.
Aktuality, Pozemná technika,

Prvá potvrdená strata ruského transportéra Plastun

Ukrajina, 26. novembra 2023 (AM) – Nepríjemná a v podmienkach opotrebovávacej vojny nevyhnutná udalosť postihla ruskú armádu, ktorá prišla o jeden zo svojich nových ľahkých pásových transportérov Plastun-SN.


 

Tieto vozidlá len nedávno a v malom počte boli zaradené do výzbroje a bojovo nasadené. Podľa priebežných správ bolo prevzatých 14 kusov z úvodnej objednávky na celkovo 50 kusov. Ide o vojenskú verziu pôvodne výlučne civilného terénneho pásového vozidla Plastun, ktoré vyrába firma “Ruské terénne vozidlá Plastun” (plastun sa na západe interpretuje ako peší príslušník čiernomorského, neskôr kubánskeho kozáckeho vojska, často vykonávajúci prieskum, v Rusku sa plastuni považovali za predchodcov specnazu, keďže boli neskôr vyberaní z radov profesionálnych lovcov, výrazom plastunské sa teraz v ruskej armáde označujú výnimočné schopnosti jednotlivca, hlavne pri skrytej infiltrácii pozícií nepriateľa).

 

Civilná verzia terénneho vozidla Plastun:

 

Vojenská verzia Plastun SN (skratka z ruského špeciálneho určenia) dostala ľahký pancier schopný odolávať strelám z ručných zbraní kalibru zhruba od 9x19mm do 7,62×39 mm. V prípade náboja 7,62×39 mm pravdepodobne nepôjde o odolnosť voči protipancierovým- zápalným projektilom BZ, čo by zodpovedalo norme NATO STANAG 4569 Level 2. Zrejme ide o kombinovaný pancier na úrovni ochrany Br3 až Br4 podľa ruských štandardov vypracovaných v roku 2014, teda strelu PS s jadrom z tvrdenej ocele, index GRAU 57-N-231 z automatu AKM. Napriek pancieru si má štvortonové vozidlo zachovávať vynikajúcu priechodnosť všetkými typmi terénu (svetlá výška 0,5 m) a je obojživelné. Pancier však chráni len boky vozidla, zhora je odkryté. Vozidlo je na 90% zostavené z ruských komponentov, poháňa ho komerčný motor ruského výrobcu automobilov AvtoVaz s objemom 1,6l a výkonom 106 konských síl spojený s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Okrem motora z Lady sa na Plastune používajú iné bežne dostupné diely automobilov UAZ a GAZ. Množstvo náhradných dielov tak je v Rusku bežne skladovaných a oprava v civilných autoservisoch sa priamo predpokladá.
Vozidlo sa dokáže pohybovať rýchlosťou do 40-50 km/h a na vode pláva s pomocou pásov rýchlosťou do 2 km/h a s prídavným pohonom 5-6 km/h.Civilná verzia bola známa schopnosťou odviesť náklad s hmotnosťou 1,5 tony, prípadne 8 osôb, vojenská pravdepodobne dopadla horšie a Rusi opäť raz neodolali pokušeniu ju vyzbrojiť. Namiesto logistiky tak môže Plastun SN byť nosičom 82mm mínometu.

 

To by vysvetľovalo, prečo bol zničený. Mohol sa jednoducho snažiť dostať do alebo z palebnej pozície a nabehol na protitankovú mínu. Dostrel ruských 82 mm mínometov, ako už vieme, je do 6 km.  Označiť už teraz Plastun SN za nový, alebo potenciálne nový samohybný mínomet nie je možné, najmä pokiaľ ide o zničené vozidlo.

 

Ruská armáda dostala nový samohybný mínomet

 

Žiadne veľké prekvapenie by to, ale nebolo. Len nedávno, dňa 16.11.2023 vyšiel článok o dodávkach čínskych terénnych vozidiel Desertcross, kde autor vyslovil pochybnosti, či Rusi budú schopní vozidlo používať v logistike. Verzia s dvojguľometom sa objavila skôr, než si článok sám autor stihol prečítať. Bude zrejme potrebné do ruskej armády zaviesť drevené rebriňáky ťahané jedným chromým koňom, ktoré už pravdepodobne vyzbrojovať nebudú.

 

Situáciu po zničení vozidla sa okamžite pokúsili využiť západné informačné zdroje, ktorá sa nie nešikovne snažili odhovoriť Rusko od ďalších nákupov týchto transportérov. Strata jedného z týchto vozidiel na Ukrajine je tam vnímaná ako významná udalosť, ktorá poukazuje na výzvy a zraniteľné miesta, ktorým čelia takéto vozidlá v modernej vojne. Tento incident by tak mal viesť k prehodnoteniu operačného nasadenia vozidla a jeho taktickej užitočnosti. Vyvolávať má otázky o vhodnosti takýchto vozidiel v zónach intenzívnej bojovej činnosti a mal by ovplyvniť budúce rozhodnutia o obstarávaní a nasadení. Tiež sa však pripúšťa, že Rusko už niekoľko mesiacov rozvíja svoj vojenský priemysel, aby kompenzovalo straty, teraz je schopné s určitou efektivitou nahradiť a opraviť svoje vybavenie. Súčasný konflikt je skôr pozičnou a opotrebovávacou vojnou ako vojnou rýchlych manévrov. Priemyselná kapacita dvoch bojujúcich strán je preto mimoriadne dôležitá. Západ sa teda snaží podporiť prípadných odporcov nákupov týchto vozidiel v Rusku a dodať im argumenty. Tiež sa pritom spochybňuje vlastník firmy Ruské terénne vozidlá, ktorým je kazašský oligarcha.

 

Správa o zaradení prvej výrobnej série transportérov Plastun SN do ruskej výzbroje:

 

Ukrajinská propaganda sa samozrejme viac sústreďuje na fakt zničenia čohokoľvek, vrátane transportéra Plastun SN, aby pozdvihla morálku vojsk. Zaradením vozidiel Plastun do výzbroje, ku ktorému malo podľa ukrajinských informácií dôjsť 29.10.2023 sa Rusko snaží kompenzovať nedostatok bojových obrnených vozidiel. Ukrajina má mať aj informácie o tempe výroby, ktoré by malo byť jeden kus týždenne. Veľká pozornosť sa venuje faktu, že vozidlá nemajú pevnú strechu a nazývajú ich kapsulou smrti zvýšenej priechodnosti.
V Rusku je strata vozidla kritizovaná v tej miere, že sa nemalo priblížiť k línii frontu, kde ho ohrozujú kamikadze drony kvôli otvorenej streche. To je pochybný argument. Tanky Leopard 2 nemajú otvorenú strechu, aspoň spočiatku a drony, dokonca FPV drony ich ohrozujú tiež.

 

Útoky ruských FPV dronov na tanky Leopard 2:

 

Iné hlasy sa však postavili na obhajobu vozidla. Odmietajú úplne absenciu strachy ako nedostatok a pripomínajú, že na základe skúseností z 2. svetovej vojny chceli mať nemeckí generáli obrnený transportér bez strechy, aby výsadok mohol bojovať bez zosadnutia, streľbou a hádzaním granátov cez horný okraj panciera. Sovietski a americkí konštruktéri tej doby, prípadne bezprostredne po vojne vytvorili tiež obrnené transportéry bez strechy. Treba dodať, že Briti sú hrdí na vozidlo, ktoré trochu aj Plastun SN pripomína. Išlo o slávny Bren-carrier, ktorý mal byť prejavom britskej geniality, v sektore improvizácií.

 

Britské obrnené transportéry na dobovom filme z roku 1941, ich názov je odvodený od ľahkého guľometu Bren, v Británii licenčne vyrábaného čs. guľometu ZB vz. 26. Skratka znamená Brno-Enfield, mestá v ČSR a Británii, kde sídlili výrobné podniky na tieto guľomety – Zbrojovka Brno a Royal Small Arms Factory Enfield. Guľomety britská armáda použila ešte vo vojne v Perzskom zálive v roku 1991. Doslúžili v írskej armáde v roku 2006.

 

 

Vozidlá, ktoré sú zvrchu otvorené majú ďalšiu dôležitú výhodu: pri výbuchu míny tlaková vlna stúpa smerom hore ale nerozmixuje posádku o strop. Práve pre mínové nebezpečenstvo ruskí motostrelci od Afganistanu radšej jazdia sediac na strope obrnených transportérov a bojových vozidiel pechoty. Jediným faktorom, pre ktorý bolo počas studenej vojny povinné, aby obrnené vozidlo malo strechu, boli zbrane hromadného ničenia, chemické, bakteriologické a nukleárne. Pre konflikt na ukrajinskom bojisku zatiaľ irelevantná hrozba. (Najmä ak si odmyslíme extempore s ruským útokom na Záporožskú atómovú elektráreň zo začiatku marca 2022, ktorý bol vysielaný v priamom prenose. Následne slovenské masmédiá pravidelne informovali o tom, že Rusi ostreluju jadrovú elektráreň, ktorú sami okupujú. Neskôr tieto správy nahradili iné.)

 

Tento Desertcross už dozásoboval

Ďalej sa správne konštatuje, že Plastun je ľahkým podporným vozidlom, ktoré je potrebné na evakuáciu ranených, dopravu ľudí a nákladu do predných pozícií, a nie na útoky na nepriateľské pozície. V podmienkach rasputice by sa mal „Plastun” osvedčiť mnohonásobne lepšie ako všetky ostatné pásové a ešte viac kolesové vozidlá. Strata obrneného transportéra je považovaná za nepríjemnú udalosť, ale ukazuje, že proces prezbrojovania jednotiek novou a experimentálnou technikou prebieha. A to je vnímané ako veľmi pozitívny trend, keďže bojovníkom v prvej línii chýba takáto špeciálna doprava.

MK

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

 

 

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov