Desertcross 1000-3
Aktuality, Pozemná technika,

Vážny moment vojny. Ruská armáda dostáva stovky čínskych terénnych vozidiel

Rusko, 16. november 2023 (AM) – Ruská armáda do 10.11. 2023 prevzala prvých 537 kusov čínskych terénnych vozidiel Aodes (Odes) Desertcross 1000-3, v decembri 2023 obdrží ďalších 500 kusov a v prvom kvartáli 2024 je naplánovaná dodávka ešte 1090 kusov. Toto sa nedá interpretovať inak ako priama, zatiaľ neletálna vojenská pomoc Číny Rusku. Tým viac, že vozidlá si pri návšteve Južného vojenského okruhu osobne pozrel prezident Putin v sprievode ministra obrany Šojgu a náčelníka generálneho štábu Gerasimova. Dôkazom je aj správa agentúry TASS, ktorá ich zachytáva na spoločnej fotografii s čínskym vozidlom v základnej konfigurácii, ktorých má Rusko už spomenutých 537 kusov.


 

 

Ďalších 1590 bude dopracovaných podľa ruských požiadaviek. Rusko platí 1,58 milióna rubľov (17 200 USD) za kus v základnej konfigurácii a 2,1 milióna rubľov (22 800 USD) za kus so zvolenými doplnkami. Požadovalo prirodzene najmä inštaláciu ohrievačov do zimných podmienok, zvýšený komfort kabíny cestujúcich a zosilnenie nárazníkov pre zvýšenú odolnosť v rôznych terénoch.
Desertcross 1000-3 je terénne vozidlo (ATV) vyrobené čínskou spoločnosťou Odes Industries, určené pre vojenské nasadenie pri hliadkovaní, prieskume, pátracích a záchranných misiách, ako aj prepravu materiálu v náročných terénoch. Je vybavené na prepravu ranených a chorých osôb a má upínacie popruhy na prednej a zadnej nákladnej plošine na zabezpečenie prepravovaného nákladu.
V prípade vyzbrojenia môže pôsobiť ako ľahké útočné vozidlo.

 

 

Desertcross 1000-3 model 2022 (ktorý si Putin, Šojgu a Gerasimov obzerali na fotografii TASS) má nosnosť 550 kg, celkovú hmotnosť 1600 kg a poskytuje sedenie pre troch pešiakov. Poháňa ho benzínový 4-taktný dvojvalcový motor, ktorý zahŕňa elektronické vstrekovanie paliva (EFI), elektronické ovládanie zapaľovania a kvapalinové chladenie. So zdvihovým objemom 1 000 cm3 a kompresným pomerom 10,3:1 tento motor generuje výkon asi 87 konských síl.

 

https://www.youtube.com/watch?v=6vNZwuryydY&pp=ygUSRGVzZXJ0Y3Jvc3MgMTAwMC0z

 

Desertcross 1000-3 je vybavený variable-speed prevodovkou, voliteľným pohonom 2WD/4WD, predným a zadným uzamykateľným diferenciálom, elektronickým posilňovačom riadenia, navijakom na 4 500 lb (2 041 kg), palivovou nádržou s kapacitou 48 litrov a 12V batériou.

 

 

Desertcross 1000-3 má predné terénne pneumatiky 27x9x14 a zadné 27x11x14 spojené s nezávislým zavesením s dvojitým lichobežníkom a má hydraulické kotúčové brzdy vpredu aj vzadu. Maximálna rýchlosť je 80 km/h, vozidlo má schopnosť brodiť sa vodou až do hĺbky 0,4 m, odhadovaný jazdný dosah 250 km a ťažnú kapacitu 2 000 lb (907 kg). Čo sa týka rozmerov, UTV meria 3,34 m na dĺžku, 1,78 m na šírku a 1,96 m na výšku, so svetlou výškou 0,32 m.

 

Video z návštevy prezidenta Putina v Rostove na Done, kde sú vidieť aj ďalšie vozidlá Desertcross 1000-3:

 

Objednávka čínskych ATV má okrem politického rozmeru aj veľký praktický, rieši jeden z posledných problémov, s ktorým sa ruskej armáde po začiatku vojny na Ukrajine nepodarilo vysporiadať. Roty a čaty ruskej armády, najmenšie útvary potrebovali vozidlá aj kategórie 4×4. Jedným z najpálčivejších problémov ozbrojených síl, ako aj dobrovoľníckych formácií, ktorý vyšiel najavo počas vojny, bolo zabezpečenie dostupnosti automobilov vojskám. Veľa sa o tom písalo ešte pred vstupom ruskej armády na Ukrajinu, ale najmä v súvislosti so situáciou v logistike ruskej armády a teda logicky sa tieto úvahy týkali najmä nákladných vozidiel. Nevnímala sa otázka zabezpečenia vojakov viacúčelovými osobnými a malými nákladnými vozidlami, ako aj potreba existencie vlastnej nákladnej dopravy na línii rota – čata.

 

Toyota Mega Cruiser ruských výsadkárov s protilietadlovým dvojkanónom ZU-23-2

 

Tento problém však existoval a vojna potvrdila jeho obrovský rozsah. Bol zdedený po sovietskej armáde, jej vysoký podiel bojových jednotiek na úkor tylových a zabezpečovacích sa preniesol plynule aj do ruskej armády.

 

V USA je pod velením veliteľa roty jeden nákladný automobil M1078 alebo M1083, 900-litrový cisternový príves na prepravu pitnej vody a dve vozidlá M1165, z ktorých jedno sa dáva spojárom a má príves, druhé je v pohotovosti k dispozícii veliteľovi roty. Ruský veliteľ roty sa presúva pešo alebo na bojovej technike. Pokiaľ je front statický, problém sa tým nerieši úplne, zakopané jednotky dostali množstvo vybavenia, s ktorým sa pôvodne pri ich materiálno-technickom zabezpečení nepočítalo. Ide aj o banálne prenosné benzínové a naftové generátory a palivové nádoby na ne, piecky na vykurovanie a varenie, skladacie sprchy na inštaláciu v podzemných bunkroch a zemľankách a podobne. Aj štandardné množstvo odevného vybavenia je teraz oveľa väčšie ako za sovietskej éry. Súprava VKPO (celoročná súprava poľných uniforiem), vydaná každému vojakovi vyžaduje batoh s objemom 60 litrov. Ďalej výstroj a munícia v množstvách, ktoré boli v sovietskych časoch nepredstaviteľné.

 

Rozsah bojovej činnosti si tiež niekedy vyžaduje hromadnú evakuáciu ranených. Špecifikum Donbasu – vojaci často bojujú 10 – 15 kilometrov od obývaných oblastí (prípadne vlastných domovov, týka sa vojakov pôvodne DNR a LNR), v ktorých trávia oddych, kde nakupujú nedostupné zásoby a velitelia čaty a rôt tam jednoducho často potrebujú poslať nejaký druh vozidla. Ale nemajú ho k dispozícii.

 

Iným špecifikom pozičného boja je forma bojových operácií, ako je palebný prepad, ktorý spravidla vykonáva malá skupina napríklad s AGS (automatický granátomet). Táto skupina a samotný granátomet musia byť na niečom prepravené na požadované miesto a po vykonaní palebného prepady odtiaľ evakuované. Nemusí ísť nevyhnutne o obrnenú techniku. Aj časté problémy v spojení si vyžadujú mať vyčlenené vozidlo len pre samotných spojárov.

 

Objavili sa tiež kategórie vojenského personálu, ktoré pred tromi rokmi neexistovali, ako napríklad operátori dronov, ktorí nemôžu pracovať zo stálej pozície, keďže ukrajinská elektronická rozviedka vie okamžite preniesť zistené súradnice zdroja riadiacich signálov na delostrelectvo. Títo operátori teda používajú dištančné antény a pracujú vždy z rôznych miest, mimo pozícií jednotiek, v ktorých prospech pôsobia, aby neprivolali na nich delostrelecký alebo raketový útok Ukrajincov. A aby sa mohli pohybovať, potrebujú opäť vozidlá, ktoré chýbajú.

 

Najjednoduchším riešením by bola zmenu štatútu špeciálnej vojenskej operácie a teda možnosť skonfiškovať civilné vozidlá. Už len kvôli predstave, ako by sa ruskí oligarchovia pozerali na svoje luxusné SUV získavajúce kamufláž. Inou cestou sa ukázali byť dobrovoľníci. V Rusku sa organizovali aktivisti, ktorí zakladali finančné zbierky na nákup potrebného vybavenia pre ruskú armádu a v poslednom čase sa zmenila priorita, stále menej sa požadovali peniaze na drony alebo termovízie a do popredia sa dostali automobily. Zo strany dobrovoľníkov prichádzala pomoc, zvyčajne išlo o SUV – kúpa nákladných vozidiel bola pre dobrovoľníkov príliš drahá, navyše potreba ľahkých vozidiel bola naliehavejšia. Dobrovoľnícke organizácie alebo jednoducho súkromní darcovia spravidla prinášali vozidlá domácej automobilky UAZ alebo dovážali SUV a pickupy a darovali ich vojenskému personálu tej či onej jednotky. Niekedy išlo aj o ľahké nákladné autá GAZ Gazelle alebo Sobol.

 

Vznikali však samozrejmé administratívne problémy a pre vojenskú políciu a velenie nebolo možné určiť, kto dané vozidlo riadi, najmä ak išlo o bežné lacnejšie ojazdené crossovery bez nanesenej kamufláže. Tu mohli vznikať podozrenia, či neboli ukradnuté miestnemu obyvateľstvu alebo či ich nevyužívajú ukrajinskí diverzanti.

 

Na vozidlá neboli k dispozícii náhradné diely ani servisná dokumentácia. Ak jednotka získala od dobrovoľníkov benzínové vozidlo, ktoré oficiálne neexistovalo, nemohla na neho získať palivo ak mala pre svoju bojovú techniku prideľovanú naftu. Vyskytli sa aj zákazy používať darované vozidlá, ktoré však jednotky ignorovali a niektoré vozidlá boli potom zabavené bez vyjasnenia ich ďalšieho osudu. Napriek tomuto morálnemu hazardu pomoc dobrovoľníkov dosahovala vrchol a na front išli tisíce vozidiel. Pomoc sa čiastočne industrializovala, autor videl video z väčšieho civilného autoservisu, ktorý upravoval vozidlá Toyota Mega Cruiser pre použitie v armáde. Napriek tomu bola pomoc nedostatočná a vozidlá mali aj straty v dôsledku činnosti nepriateľa.

 

To je ale zasa zavinené tým, že Rusi majú problém, ktorý sa snažia teraz riešiť už zanesený v génoch. Od občianskej vojny ak majú pokope tri kone a štyri kolesá výsledkom je tačanka. Technical s nainštalovanou výzbrojou, najťažšou aká pripadá do úvahy.
Bude zaujímavé sledovať, či sa Desertcrossy vyhnú tomuto osudu. Každopádne bežné terénne štvorkolky končia ako mobilná protitanková záloha s prevážanými komplexmi protitankových riadených striel a veľké Toyoty zdieľajú údel nosičov protilietadlových kanónov po vzore blízkeho východu.

 

Ak aj Rusko dostane všetkých 2100 vozidiel z Číny, stále to nepokryje jeho potreby ale problém sa začal riešiť. Ak kapacitne nestíhajú domáci výrobcovia, musí sa problém dočasne počítať s dovozom.

 

Francúzska armáda po debakli v Afrike skúsi šťastie v Rumunsku

 

Rusko by sa malo dostať k ideálu nákladného automobilu a dvoch ľahkých viacúčelových vozidiel na rotu, perspektívne niečo prideliť čatám. Zároveň musí zvyšovať výrobu obrnených automobilov typu MRAP, prípadne sa ich tiež pokúsiť doviezť zo zahraničia. Ak už ochotu spolupracovať prejavila Čína, nájdu sa aj ďalší potenciálni dodávatelia schopní prispôsobiť svoju ponuku ruským požiadavkám.

 

Každopádne, jedna z posledných slabín ruskej armády je na ústupe. Ak Rusi nezačnú útočiť na ľahkých vozidlách. Tendencie uvažovať o tom asi v Rusku boli. Po úspechu ukrajinskej ofenzívy v charkovskej oblasti sa na ruských cestách objavili kolóny novovyrobených vozidiel 4×4 UAZ 452 a GAZ Gazelle vo verzii valník/pick up. Tieto sa v presúvali po vlastnej osi, nie na železničných vozňoch a na korbách bola zreteľne viditeľná príprava/stojan pre montáž výzbroje. Do úvahy pripadali guľomety puškového kalibru, prípadne 12,7x108mm DŠK/NSV/KORD a 14,5mm KPV. Na montáž automatických kanónov ZSU-23-2 sa to samozrejme použiť nedalo, tie by museli ležať na korbe. Odvtedy sa zmienka o týchto vozidlách a ich prípadnom bojovom použití neobjavila a je jasné, že by tým premárnili svoj potenciál v logistike. Uvidíme, či téma masových dodávok čínskych vozidiel Desertcross 1000-3 ruskej armáde nejako bude rezonovať v San Franciscu, kde sa stretne J. Biden s čínskym prezidentom Si Ťin-Pchingom.

MK

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov