika využívajúca radarové zobrazovanie na vytvorenie dvojrozmerného obrazu cieľa s vysokým rozlíšením.

 

Poseidon zachytený radarom pri Čiernom mori 15.2.2024

 

Na palube námorných hliadkovacích lietadiel má významnú úlohu poskytovať im radarové snímky dostatočnej kvality, aby ich bolo možné použiť na účely rozpoznávania cieľov. Indikácia pohybujúceho sa cieľa je režim radarovej prevádzky na rozlíšenie cieľa od neporiadku a nájdenie pohybujúcich sa objektov. AAS teda dokáže skenovať, detegovať, mapovať, sledovať a klasifikovať ciele takmer súčasne na súši aj na mori v rovnakom čase. Radar dokáže profilovať plavidlá z veľkej vzdialenosti a generovať uspokojivé rozlíšenie bez spoliehania sa na optické senzory, najmä počas dňa a za nepriaznivých poveternostných podmienok. Tvrdí sa, že AAS je dostatočne citlivý na to, aby zachytil formáciu ľudí pohybujúcich sa po otvorenom teréne.

 

Tu je užitočné urobiť si poznámku. Používanie námorných hliadkových lietadiel na súši nie je novou situáciou. V roku 1987 bola jediná Atlantique prevádzkovaná Francúzskom ako výsadkové veliteľstvo počas operácie Épervier, francúzskej intervencie proti líbyjským vojenským jednotkám, ktoré boli nasadené v susednom Čade. Počas vojny v Kosove v roku 1999 Francúzsko tiež použilo tieto lietadlá na pozorovacie misie nad Srbskom. Dokonca aj v roku 2013 francúzske námorníctvo Atlantique-2 zhodilo laserom navádzané bomby GBU-12 na džihádistických militantov v Mali. V roku 2015 tieto lietadlá bombardovali ciele ISIL v Sýrii. Podobne ako Atlantique, aj americké P-3 sa používali na sledovanie bojového priestoru na súši nad Irakom koncom 90. rokov a začiatkom 21. storočia. Pakistanskí Orioni tiež vykonali rovnakú misiu počas konfliktu v Kargile. Ale, samozrejme, existuje veľa iných príkladov.

 

 

Po prvé, ale stručne, používanie námorných hliadkových lietadiel na súši sa každým dňom zvyšuje. USA si túto situáciu uvedomili a požadovali, aby pozemná pozorovacia schopnosť lietadla bola pri vývoji P-8 vysoká. Americké námorníctvo už používalo lietadlo C-40 Clipper založené na Boeingu 737, čo prináša významnú logistickú výhodu. Platí to aj pre ostatných používateľov P-8. Napríklad Austrália, Južná Kórea a Spojené kráľovstvo sú používateľmi lietadla včasného varovania a velenia E-7, založeného na Boeingu 737. Prosperujúce komerčné dopravné lietadlo Boeing 737 nebolo použité ako vojenské námorné hliadkové lietadlo prvýkrát. Pred P-8, v roku 1982, Indonézia upravila tri Boeingy 737 pre túto misiu kvôli bráneniu pirátskych aktivít. Na rozdiel od Poseidonu však tieto lietadlá, nazývané Boeing 737-2X9 Surveiller alebo Punuk, nemajú zbraňovú kapacitu. Okrem vojenských používateľov aj päť leteckých spoločností v Austrálii, Indii, Novom Zélande, Nórsku, Južnej Kórei, Veľkej Británii a USA. Vzhľadom na tieto čísla a globálny úspech Boeingu 737 je P-8 jedným z najdostupnejších udržiavateľných vojenských lietadiel na svete, ktoré poskytuje ľahký prístup k náhradným dielom a technickému personálu.

 

Pre mnohé krajiny, ktoré nemajú pobrežie k oceánom a majú záujem o zaobstaranie nových námorných hliadkovacích lietadiel, je však príliš veľký. Takže napriek zjavným výhodám P-8A Poseidon by uprednostnili najmenšiu platformu založenú na ľahkých nákladných lietadlách, regionálnych dopravných lietadlách alebo biznis lietadlách. P-8A Poseidon nie je námorné hliadkové lietadlo novej generácie. Je to len úspešné perspektívne staré lietadlo vybavené elektronickými a bojovými systémami novej generácie. Tieto elektronické systémy novej generácie môžu byť tiež integrované do mnohých rôznych lietadiel. Takže môžu mať aj schopnosti P-8 tým, že obetujú trochu bojového polomeru a nosnosti zbraní.

Milan Novický

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov