Tu-95MS
Aktuality, História, Letectvo,

Tu-95: Strategický medveď má 70 rokov

Pred viac ako 70 rokmi, v novembri 1952, vzlietol strategický bombardér Tu-95 na svoj prvý let. Bol jedinečný vo všetkom: drak lietadla, motory, vybavenie. Jeho hlavnou úlohou bolo dodať jadrovú hlavicu potenciálnemu nepriateľovi, aj keď to bolo na inom kontinente. A s týmto cieľom sa vyrovnal tak úspešne, že o sedem desaťročí neskôr sú modernizované verzie Tu-95 stále v prevádzke s ruskými leteckými a kozmickými silami.


 

Posledné lietadlo objednané Stalinom

V roku 1949 Sovietsky zväz úspešne testoval a uviedol do výroby jadrové zbrane. Ale nestačí mať bombu, je dôležité ju doručiť. Potenciálny protivník, Spojené štáty, zhodili jadrové hlavice na Hirošimu a Nagasaki z bombardéra B-29. To bolo brané ako základ pre domáci rozvoj. Výsledné lietadlo Tu-4 bolo prijaté do prevádzky. Tento bombardér však mal dosah iba 5 100 km, jeho motory zostali poháňané piestami a Spojené štáty získali prúdové stíhačky. Preto bolo potrebné nové lietadlo.

 

Je zaujímavé, že vedúci predstavitelia ZSSR a Spojených štátov predpokladali, že rozsiahly konflikt s použitím jadrových zbraní by mohol začať už v roku 1954. A do tejto doby by mal mať Sovietsky zväz rýchly, nesúci najmenej 20 ton vybavenia na palube, a schopný vyliezť na 13-14 tisíc metrov. Stalin dal rozkaz vytvoriť takéto lietadlo v čo najkratšom čase. Ale prvá otázka, ktorú si v tom okamihu položil letecký konštruktér Andrej Tupolev, bola: má krajina motor schopný vyriešiť všetky úlohy? Varianty s piestovými a prúdovými motormi okamžite zahodil. V tom čase už prvé z nich zastarali, zatiaľ čo druhé naopak práve začínali svoj život. Preto jedinou možnosťou, ktorá zostala, bol turbovrtuľový motor. Ďalší dizajnér, Vladimir Mjasiščev, však sľúbil Stalinovi, že vyrobí svoje vlastné lietadlo s prúdovými motormi. Josif Vissarionovič neskrýval skutočnosť, že sa o túto možnosť viac zaujímal. Ešte dôležitejšie však bolo získať hotové lietadlo. A práca na vytvorení bombardéra začala paralelne v Tupolevovej aj Mjasisčševovej kancelárii. Tupolev, uvedomujúc si dôležitosť úlohy, urýchlil vývoj svojho lietadla, ktoré neskôr dostalo meno Tu-95.

 

Usporiadanie trupu bolo ponechané z predchádzajúceho bombardéra, Tu-85. Lietadlo však dostalo špeciálne šípovité krídlo ( 35°). Bolo rozhodnuté inštalovať štyri turbovrtuľové motory do špeciálnych gondol. Ale z výpočtov sa ukázalo, že lopatky takýchto motorov by mali byť sedem metrov! Ďalšie riešenie bolo – koaxiálne vrtule s priemerom 5,8 metra. Táto vrtuľa produkovala takú účinnosť, že dodnes žiadne lietadlo nemôže prekonať svoj výkon. Tu-95 vzlietol na svoj prvý let v novembri 1952 pod kontrolou veliteľa, skúseného testera Alexeja Pereleta. Lietadlo bolo vybavené motormi TV-2F, zatiaľ čo sľubnejší TV-12 bol narýchlo upravený. Po 50 minútach letu sa bombardér s indexom “95-1” postavil na dlhú revíziu. Komentáre posádky k novému okrídlenému stroju však neboli kritické.

 

Tu-95MS

 

“Cárske lietadlo” pre “Cár Bombu”
Prvému stroju sa podarilo vykonať 16 letov a 17. skončil tragicky. Ako komisia neskôr zistila, v dôsledku zničenia prevodov hlavných prevodoviek motorov TV-2F vypukol požiar. Veliteľ lode Alexej Perelet nariadil posádke, aby opustila palubu, a on sám vzal horiaci bombardér z obytných oblastí Noginska. Bohužiaľ, veliteľ a traja ďalší členovia posádky boli zabití. Sedem ďalších uniklo skokom s padákom.

 

Táto udalosť by mohla ukončiť ďalší osud Tu-95. Tupolevovi sa však zázračne podarilo presvedčiť vedenie krajiny, aby nielen projekt nezatvorilo, ale ani nepotrestalo konštruktéra leteckých motorov Nikolaja Kuznecova, bez ktorého by bol projekt národného významu zničený. A v roku 1955 sa druhý prototyp vzniesol do neba, vybavený novými motormi TV-12, ktoré nemali všetky nedostatky predchodcu.

 

V tom istom roku, ešte pred ukončením testov, bolo rozhodnuté spustiť lietadlo do výroby. A v roku 1957 vstúpil do služby Tu-95M – čo znamená “modernizovaný”. V klasifikácii NATO dostal názov “Bear”. Je zaujímavé, že Tu-95 je najrýchlejšie turbovrtuľové lietadlo, ale aj najhlasnejšie. Môže byť dokonca detekovaný hydroakustikou ponoriek, ale táto skutočnosť nijako neovplyvňuje riešenie úloh bombardéra. Dodá jednoduchú alebo jadrovú bombu na územie potenciálneho nepriateľa!

 

Počiatočná výzbroj Tu-95 bola šesť dvojitých 23 mm kanónov. Treba mať na pamäti, že bombardér mohol niesť 12 ton bojového nákladu. Výška lietadla je 12,5 m, dĺžka je 46,17 ma rozpätie krídel je 50,04 m. Keďže bombardér je schopný zostať vo vzduchu dlhú dobu, bol vybavený toaletou, kuchyňou so sporákom. Samozrejme, lietadlo bolo neustále upravované a modernizované. Zhruba povedané, v modernej verzii Tu-95MS zostal len drak lietadla: nové motory, zbrane, vybavenie elektronického boja. Celkovo bolo na základe Tu-95 vytvorených viac ako 20 rôznych úprav. Medzi nimi sú osobné lietadlá Tu-114 a Tu-116, protiponorkové lietadlá s dlhým dosahom Tu-142 a lietajúce laboratórium Tu-119 s jadrovými zariadeniami.

 

Existovalo aj “lietajúce jadrové laboratórium” – Tu-95LAL, prieskumné lietadlo, označovače cieľov a tak ďalej. Osobitnú zmienku si zaslúži jedna úprava, vydaná v jednej kópii a na jediný účel. To je Tu-95V. Bol navrhnutý tak, aby dokázal zdvihnúť bombu špeciálnej sily. 30. októbra 1961 to bolo toto lietadlo, ktoré zhodilo takzvanú cár Bombu s hmotnosťou 26,5 tony na testovacie miesto Suchoj Nos (ostrov Nová Zem). Testy termonukleárneho náboja s kapacitou 58, 6 megaton boli úspešné, bombardér bol schopný opustiť zónu zabíjania, čo bolo mimoriadne dôležité.

 

Okrídlená raketa uložená v bombovej šachte strategického bombardéra Tu-95MS

 

Raketový čas
Studená vojna však diktovala jej podmienky. Už to neboli bomby, ale rakety, ktoré sa dostali do popredia. Ukázalo sa, že Tu-95 je schopný vyriešiť aj tento problém. V prvých modifikáciách bol vybavený tromi raketami vzduch-zem, jednou Ch-22, ktorá bola inštalovaná pod stredovou časťou v polozapustenom stave, ako aj dvoma raketami KSR-5. Američania však prezbrojili svoj B-52 Stratofortress, čo znamenalo, že museli reagovať. Takto sa objavil Tu-95MS.

 

Táto úprava je najhlbším prepracovaním lietadla. Tu-95MS dostal krídlo s rýchlejším profilom, nový stabilizátor a úplne nové elektronické vybavenie. Pohonnou jednotkou raketového nosiča sú štyri turbovrtuľové letecké motory typu NK-12MP. Kdekoľvek na svete a za akýchkoľvek poveternostných podmienok je Tu-95MS schopný dosiahnuť daný bod, spustiť rakety a vrátiť sa na domáce letisko.

 

Letecký motor pre strategický bombardér Tu-95

 

Spočiatku výzbroj Tu-95MS pozostávala zo šiestich riadených striel Ch-55 v bubnovej inštalácii v trupe, ako aj desiatich v závesoch. Okrem toho bol bombardér vybavený dvoma kanónmi GŠ-23. Vrcholom však bol palubný obranný systém, ktorý umožnil zmariť všetky útoky najnovšej stíhačky MiG-31 (čo dokázali testy) a ešte viac americkej F-15. Prvýkrát sa Tu-95MS vzniesol do neba v roku 1979, začiatkom 1980. vstúpil do služby a je stále v bojovej službe. Dnes je Tu-95MS nosičom riadených striel Ch-101. Môže tiež odpaľovať rakety Ch-102 vybavené jadrovým nábojom. Až donedávna bolo bojové použitie strategických bombardérov irelevantné – miestne konflikty nevyžadovali použitie Tu-95MS. V roku 2015 však toto lietadlo zasiahlo militantné ciele v Sýrii raketami s plochou dráhou letu. Odvtedy sa používanie Tu-95MS stalo pravidelným.

 

Najčastejšie pri vzlete z domáceho letiska v Engelse (Saratovská oblasť) Tu-95MS prekonal vzdušný priestor Iraku a Iránu a spustil riadené strely už na oblohe nad Sýriou. Eskortu vykonali stíhačky Su-30 a Su-35 zo sýrskej leteckej základne Khmeimim. Počas operácie v Sýrii sa Tu-95MS ukázal ako vysoko účinný, rovnako ako riadené strely Ch-101. Veliteľské stanovištia, sklady a teroristické základne boli zničené.

 

Okrídlené stealth strely dlhého dosahu Ch-101 podvesené pod krídlami Tu-95MSM, boli použité aj proti táborom teroristov ISIL/Daeš v Sýrii

 

Medveď zostáva v strehu
Ďalším dejiskom vojenských operácií, kde bol a je Tu-95MS používaný, bola špeciálna vojenská operácia na Ukrajine. Najčastejšie niekoľko bombardérov štartuje nad Kaspickým morom (aj keď nie vždy) a potom rakety Ch-101 alebo Ch-55 sú schopné dosiahnuť akýkoľvek cieľ na území Ukrajiny. A robia to s maximálnou presnosťou. Podľa odborníkov môže raketa vystrelená stovky kilometrov ďaleko preletieť “doslova cez okno” potenciálneho cieľa. Mimochodom, Ukrajina tiež dostala svoj Tu-95 po páde Sovietskeho zväzu. Len nepotrebovala strategické bombardéry. V roku 1998 sa orgány krajiny rozhodli zničiť 40 zo 44 lietadiel Tu-95 a Tu-160. Okrem toho boli zlikvidované na úkor finančných prostriedkov pridelených vládou USA v rámci dohody “O poskytovaní pomoci Ukrajine pri eliminácii strategických jadrových zbraní a predchádzaní šíreniu zbraní hromadného ničenia”.

 

Tu-95MS s potenciálnou výzbrojou

 

Všetky Tu-95 neboli zničené. Niektoré exempláre boli poslané do múzea, dve boli prestavané na prieskum životného prostredia. A v roku 1999 sa Rusku a Ukrajine podarilo dohodnúť na prevode troch Tu-95 (ako aj ôsmich Tu-160 a dávky riadených striel) na splatenie dlhu za ruský plyn. Tie lietadlá, ktoré boli prestavané na prieskum životného prostredia, nikdy nevzlietli a boli predané za cenu kovového šrotu.

 

Ale v Rusku pokračuje život Tu-95. V auguste 2023 námestník ministra priemyslu a obchodu Oleg Bočarov pri návšteve závodu UEC-Kuznecov, kde sa vyrábajú motory, uviedol, že modernizačný program zdvojnásobí bojovú silu Tu-95MS. Komplex palubných zariadení sa samozrejme neustále aktualizuje, motory sa modernizujú na verziu NK-20 a vyvíjajú sa najnovšie raketové zbrane. To znamená, že Tu-95MS zostane v prevádzke najmenej ďalšie desaťročie.

Peter Nagy

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov